Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Överladdat och kitcar
2481 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Överladdat och kitcar

andersh skrev:

Det har gått utför med C klassen . Överladdat och kit-cars har förstört den jämnhet som fanns tidigare. På få år har deltagarantalet halverats. Det är inte kul att köra med B klassen och betala dyrt för att gå och vänta på att köra.

Den sista ändringen, med sänkning av viktgränsen (genom att r däckstillägget försvann okompenserat) och obesiktningsbara vingar gör att bilar typ Miata och min gamla Lancia inte längre kan hävda sig. Varför lätta Miator eller byta motorer? Det blir bara kostsamt och bilarna blir oanvändbara.

Verka istället för att få Miatorna så jämna som möjligt, ha en egen cup eller något. Så kan reglementet framöver förhoppningsvis ändras åt rätt håll så att fler märken kan vara med.

De som vill tävla på "riktigt" allvar ska köra enhetsklasser och inte förstöra för oss som vill ha kul utan att bli ruinerade.

Jag var fräck nog och saxade in delar av ditt långa inlägg om Miata i Roadsport C i denna nya tråd.

Jag förstår din synpunkt med att klassgränsen ändrades 10% iom det försvunna r-däckstillägget verkligen ger en ändring i vilka bilar som är mest optimerade, befintliga bilar blev ju såklart i ett penndrag mindre konkurrenskraftiga. För min del innebar det att min bil blev ytterligare mindre konkurrenskraftig i Roadsport B men omständighterna var sådana att jag med enkelhet kunde ändra den att passa precis på klassgränsen till Roadsport C. Trots detta är jag i valet och kvalet om jag ska åka i B eller C nästa år, det lockar ju trots allt att åka med en lättare bil med mera motor.

Jag tycker det är helt ok, och i detta fallet bra, att verka för att en återgång av klassgränserna. Men under tiden anser jag att gällande regler måste accepteras, jag anser t.ex att det är inte ok att "trakassera" andra förare för att dom har en icke besiktningsbar vinge, när reglementet faktiskt uttrycklingen tillåter det.

Tog en hastig titt i resultatlistan från sportvagnsmästerskapet och MGCC klubbtävlingar de senaste åren. I SPVM så är där en hel del sevenbilar i topp, dom flesta av dom kan väl antagligen defineras som kitcar. Däremot så såg jag ingen överladdad bil i topp. I MGCC KM-resultatlistan så hittar jag, (häpp!!) 3 Miator topp 6 och endast en överladdad bil topp 7 samt 1 seven topp 21. Så jag har faktiskt lite svårt att i KM-fallet förstå hur jag (turbobil) och bengt (seven) egenhändigt bland 23 medtävlande har förstört KM-serien.

Jag har ju inte varit med alls lika länge som du, utan jag har ju bara precis avslutat min andra tävlingssäsong, och har ju därför inte samma självupplevda erfarenhet av hur roadsport har utvecklats. Jag har förstått att SPVM har varit nedåtgående några men såvitt jag begripa har väl MGCCs KM sällan eller mer troligt, aldrig varit större än i år? I roadsport C var vi 23 ekipage 2004, 2003 var det 11, 2002 - 13, 2001- ?, 2000 - 4, så nog är väl det en positiv utveckling?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag tror att vi kan se ett klart samband i att fler kör MGCC "Roadsport" och färre kör "riktiga Roadsport".... När "elitklassen" blir för dyr flyttar folk över till den serie som passar dem och deras budget bättre!
Synd att MGCC bara kör i södern, det är så långt för mig att åka varje gång. Både jag och min bil hade passat bättre där.

Vad hade du tänkt att vi skulle diskutera i denna tråd Pär, kitcar och turbo:s vara eller icke vara i Roadsport? I så fall åker antagligen wankelbilarna med också, åtminstone så länge man inte lör på orginaleffekt med omodifierad motor...

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Jag tror att vi kan se ett klart samband i att fler kör MGCC "Roadsport" och färre kör "riktiga Roadsport".... När "elitklassen" blir för dyr flyttar folk över till den serie som passar dem och deras budget bättre!
Synd att MGCC bara kör i södern, det är så långt för mig att åka varje gång. Både jag och min bil hade passat bättre där.

Vad hade du tänkt att vi skulle diskutera i denna tråd Pär, kitcar och turbo:s vara eller icke vara i Roadsport? I så fall åker antagligen wankelbilarna med också, åtminstone så länge man inte lör på orginaleffekt med omodifierad motor...

Tja, jag såg att antal påstående i Anders inlägg som inte stämde så bra överrens med min lilla erfarenhet, så några fler synpunkter osv på det hade ju varit trevligt.

Är det många i dagens MGCC KM som hoppat av SPVM och istället kör KM?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Det vet jag inte men jag är ganska säker på att många av de som kanske gärna skulle vilja köra SPVM väljer MGCC KM istället av kostnadsskäl och pga graden av modifiering som krävs för att nå toppen. Återväxten har alltså minskat...

Turbobilar i SPVM Roadsport C har jag inte sett några men helt klart har kitcars (läs seven) mycket lättare att göra bra resultat. Den enda som kunnat matcha dem på riktigt på senare år (förutsatt att det inte regnat eller så) är Molle Robertsson i en RX-7. Den bilen gick för övrigt extremt fort rakt fram men inget vidare i kurvorna. Nu har dock omräkningsfaktorn för modifierade wankelmotorer ändrats så den kvalar inte in i C längre.
Övriga karossbilar kommer långt efter kitcars. Erling Larsson är väl den som hänger med bäst med sin MGF och det beror nog mer på en ovanligt välinställd bil och en mycket erfaren chaufför.
Peter Utzon brukar ju inte skräda orden om vad han tycker om kitcars i Roadsport. Själv tycker jag nog att de kan vara med men att de då hör hemma i Roadsport A eller bör ha andra viktgränser på grund av de fördelar de faktiskt har.

Angående turbo så är det ju det eviga problemet med vad en motor egentligen ger för effekt som spökar. Det är utan tvivel lättare att få ut mer verklig effekt än beräknad effekt (alternativt orginaleffekt +15%) ur en turbospis än ur en sugmotor. Fast det gäller naturligtvi inte alla bilar och motorer. Vissa ligger antagligen på gränsen redan utan chippning medan andra har stora marginaler.
Lika gäller med t ex wankelmotorer eller tvåtaktare. Man inser ju att Molles bil med portad 12A motor (sugmotor med förgasare) rimligen måste ha lämnat mer än de beräknade 175 hk, annars skulle den inte gått så fort rakt fram. Nu är beräkningsfaktorn i reglementet ändrad (tror den nu beräknas till 200 hk eller mer) och det är antagligen riktigt. Samtidigt innebär det att just den bilen inte går att få in i C alls längre och Molle har tröttnat på att köra den. => en mindre tävlande....

Att ha en klass med vitt skilda biltyper och vitt skilda motortyper skapar alltid problem av detta slag. Så länge man inte mäter effekten före varje tävling och sen viktar efter det (får väl plombera motorn på något vis också) så kommer vissa att gynnas och andra inte.... Jag ser inte att man kan komma runt det på annat vis. Fast rent praktiskt är det givetvis inte möjligt, det skulle både vara lätt att fuska och det skulle ta för mycket tid, resurser och pengar.

Själv hade jag gärna haft kvar tillägget för R-däck. Min bil väger 290 kg mer än lägsta tillåtna racevikt men med 10% tillägg för däcken hade det "bara" blivit 210 kg.

Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003

Turbosnacket i Roadsport C är nonsens, tycker jag. >
Låter som gnäll för att man faller i resultatlistorna.

Kör man original, har man som bäst dem hästarna bilen hade från fabrik.
Enda gången det kan vara av intresse att ifrågasätta turbobilar(Porsche 931, som jag tror detta handlar om) är när man installerat IC och har justerbart laddtryck. Har man det åker bilen ur C och hamnar i B.
Däremot vill jag nog påstå att en turbobil, med sitt snäva effektregister, är svårare att köra på bana än en sugmotor som har en jämnare effektkurva och således bättre drag vid lägre varv.

Varje gång man ändrar reglementet så kommer dat att antingen kosta pengar för dem som ligger på gränsen eller så öppnar det dörrar för andra bilar att komma in. Vissa kommer i kläm. Så har det alltid varit racing genom alla tider. Visst är det synd att det sker i en budget klass istället för i pengastinna klasser med sponsorer, men som sagt så har det också inneburit fler bilar.
För mig har det inneburit att jag för första gången kan köra med R-däck och i en jämnare klass UTAN trim, dvs billigare och roligare för mig.

Var det bättre förr?

mvh
Goran

Allmänt banåkaforum
Överladdat och kitcar
2481 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande