Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2111 besök totalt |
Stålomspunna bromsslangar?
Var o besiktigade bilen igår, fick nedslag på att materialet hade gett med sig på bromsslangen vänster fram (stor fet bubbla som läcker ![]() Eftersom det ändå måste åtgärdas så är det väll likabra att byta till stålomspunnet, eller? Några frågor iaf: 1. Vart får man tag på grejjerna? 2. Hur byter man (ha i åtanke att jag är totalt tappad bakom verktygslådan), tömma bromsvätska först etc...? |
||
Re: Stålomspunna bromsslangar?
Jag lämnade in min M3E36 till JWR i Tyresö. De plockade av originalslangarna och for till NBM Hydralics vid Pampas Marina (Solna) för att mäta upp nya. Enligt NBM Hydralics har de ej färdiga satser för olika bilmodeller, istället vill de alltså att man plockar loss de gamla så de har något att mäta från.
_________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
Pean hade slangar till min (goodridge 1100:- för alla slangar 6st)
Nä, töm inte vätska i onödan försök att vara snabb när du väl lossar bara så minimerar du risken för bubblor i systemet i lastventiler och andra ställen som är svårluftade. Räkna med att bromsrören kan börja pajja när det är en gammal bil. Jag har numer 3rör som inte fick bytas när jag började rota i systemet ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag och mina vänner köpte våra på slang och maskin i Malmö, tror vi gav mellan 400-600 för en uppsättning. http://www.slangomaskin.se
Tror vi gjorde så att vi plocka en orginal bromsslang på skroten och hade den att låta dom mäta efter......på så sätt behöver man ju inte plocka av slangarna från bilen förens man har dom nya gjorda, och är man snabb i vändningarna då så rinner det inte ut så mycket.....sen bara luftar man dom som vanligt och fyller eventuellt på med lite extra vätska. En sak som man får tänka på är att slangarna inte får nudda vid tex fjäderben eller chassiedetaljer, om det är tajt kan man lägga en bit gummislang runt stålslangen precis där det kanske är aktuellt så slipper man anmärkning av besiktingsgubbarna ; ) Jag gjorde så efter att dom påpekat det när jag först körde in........klippte till en bit slang och fäste den med "straps" utanpå den stålomspunna....på ca en 5cm's bit. Mvh. _________________ Ascona_A |
||
Re: Stålomspunna bromsslangar?
I Bilsport finns då & då helsidesannonser om slangar där NBM är med + ett antal återförsäljare runt om i landet (i Ljungby står tex Specma med). Annonserna brukar oftast vara på baksidan, så vill man inte köpa hela tidningen så kan man vända på den i butiken... Eftersom jag är lat (och har tummen mitt i handen) så gjorde jag som så att jag kollade upp vilka bilar som hade samma bromsslangar som min Calibra T och åkte till Biltema och köpte de 3 olika slangarna som behövdes(kostade mindre än 100:- har jag för mig). Tanken är att jag skall lämna in dem som mallar, jag skall bara orka göra det oxå. ![]() Edit: det är ju Hydroscand som brukar annonsera( ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Behöver du stålomspunna verkligen? Jag vet att det är en känslig fråga men allting har ju ett pris. När du ändå byter slangar så se till att byta all bromsvätska till ny och fin, dränera gärna oken också. Det finns säkert nån verkstad i närheten som har en "autofyllare" till bromsvätskan så går det fort och blir bra gjort.
www.hydroscand.com har ju en massa mer eller mindre duktiga åf som gör ett bra jobb med allt inom hydraulslang. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
jag har köppt lite slangar genom åren på NBM, fått skitbra prylar, men bemötandet har varit lite så där..
att byta är inga konstigheter, det som är konstigt är som sagt att det sitter fast.. skruva fast slangarna i oken först. annars blir de vridna.. om du måste värma så kan man gögra det försitkgit, men se till du släppt en luftnippel eller dyl. värm inte med gassvets!! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Re: Stålomspunna bromsslangar?
Gatbil huvudsakligen? Sämre att byta till stålomspunnet. Nackdelen är att salt (om bilen körs den årstiden) och damm (grus) kommer mellan stålstrumpan och teflonslangen och sakta gnager hål på teflonstrumpan med tiden. Och dyrare pris. En uppsättning gummislangar brukar inte kosta många kronor, byt dessa vart 3e år istället ![]() _________________ Roland Johansson |
||
Re: Stålomspunna bromsslangar?
Åker man manuellt system så är stålomspunna slangar viktigast. Det breor på att man kan behöva använda en liten huvudcylinder för att inte få för tung pedal. Då tål inte systemet att slangarna ballongar, för då kan man inte kontrollera bromsningen. Med vanligt system o servo är det mindre viktigt. Se till att stålslangarna moteras så att de inte vrids när man svänger. Sedan har NBM plastskydd att sätta på slangarna innan nippel montering. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2111 besök totalt |