Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
64337 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns det möjligtvis skisser/ritningar så jag skulle kunna göra iordning banguiden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



låter väldigt intressant!!

Helrätt satsning!!

Nu ska vi bara se till så att arrangörerna förstår det också!!

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Nu blev ju jag äckligt nyfiken.

Finns det någon som är någorlunda insatt i ämnet som är villig att rita in misstankarna om den nya tänkta bansträckningen i den gamla banskissen från 2004, se nedan???

https://rejsa.nu/banor/sturup_bild1.jpg

Hoppas att det ej blir som 2004 då banan först var under ombyggnad och sedan långtidsuthyrd med resultat att det knappt blev någon körning där för oss vanliga.

Fredrik
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Peter Johansson skrev:
..så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti..
thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Rikard Ahlin skrev:
Peter Johansson skrev:
..så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti..
thumbs up


Texten är från början avsedd för hojåkare

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Magnus Thomé skrev:
Finns det möjligtvis skisser/ritningar så jag skulle kunna göra iordning banguiden?


Jag skickar en skiss så fort jag får någon mer info

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag körde en sväng förbi banan idag och skulle kolla in var man enligt rykten redan börjat gräva. Såg dock ingen skillnad så besvislgen är vi motorfolk duktiga på att sprida rykten.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag slängde ut en fråga på det lokala strippenfoumet ang. Ombyggnaden och det verkar som banan kommer bli 2255m lång efter ombyggnaden :woot:

http://www.201m.net/v2/forum_viewtopic.php?27.5169

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

sweanders skrev:
Jag körde en sväng förbi banan idag och skulle kolla in var man enligt rykten redan börjat gräva. Såg dock ingen skillnad så besvislgen är vi motorfolk duktiga på att sprida rykten.


Det var uppe på bilsportskonferensen där representanter och insatta var med så det nog inte bara snack ivarjefall. Hade inte tid att prata med nån mer ingående tyvärr.

_________________
Daniel Steiner
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Ganska bra om dom nu ökar på avåkningszonerna som är lite dåligt tilltagna på en del ställen idag.
Tyvärr blir det väl dyrare framöver att köra men det får man ta!
Hoppas det är en rimlig balans på ekonomi och ambitioner

_________________
Citera
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74



Nu har dom släppt skissen på nya bansträckningen, så här kommer det tydligen att se ut när den blir klar

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=79611

_________________
Early braking is not an option...
www.miata.rules.it
www.formula.nu
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Peter Johansson skrev:
Nu har dom släppt skissen på nya bansträckningen, så här kommer det tydligen att se ut när den blir klar

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=79611


Se ju alldeles lysande ut!! Blir ju hur sugen som helst! Ngn som vet hur det blir med nivårskillnader i nya partiet?

_________________
Pär Hylander
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



jäkligt tuff lång kurva

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Det ser ju jättespännande ut!
Häller med om att det ser ut att bli en enorm 180 gradare.

Undrar hur banan kommer att gå i förhållande till den befintliga huvudbyggnaden?
Borde bli så att huvudbyggnaden hamnar "inne i U-et"
Var tusan blir då depån??

Ang. nivåskillnader så är marken nog relativt plan där den nya sträckningen hamnar.

Fredrik
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Pär Hylander skrev:
Peter Johansson skrev:
Nu har dom släppt skissen på nya bansträckningen, så här kommer det tydligen att se ut när den blir klar

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=79611


Se ju alldeles lysande ut!! Blir ju hur sugen som helst! Ngn som vet hur det blir med nivårskillnader i nya partiet?


Hej Pär!
Råkade se bilden i din signatur......

Har du dödad en älg med frontspoilern eller är det någon ny form av lättning kanske??

Fredrik
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Kunde bara inte låta bli....

......var tvungen att använda lite värdefull tid på arbetsplaten för att försöka mutera ihop den gamla banskissen med den nya.

Skissen på den nya bansträckningen verkar vara gjord i ganska exakta proportioner.
Man kan faktiskt ana ändringarna av den gamla bansträckningen vid bl.a. "gamla högfarts vänstern", dammkurvan samt hårnålen vid läktaren/ jordhögen.

Så här blir det om man lägger den nya ovanpå den befintliga:




Fredrik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik olsson skrev:

Hej Pär!
Råkade se bilden i din signatur......

Har du dödad en älg med frontspoilern eller är det någon ny form av lättning kanske??

Fredrik


Lite OT....

Det är årets nya "strajpning" av bilen så att alla mina konkurrenter direkt ska se i backspegelen att jag inte skyr några medel för att komma om. På så sätt flyttar dom sig och mina omkörningar går enklare


Nä, inte riktigt
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9646&postdays=0&start=1 . . . .
Det vara förra våren, fronten är lagad sedan dess och körd trasig omedelbart igen

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tycker dom här två inläggen bör sitta ihop så man kan se text och bild samtidigt! Tror banan kommer att bli mycket bättre! (och riktigt stygg mot däcket på vänster fram....) Nya 180° vänstern känns himla lika Parisern och Kvarnkurvan fast spegelvänd.

Peter Johansson skrev:
Lite info om vad som kommer att hända med Sturup Raceway, som nu kommer att bli längre än Knutstorp :

Tillkommande asfaltyta:
Bredd 12 m
Längd 850 m

Ny bandepå:
Bredd ca 10 m
Längd 200 m

ombyggd depå framför huvudbyggnad:
ca 13000 m2

Gamla banan:
3 ombyggda kurvor.

Allt för att göra livet mer spännande för oss här i Skåne...

Alla justeringar som görs på den befintliga banan är till förmån för just avåkningzoner.
Lämnar lite exempel på vad som skall göras:

Snabbvänstern på baksidan får en mindre radie vilket leder till att kurvan kommer längre ut med en lägre hastighet. I och med att kurvradien minskas så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti och i det området görs en ny avåkningszon plus att vi flyttar räcket 25 meter ut från asfaltkanten (i jämförelse med de 2 meter som finns till förfogande idag).

Uppförshårnålen skall göras om. Ingången till hårnålen behålls i sitt läge men utgången flyttas ut ca 12 meter vilket ger en större radie samt snällare upptagning av nivåskillnaden som trots allt råder idag (ingen kan ha undgått den).
Hårnålen efter tornet (bortre hårnålen) försvinner och lämnar möjlighet till en ny basträckning att växa fram.

Kurvan efter start- och mål dras in 2 - 6 meter och ges en mjukare utformning (inte lika klurig som innan) och ger därmed utrymme för större avåkningszon även där.

På nya bansträckningen görs betydligt bättre avåkningszoner än vad som finns idag. minst 70-80 m från bromspunkten till ett fast hinder dyker upp. Dessförinnan skall man passera ett halvt grustag med opackat material.


Fredrik olsson skrev:
Skissen på den nya bansträckningen verkar vara gjord i ganska exakta proportioner.
Man kan faktiskt ana ändringarna av den gamla bansträckningen vid bl.a. "gamla högfarts vänstern", dammkurvan samt hårnålen vid läktaren/ jordhögen.

Så här blir det om man lägger den nya ovanpå den befintliga:




Fredrik

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Det ser ju riktigt lovande ut för rejsandet här i södra delen av landet - både Knutan och Sturup förbättras thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
TURN 5
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 72



Dennis Kullman skrev:
Det ser ju riktigt lovande ut för rejsandet här i södra delen av landet - både Knutan och Sturup förbättras thumbs up


Det glæder også os herovre på den anden side af oresund

Men hvad sker der mon med prisen for baneleje?

_________________
René Larsen
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



TURN 5 skrev:
Dennis Kullman skrev:
Det ser ju riktigt lovande ut för rejsandet här i södra delen av landet - både Knutan och Sturup förbättras thumbs up


Det glæder også os herovre på den anden side af oresund

Men hvad sker der mon med prisen for baneleje?


Det sägs att halvdagshyran stiger från 6.000 SEK till 11.000 SEK.

Men å andra sidan kommer man få plats med dubbelt så många bilar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
64337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande