Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Cornerweighting
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (107796 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Igår Cornerweigthade vi 944an.

Vi byggde en "vippbräda" ca 185cm lång av två I-blakar från ett lagerställ som vi svetsade ihop.
I mitten svestsades en tjockväggig rörbit va 20mm i diameter.

Sedan pallade vi upp bilen på ett plant golv med jämnhöga klossar under bakhjulen, satte ner framhjulen på vippbrädan med EXAKT samma avstånd mot mitten.

Jämt lufttryck i alla däck och kränghämmare/dropstops demonterade, samt halv tank+förare i bilen.

Tanken är den att om cornerweighten fram är lika på höger och vänster sida står vippbrädan/balken i våg.

Sedan ställer man cornerweigthen jämt där framme med fjäderbenstallrikarna.

Det fungerade ypperligt och man kunde direkt se (10mm skillnad) om man mätte med eller utan förare i bilen. Vi hade ca 30kg för mycket på ett av framhjulen innan.
Största felkällan verkar vara hysteres i bussningar (ca +-4-5mm). Inga som helst problem att ställa med 10kg's nogrannhet om man bottnar vipbrädan på den sida man skall mäta på innan mätningen (för att kompensera hysteresen) trots att vi bara lät bilen stå med däcken på vippbrädan.

Tips för er som vill bygga en själv (tog 1 timme max)
- se till att balken är styv tillräckligt, vi tog 2 st pallställsbalkar godkända för 2000kg.
- se till att ni sätter någon form av spärr så att bilen inte kan rulla av balken. Balken har lätt att rotera bakår vid ena hjulet och framåt vid andra och ramla ner från balken.
- sätt ett långt rör (50cm) som balken kan vippa runt, då minskar man risken att balken vrider sig och bilen ramlar ner
- glöm inte att väga av själva balken.
- se till att ha mätpunkter ute i ändarna som stämer(mät mot golvet), dvs att balken är lika lång på båda sidor.
- tryck ner eller lyft den sida du skall mäta innan du mäter, så kompenserar man för hysteres i bussningarna. upprepa på andra sidan, när mätvärdena är lika är cornerweighten jämn, fast balken inte är i våg.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Dax för studiebesök

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

fota tack.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
fuling skrev:
fota tack.


Glömde kameran, orkar nog inte palla upp bilen igen innan vi skal rejsa på söndag.

men senare kanske...

Dock är konstruktionen så idiotenkel att....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
.....jag snabbt slängde ihop en skiss.





som visar FRAMAXELN enbart (bakaxeln står på klossar lika höga som balkens ovansida)


PS: Björn, det är bara att komma och låna balken. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



porschedriver skrev:
upprepa på andra sidan, när mätvärdena är lika är cornerweighten jämn, fast balken inte är i våg.


Lite frågor så jag är med...

Mätningen sker mellan bil/fast karosspunkt och golv?
Fast det är ju inte vad du skriver...

Skit, jag får inte ihop det riktigt.

Borde man inte behöva bry sig även om bakvagnen efter detta oxå?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AL: du mäter i den ända som inte står på balken, fast inom kort kan du strunta i hur det fungerar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dude skrev:
AL: du mäter i den ända som inte står på balken


Såklart man gör!!!

Dude skrev:
fast inom kort kan du strunta i hur det fungerar



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
porschedriver skrev:
upprepa på andra sidan, när mätvärdena är lika är cornerweighten jämn, fast balken inte är i våg.


Lite frågor så jag är med...

Mätningen sker mellan bil/fast karosspunkt och golv?
Fast det är ju inte vad du skriver...

Skit, jag får inte ihop det riktigt.

Borde man inte behöva bry sig även om bakvagnen efter detta oxå?


Man mäter bara balk jmfrt med golv.

Eftersom man bara kan flytta vikt på diagonalen när man cornerweightar så kommer allt man gör på en axel att påverka den andra. därför får man bestäma sig vilken axel man vill prioritera. På en räserbil är det framaxeln.

Man vill alltså ha jämn viktfördelning på framhjulen, vilket man alltså innebär att man måste mäta på framaxeln/ha framaxeln på vipp-balken. För att justera in cornerweighten kan man sedan på fjäderbenen/dämparna antingen fram eller bak.

Att sänka höger fram ger samma effekt som att sänka vänster bak eller höja höger bak/vänster fram.

Vilket man väljer beror på vilken rideheight man vill ha. Ett tips innan man börjar är att ställa bilen så karossen har samma höjd mot golvet på höger och vänster sida samt se till att rideheight är rätt fram respektive bak. Man får mindre avvikelse från rideheight om man justerar båda sidor, dvs upp på den ena och ner på den andra.

Man skall aldrig mäta karosshöjd jmfrt med golv mer än innan man börjar cornereighta. Antingen är bilen rak i chassie och infästningspunkter och då förblir den rak, eller så är den sned och då kan man aldrig få samma rideheight på båda sidor samtidigt som man har rätt cornerweight.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Dude skrev:
AL: du mäter i den ända som inte står på balken, fast inom kort kan du strunta i hur det fungerar


hmmm kanske lite otydligt av mig.

Balk=vippbräda=vipp-balk

Sättes under framhjulen, och man mäter balk mot golv.

Bakhjulen står på statiska klossar och därmed kan man inte mäta där. Poängen är att man slipper använda/köpa vågar för $$$$$$$ eller kanske snarare £££££££££

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack CM för genomgången och för tips. Bra med repetion ibland...

Borde faktiskt ha hajjat att det var bak ni justerade då jag själv gjorde så på Saaben.
Blev väl bara lite av dendär balken.

£ och $...
Its all a big show...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kom just på att jag lekte med Utsons CW-"programm" för längesedan.

Fick för mig att den var gjord så att den koncenterade sig på att få 50/50 TOTALT mellan höger och vänstersidan, fast det kanske är fel?

Utson, var är du så du kan svara.

För som CM säger, fram är ju det vi svänger med...i första hand.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Tack CM för genomgången och för tips. Bra med repetion ibland...

Borde faktiskt ha hajjat att det var bak ni justerade då jag själv gjorde så på Saaben.
Blev väl bara lite av dendär balken.

£ och $...
Its all a big show...


Yepp. Fast vi justerade faktiskt fram, och mätte fram.
Vi har gjort framskärmarna avtagbara så man kommer åt när bilen står på marken.

Bak är det så j_a trångt.

Det spelar ju ingen roll var man justerar (se inlägg ovan).

Största anledningen till att ha rätt Cornerweight är egentligen beteende under inbromsning. Eftersom mest vikt hamnar fram så är det viktigast att ha rätt här. Även p.g.a att fram låser man upp först bör man ha 50%50 fram.

Med mycket hårda bilar, t.ex. formelbilar är cornerweighten viktig även för väghållningen (annars kör man med ett hjul i luften). Med en relativt "mjuk" bil kompenseras detta ofta av chassiet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Lite förtydligande om vad man _inte_ ställer in med denna metoden.
Man ställer inte in rideheight så att det blir samma på höger/vänster. Bilen kan va flera centimer olika hög på höger och vänster sida men fortfarande vara i corner-balans.

Målet är bara att diagonalernas viktsummor ska va samma. Dvs h bak + v fram ska va samma som v bak + h fram. Då kommer vågen att va helt horisontell.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



borg skrev:
Målet är bara att diagonalernas viktsummor ska va samma. Dvs h bak + v fram ska va samma som v bak + h fram. Då kommer vågen att va helt horisontell.
Ännu en beskrivning kan vara att diagonalernas sammanlagda marktryck skall vara samma. Detta för att slippa sammanblandningen av massa och vikt (det är lätt gjort). Marktrycket justeras mha fjädertallriken (eller endlink till khämmaren) utan att massan över hjulet ändras.
En annan analogi kan vara att placera en vikt pappersbit under det bordsben som vickar. Det spelar ingen roll för stabiliteten vilket av de två benen man pallar under för att få stabilitet. Att bordet lutar lite spelar mindre roll än att det vickar.

Nåt av detta är säkert fel (eller mindre bra) men om det avmystifierar cornerweighting så skadar det inte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har använt Peter Utzons metod, med vad jag tror är framgång, hittils.

Teorin och dom praktiska anvisningarna finner man här: http://194.236.144.246/Corner/corner_weight.htm

Såvitt jag begriper så är metoderna nästan identiska, med skillnaden att Peters metod inte behöver "balansplattan" utan istället använder en domkraft mitt under fram- eller bakaxel.

Metoden blev dock sågad i höjd med fotknölarna av Jarlmark här för ett år sedan eller så, men jag har trots det fortfarande inställningen att den är tillräckligt bra för mig och min bil.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hittade tråden

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=91999#91999

Delar från denna tråden är mkt matnyttiga (mätnogrannheter och sånt) och förtjänar nog att något sätt hamna i denna delen av foumet och gärna tillsammmans med denna tråden.

_________________
Pär Hylander
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Andreas Lidström skrev:
Kom just på att jag lekte med Utsons CW-"programm" för längesedan.

Fick för mig att den var gjord så att den koncenterade sig på att få 50/50 TOTALT mellan höger och vänstersidan, fast det kanske är fel?

Utson, var är du så du kan svara.

För som CM säger, fram är ju det vi svänger med...i första hand.


Jag tror att metoden där man fördelar marktrycket jämnt i varje sida av bilen inte är den bästa (så funkade det lilla programmet om jag minns rätt).

Metoden som Pär hänvisar till tror jag på och kan inte riktigt förstå argumentet att det bara skulle funka på bilar med mjuka fjädrar. Jag tror att den metoden skulle funka även på bilar med oändligt hårda fjädrar.

Personligen tycker jag att det inte är så noga med corner weighten (svordom i kyrkan). En hyffsad grundinställning och lite bantid för att känna och efterjustera är enligt min åsikt alltid bättre.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Utzon skrev:
...
En hyffsad grundinställning och lite bantid för att känna och efterjustera är enligt min åsikt alltid bättre.


om man ska höja/sänka lite i olika hörn utifrån bilens beteende på bana, vad ska man gå efter? Jag har inte den blekaste aning!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Utzon skrev:
...
En hyffsad grundinställning och lite bantid för att känna och efterjustera är enligt min åsikt alltid bättre.


om man ska höja/sänka lite i olika hörn utifrån bilens beteende på bana, vad ska man gå efter? Jag har inte den blekaste aning!


Jag tänker såhär:

om bilen har tendens att vara understyrd i högerkurvor och överstyrd i vänsterkurvor eller vice versa så kan man använda detta.

om vi antar scenariet ovan så vill man avlasta vf i högerkurvor och hb i vänsterkurvor. Alltså släpper man lite på ngt av dessa hjul.

Har vid ett tillfälle mkt av stort mekanikerslarv (nattmekade själv ) fått en bil som gjorde så, innan jag fattade varför den var överstyrd åt ena hållet och under åt andra så hade båda tidsträningspassen gått...

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Magnus Thomé skrev:
Utzon skrev:
...
En hyffsad grundinställning och lite bantid för att känna och efterjustera är enligt min åsikt alltid bättre.


om man ska höja/sänka lite i olika hörn utifrån bilens beteende på bana, vad ska man gå efter? Jag har inte den blekaste aning!


Borde vara om man har ojämn broms fram eller ev bak(ena hjulet låser alltid före det andra), samt om bilen beter sig olika i höger och vänstersvängar.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Racetech
Cornerweighting
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (107796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande