Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kinnekulle - spårval klara och utlagda med texter!
1, 2, 3   >>
10058 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spårval utritade med textbeskrivning på allt (utom Mohlins knäpp det klassiska spåret)

Kritisera gärna!!! och hur kör ni före/över/efter Mohlins???

https://rejsa.nu/?bana_info.asp?kinnekulle

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mycket bra! thumbs up
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har skrivit det ngn annanstans oxå på forumet. Men som du beskriver det Magnus i texten, så skulle jag testa att vänsterbromsa över Molins. Sammtidigt som du gasar då...om du gör det där... Du tappar inte direkt ngn fart, men bilen blir stabilare och du kan bromsa mer kontrollerat.

Skulle jag tro. Har testat detta och det funkar, men vet inte om jag har haft sååå stor nytta av det då mina bilar gått för långsamt rakt fram.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Äsch, jag la in en liten blurb om det gamla hederliga spåret osså. Så nu är det 100% klart (OM NI INTE HITTAR FEL, KOM IGEN NURÅ! )


Vänsterbroms tror jag är lite överkurs i sammanhanget eftersom det inte är banguider för racingrävar. Racingrävar behöver väl knappast banguider föresten...



_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det var ett mer personligt tips som jag snappade upp av Hasse Z, SSK/STCC/GT med bla M3, 318 och Porker, eller om det var Mumintrollet (aka Janne Brusntedt) STCC/Sportvagnar med Opel mest.

Test, men på egen risk.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Helt med på tanken! Samma sak som att det vore dumt att fullgasa precis när man lättar eftersom bilen då vrider sig upp istället för ner om man istället duttar lite på bromsen. Något man lär sig i GPL ganska tidigt på Ringen.... vill du bromsa efter krönet... ja...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Har för mig att jag växlar ner där och det blir ju lite svårt om man vänsterbromsar.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Väsnterbromsen tar inte ner farten direkt, man kan ju gasa lite mer för att bibehålla den, utan stabilisera bilen och får den att, som du säger, dyka lite. Alla som kört motocross vet hur man modelerar hoppen med gas och broms för att flygandet ska bli exakt efter hoppen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag går ner på trean vid inbromsningen till (10) och den räcker hela vägen sen.... Och det är så J**A härligt drag på trean förbi apex (11) och uppför backen!!!! :woot:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inte samma växel på hela baksidan på kullen Johann?!

ok, med en racebil som har tät låda och smalt register växlas det ju en del. Men med en motor som din trodde jag att det var 3:an hela vägen...men där ser man hur fel man kan ha.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har det där med vänsterbroms som plan för att bli bättre i slalom! För där kan det defintivt användas i vissa situationer. Måste bara komma till skott... inget man prövar på under de två eller tre repor som är för en tävling liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan har bara varit där två ggr Andreas! Han har lärt sig j**gt fort!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om jag tänker lite så varvade jag ut is:en på 3:an ner mot 10 och skulle nog velat ha nga 100 varv till thumbs down ...hmm... La man i 4:an blev det för dåligt moment i kurvan att styra med gasen. Tror jag jag minns det som...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas> Du har inte kommenterat att jag självsvåldigt döpt två partier på Kinnekulle

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag alternera mellan att växla ner där och ligga kvar på fyran oavsett, så är det fyran som ligger i över krönet och då måste trean i för att har fart ut ur svängen.

BTW, är det bara jag som som har problem att se nederdelen av den bilden?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AL skrev:
om jag tänker lite så varvade jag ut is:en på 3:an ner mot 10 och skulle nog velat ha nga 100 varv till thumbs down ...hmm... La man i 4:an blev det för dåligt moment i kurvan att styra med gasen. Tror jag jag minns det som...
För mig hänger det på håret... Om jag inte behöver lägga i fyran nerför backen så har jag inte tagit kvarnen 100%. Men ofta så räcker trean preciiiiiiiis nerför backen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Johan har bara varit där två ggr Andreas! Han har lärt sig j**gt fort!!


Förlåt o helgade Webmaster!!! Ska inte vara så stygg i mina undringar i fortsättningen...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Jag alternera mellan att växla ner där och ligga kvar på fyran oavsett, så är det fyran som ligger i över krönet och då måste trean i för att har fart ut ur svängen.

BTW, är det bara jag som som har problem att se nederdelen av den bilden?

Kan du inte scrolla med den vanliga scrollbaren till höger??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AL skrev:
Magnus Thomé skrev:
Johan har bara varit där två ggr Andreas! Han har lärt sig j**gt fort!!


Förlåt o helgade Webmaster!!! Ska inte vara så stygg i mina undringar i fortsättningen...
Hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
om jag tänker lite så varvade jag ut is:en på 3:an ner mot 10 och skulle nog velat ha nga 100 varv till thumbs down ...hmm... La man i 4:an blev det för dåligt moment i kurvan att styra med gasen. Tror jag jag minns det som...
För mig hänger det på håret... Om jag inte behöver lägga i fyran nerför backen så har jag inte tagit kvarnen 100%. Men ofta så räcker trean preciiiiiiiis nerför backen...


Exakt! Ju mer man övar ju mer behöver man dedär 300rpm extra... "Kom igen då bilen"

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
Inte samma växel på hela baksidan på kullen Johann?!

ok, med en racebil som har tät låda och smalt register växlas det ju en del. Men med en motor som din trodde jag att det var 3:an hela vägen...men där ser man hur fel man kan ha.


Det axar lite bättre för mig med 350 hk på hjulen med trots hög vikt.
Med mer övning borde jag definitvt kunna komma under 1.03 med min bil, nu är det jag som sätter begräsningen.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kinnekulle - spårval klara och utlagda med texter!
1, 2, 3   >>
10058 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande