Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Valg av storrelsen på wastegate. | 1996 besök totalt |
Vet noen om det er noen spesiell kalkyle for å beregne "perfekt" storrelse på WG?
Bilen det gjelder er en BMW M3 3.2 og turboen er en Garrett GT35R med 1.06 turbinhus. ladetrykk blir ca.1.2-1.5bar. Er det slik at "storst mulig" gjelder eller kan den bli for stor? Tenker fortsatt på wastegaten.. Takker for alle svar! _________________ Jan Tore Espe |
||||
Går väl att räkna ut en lämplig storlek om man skulle önska. Dock lär det bli så omständigt att det är bättre att kika på vad andra liknande byggen använder och om de har problem att nå låga laddtryck eller om de lider av "boost creep".
|
||||
Takk for svar. Kan du utdype "boost creep"? _________________ Jan Tore Espe |
||||
Min erfarenhet säger att en wastegate aldrig kan bli för stor. Teoretiskt kan jag se ett problem med att det skulle kunna bli ostadigt laddtryck om den är väldigt stor men i praktiken har jag aldrig hört talas om något som haft detta problem.
Det är också intressant hur tillverkarna skriver vad wastegaten klarar. Ofta uppger de att "denna wastegate klarar 1000 häst". Jaha?? 1000 häst få se nu... jag har två stycker HKS GT60 (gamla stora modellen) och de klarar att hålla ner trycket till 1,1 bar och jag har då straxt över 1000 häst. Om jag hade haft dubbla tial 38mm tex så hade de inte klarat hålla trycket nere på 1,1 bar och således hade trycket skenat iväg till himlen och jag hade haft 1500 häst (bara som exempel) Så med andra ord klarar 38mm mer häst än 60mm??? Fråga mig nu inte hur man då istället bör lista hur mycket en wastegate klarar. Rimligen borde väll flödet vara det som är intressant? Men framförallt, vad du än gör, köp riktigt bra delar. Köp INGA kopior eller förvirrande billiga "orginal". En billig wastegate som kärvar lite för att materialet kommer från kina kan snabbt bli en väldigt dyr affär. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Boost creep är när wastegate-ventilen inte får laddtrycket att hålla önskad nivå utan laddtrycket fortsätter att öka, ofta vid högre motorvarvtal.
I USA kan man få tag på exempelvis en TiAL V44 för ca 350 dollar (dvs ca 2,5kkr), med dessa priser är det bara dumsnålt att välja någon billig kopia. |
||||
Racetech Valg av storrelsen på wastegate. | 1996 besök totalt |