Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionering och design kylarsystem i bagage
3 besök senaste veckan (7251 totalt)
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej!

Jag önskar få lite klarhet och råd då man monterar kylare i bagaget istället för att ha den framtill i motorrummet. I vårt fall finns det flera anledningar till att den skall flyttas, dels att vi behöver ha en större kylare mot vad som har suttit monterad tidigare och utrymme finns inte för att ha en större kylare fram. Sen hoppas vi också på att förbättra viktfördelningen något då bilen är på typiskt audi-vis framtung.

Hur ska man designa systemet? Ska man ha två kretsar där man har en elpump som cirkulerar till kylarna bak vid behov och låta orginalvattenpump stå för att pumpa runt i det främre systemet. Man har då ett blandarkärl (2in och 2 ut) för att blanda delarna med varandra.
Alternativt är att man alltid pumpar allt bak och låter kylfläktarna se till att man inte får för hög temperatur.

Ska man ha termostat i motorn? - har man en elvattenpump som för delen baktill kan man ju styra den på temperatur i motorn.

Hur kan man räkna fram lämplig storlek på kylaren?


Alla tips / råd / ideer och erfarenheter tages tacksamt emot!

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Du skall altid ha termostat i motorn.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



tacq skrev:
Hej!

Hur ska man designa systemet? Ska man ha två kretsar där man har en elpump som cirkulerar till kylarna bak vid behov och låta orginalvattenpump stå för att pumpa runt i det främre systemet. Man har då ett blandarkärl (2in och 2 ut) för att blanda delarna med varandra.
Alternativt är att man alltid pumpar allt bak och låter kylfläktarna se till att man inte får för hög temperatur.



Tycker denna delen av förslaget känns lite avigt, det innebär ju att blandar kylt vatten med hett vatten och får någonting mittemellan som går både till kylare och motor. Det innebär att mittemellanvattnet kyler motorn sämre och mittemellanvattnet får ett lägre deltaT i kylaren i skuffen, vilket gör att kyleffekten minskar vilket du då behöver kompensera med ännu större kylare.

Tycker det känns som att man ska ha ett system. Ev kan man ju komplettera med en extra elpump i serie med org vattenpump om man är rädd att det blir för stora tryckfall (kan vara rätt smart, för då kan man gå ned i ledningsdiameter) Elpumpen kan ju isåfall styras av temperaturen som du är inne på.

Det kan kanske vara svårt att få egenom lika mycket luft genom kylaren om den sitter i skuffen jmf med orginalplaceringen, det beror ju en del på den aerodynamiska lösningen du kan få till. Kylfläktar kan säkert hjälpa upp det, men kanske behöver man större kylare. Men här är det nog lägga att vara på dom praktiska erfarenheter som finns.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På rallycross bilen kör vi utan termostat och vattenpump i motorn. Det sitter bara en elpump bak vid kylaren, temperaturen styrs manuellt genom att slå på elkylfläkten på olika hastighet, annars är det väl enklast att ha elpumpen temperaturstyrd så slipper man oroa sig.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus L skrev:
Du skall altid ha termostat i motorn.


Jag vet inte, men vad är det som gör att man i alla lägen behöver den?

_________________
Pär Hylander
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Magnus L skrev:
Du skall altid ha termostat i motorn.


om man bortser ifrån risken att man inte uppnår normal driftstemperatur när man inte har en termostat monterad, vad mer är anledning att ha det?

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



termostaten ser till att du bygger lite tryck i motorn. som gör att kylvattnet kokar senare.

så att ta bort den helt är nog dummt, men att ha kvar en plattat som restriktor kan vara vettigt, beroende på hur systemet är uppbyggt.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Man kanske skall göra så att man helt enkelt bygger 2 olika system, ett med motorn där den inbyggda vattenpumpen cirkulerar vattnet. Sen har man en vatten-vattenkylare i motorrummet där den andra kretsen cirkulerar vattnet bak till ett eget expansionskärl och vatten-luftkylare. I denna krets körs vattnet runt av en elektrisk pump som stryrs av temperaturen i primärkretsen. Sen kan man ha fläktar på kylaren som i sin tur styrs av temperaturen i sekundärkretsen. Som jag ser det så är fördelen att man ganska snabbt kan få upp temperaturen i motorn, nackdelarna är väl dock ett tyngre och framför allt dyrare system.
Åsikter mottages tacksamt.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Vad för ideer finns för hur man ska hantera luftflödet till kylaren i bagaget? - alltså insläpp respektive utsläpp. Har någon sett nått annat bygge hur det är gjort etc?


_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Varför inte stjäla ideer från Daniel på Arctic Tuning, och montera lexanrutor med luftintag på sidorna bak-och sen perforera bakluckan för utsläpp? Frågan är bara hur mycket luft man kan leda in, man kanske skulle kunna ha lufthyvlar a'la Lotus Esprit eller Countach (stavning?) vid bakrutorna?
Jag har inte en pejling, jag bara spånar hejvilt!
Kalasroligt projekt i övrigt!
(Vänta bara några år till jag gradvis kommit längre och längre ifråd det utsökta nyskicket det var på S2an när jag köpte den-då ska jag sno alla era ideer !)

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
om man tänker sig att man lägger kylaren ner längst bak i bagaget och tar upp hål för att få in luften så den kommer underifrån - det borde väl vara ett övertryck bak under bilen?. Sen tar man upp för utsläpp i bagakeluckan. Detta borde väl funka luftflödesmässigt i alla fall.

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Scoop på sidorna framför hjulhusen, takscoop och där "lilla sidorutan" normalt brukar sitta är dom vanligaste puntkerna att ta in luften på. För att evakuera utnyttjar man suget över bakrutan och baksidan på bilen - kika tex på Ferarris bilar för inspiration ang luft genom bakvagnen, tex bakrutan och bakdelen på F40 är klart intressant.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Idag på vägen efter att ha införskaffat lite mer roliga verktyg så kom jag att tänka på att jag har en högprecisions absoluttryckgivare liggandes på jobbet inklusive tillhörade mätenhet. Denna skulle jag kunna utnyttja för att mäta var undertryck respektive övertryck runt karossen!. Detta borde jag kunna utnyttja för att mer exakt avgöra var in respektive utsläpp ska göras !.

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



om man "skyfflar" upp luft under bilen in i bagaget, genom kylaren, ut "mellan lysena"?
Det måste vara den diskretaste lösningen och om man får flöde på det kanske det ger lite nerkraft?

Edit: om man bara smäller dit luftintag där man tycker det ser ballast ut och/eller har fel form på den så riskerar man nog att få venturinverkan i stället, kanske inte helt lyckat men funkar säkert om man har fläktar på radiatorn.

_________________
David Ålind
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Tyvärr föll inte helgens mätningar så väl ut som vi hade hoppats på Vi provade att mäta på ett par punkter på bakluckan där vi rimligtvis borde ha ett visst undertryck, men vi kunde inte uppmäta några skillnader. För att se om metoden verkligen fungerade satte vi givaren på nedre delen av fronten, där vi borde ha bland de högsta trycken på karossen, vi fick nu i alla fall ett utslag- ett övertryck på 4hPa... är det någon som vet om detta kan anses som ett trovärdigt mätresultat? Är det så att vi skall felsöka på mätmetoden? eller är det ett rimligt värde i ca 100Km/h?.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
Gällman
Skellefteå
Här sen Dec 2004
Inlägg: 9



tacq skrev:
om man tänker sig att man lägger kylaren ner längst bak i bagaget och tar upp hål för att få in luften så den kommer underifrån - det borde väl vara ett övertryck bak under bilen?. Sen tar man upp för utsläpp i bagakeluckan. Detta borde väl funka luftflödesmässigt i alla fall.

Hej!!!
Jag kan berätta att vi har ett jättestort håll under golvet bak där vi leder in luften till kylarna , det hålet kompleteras med luft in från rutorna!
Vi har byggt så att vi har 1 system men vi har en extern termostat. Detta innebär att pumpen slipper suga genom termostaten det i sin tur gör att den blir mycket effektivare.
Termostaten har en intern krets och en extern precis som vanligt och är på 75grader.
om det känns intressant så har jag sånna att sälja för ca 450 kr.....
Det inte meningen att försöka göra reklam men den är värld vart enda öre med tanke på vad den gör.
Men den här tråden är lite intressant för att se om Beeblebrox hittar nån anna lösning som kan funka också ang hela kylar problemmet bak. Vi har dragit 35mm rör bak sen har vi en ganska stor och tjockkylare med 2 st stora fläktar som ska kyla. Men det är inte lätt o veta om det kommer att funka!!

_________________
Daniel Gällman
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Puhhh, vilken frågeställning. Här involveras aerodynamik med kylning o viktfördelning samt termostat.
Vi ska nog inte ändra vattenhastigheten med restriktioner i systemet utan hålla den vattenhastighet som ger bra värmefördelning mellan block och topplock. Det designas med hjälp av pumpstorlek. Tryck kan vi få i systemet genom värmen. Nu finns det massor av olika åtrcirkulationssystem i motorer och då KAN resrtiktionen i termostaten vara inblanded. Ford har på en del motorer t,ex två lock på termostaten där det ena stänger när det andra öppnar för interncirkulation. Tar man bort termostaten då så har man problem.
Ett bra system är en shuntreglerad återcirkulation. Då bibehålles vattenhastigheten i blocket vid alla olika slussningsgrader till kylen.
Termostatet har för racingens del bara betydelse för att hålla högre vattentem i blocket under UPPVÄMNINGSTIDEN. Bättre då med separat vattenförvärmning. Det här blir ett lika långt system som hos min bil och då behövs all cirkulation. Mycket hänger på hur effektivt kylsystemet kommer att bli gentemot kravet från motorn, med tanke på termostatlösningen. Skulle det bli "för" effektivt så kan vi råka ut för att ett vanligt termostat håller på å stänger å öppnar, varvid punktkokning i toplocket kan skapa spikningar.

Luft underifrån bilen ställer till det för en ev diffusor. Överhuvud taget ställer bakkylen till det om man vill få till det aerodynamiskt. Det går att lösa, men inte så här i en diskussionsspalt.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Dimensionering och design kylarsystem i bagage
3 besök senaste veckan (7251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande