Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 - Burbygge
1, 2, 3, 4   >>
34276 besök totalt
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Ja då var det dax att göra något av min gamla pärla som bara står och dammar. Så efter några varv i passagerarstolen på polarens BMW 325 på Kinnekulle ring den 4-sep i år så har jag bestämt mig.

Bankörning är kul som fan!!

Det är tänkt att det ska bli en blandning mellan bana och gata, så det blir att registrera den hos SBP med bur.

Men innan buren ska i så måste bilen riktas lite då den inte riktigt är som den ska bak i chassit efter en olycka någongång innan jag köpte den 2004.

Bilen har idag öhlinsdämpare runt om samt rostfritt avgassystem med dubbla race-kattar från engelska Milltek. Men det är väll det ända också som är något att ha.

Har precis börjat att riva isär bilen för riktning och burbygget, sen får man väll gå på bussningar och dyl.

Har även plockat ur motorn då den ska ses över lite samt byta ut dubbelmassesvänghjulet som är helt slut.

Ska hålla denna tråd uppdaterad så mycket jag bara kan. Men detta projekt kommer nog att ta sin tid då jag bara är hemma på helgerna och även har ett hus och en sambo att ta hand om.

Så här såg pärlan ut tidigare.









Så här ser det ut just nu.



Återkommer med lite mer info senare, för nu är det lunchtime.

_________________
Mikael Melander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



m-tec skrev:
så det blir att registrera den hos SBP med bur


Ett tips, kontrollera att bilen inte är helfordonsgodkänd. För om den är det får du inte regga den med bur.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
BTG skrev:
Ett tips, kontrollera att bilen inte är helfordonsgodkänd. För om den är det får du inte regga den med bur.


Den är inte helbilsgodkänd, som tur är.

Men bra att du påpekade det för jag hade inte tänkt så långt måste jag erkänna.

För några år sedan var en viss Trafikinspektör från Skövde ute och provkörde min bil. Och utan att tänka på det så förklarade jag att den var lite svårkörd då det satt sinterlammel på bilen. Då jävlar var han snabb att kolla upp om den var helbilsgodkänd, och det var den inte.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-04-02 - Plocka bort fronten

Ja dessa bilder är från April men lika bra att få upp dom med så att projekttråden blir komplett.

Här har jag börjat demontera fronten på bilen.

Fronten borta



Frontplåten borta



Rengorde frontplåten lite, sen vaxades den med Sonax flytande hårdvax



Rengorde och vaxade även den främre tvärbalksplåten. AC kylet på plats.



"Ventilatorn", enklare sagt el fräkten till A/C'n rengordes och är nu på plats.



Så nu är det bara att riva ur motorn då.



_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-04-05 - Ur med motorn


Plenum bortmonterat



Så var motorn urplockad







Främre delen av avgassystemet nere, ett 2x2.5" från engelska Milltek i rostfritt.

_________________
Mikael Melander
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Hova alltså, alltid kul med lite lokala förmågor!

De där fälgarna är så jävla rätt till e36:an!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Morbidio skrev:
Hova alltså, alltid kul med lite lokala förmågor!

De där fälgarna är så jävla rätt till e36:an!


Tjaba.

Jo dom passar fint, men dom väger lite för mycket bara. En jävla skillnad mot original 17" hjulen.

Är du och från trakten?

mvh Melander

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-09-11 - Ur med inredningen
Har slängt ur inredningen och börjat skrapa bort asfaltsmattor, så kul ju...

Fått ur lite prylar.


Instrumentpanel borta


En riktigt tung golvmatta.


Prylar.




Plockat bort lampor och stötfångare. Ska även "demontera" reservhjulsbaljan när jag får tid. =)

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-11-21 - Bort med balja och tank.

Ja idag har jag äntligen varit lite i garaget igen, det var ju ett tag sedan man pillade med bilen.
Idag har jag plockat ned resten av avgassystemet, kardanstången, bensintanken och sågat lite med tigersågen!!
Så nu finns det ingen reservhjulsbalja kvar. Vet inte riktigt varför jag sågade bort den men nu är den borta iaf. =)

Rengjorde ljuddämparen lite.


Baljan borta.


Stort hål.


Det va inte så lätt som jag trodde att få ned tanken. Men nu är den nere och ska aldrig mer tillbaks.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-11-26 - Asfaltsmatta

Ja idag har jag skrapat en masa asfaltsmatta, det blev 10.0 kg till slut. har även backat tillbaka elsystemet en bit så det blir lite mer utrymme för att bygga buren.




10.0 kg lättare nu =)


Rengjorde lite med Shell V-Power bensin, det luktade gott.


Här ska det bensinas rent i morgon.


Hoppas att kontakterna bara passar p ett sätt sen när elen ska tillbaks. =)

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-11-27 - Fortsätt lätta

Var en sväng i garaget idag med, får passa på när tjejen är på jobbet. Skar först ur bakrutan sen fortsatte jag med med spackelspaden och skrapade asfaltsmattor.

Angående Fuelcell i bagageluckan, har ju ganska många hål i plåten under hatthyllan. Någon som vet om den vanliga hatthyllan duger som vätsketät avskiljare? Eller måste man sätta igång att svetsa?

TR 5.15 Skydd mot brand
En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra
skador i samband med brand.
om denna brandvägg utgörs av baksätets ryggstöd, rekommenderas det att den täcks av ett
brandsäkert skydd.
om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en tvåvolymsbil som
är bagageutrymme ska hela utrymmet vara vätsketätt avskilt från kupéutrymmet.


Tacksam för svar.


Bakrutan är ur.


Bra med avgasutsug när man kladdar med bensin =)
Här ser man ju också hålen i hatthyllan som frågade om tidigare i inlägget.


Innertaket nedplockat.


Lite att läsa =)

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2010-11-27 - Demontering framruta mm.

Asfaltsmattan tar fan aldrig slut =)



Framrutan är också ur nu.



Mer asfaltsmatta i dörrarna.

_________________
Mikael Melander
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tog ur asfaltsmattorna ur min kärra för någon vecka sedan. Kan varmt rekommendera Biltemas Lable-off. Helt sjukt grymt för att få bort kladdet efter asfaltsmattor, mycket bättre än Bensin och troligen nyttigare att handskas med. Skrapade bort och rengjorde alla mattor invändigt på tre timmar, vilket jag skulle tro är sjukt snabbt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Dignell skrev:
Tog ur asfaltsmattorna ur min kärra för någon vecka sedan. Kan varmt rekommendera Biltemas Lable-off. Helt sjukt grymt för att få bort kladdet efter asfaltsmattor, mycket bättre än Bensin och troligen nyttigare att handskas med. Skrapade bort och rengjorde alla mattor invändigt på tre timmar, vilket jag skulle tro är sjukt snabbt.


Det är ganska så sjukt snabbt måste jag säga =).

Har 5 mil till närmaste Biltema, så det var därför jag körde med bensin. Är ju lite lat av mig. Men jag jobbar i Göteborg på veckorna så det får bli en sväng in på Biltema i morgon.

_________________
Mikael Melander
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

m-tec skrev:
Dignell skrev:
Tog ur asfaltsmattorna ur min kärra för någon vecka sedan. Kan varmt rekommendera Biltemas Lable-off. Helt sjukt grymt för att få bort kladdet efter asfaltsmattor, mycket bättre än Bensin och troligen nyttigare att handskas med. Skrapade bort och rengjorde alla mattor invändigt på tre timmar, vilket jag skulle tro är sjukt snabbt.


Det är ganska så sjukt snabbt måste jag säga =).

Har 5 mil till närmaste Biltema, så det var därför jag körde med bensin. Är ju lite lat av mig. Men jag jobbar i Göteborg på veckorna så det får bli en sväng in på Biltema i morgon.


Använde varmluftspistol + is-skrapa sån där vanlig i 5mm tjock plast som man har till rutorna. När den var borta sprutade jag på lable-off och lätt det verka i 4-5min sen gnodde jag lite med en diskborste och torkade av. På ett fåtal ställen behövde man gå på flera gånger med lable-off. Topp resultat utan en enda repa (vissa kör ju med stämjärn och allt möjligt ) sen luktar det gott också thumbs up

Lycka till

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Var i garaget en sväng idag för att ta bort den sista asfaltsmattan som satt i framdörrarna. Totalt blev det 12.4kg asfaltsmatta som försvann från bilen. =)

Hade ju dessutom köpt lite Label-off som jag prövade. Funkade ju kanon, och det luktade mycket godare än V-power. =)

Började även fila lite på mallarna till bromskylningen, men inte mycket mer.

Ska dit i morgon igen så då blir det nog en uppdate här på Rejsa.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Kolfiber - 2010-12-19


Har börjat leka lite med kolfiber i helgen. Först blev det att göra nya täckplattor dör hålen över den gamla bensintanken, och dom blev bra. Två lager med kolfiberväv blev det, det verkar räcka.
Köpte kolfibern på Hova.com, dom hade lite liggandes så det passade perfekt, för dit är det ju gångavstånd. =) Väven vägde c:a 300g/m2. Sen blev det att klä den lilla träpanelen som sitter understereon och runt växelspaken. Träytan hade spruckit redan när jag köpte bilen så då slipade jag ner den och målade den svart. BMW tog ju bara 4.800 kronor för en ny. >
Den står på tork nu så jag vet inte hur resultatet blir än.
Här kommer det lite bilder, tyvärr är kvaliten lite pissig då jag fotat med mobilen.

Täckplattorna under konstruktion.


Så här blev resultatet.


Har inte slipat till kanterna än, sen ska dom kanske klarlackas.


Panelen under inklädnad.


Lite OT. Lyckades köra fast ganska bra i snön idag, men lyckades ta mig loss till slut.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Vad kul med en bil i närheten!. Höll du på endel med streetrace och sådant för x antal år sedan? känner igen "m-tec".

Satt och tänkte på din bil för några dagar sedan.


Keep upp the good work

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Vad kul med en bil i närheten!. Höll du på endel med streetrace och sådant för x antal år sedan? känner igen "m-tec".

Satt och tänkte på din bil för några dagar sedan.


Keep upp the good work


Ja visst är det jag alltid. Anordnade ju Blackrace i Mariestad några gånger för några år sedan, sen om jag var inblandad i några Streetrace det vet man aldrig..

Kollade in ditt bygge här på Rejsa och jag måste säga att du kämpar på bra i garaget, ett nice bygge!
Har du uppskattat någon effekt i motorn när du laddar 1.1? Har varit lite sugen på kompressor till min BMW men det kommer att dra iväg så jävla mycket i pengar, men det vore ju kul.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Vad kul med en bil i närheten!. Höll du på endel med streetrace och sådant för x antal år sedan? känner igen "m-tec".

Satt och tänkte på din bil för några dagar sedan.


Keep upp the good work


Ja visst är det jag alltid. Anordnade ju Blackrace i Mariestad några gånger för några år sedan, sen om jag var inblandad i några Streetrace det vet man aldrig..

Kollade in ditt bygge här på Rejsa och jag måste säga att du kämpar på bra i garaget, ett nice bygge!
Har du uppskattat någon effekt i motorn när du laddar 1.1? Har varit lite sugen på kompressor till min BMW men det kommer att dra iväg så jävla mycket i pengar, men det vore ju kul.



rullar en med liknande saker (samma turbo/spridare) med 1kilo ladd och han har bänkat till 350 motor hästar.

På 0.7 i ladd så piskar jag slöa m3or som inget (0-200 iafl) Din motor med kompressor lär äga!!!
Jo är enhel del jobb .

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Noffa
Falkenberg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 82



m-tec skrev:
Ja då var det dax att göra något av min gamla pärla som bara står och dammar. Så efter några varv i passagerarstolen på polarens BMW 325 på Kinnekulle ring den 4-sep i år så har jag bestämt mig.

Bankörning är kul som fan!!

Det är tänkt att det ska bli en blandning mellan bana och gata, så det blir att registrera den hos SBP med bur.

Men innan buren ska i så måste bilen riktas lite då den inte riktigt är som den ska bak i chassit efter en olycka någongång innan jag köpte den 2004.

Bilen har idag öhlinsdämpare runt om samt rostfritt avgassystem med dubbla race-kattar från engelska Milltek. Men det är väll det ända också som är något att ha.

Har precis börjat att riva isär bilen för riktning och burbygget, sen får man väll gå på bussningar och dyl.

Har även plockat ur motorn då den ska ses över lite samt byta ut dubbelmassesvänghjulet som är helt slut.

Ska hålla denna tråd uppdaterad så mycket jag bara kan. Men detta projekt kommer nog att ta sin tid då jag bara är hemma på helgerna och även har ett hus och en sambo att ta hand om.

Så här såg pärlan ut tidigare.









Så här ser det ut just nu.



Återkommer med lite mer info senare, för nu är det lunchtime.

Grymt snygga hjul, vad är det för storlek? Vad heter dom? Kommer att bli en kalas bil när den är färdig!
Mvh Jonas

_________________
Jonas Numell
Volvo 240 Turbo -82
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 - Burbygge
1, 2, 3, 4   >>
34276 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande