Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bästa viktfördelning i en amazon
859 besök totalt
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
jag har planer på att hänga i en b234 i amazonen men den ska inte sitta fram i grillen så att bakhjulen är i luften.

frågan är bara hur jag ska göra med torpeden som säkert behöver kapas bort en bit
hur vet jag att jag har perfekt viktfördelning?

nån som har nån ide? jag har viljan och lära mig och även orken och läsa så skriv så mycket ni orkar om ni tror er ha nån lösning på problemet funderade först på och bara börja passa in motorn låter detta vettigt?

om de är nån som verkligen vill sätta sig in i detta för o få bra resultat så kan ja fixa bilder


MVH Viktor Karlsson

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1. Vad har busken för viktfördeling nu????

om jag inte är ute och cykar så typ en del BMW har nästan 50/50 och då ligger hela motorn bakom framaxeln.

Sen finns det inge perfekt viktfördeling utan allt är en kompromiss, gäller bara att göra en så bra kompromiss som möligt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bamazonen
karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
fuling skrev:
1. Vad har busken för viktfördeling nu????

om jag inte är ute och cykar så typ en del BMW har nästan 50/50 och då ligger hela motorn bakom framaxeln.

Sen finns det inge perfekt viktfördeling utan allt är en kompromiss, gäller bara att göra en så bra kompromiss som möligt.


okej viktfördelningen original är 48/52

_________________
viktor karlsson
är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul

Amazing rejsing
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kolla www.kokos-racing.com. Fredrik har installerat en sån motor i sin 67:a och har byggt om torpeden en hel del. Det finns en del bilder på detta.

Fast jag tror inte att viktfördelningen är problemet om du inte kapar i torpeden... Däremot får du göra om framvagnsbalken för att få ner motorn. Batteri och annat flyttar du ju bak till bagaget och det kompenserar en hel del!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
okej viktfördelningen original är 48/52

fram/bak???

Viktfördelingen är ju rätt just som den är.

Amazonen har om jag kommer ihåg rätt en framvagn som ger possetiv camber vid fjädring/kränging=obra
Övre bärarmen lutar neråt sätt framifrån, med andra ord när blien kränger/fjädrar så trycker den ut överkanten på däcket.
Klassiska sättet att lösa detta är en JÄV.... grov krängare och hård framfjädring, är allså en nödlösing.
Men bilen behöver vara hårdare i roll fram än bak för att behålla greppet med den stela bakaxeln pga det tämlig höga rollcentrum det ger.
Här finns det lite att göra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
bästa viktfördelning i en amazon
859 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande