Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24   >>
11 besök senaste veckan (210930 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
ossie k skrev:
Citat:
Antennmodulen, -menar du elmotorn (0,76 kg enligt ETK ) till antennen eller, eller är det något annan man missat som sitter gömt i vänster bakflygel!?


precis den. ska du ha nån form av hatthylla eller skiva över baksätet? vad ska du ha för stol/stolar?


Köpte en värmepistol för 198 spänn igår, gick ju sedan hur smidigt som helst att få bort guckan i baksätet/hatthyllan/insidan av sidoplåtarna i baksätet!

Eventuellt tänkte jag att garagekompisen ska få svetsa fast hållare i burens bakre stöttor, där jag kan hänga r-däck för transport till och från banan. För övrigt ska jag nog inte ha någonting i baksätet.

Stolsbiten är inte bestämmd ännu, tidigare lurarade jag på Sparco Evo eller Pro 2000, men de verkar vara för korta (axelremmarnas hål sitter för lågt) (är 183cm/80kg). Senaste budet är nog Sparco Corsa, den har ju dessutom höga sidoskydd. Har du koll på var man kan provsitta i Stockholm?
http://www.speedworks.se i Haninge har tydligen slutat med Sparco.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



ossie k skrev:
köpt i sverige efter mycket om och men. jag skulle ha köpt en 318is egentligen men "min" bil hann bli såld till nån annan. så jag tröstade mej själv med den här. hur mycket har du gjort med din? du bor i stockholm så det skulle vara kul att komma på besök. jag ska göra en motorrenovering, r-däck, stolar, justerbart chassi, kolfiberinsug, ta bort det mesta bakom stolarna (ska köpa icke vikbara stolar till min coupè).


Det är inte helt omyligt att jag har ett kolfiber insug med alla tillbehör att sälja efter årsskiftet. Du kan ju PM:a mig om intresse finns. Kolfiber insuget ger ett ljud som får nackhåren att resa sig :woot:

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Har nu fått ur det mesta i kupén inför monteringen av bur.

Det tog ett tag att få loss intrumentpanelen. Fick tips från Gunnar Östlund via telefon, som gjort samma manöver ett flertal gånger, samt från guiden Dashboard Removal



Några beställningar som jag hoppas dyker upp innan jul :

Från www.turnermotorsport.com :
E30M3 TMS oil pan baffle
11131727983 E30 M3 lower oil pan gasket
11131309428 Non return flap for E30 M3 baffle
31129061222D Delrin offset control arm busings (pair) - RACE USE
ONLY - MUST BE SECURED To MOUNT WITH BOLT (pair)

Från www.forza.se :
Bakramsbussning främre (2st) PFR 5305 495/st
Bärarmsbussning bak (4st) PFR 5306 345/st

Chassiekit från Ground Control skall beställas i dagarna.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Shit pomesfrites Nicke. thumbs up
Det kommer bli jäkligt svårt att hänga med dig i kurvorna i sommar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Några uppdateringar.

Skvalpskyddet för oljetråget har anlänt från Turner Motorsport, och är nu monterat:


Bur hämtades förra veckan från Guss på Värmdö. Utöver prylarna som Guss bockat köptes 4st 6-meters 38mm rör... Det lär väl inte bli någon viktbesparing i slutändan i alla fall... men å andra sidan en betydligt styvare och säkrare bil


Kunde inte låta bli att provmontera lite...
Tejp och buntband får tillfälligt ersätta svets


Stålomspunnet monterat! Tog loss bromsslangarna och for iväg till NBM-Hydraulic för att använda originalen som mall.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nicke_1 skrev:
Kunde inte låta bli att provmontera lite...
Tejp och buntband får tillfälligt ersätta svets



Hur är det med besiktning och toyota- samt "hjälmkrossar"-stag?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Nicke_1 skrev:
Kunde inte låta bli att provmontera lite...
Tejp och buntband får tillfälligt ersätta svets


Hur är det med besiktning och toyota- samt "hjälmkrossar"-stag?


Enligt den besiktningssnubben som jag har visat skisserna för är det OK med Toyotastagen, själklart ska det "vara snyggt gjort", samt klätt med stötabsorberande material". Hjälmkrossarstagen var inte lika positivt, får se hur vi gör med dem. Tanken är att få huvudbågen så långt bakåt i bilen som möjligt och då kommer inte huvudet att "nå" hjälmkrossarstagen. Att huvudet inte ska nå hjälkrossarstagen förutsätter iofs. att man har en lågt monterad "sitta-still-stol". Den gillar inte besiktningen, då man menar på att man inte får ända på infästningen för 3-p bälte och dess lås...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nicke_1 skrev:
Den gillar inte besiktningen, då man menar på att man inte får ända på infästningen för 3-p bälte och dess lås...


Kan man inte typa om den med nya infästningar? Min farsa fick en cheva van godkänd för 4 passagerare i baksätet och han bara skruvade dit ett bälte till och byggde om sätet så det blev längre.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177



Stålomspunnet monterat! Tog loss bromsslangarna och for iväg till NBM-Hydraulic för att använda originalen som mall.
[/quote]


Vad fick du ge för dom där slangarna??

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nicke_1 skrev:
Daniel Ekström skrev:
Hur är det med besiktning och toyota- samt "hjälmkrossar"-stag?
Enligt den besiktningssnubben som jag har visat skisserna för är det OK med Toyotastagen, själklart ska det "vara snyggt gjort", samt klätt med stötabsorberande material". Hjälmkrossarstagen var inte lika positivt, får se hur vi gör med dem.

Jag rekomenderar noggrann genomläsning av SBF/FIAs tekniska reglemente.
Just Toyota- och hjälmkrossarstag finns på skiss 253-17D i appendix J. Måtten anges i appendix J kap. 8.2.2.5.3
Värt att notera är det inte anges något minmått på hur litet hjälmkrossarstaget får vara. Endast maxmått på hur mycket det får inkräkta på dörrhålet. Dvs det finns utrymme för att göra staget mer eller mindre besiktningsvänligt inom reglerna.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Nicke_1 skrev:
Den gillar inte besiktningen, då man menar på att man inte får ända på infästningen för 3-p bälte och dess lås...

Kan man inte typa om den med nya infästningar? Min farsa fick en cheva van godkänd för 4 passagerare i baksätet och han bara skruvade dit ett bälte till och byggde om sätet så det blev längre.

Det är möjligt att man kan göra, men besiktningsnubben var väldigt bestämd på den punkten: "byt inte ut original bältesinfästningarna..."

Tobbe_A skrev:
Vad fick du ge för dom där slangarna??

Det slutade på ca 1350kr. Verkar som om de höjt priserna i år, förra året betalade jag 1200kr för stålomspunnet till en M3E36. OBS! NBM tar inte kort och vill ej fakturera privat, så det är kontant som gäller! Slangarna tillverkar dom medans man väntar.

GunnarÖ skrev:
Jag rekomenderar noggrann genomläsning av SBF/FIAs tekniska reglemente.
Just Toyota- och hjälmkrossarstag finns på skiss 253-17D i appendix J. Måtten anges i appendix J kap. 8.2.2.5.3
Värt att notera är det inte anges något minmått på hur litet hjälmkrossarstaget får vara. Endast maxmått på hur mycket det får inkräkta på dörrhålet. Dvs det finns utrymme för att göra staget mer eller mindre besiktningsvänligt inom reglerna.

Japp, noterat! Layouten av buren på bilderna stämmer nog inte så väl överens med den färdiga buren.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nicke_1 skrev:

Det är möjligt att man kan göra, men besiktningsnubben var väldigt bestämd på den punkten: "byt inte ut original bältesinfästningarna..."


Ja då är det ju inte mycket att snacka om

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Kamkedjespännaren från M3E36 monterad. Den nya till vänster, gamla till höger


Monteringsanvisningar finns på:
http://www.bayareamotorsport.com/tensioner.html
samt info på
http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/tensioner/index.ht . . . .

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Helgpysslet uppdukat:
Powerflexbussningar, diffkåpa från Z3MCoupe, bromsrenoveringskit, avgasupphängningsgummin, ny bälg till LMM etc.


Tänkte först byta ut den gamla bussningen i befintliga diffkåpan till en bussning från Z3MCoupe...

...ångrade mig sedan och beställde hela kåpan från Z3MCoupe, som redan hade bussningen inpressad. Var lite orolig för markfrigång med de låga kylflänsarna, frågade därför "Handlarn" och "JanneZ3" här på forumet, som båda har samma typ av kåpa. De intygade att de inte sett markfrigången som något problem Sagt och gjort, ny kåpa fick det bli!
Beskrivning finns på:
http://www.e30m3performance.com/installs/Diff_cover/Diff_cover.htm
Delar:

2st  7 119 931 021 Bricka A13 1,2kr/st
1st  7 129 900 047 Mutter M12x1,5 3,2kr/st
1st 27 101 220 647 Bult 9,6kr/st
1st 33 112 228 335 Kaapa 1296kr/st
1st 33 111 210 405 Packning 14kr/st
1st 33 111 206 166 Packning hast.givare 5,6kr/st
2st 33 117 525 064 Påfylln/avtapp plugg 21kr/st
2st  7 119 914 114 Bult 3,2kr/st
2st  7 119 921 541 Bult 8,8kr/st
4st  7 119 921 522 Bult 12kr/st
(Priser exkl. moms och exkl BMW CS rabatt)
(Återanvände de gamla brickorna, nya heter 7 11 9 932 112 och kostar 1,50/st)




Silentblocken utbytta...


Powerflexbussningarna för silentblocken gick hur smidigt som helst att få på plats. De mindre bussningarna till bärarmarna slet jag med halva natten. Trots hydralpress och starka muskler gick de inte att passa in. Fick tips av GunnarÖ (tack thumbs up ), som råkat ut för samma problem. Han har löst det med att kapa av någon millimeter på varje bussningshalva. Märklig kontruktion... man pressar in bussningshalvorna i bärarmen och det passar då perfekt. När man sedan ska trycka in stålcylindern, som följer med i bussningssatsen från Powerflex, pressas bussningen ut ur bärarmens bussningshållare och passar då inte längre i dess fäste på bakaxelbalken, då den sväller ut för mycket...

Vid montering av de stålomspunna slangarna (se tidigare i denna tråd) visade det sig att NBM Hydraulics använder sig av lite kortare hylsor än original BMW. Kompletterade därför med en bricka med 13,5mm innermått för att plåtblecket som håller bromsrör och bromsslang skall hållas spännt.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Den här tråden är ett sant nöje att följa, speciellt med tanke på bilderna! thumbs up

Visst beställde du något som gjorde att man kunde ändra camber bak? Jag hittar inte det i din tråd nu men....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Nicke_1 skrev:
Stolsbiten är inte bestämmd ännu, tidigare lurarade jag på Sparco Evo eller Pro 2000, men de verkar vara för korta (axelremmarnas hål sitter för lågt) (är 183cm/80kg). Senaste budet är nog Sparco Corsa, den har ju dessutom höga sidoskydd.


Vi hade samma problem i BMWn (båda är över 190) och vi provade hela Sparcos sortiment och vi kom fram till att Evon var den man satt bäst i med tanke på axelremshålen. Då ratade jag iofs Corsan, har kört med den innan och har man långa ben så är dom höga sidorna bara en plåga eftersom dom trycker mitt på låret i svängarna.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dan Hovang skrev:
Nicke_1 skrev:
Stolsbiten är inte bestämmd ännu, tidigare lurarade jag på Sparco Evo eller Pro 2000, men de verkar vara för korta (axelremmarnas hål sitter för lågt) (är 183cm/80kg). Senaste budet är nog Sparco Corsa, den har ju dessutom höga sidoskydd.


Vi hade samma problem i BMWn (båda är över 190) och vi provade hela Sparcos sortiment och vi kom fram till att Evon var den man satt bäst i med tanke på axelremshålen. Då ratade jag iofs Corsan, har kört med den innan och har man långa ben så är dom höga sidorna bara en plåga eftersom dom trycker mitt på låret i svängarna.


Jag är 182 lång och väger strax under 80 kg.
Sparco Pro 2000 är den som hittills varit bäst passform/bälteshål för mig.
Jag verkar dock vara felkonstruerad, min rygg verkar vara längre än andras trots likvärdig totallängd. Inte lätt det där.
Recaro sa att enda chansen om jag skulle sitta i en av deras stolar och samtidigt ha rätt förhållande till bälteshålen var att köpa deras bredare stol och stoppa den med kuddar eller bli en räserstjärna och få dom att sponsra med en formgjuten efter min kroppsform.

Som det känns nu så byter jag min Momo mot en Pro 2000 när jag får möjlighet att sitta fast med riktiga bälten.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nicke_1 skrev:
Vid montering av de stålomspunna slangarna (se tidigare i denna tråd) visade det sig att NBM Hydraulics använder sig av lite kortare hylsor än original BMW. Kompletterade därför med en bricka med 13,5mm innermått för att plåtblecket som håller bromsrör och bromsslang skall hållas spännt.

Jag fick ta exakt samma lösning med mina Goodridge bromsslangar.
Hade dock ingen aning om måttet, öppnade bara lådan med kopparbrickor till oljeplugg mm och grävde fram passande bricka.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nicke_1 skrev:

Stolsbiten är inte bestämmd ännu, tidigare lurarade jag på Sparco Evo eller Pro 2000, men de verkar vara för korta (axelremmarnas hål sitter för lågt) (är 183cm/80kg). Senaste budet är nog Sparco Corsa, den har ju dessutom höga sidoskydd. Har du koll på var man kan provsitta i Stockholm?
http://www.speedworks.se i Haninge har tydligen slutat med Sparco.


Åk ut till forsman motor i huddinge. Där har du större delen av sparcos sortiment. www.forsman-motor.se

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Kåpan får omnämnas som prisvärd , trodde dom var dyrare än så thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Provsatte lite förra veckan och kom då fram till att Sparco Corsa passade mig bra. Lite trångt över höften, men annars satt man verkligen still i den!
I Evon fick jag känslan av att bälteshålen för axelremmarna satt för långt ner, samma sak med Pro 2000, detta helt tvärt emot vad Dan och Anton skriver

Hur som haver, still satt jag iaf!
Två stycken Sparco Corsa stolar, två uppsättningar 3" 6-punktsbälten från Sabelt, tryckutjämnare, bältesplattor och stolsunderreden är nu beställda från Micke på Rallyimport



Anton Lillsund skrev:
Dan Hovang skrev:

Vi hade samma problem i BMWn (båda är över 190) och vi provade hela Sparcos sortiment och vi kom fram till att Evon var den man satt bäst i med tanke på axelremshålen. Då ratade jag iofs Corsan, har kört med den innan och har man långa ben så är dom höga sidorna bara en plåga eftersom dom trycker mitt på låret i svängarna.


Jag är 182 lång och väger strax under 80 kg.
Sparco Pro 2000 är den som hittills varit bäst passform/bälteshål för mig.
Jag verkar dock vara felkonstruerad, min rygg verkar vara längre än andras trots likvärdig totallängd. Inte lätt det där.
Recaro sa att enda chansen om jag skulle sitta i en av deras stolar och samtidigt ha rätt förhållande till bälteshålen var att köpa deras bredare stol och stoppa den med kuddar eller bli en räserstjärna och få dom att sponsra med en formgjuten efter min kroppsform.

Som det känns nu så byter jag min Momo mot en Pro 2000 när jag får möjlighet att sitta fast med riktiga bälten.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24   >>
11 besök senaste veckan (210930 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande