Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
26 besök senaste veckan (252068 totalt)
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Efter att ha clearat saken med Magnus, startar jag en tråd om skyddsbursbygge, vilken jag hoppas blir välfylld av informativ input. Har själv monterat en Gussbur i ett av projekten hemma men har efter det fått många bra tips som skulle ha besparat mig mycket arbete.

Tänkte samla de viktigaste länkarna i ämnet i denna inledningstråd så har ni några bra, lägger jag in dom!

SBF Gemensamma tekniska regler
SBF Skisser
Bra sida där man kan följa ett burbygge på en rallybil
Tobbe_A:s mail till SBP samt SBP:s svar
En liten tråd om Toyota- samt hjälmkrossarstag
En längre tråd tråd om burbygge och lämplig triangulering
Gunnarsjö svets och smide (Rolfstorp)
Heigo, tysk burtillverkare
OMP:s sortiment av skyddsburar
Wiechers Sport, ytterligare en tysk leverantör av bolt on-burar
En tråd om kostnader för att få buren monterad
Läs om vilka bekymmer Benci fick med regbesiktningen av buren!
Guss Motor
Betsedev. 1, 134 38 GUSTAVSBERG
08-570 300 22
Mobiltfn 070-714 74 22

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Kolla mina byggbilder på: http://vp.mine.nu/gallery/album75
Annars får du väl ringa
Misstänker starkt att det är 75:an du vill förstärka?

Ps. Det är en gussbur jag har i min. fast 2.0mm varianten (45kg). ds

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Jepp det är 75:an som som ska få bur i vinter, för ett par år sedan svetsade jag in en i 02:an. Dina byggbilder har jag bläddrat igenom ett tiotal ggr redan tror jag!

Min första fråga till de som vet:

Hur svetsar man på insidan (mellan kaross och rör) av de rör som är inringade i bilden nedan? speciellt det undre?


_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

på dessa ställen finns 2 olika metoder.

om möjligt , så använd en vanlig pinnsvets och böj pinnen i lagom sektioner för att komma åt. det tar lite tid, men blir fantastiskt bra.

den andra metoden är den gamla hederliga "skär bort plåten i karossen" men på ett varsamt sätt, så du kan sätta tillbaka den intakt och svetsa fast.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
pinnsvetsen hade jag inte en tanke på tackar!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dude skrev:
på dessa ställen finns 2 olika metoder.

om möjligt , så använd en vanlig pinnsvets och böj pinnen i lagom sektioner för att komma åt. det tar lite tid, men blir fantastiskt bra.

den andra metoden är den gamla hederliga "skär bort plåten i karossen" men på ett varsamt sätt, så du kan sätta tillbaka den intakt och svetsa fast.

Ha handskarna på när du böjer till den varma pinnen bara, det glömde jag en gång i förvirringen... Den brände fast rätt bra i fingrarna och det blev riktigt genomstekt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Dude skrev:
på dessa ställen finns 2 olika metoder.

om möjligt , så använd en vanlig pinnsvets och böj pinnen i lagom sektioner för att komma åt. det tar lite tid, men blir fantastiskt bra.

den andra metoden är den gamla hederliga "skär bort plåten i karossen" men på ett varsamt sätt, så du kan sätta tillbaka den intakt och svetsa fast.


Man kan också först svetsa där man kommer åt, men lämna några strategiska ställen, tex alla bågarna som går framåt, flytta hela bakdelen (huvudbåge + bakåtsträvorna) fram till dörröppningen, svetsa det man inte kom åt, och sedan flytta tillbaka allt igen.

_________________
William Ekström
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
William Ekström skrev:

Man kan också först svetsa där man kommer åt, men lämna några strategiska ställen, tex alla bågarna som går framåt, flytta hela bakdelen (huvudbåge + bakåtsträvorna) fram till dörröppningen, svetsa det man inte kom åt, och sedan flytta tillbaka allt igen.


Jo detta är ju Gussmetoden fast den brukar ofta få ge vika då man skall svetsa stagen mellan främre strävor och fjäderbenen. Detta bör ju göras på plats så att man slipper klippa ett monsterhål i torpeden för att sticka in "hela paketet"

Iom att jag har torsionsstavar slipper jag dessa stag, så det blir två delar enl Gussmetoden. Jag vill dock inte denna gång ha de anslutningsmuffar mellan huvudbåge och främre strävor som jag har på 2002:an. Målet är att få en "muffri" bur dock på bekostnad att jag får skära upp två hål i taket för att kunna svetsa ovansidorna av mötena huvudbåge-främre strävor, huvudbåge-bakre strävor/diagonalsträva.
En av mina morbröder har byggt ett antal Rallybilar men pga av att han bara pratar finska har jag bara genom teckenspråk lyckats förstå att han alltid använde "hål i karossen"-metoden vid sina burbyggen. Därför är "böjda elektroden"-metoden helt ny för mig!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Glöm inte bort 'ta-hål-i-golvet-och-sänk-ner-hela-buren'-metoden.

_________________
William Ekström
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Ska inte den här tråden över i Racetech forumet?
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
William Ekström skrev:
Glöm inte bort 'ta-hål-i-golvet-och-sänk-ner-hela-buren'-metoden.


Jo fast det blir problem med bakre strävorna då, för ska de svetsas på ovansidan mot huvudbågen måste man göra stora hål i bakre hjulhus eller eller ryggstödsplåten (om ma fäster i bakre stötdämparfäste) för att även kunna sänka dessa strävor. Fast har man riktigt tur kan man kanske köra "böjda elektroden" på bakre strävor och därmed slippa alla hål i karossens ytterplåt!

Tråden startades i Racetech och jag antar att den kommer att flyttas tillbaka till Bygga banåka/FAQ eller Racetech.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

I tråden med Subban gör de ju ett seriöst jobb med att extrasvetsa alla skarvar. Är det något att lägga tid på för oss som (förhoppningsvis) håller oss på vägen?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Habbe skrev:
Jo detta är ju Gussmetoden fast den brukar ofta få ge vika då man skall svetsa stagen mellan främre strävor och fjäderbenen. Detta bör ju göras på plats så att man slipper klippa ett monsterhål i torpeden för att sticka in "hela paketet"


Man kan också göra hela trianguleringen inne i kupén, blir inte lika bra kanske, men enklare
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Enligt guss så är det godkänt med att skära ur en tårtbit på det främre röret. Svetsa med rejäl genombränning o sedan svetsa dit tårtbiten tillbaka

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hittade den här tyska sidan med bulta-in-burar http://www.wiechers-sport.de/
Har hört talas om dem innan men jag fattar inte mycket tyska så hur pass gångbara de är i Sverige vet jag inget om

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En undran:

Vad kostar det att få en störtbåge monterad?

Jag hade tänkt beställa en OMP-båge till banbus-Alfan så att jag kan komma genom vagnboksbesiktningen för Roadsport. Men det blir förmodligen både bättre och enklare att låta, säg, Guss peta in några rör. Men om det kostar alldeles för mycket mer än en skruva-i-bur från OMP känns det inte lika aktuellt. Själv har jag tummen mitt i handen och skulle svetsa fast näsan i buren om jag skulle försöka få ihop den för egen hand.

Någon som vet?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



När jag ringde Svets&Smide fick jag en prisuppgift på ca 9-11000:-. Detta är applikationsberoende, jag frågade efter en bur av folkracetyp. Då skulle man leverera bilen rensad invändigt och utan rutor sedan skötte han resten Kanske en fingervisning..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Guss krökte till en folkracebur till omegan i våras (numera kompletterad till fullbur), vid frågan vad det skulle kosta att låta han montera in den så var svaret -köp en svets och lär dig svetsa, det är billigare.
Priset skulle hamna runt 15 000:- med bur och montering.

_________________
Christian Eriksson
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Tjena.. Jag är ny här på forumet Jag behöver hjälp och tips med burbygget i fieron. Här en bild som visar hur jag har tänkt mig, det första alternativet var min plan. Går det ? Är det lagligt? bra ? dåligt ? Vad får man och vad får man inte göra ?

Bilen skall inte tävlas med, men däremot gå igenom besiktning hos SBP och såklart fungera somen skyddsbur Jag har tänkt att åka på banträffar med bilen, men som sagt inte tävla.


_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag uppar den här tråden med frågan:

Vilken är den lämpligaste ytbehandlingen för din bur?

Anledningen att jag frågar är att jag funderade om pulverlackering kunde vara någonting för min OMP-båge, men jag misstänker att uppvärmningen av materialet till c:a 300 grader kan ha oönskade åldringseffekter. Och hur är det med kromning, om man nu skulle få för sig någonting sådant? Är det tillåtet, med tanke på risken för vätesprödhet?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Tjena.. Jag är ny här på forumet Jag behöver hjälp och tips med burbygget i fieron. Här en bild som visar hur jag har tänkt mig, det första alternativet var min plan. Går det ? Är det lagligt? bra ? dåligt ? Vad får man och vad får man inte göra ?

Bilen skall inte tävlas med, men däremot gå igenom besiktning hos SBP och såklart fungera somen skyddsbur Jag har tänkt att åka på banträffar med bilen, men som sagt inte tävla.



Alternativ 2 skulle jag köra på!
Då har du iaf uppfyllt SBF:s krav på huvudbågen. En vacker dag vill man kanske börja tävla och då är det ju alltid bra att inte behöva slita ut den gamla buren för att montera en enligt SBF

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
26 besök senaste veckan (252068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande