Svara på inlägget  Forumlista  ->  Racetech
DeDion-infästning och olika filosofiska inriktningar
8 besök senaste veckan (32719 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>
   
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1052



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 14:14     Re: Citera

fuling skrev:
Nyfiken fråga vad skall man med rollaxen till?


Relevant fråga
Med roll-axeln, tyngdpunktens läge och fjäderstyvheter kan man väl ge sig på att räkna på hur bilen ska bete sig?


_________________
Johan Lekås
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16186



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 14:26     Re: Citera

fuling skrev:
Nu har jag funderat ett tag och bollat siffror.
och hävdar att sänka rc på en stel axel inte är värt jobbet i de flästa fall detta pga att man inte har någon jackaing med stel axel.

Så länge man man har typ CGH på typ 400-600 och rc på typ typ 150-300 så får man bara anpassa krängningsmotståndet till (CGH-rc). Har man nu förban..... högt rc på en stel axel kan man flytta in fjädrarna på centrum så kan man minska krängningsmotståndet från fjädranran men behåller fjädringsstyvheten. Allså man slipper en bil som är pissmjuk bak och jätte hård fram rent fjädermässigt.


Motsvarar det att kliva ner i K-hämmarstyvhet?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8053

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 14:44     Citera

Citat:
Motsvarar det att kliva ner i K-hämmarstyvhet?


Vad gör du om du inte har någon krängre bak och bilen fortfarnde är för krängingsstyv bak???


_________________
MVH Johan Sjölinder
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8053

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 14:51     Citera

Citat:
Med roll-axeln, tyngdpunktens läge och fjäderstyvheter kan man väl ge sig på att räkna på hur bilen ska bete sig?


Varför inte titta på vad som händer i varje hörn i stället?
Med inviduella hjulupphäningar använder jag inte rc i huvudtaget utan ic:s vertikala/horisontella hörhållande mot hjulcentrum. Vad jag kallar för jackingfaktorn.

EDIT:
en lite utläggning/formler mm hur jag tänker, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23374


_________________
MVH Johan Sjölinder
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne Lindgren
Bålsta



Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:07     Citera

Efersom jag drog igång tråden igen.. mitt länkage handlar om upphängning av stel bakaxel.

Fred Puhn skriver om att när roll axis på bakvagnen pekar uppåt framåt genereras överstyrning.
och, naturligtvis, om den då pekar neråt framåt genereras understyrning.
Det var det tänket jag mindes.
Men en vidarefundering blev då om inte rollaxis från bakvagnen inte borde peka på rollaxis för framvagnen. Gör den det slipper jag vridkrafter i karossen vid roll, och det blir en obekant mindre att räkna med.


_________________
Arne Lindgren
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1052



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:22     Re: Citera

fuling skrev:
Citat:
Med roll-axeln, tyngdpunktens läge och fjäderstyvheter kan man väl ge sig på att räkna på hur bilen ska bete sig?


Varför inte titta på vad som händer i varje hörn i stället?


Jag förespråkar inte något speciellt, bara vad jag läst att rollaxeln använts till


_________________
Johan Lekås
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8053

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:23     Citera

Vridkraften eller snare vridstyvheten i chassit/karrosen MÅSTE man ha för att kunna bota över/understyring.

ps
Arne jag har inte läst dina länkar pga att jag inte begriper ett ski.. i skrift på engelska.



Citat:
Jag förespråkar inte något speciellt, bara vad jag läst att rollaxeln använts till


Var inte meingen att trampa dig tårna/frågasätta i huvudtaget, bara att jag hört ock läst, och det är lite.
Att det finns något man kallar rollaxel men ALDRIG fattat vad man skall ha den till


_________________
MVH Johan Sjölinder
Senast ändrad av fuling, 04 Jan 2007 15:34, ändrad totalt 1 gång
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1052



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:26     Re: Citera

Arne Lindgren skrev:
...roll axis på bakvagnen pekar uppåt ...


Vad är rollaxis på bakvagnen för något?


_________________
Johan Lekås
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
William Ekström
Åland



Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:30     Re: Citera

Johan Lekås skrev:
Arne Lindgren skrev:
...roll axis på bakvagnen pekar uppåt ...


Vad är rollaxis på bakvagnen för något?


Hur bakaxeln (den stela) rör sig vid roll. Om den lutar så får man medstyrning eller motstyrning beroende på vilket håll den lutar åt.


_________________
MSLS #24
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ice
Tokholm



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3847



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:46     Re: Citera

Arne Lindgren skrev:
...Kan jag ha för lågt rollcenter med stel axel? Vad händer då?...

Då måste du sätta dit en krängningsfjäder för att få balans mellan vertikalfjädring och krängning.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ice
Tokholm



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3847



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 15:52     Re: Citera

MaZ skrev:
fuling skrev:
Nu har jag funderat ett tag och bollat siffror.
och hävdar att sänka rc på en stel axel inte är värt jobbet i de flästa fall detta pga att man inte har någon jackaing med stel axel.

Så länge man man har typ CGH på typ 400-600 och rc på typ typ 150-300 så får man bara anpassa krängningsmotståndet till (CGH-rc). Har man nu förban..... högt rc på en stel axel kan man flytta in fjädrarna på centrum så kan man minska krängningsmotståndet från fjädranran men behåller fjädringsstyvheten. Allså man slipper en bil som är pissmjuk bak och jätte hård fram rent fjädermässigt.


Motsvarar det att kliva ner i K-hämmarstyvhet?

Jepp.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16186



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 16:10     Citera

Det förklarar ett och annat.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Arne Lindgren
Bålsta



Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 17:08     Re: Citera

ice skrev:
Arne Lindgren skrev:
...Kan jag ha för lågt rollcenter med stel axel? Vad händer då?...

Då måste du sätta dit en krängningsfjäder för att få balans mellan vertikalfjädring och krängning.


och den väger.. det var därför jag tänkte man skulle slippa den genom att sätta RC högt, men blir bilen lömsk får jag väl sätta dit den.


_________________
Arne Lindgren
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8053

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 17:37     Citera

Citat:
och den väger.. det var därför jag tänkte man skulle slippa den genom att sätta RC högt,


Vikten tycker jag är FEL anleding, iof rätt men fördelrna med krängre överväger det mästa.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
William Ekström
Åland



Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2007 18:16     Re: Citera

fuling skrev:
Citat:
och den väger.. det var därför jag tänkte man skulle slippa den genom att sätta RC högt,


Vikten tycker jag är FEL anleding, iof rätt men fördelrna med krängre överväger det mästa.


En justerbar krängfjäder är väldigt bra att justera bilens balans med också.


_________________
MSLS #24
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne Lindgren
Bålsta



Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2007 10:37     Citera

om rollaxis inte spelar nån roll var den går genom bilen så kan vi göra följande tankeexperiment.
Antag att jag bygger en fyrlänkad bakaxel med panhardstag.
Antag också att vi har karossfästet för panhardstaget på höger sida
Då får den RC för bakaxeln genom karossfästet när vi svänger vänster (kränger höger) och RC genom axelfästet när vi svänger höger. Så långt är det ju lätt.

Men antag också att vi plockar en stel framvagn från en Ford Transit 65 och hänger den också med 4-länk.
Det är dumt men möjligt.. Och det har säkert gjorts på nån Ferrari på 50talet när man testade alternativ till tvärgående bladfjäder fram.
Dessutom sätter vi ett Panhardstag fram också för att hålla axeln i sidled. Om vi fäster staget fram i karossen på samma sida som på bakaxeln kommer vi att få rollaxis uterfter bilens högra sida vid vänstersväng och utefter den vänstra vid högersvän.

Men flytta karrossfästet fram till andra sidan så har vi en diagonal rollaxis. Det skulle förvåna mig mycket om inte bilen skulle bete sig mycket olika vid dom två uppsättningarna. Jag tror att rollaxis påverkar, och ju mer den påverkar ju mer måste jag ladda på med kränghämmare.

om nu bilen blir lömsk med högt RC bak så visst, jag kan tänka mig att ha lägre rollcentrum. Men inte utan att räkna efter hur mycket lägre. Alltså vill jag ha RC så att vikten på den krängaren jag eventuellt måste ha bak blir så liten som möjligt för att spara vikt. Ställbar krängare tänkte jag ha fram..

om rollaxis påverkar RC fram, dvs rollaxis från bakaxeln pekar väldigt långt från RC fram så känns det som om bilen skulle bete sig väldigt olika beroende på om jag har mer vikt fram (broms) eller bak (acc).
Det kan vara nåt positivt, eller negativt beroende hur det pekar.

Självklart ska karossen vara styv i längsled men finns det nån fördel eller nackdel att minimera dom vridkrafterna som karossen har att ta upp. För mig känns det så att om jag ska använda motoreffekt eller bromseffekt till att bygga upp torsionskrafter i längsled genom karossen genom en kurva så vill jag få tillbaka dom genom högre fart ut ur kurnvan. Annars är det bortkastad kraft.


_________________
Arne Lindgren
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2007 12:06     Re: Citera

Arne Lindgren skrev:
om rollaxis inte spelar nån roll var den går genom bilen så kan vi göra följande tankeexperiment.


Jag antar att Fuling inte menar att ROLLaxeln inte spelar någon ROLL. Snarare att han använder ett annat RÄKNESÄTT där han utgår ifrån varje enskillt hjuls geometri.
Jag använder dock själv begreppet "rollaxel" då jag tycker det är användbart ur olika synvinklar. Det är även en existerande företeelse även om den är knepig att härleda, och den blidliggör bra vad som sker.
Bilen uppför (rollar) på samma sätt i verkligheten oavsett vilket räknesätt man använder, men självfallet kan man få mer eller mindre stora felberäkningar om inte räknesättet är riktigt. I vissa situationer kan ett räknesätt ge rätt svar men ändå inte vara korrekt då fler parametrar i hjulgeometrin ändrats, så det är lätt att få saker felbevisat för sig.
Med dessa ord inte sagt vare sig vad som är rätt eller fel metod i rollaxelfallet då jag inte orkar analysera de olika metoderna.
MVH
Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8053

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2007 14:20     Citera

Nu är väll det så att rc ligger mitt i panardstaget.
Men rc kommer röra sig olika i en höger kontra vänster böj, upp åt ena hållet och ner i andra.
Tumme pekfinger så ca 5-10% skilnad mellan höger kontra vänsterböj på rollhävarmen.
Men pga att en bil sällan har exakt hörnviket så kan så kommer fenomenet förstärkas eller försvagas.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1052



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2007 14:24     Re: Citera

William Ekström skrev:
Johan Lekås skrev:
Arne Lindgren skrev:
...roll axis på bakvagnen pekar uppåt ...


Vad är rollaxis på bakvagnen för något?


Hur bakaxeln (den stela) rör sig vid roll. Om den lutar så får man medstyrning eller motstyrning beroende på vilket håll den lutar åt.


OK!
Det gäller att hålla isär begreppen alltså: Rollaxel för karossen som är en linje mellan (verkliga) RC bak och fram, samt rollaxeln för en stel axel som är den linje axeln vrider sig runt vid roll.

Arne Lindgren skrev:

om rollaxis påverkar RC fram, dvs rollaxis från bakaxeln pekar väldigt långt från RC fram


Det här förstår jag inte. Menar du att rollaxeln för bakaxeln eventuellt skulle kunna påverka RC fram?


_________________
Johan Lekås
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne Lindgren
Bålsta



Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2007 18:55     Re: Citera

fuling skrev:
Nu är väll det så att rc ligger mitt i panardstaget.
Men rc kommer röra sig olika i en höger kontra vänster böj, upp åt ena hållet och ner i andra.
Tumme pekfinger så ca 5-10% skilnad mellan höger kontra vänsterböj på rollhävarmen.
Men pga att en bil sällan har exakt hörnviket så kan så kommer fenomenet förstärkas eller försvagas.


Jag kanske får göra en pudel efter att ha kollat CS Tune to win, men nånstans har jag läst att RC ligger i änden på panhardstaget, den ände som är utåt i kurvan.. Återkommer om jag hittar det.


_________________
Arne Lindgren
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8053

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2007 19:53     Citera

Sen skall man INTE tro på allt man läser, utan frågasätta det.
om det går kontrolera det genom försök, tex genom en pappmodel i 2-de om det går eller/och kolla på det mattematiskt/fysikst.
Tyvärr finns det faktiskt rätt mycket skrivet som tom är helt upp åt väggarna tvärfel som blivit sanning genom lång tids tjat.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Racetech
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Racetech
DeDion-infästning och olika filosofiska inriktningar
8 besök senaste veckan (32719 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.150 sec)
Webbrowser render:
sec