Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
29 besök senaste veckan (252071 totalt)
Sidny
Närpes finland
Här sen Okt 2012
Inlägg: 40



Matz olli skrev:
läs noga på hur långt bak du får lägga förstärkningar ..krängar fästen sätter gränsen.. dumt ja..men det står så..

då borde det ju vara ok att bygga "nya" bakaxelfästen och förankra bakåtstöttorna i fjädertornen då krängaren sitter på en plåtbit en aning bakom fästbulten till bakre bakaxelfästet, och stötdämparn sitter ganska rakt åvanför, sett till planet på golvet?

är det punkten där röret slutar som räknas eller är det plåten som röret sitter svetsat i som räknas?

_________________
Sidney karlsson

Bmw e36 sedan lekbil "stödkorven"
Bmw e36 sedan fullburs projekt
Bmw e36 touring
Citera
Sidny
Närpes finland
Här sen Okt 2012
Inlägg: 40



super7 skrev:
Är det samma regler i Finland?


enligt utsago är det väldigt likt, om än era regler är aningen stramare, men det är ju bara till min fördel då

är väldigt kass på finska, därför frågar jag här

_________________
Sidney karlsson

Bmw e36 sedan lekbil "stödkorven"
Bmw e36 sedan fullburs projekt
Bmw e36 touring
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Hej alla Rejsare,
jag håller fn. på med bygge av en halvbur (altså bara en huvudbåge med 2st bakåtgående stöttor) i min 944 och då dök en fundering upp.
944an är bara godkänd för en passagerare (baksätet får altså inte användas för transport av passagerare).

Behöver man ändå göra en registreringsbesiktning av bilen efter att buren är installerad?

Min tes är liksom att eftersom buren inte påverkar de personer som sitter i bilen så borde det vara skit samma.
Jag är tacksam för all fakta/synpunkter i ämnet.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Skip skrev:
Hej alla Rejsare,
jag håller fn. på med bygge av en halvbur (altså bara en huvudbåge med 2st bakåtgående stöttor) i min 944 och då dök en fundering upp.
944an är bara godkänd för en passagerare (baksätet får altså inte användas för transport av passagerare).

Behöver man ändå göra en registreringsbesiktning av bilen efter att buren är installerad?

Min tes är liksom att eftersom buren inte påverkar de personer som sitter i bilen så borde det vara skit samma.
Jag är tacksam för all fakta/synpunkter i ämnet.
Rör i lastutrymmet som inte stör 3pt-bältenas funktion brukar tom accepteras i helbilsgodkända bilar. Det skadar nog inte att vaddera delar som du kan komma åt med huvét och snygga stiliga installationer får mindre uppmärksamhet än fula.

Det kan fungera jättemånga gånger (har hört om en Miata som avkrävts reggning vid ett tillfälle), behöver du nån gång regga så har du en utmärkt ursäkt att bygga fullbur.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ok, då låter det ju som att min förhoppning kan komma att infrias. Jag får väl helt enkelt testa. Kanske inte är fel att ringa och kolla hur ordningsmakten samt besiktningen ser på saken.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kompisen fick reg besiktiga sin 964a -92 när han monterade halvbur.
Det blev ett jäkla halabalo med skalstolar och grejer...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ok.
Min tanke är väl kanske att plocka ur bur, stolar och bälte vid besiktning.
Det jag tänker är mest, vad säger farbror blå om man blir stoppad ute på gatan?
Kan man övertyga honom om att det inte behövs regbes. eftersom buren ändå
sitter i lastutrymmet?
Jag tror att det kan gå.

Men det är väl bara att montera och sen dra några repor utanför det lokala
polishuset

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ok, nu har jag kommit till infästningen av de bakre strävorna och blir då lite konfunderad när jag läser reglementet. Vad menar de med "identiska förstärkningsplattor", identiska med varandra? Eller med de de pratar om i föregående stycke? Tittar man på bild 253-57 så är där ju bara 2st plåtar, alltså kaross och fastsättningsplatta, ingen förstärkningsplatta?

Kort sagt, behöver man både förstärkningsplatta och fastsättningsplatta till de bakre strävorna?




_________________
Fredrik Moberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Skip skrev:
Hej alla Rejsare,
jag håller fn. på med bygge av en halvbur (altså bara en huvudbåge med 2st bakåtgående stöttor) i min 944 och då dök en fundering upp.
944an är bara godkänd för en passagerare (baksätet får altså inte användas för transport av passagerare).

Behöver man ändå göra en registreringsbesiktning av bilen efter att buren är installerad? .


Min 944 klarade av besiktningar med skalstol och halvbur utan problem, vid regbes pga utbytt motor så upptäckte jag efteråt att halvburen slank med av bara farten.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



Wärhner skrev:
safe skrev:
Pratade med teknisksupport på bilprovningen idag angående regbesiktning av bur.

Han sa att det skulle finnas en "avledare" på det främre röret över vidrutan så att man inte ska kunna "fastna" med huvudet mot buren/stoppningen.

Har ni som besiktigat någon erfarenhet av detta? Låter onödigt, får jag pannan upp dit ligger jag nog illa till ändå.


Tycker MattiasH löst det på ett snyggt och smidigt sätt på sin fräna corsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53287&postdays=0&postor . . . .


är det någon som har bilden på MattiasH avledare? bilden är borta i tråden...
eller liknande avledare...

_________________
Tackar för all hjälp!

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kristian J skrev:
Blev tipsad på en burbyggare i Vinslöv som jag också pratade med i telefon. Sedan då jag sent omsider åkte dit kunde jag inte hitta stället och har dessutom tappat tel.numret
Upphört eller flyttat? Någon som vet?
Eller tips på bur/bågbyggare som finns i Skånes östra del?


testa annars:


tips på burbyggare i skåne:

Niklas: 0739-246 989

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Anders H skrev:
Wärhner skrev:
safe skrev:
Pratade med teknisksupport på bilprovningen idag angående regbesiktning av bur.

Han sa att det skulle finnas en "avledare" på det främre röret över vidrutan så att man inte ska kunna "fastna" med huvudet mot buren/stoppningen.

Har ni som besiktigat någon erfarenhet av detta? Låter onödigt, får jag pannan upp dit ligger jag nog illa till ändå.


Tycker MattiasH löst det på ett snyggt och smidigt sätt på sin fräna corsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53287&postdays=0&postor . . . .


är det någon som har bilden på MattiasH avledare? bilden är borta i tråden...
eller liknande avledare...


*bump*

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006
Inlägg: 126



Hej. Hur är det med att göra infästningspunkter för rattstång i tvärröret, om man ska vagnsboksbesiktiga för racing?
Har läst nåt om att det inte är ok, men hittar inget nu
Någon som vet?

Mvh Johan

_________________
F.d. ROC-Audiägare
http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E
Såld
Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



And ersJepp sson skrev:
Sitter och funderar lite på hur jag ska dra strävorna från bakre fjädertornen ner till huvudbågen (grön resp blå på bilden alltså). Det varierar lite på de burar man ser och det är svårt att titta på herrejössesWRC-burar och liknande eftersom de ändå ser helt annorlunda ut från början.


Tittar man lite på rejsa så varierar det också (säger inte att någon har gjort fel alltså...)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1196310#1196310


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=481661#481661


Personligen tycker jag det ser bäst ut när röret ansluter längst ner på huvudbågen, men frågan är väl om man inte hellre vill ha stödet vid det övre röret i dörröppningen vid en sidokrock tex? Eller huvudbågen kanske inte kollapsar av det? Någon som har erfarenheter?


Äsch, kanske lika bra att slänga dit båda rören, men egentligen känns det kanske lite onödigt. Jag får plats att ansluta det var som på huvudbågen egentligen och avstånden mellan rören är ca 300mm. Inga jättesträckor med andra ord...



Lyfter en gammal fråga eftersom jag grunnar på samma. Nån som vet vad som är bäst och/eller vad vagnbokbesiktargubbarna tycker ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Fick nu svar från tekniker och gick ju faktiskt även läsa sig till i sbf tekniska..

Både grönt och blått ok men inte över dörrsträvans infästning








Så här gjorde jag själv på E36an och det var alltså helt ok.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?

_________________
Mikael Engblom
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



MickeNorrort skrev:
En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?


Tvivlar på att du tappar nämndvärt med styrka pga det nya taket om det limmas på rätt sätt.

Vill minnas att jag tidigare läst att om du skall köra under SBF så är de plåtarna inte tillåtna att addera, man får endast svetsa buren mot karossen där den ligger an.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014_1.pdf

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



Wärhner skrev:
MickeNorrort skrev:
En fråga. Byter nu ut taket på min evo 6a till kolfibertak och då för att man förlorar lite stabilitet i A stolparna och B stolparna så har jag funderingar på att sätta dit sådana här plåtar som dem här gjort.

Då är frågan hur tjocka ska man göra dem? 2mm?


Tvivlar på att du tappar nämndvärt med styrka pga det nya taket om det limmas på rätt sätt.

Vill minnas att jag tidigare läst att om du skall köra under SBF så är de plåtarna inte tillåtna att addera, man får endast svetsa buren mot karossen där den ligger an.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014_1.pdf


Perfekt med tolkningsfrågor. mina a stolpar är modiferade och sitter med sådana plåtar, så eftersom buren tar i karossen då så svetsar jag fast dem haha. 3mm borde bli bra =)

_________________
Mikael Engblom
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



Babbe skrev:
Med 2015 års regler är de förstärkningarna tillåtna.


Tackar over and out!

Kör vi fråga nr 2.

Rattstång infästning i skyddsbur som dem gjort här. Får man göra så? hittar inget i SBF om det.



_________________
Mikael Engblom
Citera
Skruva banåkabil
Skyddsbursbygge och allt därtill
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
29 besök senaste veckan (252071 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande