Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
15078 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4  Nästa>>
   
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2006 14:10     Citera

golf666 skrev:
Gillar din Peugeot starkt Faktiskt en utav dom få
Trevliga uppdateringar till bansäsongen blire oxå ser jag thumbs up

Tänkte passa på och fråga va fick du ge för ditt kitt med stålomspunna slangar och var köpte du dessa?

ha de gött


Tack

Jag beställde dem från autofive, ett engelskt företag som är specialister på 205:or, de kostade 900:- inkl frakt. bra pris faktiskt, kollade vad samma slangar kostade här hemma i sverige och billigaste jag hitta va 1290:- plus frakt


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2006 20:21     Citera

Då var bakvagnen isärplockad då, allt lossnade utan problem, den ena torsionstaven behövde vi knappast slå på för att den skulle lossna. Axeltappen till svingarmen på höger sida var dock körd. lagret hade börjat ätats upp där så det hade blivit fula spår i tappen, röret hade dock klarat sig bättre så det går att använda. Jag som plockade isär i förebyggande syfte och så ser man detta.... kunde ju dock varit värre blir ju inte så dyrt detta. det var på tiden att det togs isär iaf

Den dåliga tappen(högersidan)


Den fina (vänster)


Den fina igen, misstänker att den kan va bytt någon gång....


Nu skall allt rengöras/blästras och sen målas i någon tålig färg, skall beställa nya lager och en axeltapp i slutet av veckan


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fridh
Stavanger Norge



Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2006 21:47     Citera

ser väldigt fin ut den vänstra.
du hade mer tur än jag. röret var skavt va 2mm (på höger sida såklart) så de fick bytas samt båda tapper.

förebyggande syfte skrev du, de låter som din axel är relativt ny


_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2006 23:59     Citera

fridh skrev:
förebyggande syfte skrev du, de låter som din axel är relativt ny


Haha fel av mig kanske, men menade innan den blev stum eller sned... kan ju tydligen va försent iaf


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NiklasF
Skåne



Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2006 10:35     Citera

Stefan205 skrev:
menade innan den blev stum eller sned... kan ju tydligen va försent iaf


En bra regel är att när den väl blivit stum eller sned då är det definitivt för sent


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1272



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2006 14:17     Citera

Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit. thumbs down
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! thumbs up


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eric Josefsson
Skänninge



Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2006 14:45     Citera

Argentaperra skrev:
Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit. thumbs down
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! thumbs up


Nädå, den fungerar ypperligt, tyvärr lite dumt när den rasar, men det svenska saltet är nog också att skylla till stor del.
och så är det synd att det är så dyrt att byta stavar om man skulle vilja ha grövre iofs.


_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fnatte
Stockholm



Här sen Jun 2004
Inlägg: 453



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Mar 2006 15:01     Citera

Lägre placerad vikt och ingen cambertillväxt vid fjädring. Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an... Stummare bakvagnsbussnignar borde verkar om den toe-ändringen också.


_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Mar 2006 15:33     Citera

Fnatte skrev:
Lägre placerad vikt och ingen cambertillväxt vid fjädring. Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an... Stummare bakvagnsbussnignar borde verkar om den toe-ändringen också.


stumma bussningar är på ingång


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NiklasF
Skåne



Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Mar 2006 20:04     Citera

Argentaperra skrev:
Denna konstruktion måste vara en av bilhistoriens mest korkade. Har en 309GTI med samma skit. thumbs down
Blir nog att fortsätta med italienskt i fortsättningen! thumbs up


Varför är den korkad? För att folk inte servar sina bakaxlar vart 10:e år?
Äter inte lika mycket utrymme som bakaxlar med torn av olika slag och ger ganska så ok köregenskaper med kanske visst avbräck på komfort. En hygglig kompromiss!

Fnatte skrev:
Dock toe-ändring, men det finns det bot på, iaf till 206an...


Varför bota nåt som är bra?


Stefan: Sorry, har inte tagit bilder ännu. Ska åka ner genast!


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1272



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2006 12:37     Citera

Har aldrig hört talas om att man servar bakaxlar på en Fiat Uno t.ex...

På min 309GTI finns en uppsjö av liknande briljans, elsystemet för kupebelysningen, bakluckan som sitter i glaset, downpipen som sitter 1cm från en balk och börjar ta i när motorfästena börjar blir minsta slitna, lampor som bara kan köpas på Peugeot... Osv. Osv.
Lite mycket rödvin på Peugeots konstruktionsavdelning förr?


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Mar 2006 16:30     Citera

Sådär, nu va naven på svingarmarna isärtagna också och alla delar till bakaxeln plus ventilkåpan lämnades in på blästring igår. Ventilkåpan kommer lackas i samma färg som bilen men 16v märket skall poleras. bakaxeln kommer penselmålas i någon tålig färg



_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Mar 2006 23:53     Citera

Igår skedde följande:

Tvättade och målade "nya" lådan, blev riktigt bra

Först rengöring...




och så lite färg på det...



Idag hände lite mer:

Hämtade bakaxeldelarna idag, blev som nytt efter blästringen, hann måla första lagret med färg ikväll.

Målade lådan en gång till oxå


kapade loss fälldelen på stolsunderedena också




Nyblästrat






och så på med färg, stavarna och fästena blev silver, röretoch svingarmarna svarta. målade med protect grund/täckfärg som är tjock och tålig








_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Mar 2006 12:52     Citera

Bussningarna till bakaxeln klara, skickas idag



_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Apr 2006 15:12     Citera

Här kommer lite bilder från helgen

Hämtade ventilkåpan från blästring, nu skall den på lack


Hämtade delar från peugeot, ny svingtapp plus lager, packboxar mm

http://web.telia.com/~u11209275/Stefan/svingtapp.JPG


Ipressad i svingen


Yttre svingarmslager


Fettade in och slog ihop bakre naven igen


Samtliga ok nymålade igen, nu med en tjockar penselfärg istället för ömtålig sprayfärg


Pressade i nya bakaxelbussningarna




Började skruva ihop axeln igen


I med nya lagren


Redo att skruvas upp på bilen


Axeln monterades på bilen men batteriet till telefonen/kameran dog så bilder kommer senare

Bytte även låda i helgen, först ur med den gamla trasiga


Tryckplattan hade fått lite märken men inget allvarligt




Lite bilder på rasade lådan












Monterade nya lådan och bromsslangar runt om igår kväll men har inga bilder på det heller


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fridh
Stavanger Norge



Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2006 10:54     Citera

snyggt och cleant!!

de va en sjyst bild på lådan. så ska de köras


_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Reinhold
Arboga



Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2006 23:00     Citera

Klarade sig svänghjulet ?
Sköt min låda lika dant förra sommaren på Gälleråsen och då rensades även kuggarna på svänghjulet .


_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NiklasF
Skåne



Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Apr 2006 07:30     Citera

Den bakaxeln ser riktigt fräsch ut nu. Saknas bara lite grövre stavar
Ett tips är att krängningshämmaren är ganska billig medan torsionsstavarna är aningen dyrare, men bara krängningshämmare kan räcka gott tills vidare!


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Apr 2006 13:23     Citera

Nik skrev:
Den bakaxeln ser riktigt fräsch ut nu. Saknas bara lite grövre stavar
Ett tips är att krängningshämmaren är ganska billig medan torsionsstavarna är aningen dyrare, men bara krängningshämmare kan räcka gott tills vidare!


ok tack för tipset, vad ligger priset på för den, får bli en lite senare fråga men kan va bra att veta.

Kuggarna på svänghjulet hade klarat sig Reinhold, nåt enstaka litet märke bara. slog av direkt när det hände

Idag trillade det in lite nya delar, Inget som gör bilen snabbare men väl snyggare och det är alltid lika kul med paket

Ögonlocken


Kjolarna, dock va det inte dem jag trodde och som var på bild på sidan, de va likadana som bilden på de lösa kjolarna men sen va det massa bilder på en bil med kitet på och de kjolarna trodde jag det va men icke, dessa blir nog också snygga hoppas jag, får provmontera i helgen. Fick med lim också, det va ju bra


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan205
Nyköping



Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2006 09:30     Citera

Provmonterade kjolarna i Fredags, blir nog bra tror jag. Skall passas in lite innan de skickas på lack, passformen va ok men inte helt 100


Ögonlocken passade klockrent




Bromsarna på plats igen med nya slangarna


Nya luftfiltret på plats, placerat bakom gallret i fronten




och så är axeln ihop också så nu står kärran på hjulen, justerade in den till rätt höjd i lördags, nu återstår att skruva på bromsarna




Väntar på att ventilkåpan skall komma från lackeraren plus att jag får generatorfäste på posten, planen är att skruva ihop det sista tors-fre och sen köra med bilen ner till jönköping i helgen får se om planen håller


_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1272



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2006 09:57     Citera

Varför har man "ögonlock"?


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
15078 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4  Nästa>>