Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu.
10 besök senaste veckan (84870 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Nästa>>
   
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Okt 2004 22:41     Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. Citera

Sitter justnu 60 mil från bilen och vill egentligen fixa klar den men det går ju inte riktigt..så då tyckte jag att jag kan skriva om den här lite.

Igrunden var det en Austin Healey sprite mk 1. Men nu är det inte så mycket kvar av Sprite på den, det som är mest orginal på den är kuggstången till styrningen, annars så är det mesta utbytt eller kraftigt ombyggt. Motorn är en 2 L Fiat TC motor med turbo. Hjulupphängningen är dubbla A-armar runtom, bakaxeln är justerbar i alla lädder utom castern, till och med hur mycket den ska luta inn hjulen vid uppfjädring. Bomsarna är från Volvo 240 turbo i fram och ford scorpio i bak. Flippfront i glasfiber, instrumentpanel i kolfiber, kjolar kommer att bli i kolfiber är ombyggda porche 944 kjolar från början.

Nästa sommar planerar jag att ha den klar. Kommer att köras ganska mycket på Motroparken (mittsverige banan) men den ska även bli besiktad som ombyggt fordon, så den kommer någ att synas lite på vägarna också.

Den här spriten kommer inte att ha smämre väghållning än en Saab V4 eller vad det nu var Bodin sa om Sprite.

Mer info om bilen finns på min hemsida www.ajden.se




Som den ser ut nu ungefär, jag ska inte ha turkosa kjolar, utan det är bara gjutpluggar.




Instrument panelen, kan inte sätta dit sargen runt hastighetsmätaren innan jag har provkört och sätt hur den stämmer.


Bak axeln, som nästan går att justera allt på...


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Senast ändrad av Ajden, 02 Sep 2016 15:33, ändrad totalt 6 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8056

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  06 Okt 2004 22:52     Citera

Ball bil thumbs up

citat:
Den här spriten kommer inte att ha smämre väghållning än en Saab V4 eller vad det nu var Bodin sa om Sprite.

Hmm undrar om jag skall ta det där som en komplemang eller en förulämpning


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Okt 2004 23:10     Citera

fuling skrev:
Ball bil thumbs up

citat:
Den här spriten kommer inte att ha smämre väghållning än en Saab V4 eller vad det nu var Bodin sa om Sprite.

Hmm undrar om jag skall ta det där som en komplemang eller en förulämpning




Ta det som en komplemang. Saab kanske är bra på väghållning...jag har inte provat någon v4 så jag vet inte, men jag kan säg att Sprite har inte bra väghållning i alla fall trotts att den kan kallas sportbil. Provade mammas Sprite på mittsverige banan och det var inte så kul upplevelse.
Det är därför som jag har fått bytt allt i min..


Försökte hitta orginal texten där han sa det, har läst det här på rejsa för länge sedan...men det var något med att han kunde hålla 100 i en viss kurva med Spriten om man hadde rätt körteknik, men det var inga problem alls med saaben ...tror jag det var. Det var därför som han började intresera sig för väghållning.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zolektric
Svedala



Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 07:54     Citera

skit vad snygg vad ligger effekten på tro??


_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 08:03     Citera

Effeckten ligger på kankse på 130 hk nu, har bara skruvat dit en turbo på en helt orginalmotor bara för att det måste sitta en turbo där vid registrerings besiktningen. Men jag ska bygga en ny motor med lite mer effeckt sen.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 32869

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 11:49     Citera

Du såg kanske att jag la upp en blänkare på förstasidan


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 12:38     Citera

Magnus Thomé skrev:
Du såg kanske att jag la upp en blänkare på förstasidan



Nu såg jag det.

Kul att ni tycker om den.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kunta
Karlstad



Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 15:19     Citera

Hur intressant är köp av en Croma T motor?
Borde vara bolt on för dig om det redan sitter en Fiat Twin Cam motor i den


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 16:47     Citera

Kunta skrev:
Hur intressant är köp av en Croma T motor?
Borde vara bolt on för dig om det redan sitter en Fiat Twin Cam motor i den


Jo jag funderar facktiskt på det, det blir någ en sån motor eller en lancia motor när jag börjar trimma.
Är croma motorn 8 eller 16 v? Kan tyvär inte ha något annat än 8v för dom spegelvände toppen på dom när dom började med 16 v har behövt gjort en upphöjning i golvet under hela bilen för att få plats med avgasasystemet.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
7-11
Stockholm



Här sen Jun 2004
Inlägg: 737



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2004 20:43     Citera

Då kanske du har en A-serie-motor som ligger och skräpar som jag kan få köpa för en vettig peng?


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1224



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2004 15:35     Citera

Croma turbo har 8V MED spegelvänd topp. Fiat spegelvände toppen i o med Croman, när de bytte från bakhjulsdrift (Argenta 120ie) till framhjulsdrift (Croma 120ie).
Däremot finns det rättvända toppar i äldre framhjulsdrivna Fiatar, som Ritmo 105/130TC. Utan turbo dock.

Har själv funderat många ggr på Croma T - toppen i min Argenta.. Möjligtvis kan man bara plocka kammarna, ventilerna, veven o kolvarna från Croma, och få till en rättvänd motor.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2004 16:22     Citera

Vad jobbigt då... läste att det går att byta topp från en gammal motor, så det ska nog inte bli några större problem, synd bara att det inte blir en topp från en tubo bil bara.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
nzorikko
Umeå. >up north<



Här sen Nov 2002
Inlägg: 307



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2004 20:52     Citera

Såg att du har MegaSquirt, kul.


_________________
Rikard Olson
Alfor; till bana, gata och i garaget + omega Caravan till grabbens kart.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2004 02:43     Citera

nzorikko skrev:
Såg att du har MegaSquirt, kul.


Var det inte till dig jag sålde en relä bräda och simulatorn? Jag sålde iaf det till en som hätte Rikard i Umeå.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Okt 2004 16:43     Citera

Ett par nya bilder.

Närbild på motorn



stolarna med klädsel:


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2004 23:55     Citera

Har varit hem till Sundsvall i veckan och hållt på med bilen.
Blivit klar med mittkonsollen. Börjat med bränsle systemet och fronten.

Har även laggt upp några filmer från den abbsolut första provkörningen (ca 2 år sedan) hemma på gårn med en moped tank fast tejpad på bilen och bara handbroms...


Första prov körningen någonsin, märkte då att ettan hamnade bakåt, därav den lite tröga starten
http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage/spriten/blandade/1.avi

Den klarar iaf att sprätta lite grus.
http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage/spriten/blandade/3.MPG

Provkörning på väg (ca 1 år sen)
http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage/spriten/prov2.mpg


Svetsar katch tanken till bränslesystemet i min provisoriksa verkstad som är en lastbilskontejener...nytt garage är på gång.



Börjat forma fronten i fogskum
[/img]


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kraniel
Telefonplan, Stockholm



Här sen Dec 2002
Inlägg: 6119

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2004 09:05     Citera

Läckert bygge!! Tävlingsplaner? Det torde kunna göra väl ifrån sig i Roadsport när den är utsorterad.

Lycka till!


_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2004 15:55     Citera

Tackar!


Det kommer inte att bli några ban-tävlingsplaner för den här bilen, har inte riktigt ekonomi för det och sen vill jag slippa risken för några plåtskador. Konbana kommer det att bli, det är den enda tävlingsformen som jag har räknat med.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Nov 2004 12:38     Citera

Har inte skrivit på ett tag nu pga. att jag inte har varit hemma i Sundsvall på ett tag nu, vilket har gjort att det inte har blivit något gjort på bilen.
Men jag har iaf beställt de sakerna jag behöver för att fixa klart bränslesystemet så det bara är att börja med det när jag åker hem över jul.

Har även satt i hop en lista på vilka bilmodeller som är i min bil och det blev några stycken...har säkert glömt något men det märker jag nog när det behövs bytas och har ingen aning om vad saken kommer i från.

Karros - Austin Healey sprite mk1 1959 + ca 3 m2 ny plåt
Motor - Fiat 132 2,0
Turbo - Volvo 240 turbo
olje filter - Volvo 740
IC - Scania lastbil
Låda - Fiat 124 sport 5 vxl.
Växelspak- Morris minor
Handbroms - Morris minor
Diff, drivaxlar och nav - Ford scorpio 2,0
Frambromsar - Ventilerade från Volvo 240 turbo
Nav - volvo 140
Hjulbultar - bakre hjulbultarna från Volvo 740
Infästning för övre länkarmen i fram - Volvo 140
Bakbromsar - Ford Scorpio (samma som Sierra Cosworth)
Huvudbromscylinder - Volvo 240
Bromsservo - Nissan micra
Kylare - Volvo 740
olje kylare - Volvo 240 turbo
Fläkt - Subaru Leone
Kjolar - Porsche 9?? (den med Audi motorn)
Bränsle mätare - Austin Healey (otroligt en orginal sak!!!)
Hastighetsmätare - Fiat 124 sport
Kontakt till motorn - BMW
Spjällägesgivare - BMW
Temp givare för luft - volvo
Bränsle pump - från en race Cosworth
Spridare - saab
Tändsystem - Ford (edis)
Bakljus - Ford 39a (teardrops)


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2220


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Dec 2004 22:13     Citera

Har varit lite dåligt med uppdateringar på ett tag nu.
Men nu har jag satt igång med bilen igen. Har gjort gjutformar till dörrarna och börjat bygga om/renovera glasfiberfronten.



orginal dörrarna klara för att gjutas av.





Klara formar


Klara former löstagna från dörrarna.



Plastat uppbucktning för motorn och spoilern.


Slipade bort all gammal färg, fick stå ute i 4 timmar ute i -5 innan det blev klart. Men häldre det än att få glasfiberdamm överallt i garaget, är dammigt nog där redan.



och det var det här jag upptäckte då...sprickor överallt, ska undersöka ifall det är bara i gelcoaten eller om glasfibern börjar spricka den med, ifall den har gjort det så blir jag tvungen att gjuta av fronten. =(

Så här ser man ut efter att man har kapat ur all gammal glasfiber i fronten som inte skulle vara där...det kliar!!


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mattias_H




Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Dec 2004 22:16     Citera

thumbs up

Läckert bygge...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu.
10 besök senaste veckan (84870 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.142 sec)
Webbrowser render:
sec