Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
64337 besök totalt
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Göte RS6 Sjögren skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Sturup växte i mina ögon efter lite körning. Men nog är den väl stygg mot gatbilar men efter ett tag blir den kul trots det. Man fick pressa på bilen lite för att slippa understyrning, som det blev väl mycket av om man inte drev på lite med överstyrning i vissa långsamma partier. En lättare race bil var väldigt kul på Sturup. Bästa tid med CSL blev 1,13,7.
Super skulle den bli om man skippar hårnålarna innan start och mål. På skissen typ om man istället kör rakt på från röd nr 5 till röd nr 6. Även från röd nr 3 efter krönet skulle man fortsätta en bit till rakt fram för att sedan komma ut på gammla slinga igen över lilla krönet. Hörde oxå prat om denna ev förändring? I övrigt var det ju riktigt trevligt att kunna vara inomhus i ett sådant trevligt hus som de har på Sturup.


Ville bara uppdatera mig lite, är nu nere på 1.09-1.10 tider med orginal CSL på r-däck, klart lite mer camber har jag än orginal. Ja som sagt en hel front spoiler råder bot på understyrningen, inte alls lika understyrt med spolier. Mer tryck på framdäcken gör sitt till. Samt 3an bör man undvika i CSL, jag det gick fortare på 2an i de långsammare partierna. I övrigt bromsar jag mindre nu på varvet. Inte alls lika hård på bromsen runt hela banan. Samt på parti blå två kör jag numera helt annorlunda än tidigare, kommer in rakt med mycket högre fart, gör ingången rakare, snabbare genom att köra på curbs ingång till blå 2, tidigare var jag väl försiktig här, mycket p g a det då oxå stod koner i partiet.


Menar du innan BMW-kurvan, dvs vid röd 2?





ats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Tack Mats, ja just denna sektion menar jag.
Förra gången jag körde här så var där större koner höger om curbsen i ingången samt koner vänster sida när man väl kör förbi dessa på höger curbs, således vid vänster bankant där man börjar svänga vänster för att ta sig runt det hela.

Nu mera kör jag mycket mer på dessa höger curbs i ingången, således blir mitt spår in här rakt på tills jag lägger om vänster, vid den vänstra bankanten som syns längre fram på bilden.

Därav kan jag komma fortare in här samt ändå bromsa hårt, då jag bromsar bilen rakt in. Visst man kommer ju in i detta parti från en svag högersväng, men tidigare var denna högersväng väl skarp för mig ( var inte ens i närheten av höger curbsen då)med resultat att jag kom in väl sakta här i jämförelse.

Nåväl som alltid inget vetenskapligt, men här är övertygad om att jag tar in lite tid mot tidigare, å klockan visade därefter.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Göte -> Det ser ut som du kör lika dant som jag. Tror att detta partiet har diskuterats tidigare och om jag inte har fel är det ett vanligt använt spår.

easec skrev:

Nu är jag ingen expert, Herr M vet säkert vad de heter:

Börjes kurva - bankad kurva efter Start/Mål rakan
Högfartskurvan - förslag på kurvan efter rakan.
Avåkningskurvan - förslag på vänster kurvan efter kuren. (Politiskt bra namn, Miata, Fiero (tror jag) Porsche har varit av här.
BMW-kurvan - vänster kurvkomplexet innan gamla depåinfarten.
Dammkurvan - högerkurva vid dammen
Hårnålen - förslag på vänster innan depåinfart

/ från Lomma


Ser ut att vara en bra början thumbs up
Skulle vilja lägga till:
?? Depåkurvan ?? - Högern innan Start/Mål

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Det tycker jag!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Var inne på hemsidan och nu heter kurvorna såhär:

Edit:stavatfel

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Örk, det var väl lite väl många Engelska namn.

"Dipper" för att ta ett dopp i dammen kanske?

Hur gick det med den planerade förlängningen (rakt fram vid "cross bow" som jag hade förstått det)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
Örk, det var väl lite väl många Engelska namn.


Det är väl för att danskarna m.m. ska förstå vad man pratar om...
Det är ju trots allt en danskägd bana.
De kunde väl ha döpt dem till Tuborg, Faxe, Sort guld, m.m, m.m.....

Nu kastar jag nog lite sten i glashus, jag är ju dansk själv...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



TPR skrev:
De kunde väl ha döpt dem till Tuborg, Faxe, Sort guld, m.m, m.m.....
En kurvkombination som en "Tuborg" hade ju inte varit fel

Dvs en "{"...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



För er som inte varit på SRW den senaste tiden så kan jag nämna att det byggs en del på och kring banan.

Breddad ingång till Karoussell eller i gamla termer "BMW-kurvan"


Deers LEAP enligt nya bankartan...

_________________
Hans Konstenius
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Det tränas en del på Sturup raceway idag och vid lunchtid låg de snabbaste STCC-förarna på höga 1.02-or.....


_________________
Hans Konstenius
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Tider test STCC Sturup klockan 12.00:

1) Fredrik Ekblom, BMW Dealer Team, 1.01.950
2) Johan Stureson, IPS Motorsport, 1.02.359
3) Robin Rudholm, WCR BMW Dealer Team, 1.02.561
4) Robert Dahlgren, Polestar Racing, 1.02.734
5) Thed Björk, Kristoffersson Motorsport, 1.02.778
6) Carl Rosenblad, 1.02.786
7) Tommy Rustad, Opel Team Sweden, 1.02.906
8) David Björk, Team caWalli, 1.03.0335
9) Frank Stippler, Kristoffersson Motorsport, 1.03.164
10) Roger Eriksson, Nordic Fine Art/PTR, 1.04.048
11) Mattias Andersson, MA GP, 1.04.194
12) Fredrik Lestrup, Nordic Fine Art/PTR, 1.04.231
13) Tommy Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, 1.04.907
14) Andrey Smetsky, Artman Racing, 1.05.194
15) Joakim Fridh, Team Euromaster, 1.05.194
16) Viktor Huggare, Huggare Racing, 1.06.436

_________________
Hans Konstenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Har missat breddningsbilderna.
Nu kan man mao satsa rejält i "Airport Bend" utan att frukta räckeskontakt vid "Deers Leap".
Breddningen vid "Club House" skapar större omkörningsmöjlighter och gör att det blir (nästan) fullt spett in till inbromsningen (ingen mellanbroms innan turn in för oss med små motorer).
Vi får väl se hur det ser ut för STCC på TV.

Namnen känns fortfarande lite krystade.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



de flesta körde ganska så hårt på curbsen på högersidan i ingången till BMW. Det var många som smög omkring runt banan.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Filmade lite när jag var där 1:e Juli och snickrade ihop ett "Guidevarv" med kurvnamn enligt skissen ovan.

Klicka här [5½Mb]

Kör lite yvigt men det ingår.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



En liten film som visar bra (mitt) spår på Sturup

Filmen tagen 2005 men jag använder i stort sett samma spår nu

Bilen är min Caterham med 84 nominella hästkrafter, filmen tagen under ett Miata meeting 2005 av Linus i Miata klubben

http://video.google.com/videoplay?docid=-8969646097559934262

Vill ni ha filmen i bättre upplösning så PMa eller maila mig

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Är det någon som vet hur de "nya" delarna som det rycktas om skall se ut??
Var bygger de ut och hur kommer det te sig?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Lillen skrev:
Är det någon som vet hur de "nya" delarna som det rycktas om skall se ut??
Var bygger de ut och hur kommer det te sig?


Det görs en del förbättringar inför STCC-tävlingen som skall gå av stapeln nästa helg.

Jag radar upp en del av det som görs:

Gamla depåräcket justeras. (old straight)
Justering av krönet vid flaggpostering 5 (innan BMW-kurvan). Nu kallad Panorama...
Avjämning av avåkningsytor samt viss grässådd.
Uppluckering av stenmaterialet i avåkningszonerna.
Målning av Cerbs.
Asfaltering av depåytan vid Limamnns Motorklubb.


_________________
Hans Konstenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kurvmakaren skrev:
Lillen skrev:
Är det någon som vet hur de "nya" delarna som det rycktas om skall se ut??
Var bygger de ut och hur kommer det te sig?


Det görs en del förbättringar inför STCC-tävlingen som skall gå av stapeln nästa helg.

Jag radar upp en del av det som görs:

Gamla depåräcket justeras.
Justering av krönet vid flaggpostering 5 (innan BMW-kurvan).
Avjämning av avåkningsytor samt viss grässådd.
Uppluckering av stenmaterialet i avåkningszonerna.
Målning av Cerbs.
Asfaltering av depåytan vid Limamnns Motorklubb.


Skulle du kunna rita på banskissen eller använda de nya kurvnamnen så vi färskingar fattar var det är?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Uppdaterat mitt inlägg...

_________________
Hans Konstenius
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



klipper vi nog någon sekund till, verkar som om Sturup Raceway i princip kommer att vara lika snabb som Knutstorp. Innan brukade jag räkna 2 sekunder långsammare.

Blir inte förvånad om vi har segertid ner mot de som var på Knutan nu förra helgen. /snigeln från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jäklar va kul att det satsas lite.
Sturup kommer snart vara riktigt modern i svenska mått mätt.

(Skulle bara vara mer satsning över hela landet)

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
64337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande