Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Farligt med bromsvåg? | 940 besök totalt |
Det är en justerings miss.
Man måste kolla att pedalvägen räcker till....om ena kretsen faller ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja..
Fast dom flesta bromsvågar är väl bara justerbara en bit, så att om ena kretsen faller bort så slår det stopp i själva vågen och den andra kretsen funkar ändå! Fast då med pedalen lite närmare golvet självklart... Iaf så är min bromsvåg konstruerad så, stog och pratade om just det med "therealpinto" när han rambesiktigade min bil... |
||
Som Håkan säger. Men många bara skruvar dit saker och provar aldrig allt ordenterligt. Vågen kan bara "vicka" en viss bit, sedan är det stopp. Sedan trycker vågen på den krets som är hel. Förutsatt att pedalvägen räcker. BROMSUTRUSTNING MÅSTE MONTERAS AV KOMPETENT PERSON. Det är själva kärnfrågan här. Varför faller en krets ur? Det är inte ovanlig bland rallybilar etersom fjädringsvägen är lång och bromsslangarna vrids och böjs mycket. Har man stålomspunna slangar så tål dom inte vridning. Man måste altså montera frambromsslangarna så att RATTUTSLAGET INTE SKAPAR VRIDNING I SLANGEN. DET ÖVERBELASTAR INFÄSTNINGEN MOT SLÄNGKOPPLINGEN. ofta så resulterar det i en rätt lång slang. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Skruva banåkabil Farligt med bromsvåg? | 940 besök totalt |