Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1433 besök totalt |
Byta Saaben mot något roligare, vadå, Peugeot 205 GTI?
Som rubriken lyder, vad borde jag byta till istället för Saaben? Porsche är inget alternativ än för jag saknar garage, alltså rör det sig om en roligare bruksbil. Jag har börjat leka med tanken att byta till Peugeot 205 GTI från början av 90-talet. Är det något att ha tro? Den har många fördelar, inbillar jag mig, t ex, liten vilket gör det enkelt att parkera, lätt vilket gör den rolig att köra med i största allmänhet. 318is är inget alternativ om nu 318-maffian trodde det ![]() |
||||
Re: Byta Saaben mot något roligare, vadå, Peugeot 205 GTI?
För fler biaserade utlåtanden i frågan, besök gärna http://www.peugeot-sport-club.com _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
bakvagnen måste dock renoveras (jag tror inte jag ljuger) på alla 205or, i synnerhet gti:er då lagren o bakaxelröret rostar sönder pga utebliven smörjning o torkade packningar (15år)
enkelt för den händige ![]() annars en mycket rolig bil med bra prestanda med org chassie! _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
[quote="Pär Hansson"]
Hm, tillhör inte 205'an en av dom mer rostbenägna bilarna??? jag har iallafall inte sett många utan rost : ( _________________ Ascona_A |
||||
[quote="johan sekéus"]
Nej inte efter -89 Har bra mycket mer rost på min golf-93 än vad jag sett på någon pugg -89 iaf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
[quote="johan sekéus"]
*nu blev det lite konstigt med citaten* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Öh, en 944 behöver inget garage till skillnad från Saab, BMW och Peugot har de en tendes att hålla sig rostfria. Dessutom är de grymt praktiska så länge man inte behöver frakta vuxna människor i baksätet samt drar under litern normal körning med några minuter i 200+ per tank.. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
bara att köpa , visst kvaliten är väl sådär men va ... , roligare bil får man ju leta länge efter , razorsharp är nog en bra beskrivning av chassit .
|
||||
Den eventuella 205:an skulle ersätta den befintliga bruksbilen, dvs Saaben.
och rulla i ur och skur, året runt. Samt fungera som lekbil i största allmänhet. Vilket inkluderar allt från kurviga bergslagsvägar till rejsas banmöten m.m. Sen är jag ganska lockad av att köra småbil, Saaben är stoooor. Angående Porsche, även om rosttåligheten nu är större, jag har sett rostiga 944:or och det har inte varit någon vacker syn, skulle det kännas fel att plåga en 944 som bruksbil i Stockholmssaltlaken vintertid. Visst, jag kan köpa mig ett tidigt ex från mitten av 80-talet för just det ändamålet men... |
||||
from 89 e den helgalvad. 88an är inte helgalvad.
from 89 är det skivor bak med ofta strulande bakok OM man inte håller efter dem. 88an (har en själv) har trummor bak är de nåt mer så fråga på ![]() _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
Som bruksbil är Opel vectra GT 16v eller 2000 trevlig. Samma motor som i Kadett GSI 16v med några pyttesmå skillnader som inte märks. Klart trevligare än kadetten som bruksbil då dem har bättre komfort och lägre ljudnivå. Dessutom mycket bättre rostskydd. Motorn på 150 hk är skottsäker bara den får en ny kamrem var 6000:e mil. Du kommer bli förvånad hur den går första gången du kör en. Tror orginaluppgiften för 0-100 är 8.5 sek men är inte säker. Snåla är dem också bara man kan hålla gasfoten i styr. Runt 0.65 på landsväg och upp till 0.9 blandat.
Har en sån jag ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1433 besök totalt |