Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trimma 318is
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7798 totalt)
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81


Trådstartare
Hejhopp, har en gammal E30 o denna vinter ska den preppas med antingen trimmad 318is-motor eller sätta i en 320is, samt nya dämpare osvosvosv...

Nu va M3-Johann go nog o säga att här hos Rejsa finns det ngra som vet lite om 318is, jag undrar vilka tips ni kan ge om hur man kan trimma en 318 med ngrlunda bevarad tillförlitlighet?

Siktar ~160hk med en budget typ 15-20 tusen, vill helst inte slänga i en 325i eftersom dom väger lite väl mycket vilket förstör ideen med o trimma, 55kg extra är inte välkommet för bankörning thumbs down

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334




_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



160 hk med en budget på 15-20k ska inte vara några som helst problem, förutsatt att du är beredd på att skruva lite själv?

Vet inte hur mkt effekt min ger i dagsläget men mer än original är det iaf

Edit: Kan ju skriva lite om vad som e gjort
Portad topp
Större spridare
Grp-N chip
2,5" avgassystem med kat och en dämpare.

I vinter så ska även ett nytt styrsystem dit... så att man kan mappa den lite bättre samt bli av med luftmängdmätaren
Räcker pengarna så vore 2 omslipade/nya kammar trevligt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
160 hk med en budget på 15-20k ska inte vara några som helst problem, förutsatt att du är beredd på att skruva lite själv?

Vet inte hur mkt effekt min ger i dagsläget men mer än original är det iaf


Jag e utrustad med 4 fingrar per hand plus ett oanvändbart appendix på sidan(dvs tummen mitt i handen)
Vet dock att bara chip+filter+system knappast ger 15-20 extra hästar, snarare runt -5 till +5 men frågan kommer ju vilka kamaxlar som e vettiga, hållbara, ska toppen/ventiler bearbetas, lönar det sig överhuvud att montera annat luftfilter osv?

Var ett stort test i Tyskland med ett dussin trimsystem, vinsten låg mellan en förlust(!!) på 3hk till maximalt en vinst på 2hk(Supersprint enkelpipig)...
Sen har vi ju Schnitzers kam som dom garanterar ger 150hk men prislappen bara för den kammen e lite fånig >

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



christers_mille skrev:

Jag e utrustad med 4 fingrar per hand plus ett oanvändbart appendix på sidan(dvs tummen mitt i handen)
Vet dock att bara chip+filter+system knappast ger 15-20 extra hästar, snarare runt -5 till +5 men frågan kommer ju vilka kamaxlar som e vettiga, hållbara, ska toppen/ventiler bearbetas, lönar det sig överhuvud att montera annat luftfilter osv?

Var ett stort test i Tyskland med ett dussin trimsystem, vinsten låg mellan en förlust(!!) på 3hk till maximalt en vinst på 2hk(Supersprint enkelpipig)...
Sen har vi ju Schnitzers kam som dom garanterar ger 150hk men prislappen bara för den kammen e lite fånig >


Har man tummen där så blir ju allt genast dyrare Luftfiltret kan du nog skippa. Lämpliga kamaxlar ska man eg räkna fram beroende på vilket arbetsområde samt hur övrig kringutrustning ser ut. Men vissa hyllvärmare funkar nog rätt bra också. Dock kostar de mkt mer än vad en omslipning kostar, men å andra sidan så har man ju en bibehållen basradie på kammarna då. omslipning av 2st 16v kammar kostar ca 3-4000kr, nya kostar väl ca det dubbla...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nya kan tänkas kosta runt 4000 på rätt ställe...särskillt om man bor i Dysklant...
Tror det ger mest "plug 'n play".

Sen tycker jag ju såklart att man ska ha bort LMM:en.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Andreas Lidström skrev:

Sen tycker jag ju såklart att man ska ha bort LMM:en.


Går den att ta bort utan att byta insprut? Tänkte om det gick att sätta dit någon annan modell eller nått...

Daniel gissar vilt...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Ekström skrev:
Andreas Lidström skrev:

Sen tycker jag ju såklart att man ska ha bort LMM:en.


Går den att ta bort utan att byta insprut? Tänkte om det gick att sätta dit någon annan modell eller nått...

Daniel gissar vilt...


En större skulle ju gå från tex en 535:a och sätta is:ens elektronik i.
Claes har ett sådant arr liggandes tror jag. Lite större spridare oxå kan nog vara vettigt.

Vet dock inte hur bra det funkar rakt av på is:en, men har sett bromspapper på 325 där man haft runt 10hk+ av denna mod.

Annars får du göra som jag å byta sprut.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



christers_mille skrev:
Hejhopp, har en gammal E30 o denna vinter ska den preppas med antingen trimmad 318is-motor eller sätta i en 320is, samt nya dämpare osvosvosv...

Nu va M3-Johann go nog o säga att här hos Rejsa finns det ngra som vet lite om 318is, jag undrar vilka tips ni kan ge om hur man kan trimma en 318 med ngrlunda bevarad tillförlitlighet?

Siktar ~160hk med en budget typ 15-20 tusen, vill helst inte slänga i en 325i eftersom dom väger lite väl mycket vilket förstör ideen med o trimma, 55kg extra är inte välkommet för bankörning thumbs down


Gammal 4,0 lit V8 ? går att hitta billigt idag och tung är den inte heller egentligen för effekten den lämnar....

och så är det ju manligt med V8a

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Det finns klart billigare alternativ när det gäller kammar i Tyskland. Cat Cams har ett 266 graders alternativ som jag själv funderar på framöver.

Jag tror dock att ett bra avskärmat öppetluftfilter tillsammans med att man tar bort helljuset skall ge viss effekt, om inte en mer rapp motor iallafall.

Chips beställs billigast från Tyskland, vilket förmodligen framförallt flyttar varvtalet.

Personligen tror jag att receptet: Chips + öppetluftfilter + racekat+2,5 tums avgassystem + 266 kammar + portning och planing = +20 hk! (kostnad ca: 600 + 1300 + 1600 + 2000 + 5000 + 5000 = 15 500). Förutsätter dock att man inte har tummen exakt centrerad i handen.

Helt ovetenskapligt har jag gått till väga, men jag tror att det mesta blir små förändringar tills man har bytt kammar.

När jag ändå är igång så kan det aldrig vara fel att ändra sprut.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



JohanC såg jag rätt i din uppraddning att kammar kostar 5000:-?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror tom att man kan hitta kammarna billigare än så...

Fast nga 266° ska jag inte ha iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



japp, då pratar vi dock bara kammar och eventuellt lyfter de lite för högt men det vet jag inte säkert ännu.

Priset gällde från en leverantör i Tyskland för två 259 graders Cat Cams men gissar att det inte skiljer sig så mkt för den lite mer aggressiva 266 gradaren, reserverar mig dock för ventillyftet som är 1,35 om inte det funkar så blir det extra jobb (läs: kostnad).

http://www.catcams.be/index.htm

Det finns en tysk leverantör där som heter:RUDIGER KAUL AUTOZUBEHÖR

- website
www.kaul-motorsport.de

- email
info@kaul-motorsport.de


Verkar ha gångbara priser, drygt 2000 - 3000 billigare än i Sverige.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Andreas Lidström skrev:
Tror tom att man kan hitta kammarna billigare än så...

Fast nga 266° ska jag inte ha iaf.


Å vad ska du ha då?

Samma lyft och en som har 266 grader duration och en som har 280 grader. Vad blir det för skillnad?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



För mig får det bli 266 graders dock skall dom inte lyfta mer än 11mm enligt BMW-Andreas på (Autopower) utan att man gör andra åtgärder. Dessa lyfter 10,95 mm så det är på håååååååret.

Skrev ngt felaktigt om lyft längre upp glöm det.

Mvh John

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad totallyftet är är egentligen ganska ointressant då det är lyftet vid ÖD som ställer till problem när det gäller frigång mellan kolv och ventil.

Det finns allt för mkt själv/eller av andra utnämnda forumexperter som bara för att dom kan en sak blir alenarådande i uttalande om allt...kanske jag oxå är en av dom men jag tror och hoppas inte det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Men VAD är duration och vad gör olika grader åt karaktären på motorn??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Det överlåter jag helt klart till Andreas att förklara ;o)

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



JohnC skrev:
Det överlåter jag helt klart till Andreas att förklara ;o)


Där fick jag tbx direkt... Men jag får skylla mig själv. Hoppas ingen tog illa vid sig.

Duration är det antal VEVAXELGRADER ventilen är öppen.
Vissa tillverkare mäter vid 0 i ventilspel och kan få rena fantasisiffrorna som ser "asballa" ut i reklambladen.
Andra mäter vi original ventilspel och det gör att man kommer lite närmre verkligheten.
Nu ska vi dock veta att den första lilla biten ventillyft är mkt försummbar. (Säg mellan 0,5mm och 1mm ungefär.) Där har faktiskt jänkarna tänkt till och de anger i stort sätt alltid sina kammars duration från det att ventilen lyft 0.05" (1,27mm) tills det att man har lika mkt kvar tills det är stängt. Ger mindre grader att skriva hem om, men oxå ett mkt mer rättvist värde på hur vass kammen är. Dock bara ur durationshänsyn. Det är så mkt mer som påverkar. Nockvinkeln inte minst. Sen har vi lyft och lyft vid ÖD...och...och...

Nä, jag är inte kamexpert så jag slutar där. Men för den som vill veta finns det bra böcker i ämnet eller så kan ni få ett nummer av mig så kan ni ringa en kille som har benkoll. Duktig på att räkna ut kammar är han oxå. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



JohnC skrev:
Det finns klart billigare alternativ när det gäller kammar i Tyskland. Cat Cams har ett 266 graders alternativ som jag själv funderar på framöver.

Jag tror dock att ett bra avskärmat öppetluftfilter tillsammans med att man tar bort helljuset skall ge viss effekt, om inte en mer rapp motor iallafall.

Chips beställs billigast från Tyskland, vilket förmodligen framförallt flyttar varvtalet.

Personligen tror jag att receptet: Chips + öppetluftfilter + racekat+2,5 tums avgassystem + 266 kammar + portning och planing = +20 hk! (kostnad ca: 600 + 1300 + 1600 + 2000 + 5000 + 5000 = 15 500). Förutsätter dock att man inte har tummen exakt centrerad i handen.

Helt ovetenskapligt har jag gått till väga, men jag tror att det mesta blir små förändringar tills man har bytt kammar.

När jag ändå är igång så kan det aldrig vara fel att ändra sprut.


Portning och planing för 5000:- låter väldigt billigt ok, känner du nån/gör portning+planing själv så blir ju kostnaden bara sotningssatsen + nya topplocksbultar. ~ 1800:- Utförs jobbet rätt så ska de ge mer än 20hk imho...

Billiga kammar finns i tysklandet men risken är väl att man får betala tull för dom om man skicka efter?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Micke,

lite prutning har ingen dött av. Dock tveksam till om portning och planing ger 20 hk, men jag skall göra det ändå.

Priserna jag har fått har varierat från 3000 - 10 000 kr så onekligen finns det ett visst spann!

Tänkte använda samma källa som ni har gjort när det gäller portning men han kanske tar mer än 5000 kr?!

Något som jag finner lite underligt är att nästan ingen har bänkat sin bil, för mig känns det som en ganska omedelbar aktivitet efter utförda ingrepp annars kan det vara enbart "placebo" hästar.

Är det fruktansvärt dyrt att bänka, 1500 kr har jag inga problem att lägga på ett sådant jobb (kanske är mkt dyrare).

Dock har jag lovat mig själv att satsa de flesta slantarna på väghållning och så skall det förbli.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Skruva banåkabil
Trimma 318is
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande