Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf gti16 -86. pågående bygge
5862 besök totalt
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
Tänkte först inte lägga in några bilder förrns den är klar, men när jag inte hittade någon golf förrns på sida 3 kunde jag inte hålla mig längre =)

Målet med projektet är att bygga en bil efter egen smak, inte efter gällande trend.

Bilen är en Golf gti16 -86 som inköptes i våras. Då såg den ut såhär:






Då var motorn helt original.
Rätt fort åkte ett extractor rör och sportsystem på. Insuget ersattes också till ett större.



Det räckte ju, ett tag....

Större bromsar inhandlades. med ok från g60 modellen



Sen spårade det ur..





Fullbur från Guss, fjäderbensstag, Sparco stolar, power rohr och större utblås 2*3.5" =)

En "ny" motor inhandlades också. Ett stycke 2l motor från passat gt. med dr schrick kammar. maxportad. planad, ställbart kamdrev osv..

Motorn kommer att genomgå en totalrenovering under vintern samt få nya kolvringar, ev kolvar. alla lager ska bytas samt att allt ska vägas in och balanseras.





Nya dämpare införskaffades. valet föll på Gula ställbara KONI. köpte även en catchtank till vevhusventilationen. (bilporr)



Så här ser bilen ut idag:



Motorrummet:



Inredningen: (instrumentbrädan är också demonterad.. bara pålagd på bilden)




På gång är helsvetsning av kaross skarvarna samt montering, lackning av buren och inredningen.. Fler bilder kommer.

_________________
Fredrik Ryding
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
Ris, ros och tips tas emot med glädje då detta är mitt första seriösa Projekt.
Lite fälgtips vore guld..

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

gå inte på bling-trenden med stora hjul.
15" äger thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
Nja. Har faktiskt kikat lite på dessa i 16"


_________________
Fredrik Ryding
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fjadrik skrev:
Nja. Har faktiskt kikat lite på dessa i 16"



Är det aluminium? Vad väger dom? Vart köper du dom? Vad kostar dom? Vilka ET finns dom med? Vilka dimensioner finns dom i?

Frågvisa Anton på språng!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja 16" är ju en enkel och billig dim. att hitta vettiga R-däck i...

ok, det går ju hitta men väldigt få åker på det om man vill köpa beg. av långloppsteam eller så blir det dyrt jämfört 15" el. faktisk 17"... Iaf vad jag hajjat. 16" är helt klart en "mellandimension".

Rätta mig om jag har fel.

Trevliga hjul dock. Men jag undrar samma som Anton.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas Lidström skrev:
Ja 16" är ju en enkel och billig dim. att hitta vettiga R-däck i...


>

Fälgarna ser klart rejsiga ut men frågan är ju om de är det

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Anton Lillsund skrev:
fjadrik skrev:
Nja. Har faktiskt kikat lite på dessa i 16"



Är det aluminium? Vad väger dom? Vart köper du dom? Vad kostar dom? Vilka ET finns dom med? Vilka dimensioner finns dom i?

Frågvisa Anton på språng!


Eftersom svar från trådägaren saknas så flikar jag in lite blygt med:

www.molway.com

om du går in på http://www.molway.com/felgen/startfelgen.htm och scrollar en bit ner på sidan så hittar du dom. Vikt? Tja, är dom som resten av fälgarna som Molway har, så är det inga extrema lättviktare (Dom har ju ganska trevliga priser iaf! thumbs up )
Å andra sidan-exakt hur stor skillnad märker man om det diffar nåt kg, egentligen??? Jag har aldrig reflekterat mär jag bytt fälgar-har å andra sidan aldrig bytt till lika dimention nån gång heller, har alltid varit nån tum upp eller ner

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



stenhårt! keet up the good work

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobbe... skrev:
Anton Lillsund skrev:
fjadrik skrev:
Nja. Har faktiskt kikat lite på dessa i 16"



Är det aluminium? Vad väger dom? Vart köper du dom? Vad kostar dom? Vilka ET finns dom med? Vilka dimensioner finns dom i?

Frågvisa Anton på språng!


Eftersom svar från trådägaren saknas så flikar jag in lite blygt med:

www.molway.com

om du går in på http://www.molway.com/felgen/startfelgen.htm och scrollar en bit ner på sidan så hittar du dom. Vikt? Tja, är dom som resten av fälgarna som Molway har, så är det inga extrema lättviktare (Dom har ju ganska trevliga priser iaf! thumbs up )
Å andra sidan-exakt hur stor skillnad märker man om det diffar nåt kg, egentligen??? Jag har aldrig reflekterat mär jag bytt fälgar-har å andra sidan aldrig bytt till lika dimention nån gång heller, har alltid varit nån tum upp eller ner


Tackar!
Verkar bara vara 16" som gäller. > 15" vill jag ha.
De fälgar jag har nu är igentligen perfekta. Men andra fälgar skulle bryta utseendet som är ganska ordinärt just nu. Om jag då byter så ska det vara till något lättare, annars får det vara.
Men tack för hjälpen att spåra upp säljaren.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
Då jag tänker bruka bilen på gatan så blir det 16" på bruksfälgarna. Håller på att jaga speedlinefälgar som banfälgar.. Tackar för tipset, nu blir det antingen 15" eller 17" . thumbs up

Hur hög är profilen på R-däck. finns de i 40 profil?
Ingen som vet var man kan köpa beggade speedline?

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



äntligen en snygg Golf...eller håller iaf på att bli

_________________
Björn Hansson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag sticker ut hakan och säger att dessa hjul är mer show än go... thumbs down

På frågan om hur hög profil ett R-däck har frågar jag dig hur långt är ett snöre...
40 profil finns nog, men det säger inte mkt om man inte vet bredd osv.

195-205/45-55 15 borde vara perfekt på din bil för lite banåka...och större behövs väl inte på gata heller... Eller?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström skrev:
Ja 16" är ju en enkel och billig dim. att hitta vettiga R-däck i...

ok, det går ju hitta men väldigt få åker på det om man vill köpa beg. av långloppsteam eller så blir det dyrt jämfört 15" el. faktisk 17"... Iaf vad jag hajjat. 16" är helt klart en "mellandimension".

Rätta mig om jag har fel.


Lite halvfel har du nog. 205 och 225 finns väl rätt så gott om, kanske lite hög profil dock (50, kanske någon i 45). Pirelli, Yoko, och Michelin har i dessa bredder ivf. Vet inte om man får i 225 golfens hjulhus, men 205 borde väl funka vettigt eftersom den ju lär bli rätt lätt.

Fn sitter det Pirelli PZeroC 205/45-16 på min 924-räser, det ser ut som nödreservhjul och jag måste lägga plankor för att komma i och ur garaget. Har 225/50-16 resp 245/45-16 normalt sett. Dock vete tusan om det är ngn som helst vits att ha 16" istället för 15" om man ska åka på så smalt som 205 eller 225, det blir dyrare ivf...

_________________
Pär Hylander
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag kör blytunga 7.5x16 TSW med 215/40-16 på gatan och 195/55-15 Bridgestone 540S på OZ Superleggera på bana. Jag har faktiskt svårt att säga om vikten spelar någon roll. Gathjulen tycker jag faktiskt följer underlaget bättre för 540:na är stenhårda i sidorna och är stötigare att åka med till vardags. Vad gäller accet så växlar jag på precis samma ställe på rakan oberoende vilka av hjulen jag kör med och då får man ju även räkna med att jag har högre utgångshastighet ut ur kurvan med R-däck, vilket borde innebära att jag får växla tidigare även på grund av det.
Fast rent psykologiskt så går det bättre med Superleggerorna.

EDIT: Å andra sidan kom jag ju nu på att banhjulen är större i omkrets, så det kanske tar ut viktminskningen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
Tackar Per Hylander för det svaret. Pratade med en ÅF av R däck och han påstod att varenda honda (?) körde bana på 16"..

Till Andreas Lidströms svar ställer jag mig mer frågande. Hur menar du att fälgarna är mer show än go? Blir de ovala?, Är de tunga? Med tanke på prislappen så begriper jag att de inte är några extremlättviktare, men de spelar mindre roll för mig då jag prioriterar hållbarhet högre. Och alla vet ju hur våra svenska vägar ser ut..

Ett snöre är exakt lika långt som sträckan från dess början till dess slut! Jag vet inte fall du vaknat på fel sida eller alltid svarar lika drygt, hursomhelst så undanber jag vänligen svar i den stilen..

och 15" får jag inte ens på då mina bromsar är för stora!
och skälet till att jag är intresserad av profilen är att jag vill veta om jag överhuvudtaget får in dem i hjulhusen. hade 16" innan med 40 profildäck och det var tajt. 225 breda f ö.. 205 är det bredaste som funkar fram om man vill kunna svänga.

i ö tack för alla vettiga svar, konstruktiv kritik, förslag och beröm =)

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Jag kan ställa mig i ledet och berömma, skitfrän bil!
Det märkliga (?) i min sjukdomsbild är att jag har S2an som ren leksak-det hänedr att jag har den till jobbet ibland, men det känns ju som att förstöra den när man istället kan ha den på bana och sen sitter jag på kvällarna och drömmer om att ha en banbil
och vad som är ännu märkligare-benämningen på "fräna banbilar" i mina ögon har ingenting med prislappen att göra-i mina ögon är en "värdelös" Golf (no offense ) MINST lika frän som en annan kärlek: Porsche 993...
Tur att jag aldrig vinner på lotto

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf gti16 -86. pågående bygge
5862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande