Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vilka racingklasser för kitcars finns i Sverige?
3164 besök totalt
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Som topicen lyder undrar jag i vilka klasser man får ratta runt med en kitcar?

De jag vet är iaf Modsport, som känns som ett klart vettigt alternativ.
SLC GT, känns tokdyrt och hårt på materialet.

Jag är ute efter lite hobbyracing på helgerna som inte kostar så mycket pengar och
är snällt mot materialet.

En annan anledning till att jag frågar är att det börjar bli dags att ta vissa beslut i bilbyggndet för
att inte måla in sig i några hörn med tanke på alla reglementen.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sebastian Petersson skrev:
Som topicen lyder undrar jag i vilka klasser man får ratta runt med en kitcar?

De jag vet är iaf Modsport, som känns som ett klart vettigt alternativ.
SLC GT, känns tokdyrt och hårt på materialet.

Jag är ute efter lite hobbyracing på helgerna som inte kostar så mycket pengar och
är snällt mot materialet.

En annan anledning till att jag frågar är att det börjar bli dags att ta vissa beslut i bilbyggndet för
att inte måla in sig i några hörn med tanke på alla reglementen.


om du ska köra DIN bil.....

Så är kostnaderna i år...... 1500 för 2 st heat i SLC GT... Och 2000 för 2 st heat i Modsport.... så tokdyrt i SLC GT

Kostnaderna för DITT material är väl exakt det samma oavsett vilken serie och klass du kör i, eller?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Hmm...jag tar och erkänner att jag inte är tillräckligt påläst!

Jag tog lite så där lagom förgivet att SLC innebar långlopp, och det rimmar inte med billigt i min hjärna...
Men tänka sig så fel man kan ha...

Efter lite efterforskning så börjar jag få klarhet i att SLC GT nog är det hittils bästa alternativet.

Det är alltså en kostnad på 1500kr för två heat på en helg, det var motsatsen till tokdyrt det nästan.
Ingår det då träning o.s.v?

Hur är denna klassen mot en bil som man inte ha trasig? Tänker då mest på hur mycket buff&knuff det är mellan bilarna?

Jag vill bara köra racing för att det är roligt, ämnar inte just nu att vara med och strida i toppen.
Det har jag varken material eller kunskaper för.

Men nu dök det ju även upp lite tekniska frågor... Är det dig Fredrik - SLC man ska ta och terrorisera då?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sebastian Petersson skrev:
Hmm...jag tar och erkänner att jag inte är tillräckligt påläst!

Jag tog lite så där lagom förgivet att SLC innebar långlopp, och det rimmar inte med billigt i min hjärna...
Men tänka sig så fel man kan ha...

Efter lite efterforskning så börjar jag få klarhet i att SLC GT nog är det hittils bästa alternativet.

Det är alltså en kostnad på 1500kr för två heat på en helg, det var motsatsen till tokdyrt det nästan.
Ingår det då träning o.s.v?

Hur är denna klassen mot en bil som man inte ha trasig? Tänker då mest på hur mycket buff&knuff det är mellan bilarna?

Jag vill bara köra racing för att det är roligt, ämnar inte just nu att vara med och strida i toppen.
Det har jag varken material eller kunskaper för.

Men nu dök det ju även upp lite tekniska frågor... Är det dig Fredrik - SLC man ska ta och terrorisera då?


När det gäller påkörningar i SLC GT så är dom ovanliga... eller rättare sagt, vad jag vet så har vi bara haft en bil som blivit riktigt skadad... Och det var Tullsten för 3 år sen när han körde hos oss och åkte av på eget bevåg under bron på kinnekulle. dvs samma tullsten som nämndes i samband med skador i modsport.
Nu åker han långlopp istället

Ja, vissa frågor kan du maila mig om.... så antingen kan jag svara eller hänvisa dig till rätt person.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jan N
Höllviken
Här sen Okt 2004
Inlägg: 11



Fredrik - SLC skrev:
Sebastian Petersson skrev:
Som topicen lyder undrar jag i vilka klasser man får ratta runt med en kitcar?

De jag vet är iaf Modsport, som känns som ett klart vettigt alternativ.
SLC GT, känns tokdyrt och hårt på materialet.

Jag är ute efter lite hobbyracing på helgerna som inte kostar så mycket pengar och
är snällt mot materialet.

En annan anledning till att jag frågar är att det börjar bli dags att ta vissa beslut i bilbyggndet för
att inte måla in sig i några hörn med tanke på alla reglementen.


om du ska köra DIN bil.....

Så är kostnaderna i år...... 1500 för 2 st heat i SLC GT... Och 2000 för 2 st heat i Modsport.... så tokdyrt i SLC GT

Kostnaderna för DITT material är väl exakt det samma oavsett vilken serie och klass du kör i, eller?


Ett tillrättaläggande:

En kitcar kan man köra antingen i Roadsports (om den är godkänd för gatbruk) i annat fall Modsports eller extremfallet RS.

Vad gäller kostnaderna i Sportvagnsmästerskapet kostar det normalt 1.500:- för en helg.
I år har vissa arrangörer tagit ut 2.000:- men då ingår även fredagsträning och elanslutning.

om vi skall jämföra med SLC vill jag framföra att det på senaste tävlingen på Anderstorp kostade 1.000:- extra att ansluta el.

Det är väl totalkostnaden vi skall räkna.

_________________
Jan Nordgren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jan N skrev:

om vi skall jämföra med SLC vill jag framföra att det på senaste tävlingen på Anderstorp kostade 1.000:- extra att ansluta el.

Det är väl totalkostnaden vi skall räkna.


Jo det stämmer att elkostnaden på Anderstorp är 1000 och på Mantorp 700 och Karlskoga 300 och Kinnekulle 300 i år för SLCs tävlande..... fast ytterligare fotnot då är att elkostnaden är något banägarna både sätter prisbilden på och tar betalt för och därigenom så är det dyrare på vissa banor när dom väljer att använda elverk istället för fast el.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vilka racingklasser för kitcars finns i Sverige?
3164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande