Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kontrollera ställ lättare med koner ivägen????
4077 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Upplevde denna lattjo grej i somras:

Var på Lunda med Automobil när de testade BMW 1M. Det började regna och Carls och Kraniels testande tog en paus. Då tog jag 1M'an och körde deras A-testkonbana en bunt ggr i blötan. Tänkte "undrar hur brett det går att köra genom konpartierna", utan att snurra, att ta sig förbi kon efter kon så brett åt varje håll som möjligt. Det gick riktigt riktigt bra. Visst snurrade jag Men jag klarade många gånger att ta mig igenom en stor del av banan. Ställa upp, ta det lugnt men brett, dags att få in bilen innanför nästa kona på toktvären, vända ut rumpan åt andra hållet osv.

Senare under sommaren var vi med BMW Club Schwedens klubbtidning på Malmby med samma bil. Det regnade där med och jag provade på att göra samma sak där. Skillnad var att det var oceaner av asfalt helt utan koner. Och jag överkörde och snurrade precis hela tiden. Fick inte till det mer än... ja, nästan en gång kanske typ.



Det blev en lång inledning till enkel fråga:

Varför hade jag lättare att köra kontrollerat när jag var tvungen att inte bara ha bilen på tvären utan även få in den i varje sväng innan nästa kona? Jag märkte ju att jag överkörde och snurrade på Malmby och jag försökte ställa om till lugnare långsammare och till och med låtsas att det var koner fast det var helt öde och tomt. Men näää... Lattjo att det var så mycket svårare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vet inte om det påverkade så mycket, men jag körde förra sommaren lördagen på Lunda och söndagen på Malmby och upptäckte att det är skillnad i greppet i asfalten mellan de två flygfälten (sämre grepp på Lunda). Det var då torrt och jag körde på gatdäck.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det är väl det gamla vanliga fokusering och visualisering, som vid all idrott.

Det är inte lätt för en slalomåkare att köra en snabb specialslalom utan käppar, att hoppa högt utan ribba, att träffa mitt i prick utan tavla...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kan tänka mig att det kan skilja både i grepp på banan och däck. Färska däck är mycket snällare än däck som blivit upphettade någon gång, speciellt i regn. Var det samma bil, motor osv? Små nyanser i inställningar kan göra enorma skillnader. Kanske framvagnen ställt om sig lite, kanske bussningarna mjuknat osv.

Mest troligt dock att det är däcken i kombination med asfalt.

Däck som blivit ruggade samma dag första gången de blivit varma, är väldigt snälla och greppar bra och är snälla att köra på i regn. Har de sedan gått på vägen och blivit blanka har gummit blivit mycket hårdare är det inte alla samma egenskaper längre.

Har kännt stor skillnad på däck, samma fabrikat, storlek, gummiblandning osv. ena setet hemflugna från japan och ena settet ett halvår gamla och gått container från japan. De kunde lika gärna varit olika fabrikat.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
...att hoppa högt utan ribba, att träffa mitt i prick utan tavla...


Det där tror jag faktiskt är det exakta svaret och formulerar man sig så pricksäkert som ovan så känns det ju rimligt att det blir mycket svårare. Men när man satt där så kändes det löjligt att det var så stor skillnad.



@Björn & Tobias:

Exakt samma bil. Men det är klart att greppet skiljer både pga olika flygfält och ev. slitage på däcken (det var ju trots allt pressbilen )

Jag kan också hålla med om att grepp är inte bara en fråga om hur mycket/litet grepp man har utan i allra högsta grad hur det släpper. Och det kan ju bli speciellt olika på olika underlag och defintivit med olika däcksfabrikat. Men jag upplevde faktiskt inte alls att det var grepp som var problemet, varken i beteende eller totalt sett. Det kändes hyffsat likartat. Mer att jag inte kunde göra rätt på samma sätt utan gjorde fel hela tiden.

Jag provade även min egen bil och en till. Men näää... snurra o höll på mest. Däremot när man skulle svänga av flygrakan in på taxibanorna, där var det MYCKET lättare att ställa upp bilen på flygrakan och fara in på taxibanan på tvären med kontroll. Som sagt, attans lattjo upplevelse alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kontrollera ställ lättare med koner ivägen????
4077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande