Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
DeDion-infästning och olika filosofiska inriktningar
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (33973 totalt)
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



fuling skrev:
Sen skall man INTE tro på allt man läser, utan frågasätta det.
om det går kontrolera det genom försök, tex genom en pappmodel i 2-de om det går eller/och kolla på det mattematiskt/fysikst.
Tyvärr finns det faktiskt rätt mycket skrivet som tom är helt upp åt väggarna tvärfel som blivit sanning genom lång tids tjat.


Så är det.. det är därför jag fortsätter skriva och fråga och fundera trots att du och flera andra sagt "hur det är".. särskilt som ni inte säger samma sak.

_________________
Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Arne:
thumbs up Nu får du trycka ner sanningen i halesen på oss

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Eller.. eftersom jag inte hittar tillbaka till var jag läste det får jag lägga mig på rygg och gny och visa strupen.

och jag tänker inte ändra dumheterna i inlägget som börjar med "om rollaxis inte spelar nån roll .." sagt är sagt.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Efter mycket fundering fram och tillbaka.. typ "Det finns triangelstag som sittar med en uniball i bakaxelklumpen, kan man vända på det och ha ledlagret i karossen i stället?" och "kommer den punkten att vara rollcentrum oavsett om den sitter i karossen eller på bakaxeln?" och "Måste jag i så fall sätta karossfästen i en brygga under kardanen" så blir det Satchell i stället..
Tack för alla kommentarer och styrningar-mot-rätt-väg.. Nu ska jag räkna längder och vinklar.

_________________
Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skillnaden om du sätter ledlagret i karrosen eller bakaxen är samma sak som med watt-länk.

Sitter leden i bakaxen har vi konstant rc.

Sitter leden i karrossen har vi kontant hävarm mellan CGH och rc.

Jag skulle sätta leden i karrosen, men jag TROR inte det spelar så hiskligt stor roll på en banbil med täligen liten fjädringsväg.

EDIT:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23209

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
DeDion-infästning och olika filosofiska inriktningar
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (33973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande