Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Audi S1 Pikes Peak (lite ögonfröjd)
1, 2   >>
7626 besök totalt
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Ahhh mycket trevlig bild!! Men vad gör hösäckarna där??

Någon som har fler bilder på lite fina urquattros??


Kanske nått i denna stil !?! Kanske inte på bana men ändå... Kolla in alla dessa fackverk på fram/bakvingen !!!! Här kan man börja snacka lågflygande raket !?!?!






_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare












....dräggel !!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



Wow!

Är den gatreggad?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Ahhh wunderschön!! S1:an är brutal... Har en film på en S1:a som åker pike's peak 1987 - helt underbar!! Den ser precis ut som den där s1:an - så det e nog samma..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Häftig bil! Det är ju helt sinnessjukt hur fort det går på dom tävlingarna.

Jag undrar bara varför man har så enormt stora vingar på Pikes Peak bilarna.
Är det för att det inte går så fort jämfört med banracing eller är det för att motoreffekt finns så det blir över så att man kan lika gärna använda lite till att få bättre grepp???

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Johan Jansson skrev:
Är den gatreggad?


Satt just och funderade på om SBP skulle godkänna den där grejen till frontspoiler.

_________________
Anders Dauner
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Pikes Peak S1 är sjukt brutal. 650hk eller något åt de hållet. Dom hade mer effekt första året när dom kom men Walter fick inget grep då.

Per Eklund sa angående tävlingen "om man åker så dör man inte av smällen för man svälter ihjäl innan man kommer ner"

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Kan inte hålla mig nu på kvällskvisten:

Den "vanliga" s1 ska vara den första rallybil som vindtunneltestades.
S1:an hade även en PDK låda (porsche dopfel kopplung) som är en halvsekventiel race låda som sedemera blev porsches tiptronic.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Att de ser ut som de gör kan jag nog inte riktigt precisera men vad jag vet är att de kör i lite olika klasser i Colorado springs. Viss typ av standard men där det är fritt fram med div. aerodynamiska påklädnader så som spoilers, vingar och liknande.
S1/Sport Quattro hade ju oerhörda problem med att hållas kvar på vägen (de hade iofs. de andra "monster-bilarna" också) men Audi var de enda som baserade sitt bygge på "standardkaross & chassie" medans de andra byggde div. rörramsbyggen + mittmotorplacering... Där vart även Audin förhållandevis nostung och tung rent generellt också men det kompenserades med att plocka ur ännu mer effekt ur en väldigt slitstark motor.

I sin allra starkaste "rallyversion" utvecklade Audis 2,2 liters-maskin exakt 476 hk vid 7500 rpm. Med ett vridmoment på upp till 480Nm accade den från 0 - 100 på 3,1 sek. I det utförandet kunde ju bilen klara av ett helt rally med dess hårda krav. Givetvis kunde teknikerna skruva upp trycket rejält för den 20 km. långa sträckan uppför Pikes Peak så i bagaget över Atlanten hade man med sig en hypad 700-hästars maskin. Men inte ens med bästa vilja i världen kunde man få ner dess kraft i marken (alltså i gruset).

Våra dagars variabla kraftfördelning och antispinnsystem låg vid den här tiden fortfarande i sin tekniska vagga så man fick nöja sig med Torsen-mellandiff och normala diffspärrar fram som bak. Det var en så ruskig effekt att man bara kunde nyttja den tack vare hjälpen från extrema vingar... Bakvingen var så kraftigt brant inställd att man redan vid 130 km/t m.e.m. kunde köra med samma downforce som att köra med vagnen upp & ner men ändå behålla greppet i vägbanan !!!
Ändå var vingarna inget hinder för att man på tre eller fyra ställen i uppförslöpan smattra med varvtalsstoppet (inställd på 8600 rpm) på sjätte växeln... Enligt diagrammen tydde det på en bit över 200 km/t !!

Tiden Walter Röhl satte på peaken med denna S1:a var den snabbaste och jag tror t.o.m. att den står sig än idag... 10:47:85 som var 21 sek. snabbare än den tidigare rekordinnehavaren Bobby Unser körde 1983 !!

Tilläggas bör att Per Eklund satte 11:13:45 i unlimited-klassen sommaren -01 tror jag det var... (jag kan ha fel så rätta mig gärna !!)

EDIT:
Effekten som "Trollspeed" förvaltar ur Eklunds SAAB-motor ligger på 750hk där det även fanns lite mer att tillgå om det behövdes.. Problemen hopade sig mycket p.g.a. den tunna luften på högre höjder. Hon kroknade mer och mer men de lyckades ändå komma upp, dessutom med kokande bromsar !!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Andreas Millbro skrev:
Jag undrar bara varför man har så enormt stora vingar på Pikes Peak bilarna.


Snarare därför att målgången sker på över 4000 meters höjd - då är luften så tunn att du behöver mycket mer tryck på vingen för att den ska ge effekt än när du kör på 20-30 meters höjd över havet som t.ex. Sturup Raceway.
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Vi får juh inte glömma den reducerade gravitationen på sådana höjder..
Tror dock den är rätt så försumbar..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag har för mig att Peugeot (Ari Vatanen) har backrekordet med sin 405 Turbo 16.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Ari Vatanen! Jag har tappat bort en film med denna Peugot. Har du den?

Fö tänkte jag på denna emenenta film från Mantorp park: Per Eklund!!! Snacka om UNDERSTYRNING Men 800hk/710nm
http://cleany.dnsalias.com/PikesPeakViggen_mantorp.mpg

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Mr ABARTH skrev:
Ari Vatanen! Jag har tappat bort en film med denna Peugot. Har du den?


Hallå Micke !! Här finns filmen du frågade efter om du vill/kan tanka hem den... http://www.geocities.com/nosro/climbdance/

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Andreas Millbro skrev:

Jag undrar bara varför man har så enormt stora vingar på Pikes Peak bilarna.



För att dom får och kan

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



PCR skrev:
För att dom får och kan


Det är ju ganska självklart.
Min fråga var mest varför det lönade sig och varför man inte ser lika extrema vingar på banracingbilar.

Men det har jag fått svar på. Svaret verkar ligga i väldigt hög effekt och lite grepp och att det är tillåtet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Andreas Millbro skrev:

Det är ju ganska självklart.
Min fråga var mest varför det lönade sig och varför man inte ser lika extrema vingar på banracingbilar.


Du hittar ganska extrema vingar på en hel del bilar, ta en koll på diverse SLC vagnar

Men helt klart är det så att med begränsad motoreffekt (inte Audi S1) så får man begränsa vingar mm för att få en positiv effekt. Lagom är ju bäst...

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Micke Holmström skrev:
Jag har för mig att Peugeot (Ari Vatanen) har backrekordet med sin 405 Turbo 16.


Rod Millen har rekordet för nuvarande.
En Toyota Celica inte GT-4 kanske men 4wd ivartfall
om det var 1000 hk eller 1200 hk kommer jag inte ihåg men nåt av det.

Det räcker till i vilketfall.

_________________
Daniel Steiner
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Karlsson skrev:
Kan inte hålla mig nu på kvällskvisten:

Den "vanliga" s1 ska vara den första rallybil som vindtunneltestades.
S1:an hade även en PDK låda (porsche dopfel kopplung) som är en halvsekventiel race låda som sedemera blev porsches tiptronic.


Tiptronic är väl en helt vanlig automat?!

Däremot så har dubbelkopplingslådan numera hamnat i Audi TT och Golf R32(snart) och kallas DSG.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Daniel5xQ skrev:
Micke Holmström skrev:
Jag har för mig att Peugeot (Ari Vatanen) har backrekordet med sin 405 Turbo 16.


Rod Millen har rekordet för nuvarande.
En Toyota Celica inte GT-4 kanske men 4wd ivartfall
om det var 1000 hk eller 1200 hk kommer jag inte ihåg men nåt av det.

Det räcker till i vilketfall.


1000 hästar har jag hört men den kan ju vara 1200 hk på vanlig höjd och 1000 hk på tävlingen. Som sagt det räcker till....

Förresten är det nån som har bilder på Rod Millens monster?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Andreas Persson skrev:
...Förresten är det nån som har bilder på Rod Millens monster?


https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.php?t=1869


_________________
Magnus Thomé
Citera
Bilder o videos
Audi S1 Pikes Peak (lite ögonfröjd)
1, 2   >>
7626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande