Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Cornerweighting
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (107796 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Kjell: Alla bor inte i Enköping...

Dude: det där var "garagemetoden plus", det där var inte som jag fått den beskriven. thumbs up
Frågan är bara hur man vet vad som är "rakt". Utgår man från vad som såg bra ut när den stog på alla fyra?


Jag brukar mäta från en punkt i chassit som verkar lika på båda sidor. Typ sparklådor el likn.

Dom 4 punkter på golvet som hjulen skall stå på, Väger jag in med ett vanligt vattenpass och schimsar med masonitbitar (glider bra för att tabort spänningar i fjädringen)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Dude skrev:
MaZ skrev:
Kjell: Alla bor inte i Enköping...

Dude: det där var "garagemetoden plus", det där var inte som jag fått den beskriven. thumbs up
Frågan är bara hur man vet vad som är "rakt". Utgår man från vad som såg bra ut när den stog på alla fyra?


Jag brukar mäta från en punkt i chassit som verkar lika på båda sidor. Typ sparklådor el likn.

Dom 4 punkter på golvet som hjulen skall stå på, Väger jag in med ett vanligt vattenpass och schimsar med masonitbitar (glider bra för att tabort spänningar i fjädringen)


Vattenpass och shimsning - check

Rakhet, rätta mig om jag har fel men är inte det bara en fråga om att bilen skall se rak ut? de små skillnaderna i chassiegeometri som uppstår torde väl vara försumbara?
Givetvis skall man vara noggrann men ibland är det bättre att få nåt gjort än att inte göra nåt eftersom man fastnar i "teorioptimeringsträsket", dvs planeringsstadiet.

Dags att tillverka en "dubb" till domkraften tror jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



här finns lite värden att fundera på ,
först utan chaffis men iövrigt race ready
och sedan med med 100+ dummy lite förmycket men får duga att kolla med just nu
urkopplad krängare och plattorna uppsatta med avvägnings instrument
håll till godo



_________________
Torbjörn Andersson
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Dude skrev:
MaZ skrev:
Kjell: Alla bor inte i Enköping...

Dude: det där var "garagemetoden plus", det där var inte som jag fått den beskriven. thumbs up
Frågan är bara hur man vet vad som är "rakt". Utgår man från vad som såg bra ut när den stog på alla fyra?


Jag brukar mäta från en punkt i chassit som verkar lika på båda sidor. Typ sparklådor el likn.

Dom 4 punkter på golvet som hjulen skall stå på, Väger jag in med ett vanligt vattenpass och schimsar med masonitbitar (glider bra för att tabort spänningar i fjädringen)


Du känner inte fäör att göra en how to med lite bilder osv. ? Vore klockrent o många skulle nog vara evigt tacksamma

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Nu råkade jag nog plocka upp en ganska gammal tråd.

Men är det inte stabilitet i inbromsning som är den prioriterade egenskapen vid hörnvägning? Jag provbromsade till låsning och justerade mina coilovers efter detta tills jag bromsade rakt och stabilt. Eftersom de flesta standardbilar i princip kör på tre hjul genom kurvorna så lär väl hörnvägning ha begränsat värde vad avser bilens beteende vid kurvtagning?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Pär Hansson skrev:
Nu råkade jag nog plocka upp en ganska gammal tråd.

Men är det inte stabilitet i inbromsning som är den prioriterade egenskapen vid hörnvägning? Jag provbromsade till låsning och justerade mina coilovers efter detta tills jag bromsade rakt och stabilt. Eftersom de flesta standardbilar i princip kör på tre hjul genom kurvorna så lär väl hörnvägning ha begränsat värde vad avser bilens beteende vid kurvtagning?
För grävlingar kanske... Och glöm då inte acceleration ut ur kurvan med lika marktryck på bägge drivande hjulen (trehjulande är ett sätt att fixa det).
När du kör på tre hjul så är ju cornerweighting för statisk balans meningslöst eftersom tre punkter alltid bildar ett perfekt plan. Viktfördelningen mellan de tre punkterna beror på cg och acceleration (i x/y).
Men kör man med alla fyra hjulen i backen samtidigt så spelar det roll hela tiden.
Jag tror även grävlingar har nytta av balans i ess och konbanor (transienter åt båda hållen). Att ha skillnad i balans mellan höger och vänstersväng kan vara en nackdel (tills du börjar snedtuna chassit efter aktuell bana).
Körde du på tre hjul genom hela Kvarn?
Edit: hastigheten under bron tror jag inte heller beror på stabilitet under broms.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Men titta, en hörnvägningstråd och jag å Niklas är mer eller mindre överens.

Just att bilen beter sig lika åt både vänster och höger är av största vikt.
Visserligen kommer bilen alltid vara lite snabbare åt ena hållet, men den beter sig lika iaf vilket ger kontrollerbarhet. Särskillt i chikaner och liknande där man byter riktning snabbt.

Görs allt detta rätt kommer även bromsningarna vara stabila och raka.

och beteendet är det samma oavsett vilka hjul som driver.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Andreas Lidström skrev:
Men titta, en hörnvägningstråd och jag å Niklas är mer eller mindre överens.
Grundteorier är enkla att vara överens om. Hur man ska bära sig åt när man ska kompromissa på bästa sätt när det ideala inte är möjligt är det mycket enklare att ha olika åsikter om

Maxhastighet i "rak" konstantavståndsslalom kan ju vara ett sätt att praktiskt testa hur bilen känns (borde vara rimligt möjligt att testa på en återvändsgränd...).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Nog tror jag mig förstå vad hörnvägning tjänar för syfte i grundläggande termer.

För att skärpa till min fråga:

-Jag skrev "i princip" och specifikt tre hjul, men borde kanske skrivit "i princip 2-3 hjul" och det är såklart lastväxlingens inverkan jag avser. Kanske "2.2-2.4 hjul" hade varit den minst dåliga generaliseringen för att måla fonden till min egentliga frågeställning.

-om jag balanserat inbromsningen genom att ställa höjden på mina c/o och ställer bilen i en hörnvåg. Det visar sig att jag har diagonal obalans. Blir det snabbare eller roligare om jag skruvar om då och således försämrar inbromsningsstabilititen (som är mycket känslig för hjullaster)?

-om man har koll på att ingenting kärvar i bromssystemet (skevhet i karossen har ingen betydelse i jämförelsen) och ställer in fjädringen så att inbromsningen sker stabilt, vad tillför en hörnvägning från denna utgångspunkt?

-Tänk på att man kör på 2.2-2.4 hjulekvivalenter (om du utan downforce kör på två hjulekvivalenter + ev fri ofjädrad vikt på innern, då kör du så fort det går) genom kurvan (med standarbilsbaserade tävlingsbilar) och att du vid en hörnvägning i praktiken påverkar kanske 1-5% av lateralkraften per axel. Detta eftersom du vid en hörnvägning i praktiken skruvar ner eller upp ett innerhjul som har liten normalkraft och därmed presterar liten lateralkraft.

Nu pratar jag hyfsat mjuka bilar. Jämför inte med formelbilar där man har mätplan redan vid nivån Formel Ford. Har dessutom (fortfarande) en rätt vältränad förståelse för statiskt obestämda system, vilket behövs för att förstå problemställningen.

Så. ....

-Vad tillför en hörnvägning, specifikt, efter att jag provbromsat min tävlingsbil och ställt in den efter det?
-om det uppstår en konflikt mellan resultaten av provbromsningarna och hörnvägningen, vilket test ska man prioritera? och... återigen, varför? Har någon prövat konflikten öht?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



oj, detdär måste jag säga att det var tillräkligt för att villa bort mig...

2.2-2.4 hjul...Vad menar du?

De två sista frågorna var dock begripliga och intressanta.
Nga bra svar kan jag dock inte ge.

Dock vidhålelr jag, vilket kanske inte berör frågorna egentligen, att med en korekt hörnvägning på en osymetrisk bil (typiskt för standardbilar), som oftast slutar med olika hjultryck mellan hjulen på samma axel, kommer bromsa rakt och stabilt. Dock är det ju såklart av fördel att ha så liten skillnad som man kan mellan hjultrycken per axel.

Här vore testning mkt intressant då jag inte besitter kunskaper nog att räkna fram detta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Andreas Lidström skrev:
oj, detdär måste jag säga att det var tillräkligt för att villa bort mig...

2.2-2.4 hjul...Vad menar du?

De två sista frågorna var dock begripliga och intressanta.
Nga bra svar kan jag dock inte ge.

Dock vidhålelr jag, vilket kanske inte berör frågorna egentligen, att med en korekt hörnvägning på en osymetrisk bil (typiskt för standardbilar), som oftast slutar med olika hjultryck mellan hjulen på samma axel, kommer bromsa rakt och stabilt. Dock är det ju såklart av fördel att ha så liten skillnad som man kan mellan hjultrycken per axel.

Här vore testning mkt intressant då jag inte besitter kunskaper nog att räkna fram detta.
Hmm, blev väl lite för mkt "tänka högt" där och det där med att köra "drygt en tvåhjuling" är något jag använt för att tydliggöra för mig själv. Men det är väl inte vedertaget och rör kanske bara till det.

Det jag menar är att om du i en kurva har 90% av lasten på yttre hjulparet, borde inte någon mm upp eller ner på ett innerhjul ha någon jättestor betydelse för balansen, åtminstone inte för en någorlunda mjuk standardvagn. Eller?

I mitt fall eller något annat fall där ett hjul t o m är i luften mid-turn är det ju tydligt. Det spelar ju ingen roll hur högt i luften hjulet är när det väl har lättat. Då är det instyrningen kvar som påverkas.

Men jag kan iofs köpa när jag tänker efter lite till att det kan ha rätt stor betydelse om man tittar på ett lågt belastat hjul, säg att man har 300 N på ett innerhjul och har 100 N/mm i fjäderkonstant så förändras ju lasten mycket procentuellt per skruvad mm. Så OK, jag får kanske backa där.

Men prioriteringsfrågan kvarstår ju ändå.

Har lite brådis så jag kanske bara lyckats röra till det ännu mer...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då är jag med lite bättre...men saknar fortfarande vettigt svar.

Effekten borde dock rimligen finnas i alla de lägen då man har alla hjulen i backen.
För det låter rimligt att du har rätt i att då ngt hjul lättar så händer det saker och...viktningen spelar ingen roll? Hmmmm

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Det går inte att ställa CW på ett fordon med färre än 4 hjul (i marken).

Den CW som ger den bästa bromsförmågan; 'är när BAKhjulen har samma last.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ice skrev:


Den CW som ger den bästa bromsförmågan; 'är när BAKhjulen har samma last.


Varför?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Enligt många raceåkare är det viktigast att framhjulen har samma vikt så bilen styr in lika i både vänster och höger. När man ska åka riktigt fort kan man iblan välja en "sned" cornerweght för kurvorna ser ut så... Men på en vanlig bil är det instyrningen som är det viktiga.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



... Och innan man låser sig för en tumregel om man ska ha jämna diagonaler, jämnt i fram eller bak så ska man inse att det är stor skillnad på en framkrafsare med 65% i vikten i fram och exempelvis en svansmotoriserad baksprättare med 65% i bak. Till det kommer att olika banor ställer olika krav på de olika delmomenten acceleration, retardation och kurvtagning om man söker att minimera varvtiderna. Inställningen av CW är en kompromiss för att aktuellt fordon ska optimeras för en specifik bana. Att kasta ur sig tumregler som att "alla bilar blir i alla situationer bäst om man ställer jämnt tryck på framhjulen" är vanskligt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Det viktigaste är väl egentligen att väga bilen, flytta runt det som flyttas kan för att uppnå önskad viktfördelning så långt det är möjligt och sen justera höjd för att uppnå önskat resultat (lika vikt framhjul etc).

Att åka in och hörnväga bilen utan att fördela runt vikt när man väl är på vågarna känns, i min värld, en smula bortkastat.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då var vi igång igen...

Rikard: Kan man och får man pga reglementet så är ju din input att flytta runt saker och ting helt riktig. Det kan man absolut ha stor nytta av. Det är själva grunden skulle jag säga. Men att det är bortkastat om man inte kan eller får flytta massa hur som helst stämmer inte. Kan garantera att en korrekt "massflyttad" bil kan göras mer eller mindre okörbar genom en felaktig corner weight. Likväl som en i grunden assymetriskt viktfördelad bil kan gå väldigt bra med korrekt corner weight.
Dock kommer den senare gå snabbare i antingen vänster eller högerkurvor, men beteenedet är konsekvent åt båda hållen.

Björn: Många räseråkare är inte tekniker och tror sig veta vad dom vill och inte vill...
Sorry, kunde inte låta bli. Detta är en av de saker man hör oftast angående fördelningen mellan hjulen...och även enligt mig den största missuppfattningen i ämnet då det känns naturligt att man ska sträva efter "helt lika mellan framhjulen". Inget fel i sig och fantastiskt bra, förutsatt att resterande parametrar sammtidigt uppfylls vilket sällan är fallet på en standardbil. Då är det andra saker än fördelningen mellan framhjulen som är primärt styrande.

2fast4u: Du är ju en man av rang när det gäller analys och testande så jag säger inte att du har fel i det du säger. Dock om vi ska hålla oss till en "lagom nivå" och ngn form av baseline och grundsetup som kan funka i 99% av fallen för oss amatörer så klarar man sig otroligt långt med nga generalliserande begrepp och hållhakar. Assymetriska inställningar och hemmaskapade teorier blir bara för mkt för den enskillde.
Dock har du ju i sak rätt att det absolut inte behöver vara samma sak mellan olika fordon...den nivån har jag dock inte nått så jag håller mig till de grundregler jag lärt mig och hitintills har det väl funkat hyffsat iaf. Skulle dock gärna läsa vad du har för olika teorier i ämnet. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



MaZ skrev:
ice skrev:


Den CW som ger den bästa bromsförmågan; 'är när BAKhjulen har samma last.


Varför?

Jag blev faktiskt också förvånade. Jag har alltid trott; att den bästa bromsförmågan uppnås då framhjulen (de som har den största bromskraften) har samma last,
men det visar sig alltså; att det är de hjul som har den högsta friktionskoefficienten (bakhjulen) som skall ha samma last.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Andreas du har helt rätt skulle kanske skriva lite mer förklarande. En gatbil blir ju aldrig rätt om man säger.... de är ju bara en anpasad bil (en kompromiss) i jämförelse med en riktig formelbil. Tänker alltid på Mikka Salos komentar när reporten frågade hur det var att åka Le Mansbil jämfört med F1 "jo det är kul att sladda omkring".
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Björn skrev:
Andreas du har helt rätt skulle kanske skriva lite mer förklarande. En gatbil blir ju aldrig rätt om man säger.... de är ju bara en anpasad bil (en kompromiss) i jämförelse med en riktig formelbil. Tänker alltid på Mikka Salos komentar när reporten frågade hur det var att åka Le Mansbil jämfört med F1 "jo det är kul att sladda omkring".


Jodå, jag menade inte heller så illa som det kanske lät.

Nu har jag ju inte arbetat enormt mkt med formelbilar, men lite har det blivit iaf.
Där var det lite andra siffror mellan axlarna/hjulen än om man jämför med de standardbilar jag är involverad i nu. Klart mer jämt fördelat av naturliga själ, och kan man nå dit även på en standardbil är det ju bara att säga grattis.

OBS! ovanstående är menad som grundtänk och inga trixiga försök med ovalbaneanpassningar osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
Cornerweighting
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (107796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande