Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (61844 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Ett 7.37 varv i 100% original GT4. Startar accelererande BTG start med passagerare. Bilen understyr rejält med fabriksinställningen camber/toe som jag åker med. Har antiroll bar satt hårdaste bak, visst marginellt mindre understyrd då men ska sätta upp bilen o väga in den så däcken fram slipper gå så varma. Ville prova fabriksinställningen först. Detta var första dagen på trackday. Andra dagen gick det faktiskt fortare då jag åkte kring dessa tider (35-38) men med mycket fler omkörningar.( 12-15 omkörningar)

Andra dagen satte jag även antiroll bar fram mjukaste läget, nåväl totalen gör att jag då får jag en lite mer överstyrd bil men shit vad den understyr, inte bara hörs det i alla filmer ! Jag känner det rejält, däcken visar det....men skönt att även datan visar det:-) rejält. Se alla nedåtgående gula pikar i den data nedan☺️( trots att jag försöker köra runt detta lilla problem)

Länge sedan jag körde snabba bilar på nur, samt bilen var helt ny här i princip och jag som förare kände mig livrädd:-). Ok, överdriver en aning men faktiskt vågade jag inte köra hårt på de 5 snabba partierna. Känns som jag tappat kontakten med dessa farter denna typen bil klarar....Trots det körde jag först trackday varvet på 7.48 sedan 46, och tredje varvet 38 och kom faktiskt inte lägre än 35 pga andra bilar samt min egen rädsla på de 5 snabba partierna:-).

http://youtu.be/5fed4rbsbpw

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Bra jobbat...tog en screenshot av vad jag antar är de nya hastighetsbegränsningarna...



Känns inte som ett problem att hålla just där måste jag säga

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Haha, nä där går det ju bra, har Vmin på 169 gps km/h igenom flugplatz men borta vid swedenX går jag över begränsningen innan puckeln detta trots att jag har relativt låg effekt samt inte vågar hålla stumt över puckel. Når trots det 252 gps km/h. Upp flugplatz har jag 211 gps km/h i Vmax (200km begränsning där).

Samt långa rakan ner under bron har jag 260 gps km/h och håller inte stumt igenom vänster svängen ner där, luftar gasen just pga rädsla...( 250 begränsning där)
Således kommer man framöver bli lidande tidsmässigt när man mer börjar våga använda bilen då den klarar ca 260 gps på swedenx uppskattningsvis samt närmare 270 på långa rakan.

Samtidigt som jag kör med raclogics HD körde jag nya Porsche appen, måste bara säga att den är i min mening marknadens absoluta bästa gällande film/data samt mest intuitiv och att man får all bilens data direkt efter kört varv för analys/film med riktiga overlayed bil-data. Raclogics och Harrys ligger inte på samma nivå. Bilens data går via bilens wi-fi:-) till app! Således behöver man inte koppla in någon kabel i bilen för att få all extra car data( gas, bromstryck, över/understyrning you namne it:-)

Porsche track precision app känns verkligen marknadsledande just nu. Dock, filmar man via iphone/ android utan att använda 10-20hz gps förstärkare återges inte korrekta tider/farter pga dålig gps positionering( ej exakt 30-100 meter felmarginal).

Detta är samma som alla Harry filmer man ser där filmen klipper allt från 30-100 meter före målgången på nur, blir ej korrekta tider/farter. Alla dessa filmer man ser på tuben laggar farterna och tiden är aldrig korrekt om man endast filmar Harry eller Porsche app film med endast iPhone / android 1 Hz gps update. Måste ha förstärkare 10-20 Hz gps update för att få riktiga farter/ tider.

Därför har jag en blå vbox-sport 20hz gps i bilen som går via bluetooth till iphone6/Porsche app, loggar exakt samma tider på Porsche appen som raclogics vbox-hd.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Porsche app, riktiga gps farter. Vmax upp mot flugplatz 211 gps km/h(svårt att fånga det på en screenpic dock så denna bild får duga)


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Vmin flugplatz


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Data från översta bilden vmax upp mot flugplatz med undantaget att jag tog fram högsta vmax här, 211 gps km/h. (Screenprint från app filmen fångade 210 km, nåväl)

All nedan data är sådant jag får fram så mycket enklare och snabbare...direkt i iPhonen, alltså helt överlägset racelogis och Harrys etc. Helt omgående finner jag all data över hela banan, samt förstorar enkelt och snabbt upp allehanda grafer.

Direkt efter varvet kan alla som kör denna app göra ingående EXAKTA jämförelser mot varandra, inte bara fart och tid som oftast snabbt avgör mellan olika förare, men detaljerat på alla nivåer,t ex hur ofta man triggade ESC på hela varvet, vilka varvtal eller växlar man åker, över/understyrning, hjulspinn, rattutslag, exakt vilket däcktryck man har över hela varvet, hur mycket det stiger mot slutet pga för lite camber(fabriksinställning på bilen vilket är för snällt för hård bankörning :-) samt exakt vart på banan..osv osv.

Alla dessa databilder visar data från exakt samma ställe som översta bilden upp mot flugplatz( med undantaget 1km, ja ni förstår principen)
Dessutom får man en jäkligt cool film med verkliga 20hz uppdaterade farter som man spelar upp direkt i mobilen/paddan, eller på vilken tv man vill via hdmi kabel, Apple tv, osv..











_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Best lap.









_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Körde Harrys 1 varv utan gps förstärkare, alltså endast 1hz gps update via iPhone för att visa hur illa den filmar/återger tider. En screenpic på exakt där Harry gör målgång på detta varv, tiden blir 7.36 och det ser ju bra ut om man bortser från att målgången knappast är här utan långt bort. Således stämmer ej detta 7.36 Harry varv, lägg på ca. 3-4 sekunder så är det närmare sanningen:-) De flesta Harry filmer på tuben startar och stannar inte varvet på korrekta start/stopp ( bridge o gantry) pga avsaknad av gps förstärkare( endast filmat med 1hz gps update via iPhone /android).
I övrigt laggar alltid dessa filmer utan gps förstärkare, vilket de som känner banan väl ser rätt snart, tex kan vmin i swedenX vänstern se omöjligt högt ut för biltypen, det är nämligen vmax inför swedenX som visas allt för sent, långt in i vänstern efter.
Detta går igen varvet runt, att farter laggar.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Ser framemot nästa åk på Nur, min egen analys av denna första bankörning ( ett våt gelleråsen 2 x 30min frikörning ca två veckor före nur räknar jag inte...) i ny bil ger vid handen att 7.25 btg blir relativt enkelt bara jag får fritt varv. Totalt denna gång körde jag ca 25 varv endast, ca 15 på turistkörningen samt ca 10 under två dagars trackday. Orkade faktiskt inte mer än ca 5 varv per dag under trackday. Man blir trött av att växla själv i en bil som drar så höga G som denna:-) Nästa gång blir det riktig setup hos Manthey. Man blev ju tröttare av att pressa runt bilen på original leverans inställning camber/toe, mer jobb i körningen samantaget. Visar ett par bilder till från vmin swedenx. Ligger endast på 181-182 i vmin på detta 7.38 varv från Porsche app:en vilket får anses som lågt för biltypen sett till att jag hade ca 189 med M3CSL:en. Förklaringen kommer av databilderna....

Nedan syns Porsche app loggen, förstorat upp loggen så sektionen swedenx visas, lägsta fart igenom swedenx vänstern står markören på. Trycker jag på play knappen mitt i iPhone displayen på denna bild hämtar appen upp filmen exakt på samma ställe. Trycker jag på position knappen längst till höger i bild visas en layout på nur med alla namnen och markören står exakt på samma ställe. Här finns förklaringen till mitt låga vmin igenom swedenx vänstern.


Nämligen två tyskar jag är på väg att köra om, man är närmare den svarta bilen än man kan tro i dessa farter.


Hämtar upp lite mer data just på detta ställe.






3% hjulslirning på bakaxeln härigenom är lika med att det går att åka mycket fortare. Har andra varv med högre vmin. Men gissar jag så skulle jag tro att en väl körd original GT4 kan hålla 195gps i vmin i swedenX vänstern. Kanske t o m 198?!


Kände mig manad att visa denna totalt överlägsna datalogg app från Porsche. Idag känns det som att jag knappast orkar hålla på med racelogics gamla SD kort, man behöver t o m en dator för dem, samt göra tidskrävande overlays med raclogis HD box, nä det är läge för dem att skärpa upp sig. Total skön app och kör andra denna kan vi jämföra rubbet, direkt på pistenklause på ett par sekunder har vi bilden klar vad som skiljer förare åt på bana. Otroligt imponerad och kände att jag måste dela detta underverk 👍

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1134



Kul att träffas senast där nere igen.

Jag undrar om det inte är ett videoproblem eg. med Harrys.
Jag körde hela första dagen på GT med både Harrys utan puck och med Driftboxen med
extern antenn parallellt. Max. diff jag hade var 0.2 sekunder på alla varv under dagen.

När jag kollat lite löst så verkar loggen vara ok, men videon lirar inte riktigt och klipper mycket riktigt för tidigt i slutet. Det verkar dock vara konsekvent fel och stoppar videon för tidigt alltid.
I lap-mode så visar den rätt och visar tid först under gantry.

Filmningen med IP6 är dessutom helt horribel med Harrys. Någon slags stabilisering gör att det blir
sjösjukevarning. Skall prova med en gammal 5s nästa gång.

Porcheappen verkar fantastisk, men den funkar kanske inte för oss med gamla bilar?

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Ja skoj att ses👍
Jo, jag körde oxå Harrys förr om åren och då med gps förstärkare och då stämmer ju tiden. Körde den ofta mot min driftbox och de var samma tider👍
Ses vi i höst på nur månne👍

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Välkommen tillbaka Gaute

nu kommer det här forumet vakna igen

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
LUX skrev:
Välkommen tillbaka Gaute

nu kommer det här forumet vakna igen


Haha, tack T
Inte så säker, hur som helst så ses vi på nur efter sommarn
thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Tänkte kort visa hur jag och GT4an understyr ihop. Appen är bra för den ger ju stöd för vad jag upplever/berättar. Ofta kan det som bekant vara lite svårt att få andra att förstå.

Bilden nedan visar hela varvet nur och som ni ser är det väldigt mycket ställen vi understyr på, knappt något överstyrt förutom en lång gul elak överstyrning igenom S:et adenauer forst, ca 50% överstyrning så ganska rejält. Den vita markören mitt i bild står ca efter utgången bergwerk. Gul upp samt ner peak till vänster om vita markören är min initiala överstyrning in i bergwerk, samt understyrningen därefter, notera där att jag ej triggar ESC såldes inte så stor över/understyrning. Alla gröna uppåt streck är när jag triggar ESC på varvet, ganska många ställen det oxå. Kör alltid alla ESC system avslaget i alla bilar, men inte förens jag först testat ut om och hur ofta de faktiskt hindrar min framfart. I M3 CSL stängde jag av allt direkt för systemen var så dåliga då och hindrade abrubt samt relativt direkt på ett långsamt varv t o m.

GT4 ESC är bättre och utvecklingen har gått framåt, detta system börjar inte hindra mig förens jag ligger under 7.40 btg tider. Så ingen idé för mig att stänga av det om jag vill ligga där vid 7.40, men jag åker snabbare och vill snabbare.
Med min körstil samt när jag börjar pressa på lite mer och ligger kring 7.35 tider, ja då når jag min gräns för vad jag tycker är kul, systemet lägger sig i på valda ställen, inte alls lika kännbart som gamle CSL:en...men ändå kännbart. Så nästa gång stänger jag av alla system 100% för det stoppar mig i min framfart, vill man åka sub 30 måste det av. Garanterat om man kör fabriksinställning som jag i camber. Med en riktig setup kanske jag skulle kunna åka lite snabbare utan att stänga av. Känslan är att vill man mot 7.20.25 btg måste allt av oavsett, oavsett förare. Man kan se i detalj vart och hur länge man triggade ESC, vad det kostar i tid, men det får bli en annan gång

Sport auto gnällde väldigt mycket på att bilen understyrde när de satte sitt varv, de var där en hel helg och körde fick jag höra. Innan de satte sin tid ställde de på så mycket camber de kunde, sänkte bilen i fram samt satte på nya däck. De körde alltså inte riktigt fabriksinställningen som jag förstår det hela. Jag förstår dem:-)


Se bild nedan från mitt Porsche app varv på 7.38.40, se alla nedåtgående pikar som visar understyrning.
I nästa bild förstorar jag upp aremberg högern för att visa hur många meter jag faktiskt får brottas med understyrningen. Det är rejält med understyrning varvet runt-Alla gula nedåtpikar kan förstoras upp och visa i detalj hur mycket det understyr/hur långt/vad tidsförlusten blir mot ett optimalt kört aremberg med riktig setup på bilen.






Notera att jag medvetet kör hårt in i aremberg och växlar ner till 2an i ingången ( syns i filmer oxå) vilket skapar en initial svag överstyrningspeak, 6% vilket ej triggar ESC (se ovan bild gul uppåtpeak, 0 strecket drar gränsen för upp/ner) Detta för att sätta tryck på baken och rotera runt den så den svänger in. Troligen är det så att hade jag haft riktig setup så hade jag valt att ta aremberg på 3an( nog för att bilen är lågt växlad men i detta nedförslut ut ur aremberg vill jag köra 3an, problemet är att med fabriksinställningen styr bilen knappt in här på 3an, försöker köra runt problemet och roterar runt bilen på 2an). Trots det så understyr vi i över 100m genom aremberg, max peak i understyr är hela 29% just på väg ut ur aremberg.

Exakt här där det visar 29% understyrt i grafen trycker jag på play ikonen i appen och får då upp datafilmen som nedan visar exakt plats där detta händer. Här maxar jag understyrningen till tuffa 29% ...Som alla förstår får mina framdäck allt för mycket värme och jag kan inte utnyttja greppnivåerna som faktiskt finns i dessa cup däck. Detta p g a fabriksinställningen vilket inte passar mot min körstil/farter o i förlängningen att de går för varma. Kör man runt på 8 min btg funkar fabriksinställningen perfekt kan jag tro. Åt middag med Michelin motorsport däcktekniker på eventet och vi kom att tala just däck. De tittade på mina däck under två dagar och såg direkt att jag inte åker på däcket där greppet finns i fram. Pga av setup men oxå marginellt fel varmtryck. 1.9 är max varmtryck för min körstil på fabriksinställningen. Låg mest 2.1-2.2 varmt vilket just försämrade ytterligare. Med detta facit är jag övertygad att däcken fram kommer generera mer grepp varvet runt, men särskilt från mitten till slutet på varvet om jag ser till att fixa en riktig Manthey setup! Vilket i sig självt kommer kapa många sekunder...samt bilen kommer vara mycket mer lättkörd, styra in bättre osv.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Sjukt fet app, sjukt fet bil, sjukt fett kört och sjukt skoj att du är tillbaka och rör om i grytan!

Har oxå hört att det enbart är videon i Harrys som klipper tidigt och att tiden stämmer men det är inget jag kan bekräfta.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Sjukt fet app, sjukt fet bil, sjukt fett kört och sjukt skoj att du är tillbaka och rör om i grytan!

Har oxå hört att det enbart är videon i Harrys som klipper tidigt och att tiden stämmer men det är inget jag kan bekräfta.

Tackar så hjärtligt, kul att du gillar bilen, det gör jag med. Coolt är att man byter delar på timmar kört, då inser man att saker har testats ut ordentligt:-). Påminner om motorsport:-)..Hjullagren bak som för övrigt kommer från 991 turbo, 2,5 X 24h på nur, fram 5 X 24h på nur:-)
Ska jag gnälla på något är det bromsarna, som alltid på en Porsche känns de på något sätt underdimensionerade.














_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Detta har jag väntat på sen jag hörde ryktena thumbs up

Kul att både du och bilen kör på där ni hör hemma

PS. Jag bjuckar på en lunch på Sirap mot att du berättar om bilen! DS.

PS2: Håller med LUX, äntligen kanske det kan bli fart på forumet igen! thumbs up DS2.

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Mats Th skrev:
Detta har jag väntat på sen jag hörde ryktena thumbs up

Kul att både du och bilen kör på där ni hör hemma

PS. Jag bjuckar på en lunch på Sirap mot att du berättar om bilen! DS.

PS2: Håller med LUX, äntligen kanske det kan bli fart på forumet igen! thumbs up DS2.

Tack Mats thumbs up
Vore skoj att ta en lunch på sirap faktiskt



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Kan någon gissa vad en sådan här bil väger? Min M3 CSL vägde fulltankad utan mig 1450kg. Min GT4 har clubsport, alltså bur och 6 punkt på båda stolarna, samt 918 lättviktsstolarna, brandsläckare, farthållare, större stereo, klima. 64L tank och stålbromsar. Thats it ungefär....

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Göte RS6 Sjögren skrev:
Kan någon gissa vad en sådan här bil väger? Min M3 CSL vägde fulltankad utan mig 1450kg. Min GT4 har clubsport, alltså bur och 6 punkt på båda stolarna, samt 918 lättviktsstolarna, brandsläckare, farthållare, större stereo, klima. 64L tank och stålbromsar. Thats it ungefär....


ca 100 kg mindre?
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Kan någon gissa vad en sådan här bil väger? Min M3 CSL vägde fulltankad utan mig 1450kg. Min GT4 har clubsport, alltså bur och 6 punkt på båda stolarna, samt 918 lättviktsstolarna, brandsläckare, farthållare, större stereo, klima. 64L tank och stålbromsar. Thats it ungefär....


ca 100 kg mindre?


Tack, kom igen fler adekvata gissningar. Facit kommer senare, ställt den på samma våg som CSL:en stod.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (61844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande