Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu.
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
7 besök senaste veckan (85725 totalt)
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Fy faaaaaan vilket fräscht garage!!! thumbs up

Varför kan inte jag ha ett lika fint?

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
CeDEe skrev:
Fy faaaaaan vilket fräscht garage!!! thumbs up

Varför kan inte jag ha ett lika fint?


Du får väll ta och bränna ned dit gamla
Se bara till att det är bra försäkrat... det var inte riktigt vårat garage så vi fick inte ut så mycket för gamla garaget, men därimot fick vi lite pengar för att vi byggde grunden till huset så försäkringsbolaget slapp det... resten fick vi betala själva....det kostar att ligga på topp.
Hadde jag fått valt så skulle jag ha haft kvar det gammla och sluppit en brand. Men nu gick det ju inte att välja så det var bara att göra det bästa av sitvationen. Nu när vi ändå höll på med att bygga nytt så tyckte vi att vi skulle sattsa lite extra på garaget, med tanke på att hela familjen håller på med bilar.


Har slagit nytt rekord igen 15 timmar i garaget i dag, får se när första dygnet i garaget kommer

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Har bara hållt på med små saker de senaste dagarna så det har inte blivit något mycket att ta kort på men här är ett kort iaf.
Hembyggd bränsletrycks regulator och fuelrail.
Allt utom de blå kopplingarna var tagit ur skrotlådorna, är skönt att spara lite pengar ibland.


Visade sig när jag skulle provtrycka tanken läckte den. Så nu har jag lässnatt på den och ska försöka få tag på en riktig fuelcell istället.

Är det någon som vet var man får tag på en fuelcell med max måtten Brädd: 35 cm Längd: 50 cm Höjd: 13 cm ?

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Har hållt på med att dra elsystemet till ms o edis i dag. Sprutet verkar fungera som det ska iaf de 2 givarna jag har i koplade justnu. Men jag får ingen gnista på ediset Får fortsätta att lete fel i morgon, men det konstiga är att jag har kopplat precis som det stod att jag skulle göra. Antar att det är något strul med hallgivaren. Den är från elfa så om jag har otur kanske inte den passar ihop med ediset men jag tycker att den inte ska strula.


Tur att jag inte kapade bort hela inner skärmarna så jag hadde kvar något att sitta på.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Har gjort klart insuget.

Bilen är klar för provstart, men jag hade ingen bärbar dator så jag kunde inte starta den i kväll. Ska försöka låna en i morgon.

Måste bara säga att det är ett provisoriskt insug som kommer att vara över sommaren!
Kände inte för att lägga ned en veckas jobb och flera hundra på ett insug som bara kommer att användas en sommar. Jag vet inte riktigt vilken motor jag ska ha nästa år är därför som det blev så här.
Vet att det är värelöst för flödet och helt osäker om det kommer att fungera med spridarna där dom sitter men det lär jag ju märka.



Hadde inget annat att göra i kväll så då tog jag och invigde vakumpumpen med att prov gjuta en liten kolfiber/kevlar bit.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Jag hatar Telia!!!!!
Nu när jag väl fick tag på en bärbar dator kl 20,30 bara 2 dagar försenat!! och började fixa med insprutingen så att den skulle kuna fungera med tändingen. Allt gick bra tills efter att vi hadde bytt en fil i procesorn i insprutningen och skulle trycka på nästa sida i instruktionen om hur man gör då slutar internet att fungera...
och det gör att jag inte vet vad jag ska ställa in resten av sakerna för att insprutningen ska fungera tillsamans med datorn. Vi höll på ett par timmar med att försöka få till det men utan instruktionsbok och att vi inte riktigt veta vilken fil vi skulle lägga tillbaka på insprutningen för att bara få till insprutning utan tänding så fick vi ge upp.
Ska ta med den upp till Luleå i morgon så jag kan sitta i lung och ro och ställa inn allt till nästa gång.

Några kort blev det iaf i kväll.




_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Trevligt bygge, kul att du har fått det nya garaget fixat!


Lite OT, men de hjuldollys du har, är de från verktygsboden? Funkar de bra?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Känner igen där med att man blir utan internet när man som mest behöver det...jag har sparat ned massor av MS-sidor och info lokalt så det "alltid" är tillgängligt.

Bilen och garaget ser jättebra ut! Ska den förresten reggas som ombyggt fordon eller nåt?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Trevligt bygge, kul att du har fått det nya garaget fixat!


Lite OT, men de hjuldollys du har, är de från verktygsboden? Funkar de bra?


Japp dom är från verktygsboden, dom verkar fungera bra det lilla jag har använt dom.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Känner igen där med att man blir utan internet när man som mest behöver det...jag har sparat ned massor av MS-sidor och info lokalt så det "alltid" är tillgängligt.

Bilen och garaget ser jättebra ut! Ska den förresten reggas som ombyggt fordon eller nåt?

/Gustaf


Jag hadde facktiskt skrivit ut allt som jag trodde jag skulle behöva för att starta men jag hadde lyckats missa en sida om hur man gör om ms till ms o edis. Hadde jag låtit bli att skriva ut delarna av den manualen så skulle jag behöft kollat på internet redan innan jag började med inställningen och uppteckt att det inte fungerar och i så fall bara kunnat programerat insprutningsdelen.

Den blir reggad som ombyggt fordon, men jag låg på gränsen till amatörbyggt sa han som byggbesiktade den. Men nu klarade jag mig
Hadde jag åkt på amatörbyggt för den så skulle jag nog skitit i att fortsätta med Spriten och flyttat över alla delarna till ett rörchassie istället och byggt en sleeper Morris Minor.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Trotts jag är 60 mil från bilen så händer det lite på den ändå.

Byggde schift light till den i kväll. Självklart skulle det inte fungera som det skulle när jag gick efter kopplings chemat, fick lägga till en diod och ett 10 Kohm motstånd på kabeln till High lysdioderna så fungerade det bra sen.

Liten film på den, är nästan lite party kännsla ...massa blinkande lampor och klubbmusik =)
http://eastlake.mine.nu/robert/spriten/light.AVI

Kablarna ut ur boxen ska få en egen kontakt sen men det var inget jag hadde hemma i kväll. De övriga kablarna som sticker ut hör till; launch control, boost control och dual tables men dom har jag inte hunnit prova om dom fungerar än.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
DEN LEVER!!!!!!

Startade Spriten i kväll. Den startade direket när vi vred om tändingen, vi höll på att få en schock hadde alldrig räknat med att den skulle starta så lätt. Den gick inte så jätte bra men den går iaf. sen när det blir barmark ute så får jag börja sjustera den så att den går bra.
Men sen när vi skulle starta den igen så pajade startmotorn, men det var inte så stort problem förutom att få ur den, hadde en annan startmotor liggande i uthuset.
Blev tvungen att plocka bort strystången och vevhus ventlationen för att få ut den och det gick knappt att få ur den ändå.

Blev inga kort i kväll, vi hadde inte riktigt tid med att ta massa kort men en liten film blev det ändå.
http://eastlake.mine.nu/robert/spriten/start.mov

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Grattis till den lyckade uppstarten och lycka till med fortsättningen, är grymt imponerad av bygget thumbs up

/Erik

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Härlig kännsla att få starta upp den!!!
Grattis.
Hoppas man får se den köras i sundsvall i sommar...
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Jaha..då var det slut för den här gången är tillbaka i Luleå igen. Men jag hann precis få ur dörrarna ur gjutformarna innan jag skulle åka.
Det är därför dom ser ut som dom gör lite skabbiga och massa lösa kolfiber/kevlar strån hängandes hade inte tid att ta bort dom. Men lite slipande på dom så ska dom bli bra.

Att gjuta dörrarna i kolfiber var det mest onödigaste jag gjort på hela bilen, dörrarna var för små för att det skulle bli någon stor vikt skillnad som skulle väga upp priset, ska väga dom sen när jag är klar så jag får se hur mycket jag tjänade på det. Men den egentliga anledningen till att jag göt dörrarna var att jag ville lära mig gjuta kolfiber, får se det som utbildnings kostnad.

Att få lös avrivnings väven och alla andra lager som ligger uppe på kolfibern var nästan omöjligt, är därför det sitter kvar på vissa ställen än så länge.
Kan jämföra det med när man var liten och fick en julklapp som var inslagen i en hel rulle silvertape, får stå och slita hur länge som hälst innan jag fått bort allt och kan se hur det blivit.
Sen var det en till sak som gjorde att det satt ordentligt, hade inte tänkt på att när jag körde på med vakuumpumpen så veks all kolfiber runt kanten och fastnade på utsidan på formen vilket gjorde att fastnade ordentligt. Nu vet jag till nästa gång att jag ska lägga på släpp medel på utsidan av formen också när jag ska använda vakuum.




Dom ska målas gula sen, är lite synd det men det passar inte ihop med resten av bilen med att ha helsvarta dörrar på en helgul bil. Är ju även risk att jag kan få spö av någon miletant fotbollshuligan som tror att jag hejar på DIF ifall jag har en gul och svart bil.eller var det AIK eller Hammarby som hade den färgen??? Vad är skillnaden egentligen? Ett gäng dårar som springer och jagar en boll..



Lite slipande så blir den nog bra sen.



La det den för att se ungefär hur det skulle se ut.




Ska dra bort resterande av rivnings väv någon gång..



Har även gjort en gas rulle till gas spjället.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Efter provstarten märkte jag att placeringen av spridarna inte fungerade så jätte bra som jag hadde gjort. Därför har jag börjat med att bygga om ett orginal insug så att det ska ha fästen för spridare.
Håller till i skolans handverkstad vilket gör att jag måste hållapå på natten för att inte vara i vägen för formula student teamet som annars är där och håller på.

Ska prova mot en topp så att den får plats innan jag svetsar den.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu är insuget klart, inte helt optimal placering nu häller men det bästa det gick utan att bygga ett helt nytt insug.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Brukar man inte ha spridarna lite längre in i rören?

Är fortfarande grymt imponerad av ditt bygge! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Hoppas verkligen du får klart den så man får göra bilen sällskap på bana sen

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Brukar man inte ha spridarna lite längre in i rören?

Är fortfarande grymt imponerad av ditt bygge! thumbs up


Dom behöver inte sticka ned något mer, är ju o-ringen som tätar. Och spridaren sticker ned lite granna i insugskanalen så det ska inte vara några problem med det tror jag.



Johan Mähler skrev:
Hoppas verkligen du får klart den så man får göra bilen sällskap på bana sen


Hoppas jag också, ska hem till Sundsvall på fredan v. 15 och vara där hela v. 16 då borde jag hinna göra den helt körklar. Huven går det alltid att köra med omålad och små saker som aerodynamik kan jag ta när jag får tid över.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Ajden skrev:
Mats Friberg skrev:
Brukar man inte ha spridarna lite längre in i rören?


Dom behöver inte sticka ned något mer, är ju o-ringen som tätar. Och spridaren sticker ned lite granna i insugskanalen så det ska inte vara några problem med det tror jag.


Det var precis det jag reagerade på - men sticker de bara in i rören lite så tror jag inte att det blir några problem! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu.
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
7 besök senaste veckan (85725 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande