Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Erfarenhet av Wiechers Sport burar | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (7508 totalt) |
Någon som har testat dessa. Fick offert av MH Styling i Göteborg och tycker priserna verkar rimliga
Halvbur kostar 2925:- i stål och 3975:- i Alu. Helbur kostar 5685:- i stål och 7625:- i Alu! Helbur typ E http://www.wiechers-sport.de/ _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
http://www.svetsosmide.se tar 3200 kr för en helbur för racing.
Då är den nog visserligen "bara" en sats med krökta rör som skall passas in, svetsas, målas osv. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
När vi ändå är inne på ämnet lånar jag tråden lite - är det någon som har erfarenhet av att beställa en färdig OMP-båge/bur? Funderar att beställa en från Demon Tweeks.
|
||
Wiechers, OMP, Heigo Sparco har ju alla färdiga burar till de flesta bilmärken. Brukar vara av skruvtyp, inget som behöver svetsas.
Jag tittade på just Wiechers för att dom var av skruvtyp plus att MH Styling ligger i Göteborg. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Har oxå 'Svets & Smide-bur' i 323:an och jag är mkt nöjd med den. Köpte den iofs monterad på plats (svetsad i karossen) som jag ville med lite extra stag, så den blir lite dyrare än en gör-det-själv-sats (har för mig att den gick på 7000:-). Håller man på med klubbracing etc så tycker jag inte man ska snåla på sådan säkerhet om det ev kostar några tusenlappar till. På köpet är buren godkänd. Har hört om fullburar i rallybilar som ligger på 20'.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Jag antog att deras burar var FIA godkända, men när jag letade så hittade jag inget, Sparcos bur till Escort är inte FIA godkänd då den är i alumnium. Ska kontaka MH igen och se vad dom har att säga
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Jo jag Förträfflig passform på bitarna, jag hade en alu båge i min tidgare bil från den firman, hade även stolsunderreden, fjäderbensstag mm därifrån. Men satsa på en båge i stål eller crmo om du ska köpa anser jag i nuläget efter att ha vistats här för mycket Den som jag hade (och de som jag har sett) är sådana man bultar i karossen, men köper man varianten i stål så är det ju lite lättare att svatsa den Tänk även på att du kan få grejerna 'skräddarsydda' eller vad man ska säga, extra rör här och var och den biten, detta märkte jag efter man hade handlat, tyska märkeskamrater som skvallrade Sen om grejerna är FIA-godkända, nej det är dom inte! Men jag har fått förklarat för mig att firmans största område är att hålla på med att bygga burar åt förare i diverse tyska serier, därför undrar man ju lite om inte detta är nåt som borde gå att fixa på nåt sätt. Där kommer vi även in på leveranstiderna vilket har ett samband dess rejsbilsombyggnationer, för det kan ta en stund innan man får grejerna p.g.a. deras bilbyggarsyssla så beställ snarast om du vill ha nåt innan våren är mitt tips _________________ Peter Karlsson |
||
Tror någon har övertalat mig, stål var jag väl ganska på det klara med, frågan är om man ska
ha fullbur eller bara störtbåge. Många märkesklubbor har ju dessutom rabattavtal med MH vilket innebär en 10%, inte helt fel när det gäller dom här pengarna. Dessutom är dom jäkligt trevliga. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
om man kan nöja sig med en folkracebur så har en firma i Älvsbyn som heter TMS såna fär 800:- plus moms. Jag köpte till lite extrarör för 200:- drygt och sen tillkom frakt. Min bur kostade runt 1700:- med allt. Den ska svetsas i bilen och är inte målad samt att alla rör måste anpassas och kommer i en hög bara
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Lite OT men finns det godkända till Porsche som inte behöver svetsade plattor? _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||
Ja, om du rullar så håller halvburen upp taket på det mest kritiska stället, där du har huvudet. och så förbättras sidokrockskyddet också en del. Dock är givetvis helbur säkrare, men i vissa klasser räcker det med huvudbåge. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Är det någon som har tips på någon färdigbyggd bur, mao en som man skruvar in i bilen, där de har dragit rören från bågen till tornen bak så tajt mot karossen att man fortfarande kan sitta i baksätet?
Jag har åkt i en M3 E30 där man kunde sitta bak fast det var båge i bilen. Man vill ju inte förstöra den komfortabla familjevagnen som man har helt och hållet... _________________ Jonas Edling |
||
På Wiechers hemsida hittade jag burar som såg ut att vara gjorda på det sättet. http://www.wiechers-sport.de/ueberro EDIT: Nu fick jag se att det inte fanns till E30... Konstigt, det är ju en bil som det har tävlats med mer än en gång. Men, dom kunde ju alltid specialtillverka. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Skruva banåkabil Erfarenhet av Wiechers Sport burar | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (7508 totalt) |