Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Renault Megané Trophy | 1, 2 >> 12217 besök totalt |
The star of the Show!
Continuing the sporting tradition of R5 Turbo, Alpine, Spider and Clio V6, all of which have made their marks on European race tracks over the last 25 years, it is now the turn of Mégane Trophy to take to the grid in 2005 as part of the World Series by Renault. Renault Sport's highest ever performance saloon is to be unveiled at the forthcoming Paris Motor Show. once again, Renault's designers have worked their magic and hit the jackpot. By taking Mégane Renault Sport Coupé and refining its sleek lines, they have come up with a racing saloon with a silhouette resembling the awesome German touring cars. It's bodywork lowered by a full 10 centimetres, widened wheel arches and an impressive rear diffuser combine to give Mégane Trophy an incredible look and feeling of power. Just one look under the bodywork and the feeling is confirmed: developed as part of the `Silhouette' concept, Renault Sport's latest offering pulls out all the stops to deliver a powerful product with the values of a single-seater. Its tubular chassis, rear-central V6 powerplant, semi automatic gearbox and left foot braking make this a very high level racing machine. Based on the V6 unit fitted to Vel Satis, the powerplant has been developed in collaboration with Nismo, Nissan's motorsport department, and adapted for competition to produce over 320bhp, featuring a semi-dry sump. Trackside, all maintenance and technical assistance will be provided by Solution F. For electronic management, Renault Sport enlisted the services of Magnetti-Marelli. The result is a brand new unit that includes all engine, gearbox and automatic clutch management functions. It also provides a data acquisition function, an essential element that will enable drivers and engineers to unleash every horse under the bonnet. Ever since the drawing board stage, Renault Sport wanted to incorporate driving pleasure into a very high-performance car. A key factor in this research was aerodynamics. The result is a split front bumper that channels into two tunnels leading out behind the front wheels, creating a Venturi effect that pins the car to the ground. Stability at the back comes from a diffuser and spoiler, both fully integrated in the profile. The overall downforce generated gives Mégane Trophy a level of handling similar to a Le Mans endurance prototype. Driveability is also enhanced by the specially-designed Michelin tyres, while stopping power comes courtesy of impressive disks, with six-pot callipers at the front and four at the rear. In all, its power-to-weight ratio of just 2.9kg/bhp, as well as wind-tunnel developed aerodynamics, make Mégane Trophy comparable with some GT racers. And its top speed performance of over 250kph puts it right up with the famous DTM cars. Next spring, around 30 Mégane Trophy will be lining up on the grid as one of the star attractions of the World Series by Renault, alongside the New Formula Renault V6. For the 2005 season, eight European race meetings and 16 races are on the agenda, with tightly regulated testing and tyre usage in order to limit the costs to teams, always a core concern for Renault Sport. After its grand unveiling on the Renault Compétition stand of the Paris Motor Show, Mégane Trophy will be given an initial shakedown at the end of october before the first development tests get underway in November. Källa: http://www.renault-sport.com/en/worl _________________ Johan Meissner |
||||
Så där ska moderna racerbilar se ut.... istället för dom totalt könlösa etcc/stcc bilarna....
|
||||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Jag håller med!! Lite samma stuk som Peschåås (kan inte stava Peugeot )dieselracer som dom visade för nåt år sen. Helt klart jättetuffa till det yttre. Hoppas det som finns under svarar för samma nivå! _________________ /Anton Lillsund |
||||
Äh , det är bara du som är gammal och inte förstår tjusningen med modernare saker än tvåtakts-saab från 64 |
||||
Va??? Finns det något som är modernare _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Ursäkta mig lite här va...
Men Bosse, efter STCC-finalen sa du att standardbilarna i S2000 var trista och ST var mkt roligare för det var riktiga racebilar iaf... Och dom såg roligare ut oxå. Kanske dax för att vara konsekvent från vecka till vecka? MVH AL - Som nu väntar in det spydiga svaret. PS För er som inte vet kan jag skvallra om att Bosse stundom kan vara ganska positiv till modern racing men så slänger han sig in i ngn gammal Saab och allt efter -78 är ren skit. Ju färre cylindrar bilen har (3 max men hellre 2), äldre (-64 funkar men 50-talare är roligare) och hk-saknande (28hk original och 55 i racetrim är visst det senaste) skapelse ju mer är Lindman. Jäkligt imponerande effektökning... |
||||
Men snälla Hr Lidström! Visserligen har du helt rätt betr. att en lagom dos två-takts racing får mig att tappa intresset helt för moderna racerbilar. Det närmsta halvåret är därför kört.... Men inte kan väl denna överdrivna design jämföras med en riktig ST-bil som är betydligt mera strictly business. Nej renån ser mera ut som en DTM wannabee som krymt i tvätten. Överdriven design utan tanke och funktion. sånt impar inte på mig! (fast färgen var snygg!) Du vet vad jag tycker om 700 turbohästar, 7 grader neg camber kloakfiber och herrejössesvingar.... Vill du ha ett medlemskort i pokemonklubben eller? Håller annars med någon tidigare om att dieselpeggan var läcker (men lite trött jämfört med vissa andra dieslar) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Hoppas den är bättre på banan än Renault Clio V6 Trophy av 1:a generationen. ....och det är den väl? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Hehe...
Visste väl att jag skulle kunna jaga upp dig Bosse! DTM-wannabe it is! Men vi får hoppas de haft nga tankar bakom varför den ser ut som den gör. Jag kan iaf leva med den... ST-bilarna var dock riktigt coola...eller ännu hellre...Grp.A... Shit, börjar ju låta som du nu. Att gammal racing är roligare... |
||||
Måste bara få skriva av mig!! DETTA VAR JU EN AV DE ABSOLUT SNYGGASTE formgivningar jag någonsin skådat!!! ENORMT superläcker! Rejsigare kan det knappast bli!
Man kanske ska bygga en kopia av en sådan när triken är klar?? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
|
||||
Johan:
Den är verkligen skittuff! Men en liten fundering angående svetsningnen på bilderna ovan. Om jag ser rätt så sitter motorn skruvad i ramen under svetsning. Är det så smart? Jag antar att motorn är avsedd som en del av den färdiga buren/chassit. Borde man inte ha en ram som motsvarar motorn istället som är skruvad i den övriga ramen? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det är nog inte DEN motorn som kommer sitta kvar i ramen..... utan är väl en som dom har för att få till infästningarna osv....... och då är väl det bästa för att få korrekta infästningspunkter med minsta felmarginalen. Med tanke på att det ser ut som oreca är bilbyggaren får man väl tro och hoppas att dom vet vad dom gör........ dom har ju byggt en och annan potent racebil innan... typ Viper-serien mfl |
||||
Hmm så långt tänkte jag inte.. Men det låter ju både billigt och bra. Men budgeten ser lagom tilltagen ut överlag så det kanske inte spelar stor roll. _________________ /Anton Lillsund |
||||
RenaultSport Renault Megané Trophy | 1, 2 >> 12217 besök totalt |