Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Växelådsoljeläckage......
1607 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Ska det verkligen strömma olja från växellådan ??

Antar att det inte ska det, så gör det i alla fall från min 325:a har jag idag konstaterat, har inte märkt av det så mycket tidigare då oljan rinner ner och förbränns på avgassystemet, men idag på besiktningen så jag hur det droppade från lådan.

Är ju inte så bevandrad på området men misstänker att det är packboxen, kan detta gå att åtgärda eller är det ny låda som gäller, kan tillägga att jag har relativt höga missljud ( vinanden ) på alla växlar utom 4:an !

Racern:
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

om du hör vinanden så skulle jag nog hellre försöka hitta en fungerande låda på skroten än att byta packbox. Kan vara så att lagren till bottenstocken är slut, eller mer.

Mantorp
Här sen Nov 2002

William Ekström skrev:
om du hör vinanden så skulle jag nog hellre försöka hitta en fungerande låda på skroten än att byta packbox. Kan vara så att lagren till bottenstocken är slut, eller mer.

Jupp, jag skulle gissa ngt sådant efter en provtur.

Här skulle det stått ngt halvspydigt om vilken bil du skulle köp istället men jag låter bli då jag lovat att bli snäll...

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

viner på alla utom 4:an är avslöjande.

förmodligen går 4:an rakt igneom lådan..

därav tjuter det inte på 4:an.. bruknar tystna något med nya olja.

annars är det manligt med lådor som tjuter och racklar, alla min åkisbilar brukar låta så..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
förmodligen går 4:an rakt igneom lådan..

därav tjuter det inte på 4:an.. bruknar tystna något med nya olja.

1:1 på 4:an och jag nämnde ngt om det vid provkörningen, men då vart den tyst på ngn mer växel så jag fick inte ihop det riktigt då...

Men det är antagligen som du säger.

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
William Ekström skrev:

Jupp, jag skulle gissa ngt sådant efter en provtur.

Här skulle det stått ngt halvspydigt om vilken bil du skulle köp istället men jag låter bli då jag lovat att bli snäll...

Du ska vara snäll Andreas.....

Nu blir det ju ännu mera jobb för dig.....

Kanske vore det idé att byta växellåda, bensintank och diffklumpen vid ett och samma tillfälle för att slå några flugor i en smäll så at säga ( trots att bensinläckaget och oljeläckaget skulle vara åtgärdat efter bilens vistelse hos du vet vem, så droppar det fortfarande olja och bensin, och räkningen blev HÖG, kul... )

Hur ska man lyckas hitta en riktigt fräsch växellåda då, man vill ju inte montera en halvkass !?

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Inte kul detdär...

Tja... Plockar du en från en nya E36 så lär den iaf inte vara sämre, plus att du då har 1:1 på femman och inte behöver trixa med utväxlingen då du ska byta till en diffad axel. Går inte lika snabbt men accar betydligt bättre. Billigt trim mao. thumbs up

Lådor är jättekul att byta...

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Menar du att det går att plocka på en låda på E30:n från en E36:a ?? Utveckla gärna det där lite grann....

Kolla in uppdateringen på våra banåkarbilar, här händer det grejer !!

Racern:
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Bistec skrev:

Hur ska man lyckas hitta en riktigt fräsch växellåda då, man vill ju inte montera en halvkass !?

Man köper en, tar isär den, tittar och pillrar på grejorna.
Sen tvättar man allt noga och sätter ihop med lite nya packnignar, packboxar och ny olja!
Så har man en låda som man vet i vilket skick den är.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Bistec skrev:

Sen tvättar man allt noga och sätter ihop med lite nya packnignar, packboxar och ny olja!

Glömde jag nämna att jag inte arbetar som mekaniker......

Racern:
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Bistec skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Bistec skrev:

Glömde jag nämna att jag inte arbetar som mekaniker......

ok!
Det gör inte jag heller...
Iof har jag en utbildning, men det mesta är självlärt eller lärt av andra.
Men jag förstår vad du menar!

Kanske har du nån snäll polare som gärna ställer upp?

Att ta isär och sätta ihop en växellåda är ganska enkelt, kan tom vara roligt ibland
Det som kan kännas jobbigt är att ta lös den från bilen och montera dit den igen...
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Bistec skrev:
Kanske vore det idé att byta växellåda, bensintank och diffklumpen vid ett och samma tillfälle...

Bestämmer du dig för att byta tank så mitt råd att köpa en BMW originaltank. Jag har köpt en Klokkerholm-kopia till just en 325:a en gång. Den var inte till belåtenhet. Det köpet hävdes. Jag hoppas (och vill tro) att Klokkerholm har åtgärdat alla brister numera.

Skruva banåkabil
Växelådsoljeläckage......
1607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande