Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp mig! Min bil vill inte gå rent
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4557 totalt)
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Behöver hjälp!

Opel Ascona C

Går inte på tomgång, går bra när den belastas, men tappar över 5k rpm.
Får mängder med soppa, drar i sig 5 liter/mil hur man än kör.

c20ne botten, 18e topp (lite planad), enem z9 kam, sprut från 1.8:an (jetronic).

Nu även ställbar btr, för jag trodde det skulle hjälpa, men det funkar inte bra iaf.

Någon som har tips, eller ännu bättre, bor i närheten som kan komma å titta på det?

Vet inte vad jag ska ta mig till...

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Kan vara vad som helst.. Fråga på www.Opelsportclub.se.

Lite för märkes/brukbilsaktig fråga för att passa här kanske..

_________________
William Ekström
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6670



Tro mig.. den bilen är bus/banbil och gick senast på kullen i september..

Några generella tips nån?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jo jag tänkte mest att kunskapen finns på osc.

Men kolla att detta är ok:
Tändspolen, tändmodulen, tändkablarna, fördelaren, hallgivare, tändningssinställning, stiften, LMM, tjuvluft, nån tempgivare, spjällägesgivaren, glappkontakt nånstans.

Bara att börja

_________________
William Ekström
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Tändkablar, fördelare, stift, lmm bytt...
Tändningen står vettigt, får fin gnista.

blir inte klok på skiten...

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Figgz skrev:
Tro mig.. den bilen är bus/banbil och gick senast på kullen i september..

Några generella tips nån?


Förövrigt är det det enda bilen gått i år

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Vad exakt är det för sprut? Jetronic vad? K-Jetronic? KE-Jetronic? D-Jetronic? LH-Jetronic?

Jag tror att du har problem med bränslesystemet...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Le-Jetronic heter det väl. Elektroniskt sprut med fristående tändning. Inga mapsensorer, lambdasonder å annat strul.

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Hm, skulle kanske kunna vara databoxen som "flippat" ut.
Hände på min omega, boxen flippade ut och fick för sig att det typ var -20 ute....så den flödade...eller rättare sagt dränkte motorn i bensin.
Gick ibland att köra när man gasade lite, men till slut dog den och gick inte att starta förens jag bytat boxen.

_________________
Ascona_A
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4277



Har sprutet någon form av varmtrådsbaserad luftmassemätare är den det första jag skulle kolla.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Ragnar skrev:
Har sprutet någon form av varmtrådsbaserad luftmassemätare är den det första jag skulle kolla.


Näe, det är mekaniskt av modell luftvåg.

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 921



Kan det vara nån tempgivare som sagt upp sig?

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Kom på en grej till... kamremmen ligger en halv kugg fel, men det bör väl inte ställa till så här stora problem?!

Ska mäta på tempgivaren till sprutet och titta om den verkar ok

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Så där. nu går bilen iaf å beter sig dessutom lågiskt.
Fick byta sprutbox och ta bort original btr, så nu går bilen iaf på tomgång och så länge man håller sig till enbrat det lilla spjället (2-spjällssystem). När man ger på fult får bilen på tok för lite soppa, några idéer på vettiga lösningar?

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Du kan höja bränsletrycket eller släppa fjädern ett par taggar inne i LMM. Kom ihåg att märka orginalpositionen ifall du vill återställa.


Vill du bli av med den trasiga sprutboxen så är jag intresserad.

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ReDOX skrev:
Kom på en grej till... kamremmen ligger en halv kugg fel, men det bör väl inte ställa till så här stora problem?!


Hur tusan kan remmen ligga en HALV kugg fel???
och om den nu står fel så lär ju motorn gå som ren s**t jämfört med hur den skulle gå om allt står som det ska...

ÄNDRA!

Bara mina två cent...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
ReDOX skrev:
Kom på en grej till... kamremmen ligger en halv kugg fel, men det bör väl inte ställa till så här stora problem?!


Hur tusan kan remmen ligga en HALV kugg fel???
och om den nu står fel så lär ju motorn gå som ren s**t jämfört med hur den skulle gå om allt står som det ska...

ÄNDRA!

Bara mina två cent...


inga problem.. när toppen kommer närmare bottendelan så blir det så. Får väl ta å smi' till ett nytt kamdrev i värsta fal, men jag tror inte det är där problemet ligger nu.

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74


Trådstartare
William Ekström skrev:
Du kan höja bränsletrycket eller släppa fjädern ett par taggar inne i LMM. Kom ihåg att märka orginalpositionen ifall du vill återställa.


Vill du bli av med den trasiga sprutboxen så är jag intresserad.


Höjer jag bränsletrycket mer går den tokfett på tomgång och jämnt gaspådrag. Skulle behöva hitta ett sätt så den får ytterligare lite när man trampar till den.

behöver du en kass jetronicbox, så går det nog att ordna, även en hel om det skulle va så.

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Det är väl det där som är problemet med orginalspruten... svårt att få rätt blandning på hela området när man trimmar.

Men om man kopplar ur vacuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn så borde den gå snålare på låga varv.

Sen kanske du kan göra så att du höjer trycket en del, men spänner fjädern inne i LMM. Det kanske skulle funka.

_________________
William Ekström
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



William Ekström skrev:

Men om man kopplar ur vacuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn så borde den gå snålare på låga varv.


Vakumet gör ju att bränsletrycket sjunker vid tomgång/dellast, vid fullgas försvinner vakumet och bränsletrycket höjs och ger mer soppa

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jo du har rätt, så är det. Tankesnedis från min sida.

_________________
William Ekström
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp mig! Min bil vill inte gå rent
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande