Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
<<   1, 2, 3, 4
15335 besök totalt
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



Argentaperra skrev:
Varför har man "ögonlock"?


prova googla

förövrigt klagar du sjukt mycket tycker jag.



bra jobbat stefan thumbs up

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
fridh skrev:
bra jobbat stefan thumbs up


Tack!

Argentperra --> gör att lysena ser smalare ut = snyggare enligt mig, enbart för utseendets skulle asså

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



fridh skrev:
förövrigt klagar du sjukt mycket tycker jag.


oj! Det var inte meningen!
Nja det du läst har väl mer varit förklaringar pga andras frågor.
Peugeot 205/309 är ju bra på mycket oxå, fin styrning och snygga är de.

F.Ö. väldans snyggt jobb på bakaxeln. Önskar att nån kunde göra samma sak med min 309GTI..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Sådär. skruvade ihop det sista i helgen så nu är bilen ute ur garaget igen

Nu funkar varvräknaren för första gången sen jag konverterade
här är en bild på kretsen som fixar så det funkar, det består av en transistor och en spole som gör om den fyrkantsvåg signal på 12v som databoxen genererar till den högspänningsspik som varvräknaren vill ha



Första gången ute i solen på 7 mån



Ventilkåpan, färgen skall slipas bort på emblemet sen



Lagom hög bak



ombyggda stolsundereden innan de målades, fälldelen bortkapad och järn att skruva stolarna i ditsvetsade, blev stumt och bra nu



I övrigt går bilen som den ska, nya lådan funkar bra. det blev en roligare bil med 16v lådan också

Nu skall kjolarna passas in och lackas, en oljekylare är på G också och så skall jag kränga på nya r-däcken på 15" fälgarna

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Passade in sidokjolarna på bilen idag, fick såga och slipa en del i dem för att få bra passform men det blev bra till slut, nu är de lämnade till lackeraren så de lackas imorn

Provmontering



oljekylaren får jag förhoppningsvis den 13e maj

Längtar till första bankörningen nu

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Bilder på en nytvättad bil med kjolar monterat









Lite limrester bakom dörren på ena kjolen som jag inte tagit bort ännu

I veckan har jag tänkt lägga på nya r-däcken och sen blir det nog konbana på lunda nästa lördag

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Lyckades lura SBP i år igen, besiktade idag och likt som sist sa de inte ett skit om motorn

fick dock anm för att blinkersen i speglarna lyste för svagt, det visste jag om men chansade och så va det en liten läcka på avgassystemet också men det va ju bara skitsaker, huvudsaken att motorn gick igenom

Hade bilen inne på hjulinställning i morse också så nu är det schysst också, stod en del fel efter att jag bytte länkarmar och en styrled förra sommaren

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Lite bilder från helgens körning på Lunda, R-däcken fick stanna hemma denna gången men det gick bra ändå, så kort bana att man nog inte tjänat jättemkt på att åka på dem

oljekylaren är köpt nu också, skall försöka montera den innan gelleråsen 10 juni








_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
En liten filmsnutt från Lunda

http://web.telia.com/~u11209274/effe.wmv

(högerklicka, spara som)

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Jaha då var det min tur, samma sak har hänt mig som en kompis från Norrköping som kör en 306S16. Ett utav mina tändstift lossnade nämligen förra fredagen men gängorna tog så det va bara skruva åt det igen, tyckte det va lite skumt men tänkte inte mer på det och antog att jag inte dragit det ordentligt trots att jag inte rört det sen 2004... hans pajjade nämligen dagen efter och gängorna i toppen va helt körda

nu hände det igår igen på väg till nyköping, fast denna gången tog inte gängorna, går att dra runt det för hand. så bilen blev ståendes i getå utanför norrköping, bogserade hem den till nyköping igår kväll

jäkligt konstigt att samma tändstift lossnar på grund av att gängorna rensas på 2 bilar med samma motor som gått ungefär lika långt.... :?

tråkigt är det iaf

En kompis ska låna verktyg åt mig imorn så skall vi fixa en insatsgänga på plats nu på torsdag, får hoppas det går smidigt

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Schyst bygge Stefan. Måste kännas extra roligt att meka ihop en bil och sedan köra på bana?

Hoppas det fixar sig med tändstiftet.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1314



Stefan205 skrev:
Jaha då var det min tur, samma sak har hänt mig som en kompis från Norrköping som kör en 306S16. Ett utav mina tändstift lossnade nämligen förra fredagen men gängorna tog så det va bara skruva åt det igen, tyckte det va lite skumt men tänkte inte mer på det och antog att jag inte dragit det ordentligt trots att jag inte rört det sen 2004... hans pajjade nämligen dagen efter och gängorna i toppen va helt körda

nu hände det igår igen på väg till nyköping, fast denna gången tog inte gängorna, går att dra runt det för hand. så bilen blev ståendes i getå utanför norrköping, bogserade hem den till nyköping igår kväll

jäkligt konstigt att samma tändstift lossnar på grund av att gängorna rensas på 2 bilar med samma motor som gått ungefär lika långt.... :?

tråkigt är det iaf

En kompis ska låna verktyg åt mig imorn så skall vi fixa en insatsgänga på plats nu på torsdag, får hoppas det går smidigt




Tråkigt Stefan

Men det brukar inte vara några problem med insatsgänga, fetta bara in gängtappen ordentligt
innan ni gängar upp ett större hål. Annars kanske spånerna hamnar i cylindern ( inte bra )

Lycka till thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Japp jag vet, ska tänka på det, får sätta nån smal slang på damsugaren och suga lite också för säkerhetskull

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Konstigt att det ska hända bara? Att det har hänt är ju en sak, men varför borde ju vara väldigt intressant.

Är det i normalt motorvägstempo som det har hänt?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Konstigt att det ska hända bara? Att det har hänt är ju en sak, men varför borde ju vara väldigt intressant.

Är det i normalt motorvägstempo som det har hänt?


Första gången det lossna va precis när jag startade bilen, när det lossade nu igen va det på landsväg i ca 90km/h på 5:an

Hörde av en annan kille att samma sak hänt på hans gamla 605a...

En sak hade ju varit om man hållit på att skruva stiftet i och ur massa ggr, dragit snett eller liknande. Men nu har jag inte rört det sen 2004a då jag satte i motorn i bilen. de andra stiften sitter som de ska fortfarande som tur är

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Spricka i toppen?

_________________
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Nik--> nej, nu fungerar den igen

sitter en ny fin koppargänga på plats, tändstiftet är iskruvat och bilen går som den skall igen, gick riktigt smidigt att fixa, tack för hjälpen Richard!

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Härligt!

Ses på gelleråsen

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 S16 *ny tändstiftsgäng*
<<   1, 2, 3, 4
15335 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande