Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4557 totalt) |
Behöver hjälp!
Opel Ascona C Går inte på tomgång, går bra när den belastas, men tappar över 5k rpm. Får mängder med soppa, drar i sig 5 liter/mil hur man än kör. c20ne botten, 18e topp (lite planad), enem z9 kam, sprut från 1.8:an (jetronic). Nu även ställbar btr, för jag trodde det skulle hjälpa, men det funkar inte bra iaf. Någon som har tips, eller ännu bättre, bor i närheten som kan komma å titta på det? Vet inte vad jag ska ta mig till... |
||||
Kan vara vad som helst.. Fråga på www.Opelsportclub.se.
Lite för märkes/brukbilsaktig fråga för att passa här kanske.. ![]() _________________ William Ekström |
||||
Jo jag tänkte mest att kunskapen finns på osc.
Men kolla att detta är ok: Tändspolen, tändmodulen, tändkablarna, fördelaren, hallgivare, tändningssinställning, stiften, LMM, tjuvluft, nån tempgivare, spjällägesgivaren, glappkontakt nånstans. Bara att börja ![]() _________________ William Ekström |
||||
Tändkablar, fördelare, stift, lmm bytt...
Tändningen står vettigt, får fin gnista. blir inte klok på skiten... |
||||
Förövrigt är det det enda bilen gått i år |
||||
Le-Jetronic heter det väl. Elektroniskt sprut med fristående tändning. Inga mapsensorer, lambdasonder å annat strul.
|
||||
Hm, skulle kanske kunna vara databoxen som "flippat" ut.
Hände på min omega, boxen flippade ut och fick för sig att det typ var -20 ute....så den flödade...eller rättare sagt dränkte motorn i bensin. Gick ibland att köra när man gasade lite, men till slut dog den och gick inte att starta förens jag bytat boxen. _________________ Ascona_A |
||||
Näe, det är mekaniskt av modell luftvåg. |
||||
Kom på en grej till... kamremmen ligger en halv kugg fel, men det bör väl inte ställa till så här stora problem?!
Ska mäta på tempgivaren till sprutet och titta om den verkar ok |
||||
Så där. nu går bilen iaf å beter sig dessutom lågiskt.
Fick byta sprutbox och ta bort original btr, så nu går bilen iaf på tomgång och så länge man håller sig till enbrat det lilla spjället (2-spjällssystem). När man ger på fult får bilen på tok för lite soppa, några idéer på vettiga lösningar? |
||||
Du kan höja bränsletrycket eller släppa fjädern ett par taggar inne i LMM. Kom ihåg att märka orginalpositionen ifall du vill återställa.
Vill du bli av med den trasiga sprutboxen så är jag intresserad. _________________ William Ekström |
||||
Hur tusan kan remmen ligga en HALV kugg fel??? ![]() och om den nu står fel så lär ju motorn gå som ren s**t jämfört med hur den skulle gå om allt står som det ska... ÄNDRA! ![]() Bara mina två cent... ![]() |
||||
inga problem.. när toppen kommer närmare bottendelan så blir det så. Får väl ta å smi' till ett nytt kamdrev i värsta fal, men jag tror inte det är där problemet ligger nu. |
||||
Höjer jag bränsletrycket mer går den tokfett på tomgång och jämnt gaspådrag. Skulle behöva hitta ett sätt så den får ytterligare lite när man trampar till den. behöver du en kass jetronicbox, så går det nog att ordna, även en hel om det skulle va så. |
||||
Det är väl det där som är problemet med orginalspruten... svårt att få rätt blandning på hela området när man trimmar.
Men om man kopplar ur vacuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn så borde den gå snålare på låga varv. Sen kanske du kan göra så att du höjer trycket en del, men spänner fjädern inne i LMM. Det kanske skulle funka. _________________ William Ekström |
||||
Vakumet gör ju att bränsletrycket sjunker vid tomgång/dellast, vid fullgas försvinner vakumet och bränsletrycket höjs och ger mer soppa _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4557 totalt) |