Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBFs förarutbildningmaterial för racing!
3148 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hittade detta utbildningsmaterial (ett av de två som finns under för racing) på SBFs websida på denna sida: http://www.sbf.se/utbildning.html


Racing - Förarutveckling:
http://www.sbf.se/pdf/utbildning/RA_Forarutveckling.pdf


Mycket läsvärd. Men inte av de anledningarna man tänkt sig tror jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att äta rätt är vikigt för att kunna prestera. Men....

...tex den här illustrationen, hur upplevs den när man läser igenom Racing - Förarutveckling:




_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Usch Högstadie-hemkunskaps vibbar

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10141



Eric Josefsson skrev:
Usch Högstadie-hemkunskaps vibbar


Jag tyckte det var ganska klent material, inte dåligt kanske men det innehöll alldeles för mycket självklarheter och för lite intressant info.

Man lär sig nog mer genom att läsa utvalda trådar här på rejsa.nu....

_________________
Anders Hansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag har precis för mig att tallriksmodellen är:

Halva tallriken med grönsaker
En 1/4 kolhydrater som pasta, potatis eller ris
och sista kvarten med protein, som kött och fisk...

Hmmm. Mattipsen stämmer inget vidare med den senaste tidens "sky-socker-som-pesten-info."

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10141



Jet skrev:
Jag har precis för mig att tallriksmodellen är:

Halva tallriken med grönsaker
En 1/4 kolhydrater som pasta, potatis eller ris
och sista kvarten med protein, som kött och fisk...

Hmmm. Mattipsen stämmer inget vidare med den senaste tidens "sky-socker-som-pesten-info."


En generell tallriksmodellen funkar inte i verkligheten. Men som grundregel kan man använda den..

_________________
Anders Hansson
Citera
Kjell Pettersson
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 30



sweanders skrev:
Jet skrev:
Jag har precis för mig att tallriksmodellen är:

Halva tallriken med grönsaker
En 1/4 kolhydrater som pasta, potatis eller ris
och sista kvarten med protein, som kött och fisk...

Hmmm. Mattipsen stämmer inget vidare med den senaste tidens "sky-socker-som-pesten-info."


En generell tallriksmodellen funkar inte i verkligheten. Men som grundregel kan man använda den..


och för den som är under 30år och tränar hårt fysiskt funkar det mycket bra.

_________________
Kjell Pettersson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Tjaa, då skulle ni ha varit med på utbildningen för oss utbildare som dom hade förra året och som var obligatoriskt för alla för att behålla utbildningstillståndet.......

I resumen som vi fick efter så hade dom sammanställt tyckanden och kommentarer och det dom poängterade mest var att Skoghag var negativ mest hela tiden...... tror f*n det, det var någon konstig dam från SISU där som höll på en hel dag och skulle lära oss plattityder typ... det är viktigt med kroppshållning och tonläge, allt medan hon själv kröp ihop och tittade ner i marken och mumlade

och den nivån på materialet som ni ser på länken.... det är det mest avancerade av det vi gick igenom
tyvärr så är nivån väldigt låg på materialet, men det finns många bra utbildare som själva har tagit fram betydligt bättre material och kunskap..... typ Sven-olof från Linköping mfl......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Men hallå, Löpträning är grunden till bra kondition...
Är det säkert att det inte är material från 70-talet. Håller med Eric Josefsson, klara hemkunskapsvibbar... thumbs down

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Magnus Thomé skrev:






Det handlar ju om att kunna läsa mellan raderna... Finns ju ett jättebra tips till den som vill vinna i sektionen som ligger klockan sju.

Tillämpa det i det optimala spåret och kör själv i ett dåligt spår sen efteråt så har du ju segern som i en liten ask

_________________
Rickard Olsson
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



mattips och motionsråd känns väldigt feminima etc, t ex maten som ej rekomenderas, är ju den dagliga kosten, samt uppförandet, klart att man måste skälla på alla andra ifall det inte går bra

annars är det ju bra att ha en laptop med sig och ta fram dessa finna ursäkter http://www.reverendsgarage.net/excuse_generator.php

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu när några har skrivit så kan jag väl säga vad jag tycker. Eller det kan jag inte för jag saknar ord.... nästan




Klart man ska träna o äta rätt osv osv om man ska bli kanonracerförare. Men är detta det bästa SBF kan erbjuda sina racingmedlemmar i förarutveckling 2004

Attityden i framställan är ju så extremt otidsenlig så det är otroligt. Alltihop dryper av 30 år gammal folkhemsanda, socialstyrelsens 6-8 brödskivor om dagen och 60/70-talssätt att "utbilda". Det är som att sitta i fjärdeklass igen. Det finns många bra tips men var får man känslan av att det här är kul över huvud taget?



Citat:
Svenska Bilsportsförbundet förväntar sig av dig som förare

Att du har roligt och att du tillsammans med dina kamrater har kul, både när ni tränar och tävlar.

...

Att du visar respekt för andra och är en god förebild, har vårdad klädsel och sköter din kropp

...
Gaaaaaaahhhhhh! Vilka formuleringar de valt



.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tibur skrev:
...klart att man måste skälla på alla andra ifall det inte går bra


_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har de missat att lägga till HTCC i materialet?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



steffe skrev:
Har de missat att lägga till HTCC i materialet?

Proteeest!!!!!
HTCC och alla annan historisk racing ligger självklart före SBF med ljusår i dett avseende.
Fjollorna som kör moderna löjligt lätttyglade plastlådor kan säkert lära sig ett å annat, men riktiga racerförare i riktiga racerbilar kunde detta redan innan det fotriktiga 70-talet slog till.
Hur känns det attl ligga 40 år efter

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Willkommen in der alten, schönen DDR!

Känns lite lagom "folkrörelsemässigt", säkert ett standard-dokument författat av Bosse Ringholm i yngre dagar då sossarna helt styrde över den kroppsliga idrottsutövningen.

Ska man hålla mössan i höger eller vänster hand när man bockar?

/ Jonas Jarlmark
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jonas Jarlmark skrev:
Willkommen in der alten, schönen DDR!

Känns lite lagom "folkrörelsemässigt", säkert ett standard-dokument författat av Bosse Ringholm i yngre dagar då sossarna helt styrde över den kroppsliga idrottsutövningen.

Ska man hålla mössan i höger eller vänster hand när man bockar?

/ Jonas Jarlmark

Vänster såklart! Var har du fått din motorsportsutbildning? (höger hand använder man när man tackar och bockar - vikigt att komma ihåg)

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Fredrik - SLC skrev:
Tjaa, då skulle ni ha varit med på utbildningen för oss utbildare som dom hade förra året och som var obligatoriskt för alla för att behålla utbildningstillståndet.......

I resumen som vi fick efter så hade dom sammanställt tyckanden och kommentarer och det dom poängterade mest var att Skoghag var negativ mest hela tiden...... tror f*n det, det var någon konstig dam från SISU där som höll på en hel dag och skulle lära oss plattityder typ... det är viktigt med kroppshållning och tonläge, allt medan hon själv kröp ihop och tittade ner i marken och mumlade

och den nivån på materialet som ni ser på länken.... det är det mest avancerade av det vi gick igenom
tyvärr så är nivån väldigt låg på materialet, men det finns många bra utbildare som själva har tagit fram betydligt bättre material och kunskap..... typ Sven-olof från Linköping mfl......


Det vettigaste var att man kan söka bidrag genom Sisu... men vad gör några hundringar för nytta när en säsong kostar en hel hög små tusenslattar.
Citera
Allmänt banåkaforum
SBFs förarutbildningmaterial för racing!
3148 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande