Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Cornerweighting
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (107796 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Kan man lika gärna justera längden på den ena krängningshämmarlänken i förhållande till den andra som att justera säteshöjden för fjädrarna på fjäderbenen? om inte, varför

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Holmström skrev:
Kan man lika gärna justera längden på den ena krängningshämmarlänken i förhållande till den andra som att justera säteshöjden för fjädrarna på fjäderbenen? om inte, varför


Intressant fråga.

Ngt svar har jag inte men att det påverkar resultatet om krängare eller bussningar låser/skärvar det vet jag.

Det blir följdfel av detta och mätningen blir missvisande... Så jag tillskriver att man justerar på sätena.

*funderar som en gnu över varför*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



hysteres!!
Jag skulle sätta mina sekiner på att justering först (med lösa k-hämmare) i coliovers/fjäderben/fjädrarna för att sedan justera igen med inkopplade k-hämmare.

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hysteres är nog rätt svar. thumbs up

Justera igen behöver man inte...om man bara ser till att ha rätt längd på krängarstaget.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Kan man lika gärna justera längden på den ena krängningshämmarlänken i förhållande till den andra som att justera säteshöjden för fjädrarna på fjäderbenen? om inte, varför

Vad händer nu om du vill justera krängarn? (typ under e överstyring)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Micke Holmström skrev:
Kan man lika gärna justera längden på den ena krängningshämmarlänken i förhållande till den andra som att justera säteshöjden för fjädrarna på fjäderbenen? om inte, varför


Mja, det blir en krånglig väg att gå. Jag säger "mja" därför att i en specifik situation så blir det samma sak.
Men man vill kunna jobba med krängningen separat från hänsynstagande till bumb-heave situationen. Och det finns ingen egenterlig orsak, som att det skule vara lättare, till varför man skulle gå denna vägen. Och OM man gör det så har man förmodligen klart för sig VARFÖR man gör så.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



om en bil väger 52% på vänster sida och 48% fram så skall 0.52 x 0.48 x bilens vikt vila på vänster framhjul. 50/50 fram funkar bara om TP ligger på bilens längsgående mittlinje.

_________________
Kjell Bodin
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



jag gissar på att jag har lite ojämnvikt i min bil.
vid hård inbromsning så låste alltid vänster bakhjul och fick då sladd... rumpan driftade åt vänster.
vid bilprovningen var bromsresultaten kanonbra.. typ skilde inte nåt alls.

känner nån igen 'syndromet'?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kadett4wd skrev:
jag gissar på att jag har lite ojämnvikt i min bil.
vid hård inbromsning så låste alltid vänster bakhjul och fick då sladd... rumpan driftade åt vänster.
vid bilprovningen var bromsresultaten kanonbra.. typ skilde inte nåt alls.

känner nån igen 'syndromet'?


Att bilen driftade till vänster när du låste VF är inte konstigt. Du har flyttat över all bromskraft till höger sida och bilen vill vrida sig åt vänster.
Skulle mycket väl kunna vara att du har en obalans i bilen i HF/VB.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
Kadett4wd skrev:
jag gissar på att jag har lite ojämnvikt i min bil.
vid hård inbromsning så låste alltid vänster bakhjul och fick då sladd... rumpan driftade åt vänster.
vid bilprovningen var bromsresultaten kanonbra.. typ skilde inte nåt alls.

känner nån igen 'syndromet'?


Att bilen driftade till vänster när du låste VF är inte konstigt. Du har flyttat över all bromskraft till höger sida och bilen vill vrida sig åt vänster.
Skulle mycket väl kunna vara att du har en obalans i bilen i HF/VB.


Hm, tror du missade kaffet i morse Anders

Han skriver att han låser VB och sen drift åt vänster, inte VF. Brukar väl vara så att det hjul man låser först är det med minst vikt på sig, om bromskraften är helt perfekt fördelad?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Dude skrev:
Kadett4wd skrev:
jag gissar på att jag har lite ojämnvikt i min bil.
vid hård inbromsning så låste alltid vänster bakhjul och fick då sladd... rumpan driftade åt vänster.
vid bilprovningen var bromsresultaten kanonbra.. typ skilde inte nåt alls.

känner nån igen 'syndromet'?


Att bilen driftade till vänster när du låste VF är inte konstigt. Du har flyttat över all bromskraft till höger sida och bilen vill vrida sig åt vänster.
Skulle mycket väl kunna vara att du har en obalans i bilen i HF/VB.


Hm, tror du missade kaffet i morse Anders

Han skriver att han låser VB och sen drift åt vänster, inte VF. Brukar väl vara så att det hjul man låser först är det med minst vikt på sig, om bromskraften är helt perfekt fördelad?


Kaffe
Vaken

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



jag gjorde en amatörmässig vägning i somras,, genom att köra upp ett hjul i taget på en stor våg.
men vågens noggrannhet är ca +-10kg och jag vill minnas att just vänster bak var något lättare.

så det kan juh mycket väl vara fallet.. men det skiljde bara 10kg enligt vågen... kan juh vara mer om man går i utkanten av toleransen på vågen.
Sen var det juh inte ett helt korrekt sätt att mäta på.

men.. nu en följdfråga.. kommer ihåg att just höger fram var om jag minns rätt ~40kg tyngre..
om jag har mera grepp på höger fram.. får bilen en 'vridning' då så att rumpan vill åt vänster?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Kadett4wd skrev:
jag gjorde en amatörmässig vägning i somras,, genom att köra upp ett hjul i taget på en stor våg.
men vågens noggrannhet är ca +-10kg och jag vill minnas att just vänster bak var något lättare.

så det kan juh mycket väl vara fallet.. men det skiljde bara 10kg enligt vågen... kan juh vara mer om man går i utkanten av toleransen på vågen.
Sen var det juh inte ett helt korrekt sätt att mäta på.

men.. nu en följdfråga.. kommer ihåg att just höger fram var om jag minns rätt ~40kg tyngre..
om jag har mera grepp på höger fram.. får bilen en 'vridning' då så att rumpan vill åt vänster?


om HF är 40 kg tyngre så måste VB också vara ungefär lika mycket tyngre. Det är alltså fel på mätningen.
Jag gör bland annat hörnviktsmätningar. Ring 0171-27690.

_________________
Kjell Bodin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hmm, detta skulle innebära att garagemetoden för att justera CW med domkraft och tejpmärken är helt värdelös?
Skönt, då var det inte mitt huvud det var fel på ändå, jag har aldrig fattat hur i h-e det skulle fungera.

Synd bara att jag lade några timmar på att blästra och preppa ett gammalt domkraftslyftpunkt just för detta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Hmm, detta skulle innebära att garagemetoden för att justera CW med domkraft och tejpmärken är helt värdelös?
Skönt, då var det inte mitt huvud det var fel på ändå, jag har aldrig fattat hur i h-e det skulle fungera.

Synd bara att jag lade några timmar på att blästra och preppa ett gammalt domkraftslyftpunkt just för detta.


Jag gjorde på skoj en mätning med domkraft och tumstock på racebilen.

Först ställde jag rideheight rakt upp och ner på golvet.
Sen lyfte jag med domkraft i mitten bak och justerade fram tills båda sidorna var lika höga.
Gjorde sedan samma procedur åt andra hållet.

När jag var klar ställde jag upp bilen på mina vågar för att kolla hur mkt som var fel.
Fick nästan en chock på hur bra det blev.
Crossweight låg på 49,8% och det anser jag vara högst åkbart för gärsgårdsracing som jag håller på med

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



MaZ skrev:
Hmm, detta skulle innebära att garagemetoden för att justera CW med domkraft och tejpmärken är helt värdelös?
Skönt, då var det inte mitt huvud det var fel på ändå, jag har aldrig fattat hur i h-e det skulle fungera.

Synd bara att jag lade några timmar på att blästra och preppa ett gammalt domkraftslyftpunkt just för detta.

om det är Utzon-metoden du menar så är den inte värdelös, men den ger inte det resultat som Herr Utzon beskriver.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Kjell Bodin skrev:
Kadett4wd skrev:
jag gjorde en amatörmässig vägning i somras,, genom att köra upp ett hjul i taget på en stor våg.
men vågens noggrannhet är ca +-10kg och jag vill minnas att just vänster bak var något lättare.

så det kan juh mycket väl vara fallet.. men det skiljde bara 10kg enligt vågen... kan juh vara mer om man går i utkanten av toleransen på vågen.
Sen var det juh inte ett helt korrekt sätt att mäta på.

men.. nu en följdfråga.. kommer ihåg att just höger fram var om jag minns rätt ~40kg tyngre..
om jag har mera grepp på höger fram.. får bilen en 'vridning' då så att rumpan vill åt vänster?


om HF är 40 kg tyngre så måste VB också vara ungefär lika mycket tyngre. Det är alltså fel på mätningen.

Förutsatt att bilen väger lika mycket på höger respektive vänster sida; vilket är det bästa utgångsläget.

Kjell Bodin skrev:
Jag gör bland annat hörnviktsmätningar. Ring 0171-27690.

Vad tar du för en så'n?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Domkraftsvarianten kan säkert funka skäligt bra för gräsrotsåka förutsatt att man har relativt mjuka fjädrar, är ytterst nogrann och kanske har lite tur. Problemet är att man aldrig vet hur bra/fel det blir om man inte kan kontrollera på en våg som du Anders.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Till Ice:
"Ungefär" innefattar TP:s avvikelse från 50% tvärs och 50% längs i alla rimliga fall.

Vägning kostar en femhundring. Ev. justering går på timme och varierar kolossalt beroende på bil.
Ring!!

_________________
Kjell Bodin
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Kjell Bodin skrev:
Till Ice:
"Ungefär" innefattar TP:s avvikelse från 50% tvärs och 50% längs i alla rimliga fall...

OK! Jag trodde ungefär:et hade med olika spårvidd fram och bak att göra.

/en som har en bil som är 40 kg vänstertung.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kjell: Alla bor inte i Enköping...

Dude: det där var "garagemetoden plus", det där var inte som jag fått den beskriven. thumbs up
Frågan är bara hur man vet vad som är "rakt". Utgår man från vad som såg bra ut när den stog på alla fyra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Racetech
Cornerweighting
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (107796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande