Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gasdämpare eller inte?
2880 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Vad jag förstått så använder Bilstein och Koni olika tekniker i sina dämpare.

Kan någon ENKELT förklara skillnaden?

Framförallt så vore det väldigt instressant om någon som kört med båda sorterna och kan förklara hur skillnaderna upplevs i bilen.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



ThomasT skrev:
Vad jag förstått så använder Bilstein och Koni olika tekniker i sina dämpare.

Kan någon ENKELT förklara skillnaden?

Framförallt så vore det väldigt instressant om någon som kört med båda sorterna och kan förklara hur skillnaderna upplevs i bilen.


Gas eller inte gas? Gatdämpare (oftast av tvårörskonstruktion) har ibland gas. Gasens funktion är att motverka skumbildning. Inget annat. I en enrörs gashydralisk dämpare har gasen däremot en annan (vital) funktion att fylla.

I en "gat/sportdämpare" har gasen lågt tryck. I en racingdäpmare som Koni 2812 har gasen ett
tryck av 20-30 bar.

Koni och Bilestein olika?
Njae, olika och olika vet jag inte. Deras dämpare fungerar efter likartade principer.
En bra dämpare är den som är bäst lämpad att dämpa fjäderns ohämmade svängningar,
lite tillspetsat men sant.

Här beskriver Bilstein principerna för sina dämpare:
http://www2.bilstein.de/en/produkte/produkttechnik.php3

Här beskriver Koni (ungefär samma sak):
http://www.koni.com/_cars/_general_info/technology/construction/shockabs.html

Hoppas du blev lite klokare. Stötdämpare är ett lurigt kapitel.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jet skrev:
Gas eller inte gas? Gatdämpare (oftast av tvårörskonstruktion) har ibland gas. Gasens funktion är att motverka skumbildning. Inget annat. I en enrörs gashydralisk dämpare har gasen däremot en annan (vital) funktion att fylla.

Hoppas du blev lite klokare. Stötdämpare är ett lurigt kapitel.

Så man känner ingen skillnad mellan en dämpare med gas och en utan?

Anledningen är att jag under förra veckan ringt runt till ganska många ställen som säljer chassi produkter, och jag har haft säljare av gasdämpare(Bilstein/H&R) som säger att deras produkter är "bekvämare", och samma sak sa en säljare av dämpare utan gas(Koni).....

Med "bekvämare" menar jag, att jag inte vill ha en dämpare som slår hårt när man kör över asfaltskanter eller liknande. T.ex. så åkte jag i Ace skodan vilken är väldigt hårt fjädrad(för en gatbil) men när vi körde på dålig väg så slog det inte i fjädringen utan skarvar mm svaldes väldigt fint.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Öh... Konis är väl med gas osså? Pelle borde veta... typ


Hursomhelst så är det som tidigare nämnts bara för att förhindra skumbildning när det gäller vanliga sportdämpare.


Hoppas ingen kommer och belägger mig med allvarliga faktafel nu



_________________
Magnus Thomé
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



jag hade decarbon dämpare först på min kadett.Sen satte jag dit gula koni och justerade dom så att båda dämparna reste sig lika.och det jag märkte var att konin krängde mindre + att det slog och smällde betydligt mindremed konin än med decarbonen även om konin var ställd på max
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Kan det inte bero på dålig respons från dämparna när det slår och smäller? Alltså att de inte riktigt hänger med när det går snabbt över skarpa ojämnheter, mer än att de är hårt satta. Jag vet iaf att min bil går väldigt hårt över en del ojämnheter och den är långt ifrån hårt dämpad(trötta original-dämpare och fjädrar).
Hursomhelst vill jag minnas att Carroll Smith skrev något om gas- och hydrauliska dämpare. Om jag mins rätt(vilket jag säkert inte gör) menade han att gasdämpare hade lite sämre respons, men att de på senare tid(någon gång då boken uppdaterades sist) börjat bli riktigt bra.
Slå mig hårt på fingrarna nu om jag råkat minnas fel eller bara yrar i nattmössan rent allmänt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Det slår o smäller om man har vatten stående inne i fjäderbenen så det blir tvärnit i rörelsen när den ska gå ihop lite mer än vanligt....

Gissa hur jag vet


Men man kan vinna slalom då ändå


Maila Pelle på stötdämparexperten så får du nog ett vettigt svar: www.stotdamparexperten.se

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Vad jag förstått så använder Bilstein och Koni olika tekniker i sina dämpare.

Kan någon ENKELT förklara skillnaden?

Framförallt så vore det väldigt instressant om någon som kört med båda sorterna och kan förklara hur skillnaderna upplevs i bilen.


Jag hade gula Koni på min Golf VR6 syncro och det är Bilstein på M3'an. Tyvärr svårt att jämföra. Jag upplever ingen skillnad som jag säkert kan häröra till just Bilstein vs Koni. Men det beror ju mycket på att bilarna är ganska olika liksom...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det här är i sanning svåra saker att svara på. Jag menar själva uppförandet när man kör.
Det låter enklare när man tänker sig dämparen som en dörrstängare med en ventil som kan reglera flödet till mer eller mindre. Men nu är flöden hastighetsberoende och då blir det komplicerat. Väldigt tillspetsat kan man säga att justeringregistret på en dämpare är rätt begränsat. Sedan måste ingrepp i dämparen göras för att effekterna på sidorna om det området man använder ska fungera. Luddigt? ok, vi åker i en viss kurva med ett litet gupp i och bilen tappar greppet. Vi ställer om dämparen lösare i utfjädring så hjulet återgår snabbare till banan efter upphöjningen i marken. Kanon! Bilen funkar igen. MEN, bara bättre i det läget. Vid långsammare hjulrörelser kan den bli på tok för lös. Med mer än vad vi justerade in i den specifika situationen. Förändringen blir inte linjär utan kan fara iväg på sidorna om.

Nu är detta hårddraget, men det är så många variabler att man i princip måste testa sig fram och då behövs kontakt med en BRA verkstad för sin dämpare. Dom kanske inte ens dom kan säga vad som behövs men dom kan ÄNRDRA i stötdämparen så vi får något nyt att testa som förhoppningsvis går åt rätt håll.

Häri ligger säkert orsaken till mycket av de motstridiga uppgifter man får från säljare.

Bara att jämföra märken?Q!?s Då måste vi veta att dom försökt ställa in samma förutsättningar i dämparen. Och vilka förändringsmöjligheter kan de olika fabrikaten erbjuda? Jag har försökt studera hur mina dämpare fungerar i en specifik situation hela sommaren och fått till det rätt bra, men då spinner det när jag gasar och styr konstigt ur högfartskurvor. Innan man studerat så mycket att man vet vad man ska jämföra mot andra märken så blir man tokig.

Köp en dämpare på ett ställe där du kan få hjälp på ett personligt sätt där dom respekterar ditt önskemål.
Så fort dom läser lagen för vad som gäller så gå någon annanstans.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Kan inte förklara skillnader, men jag vet att bilstein sprint funkar mycket bra till vardags OCH en hel dag på bana.
Sist jag var på Gelleråsen körde jag 30mil och dämparna var VARMA i höljet men presterade lika bra hela dagen.
Kan bara rekomendera dessa tyska gulingar!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Skruva banåkabil
Gasdämpare eller inte?
2880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande