Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) STCC 1600 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (11871 totalt) |
Det kan man ju hänga upp sig på. - Eller inte. De som har stor budget kommer alltid att ha en något starkare motor och bättre chassie. Radical har ju plomberad ECU och förgasare (trots att orginalmotorn har sprut) bara för att man inte skall kunna mickla så mycket med motorn. Bra för serien men dåligt för utvecklingen. Tyvärr är många reglemente skrivna så att bara de med stora pengar har råd att optimera det sista. Jag vill se öppnare reglemente med t.ex. fri elektronik (well - kanske man inte skall tillåta datasändning till bilen. Det spårade väl ur lite i F1). |
||
Kan nog bli en bra klass, även om reglementet är lite här och där.
Såg att någon förslåg gokart som alternativ till 1600???? Skulle förvåna mig om någon väljer klasso ch karriär med dom två parametrarna! Tro nog den som åker ICC är nöjd med det och inte så sugen på 1600. omvänt tror jag det är få som ser 1600 som en instegsklass till racing på "elitnivå" som seriöst fudnerar på karting i stället. Tycker det är bra att det finns en (nästan) billig klass för doorslammers i sTCC-paketet. (Formel Ford finns väl i bästa fall kvar några år till i STCC för de som vill åka riktig racerbil) S40 och S60 klasserna i all ära, men märkesklasser blir oftast lite tråkigare. Dessutom känns dom bilarna inte helt fräscha idag. Vitsen med 1600 Produkction (att döpa den till JTCC är en ren varumärksestabbe...) är väl att bygga en plattform för förare och team att utveckals i, för att kunna ta nästa steg i sin utveckling. Dessutom är ju upplägget och formatet sådant att det passar ÅF och GA som idag av olika skäl, inte minst ekonomiska, inte är med i några racing-satsningar. För dem är inte ICC, Fyndbörsen, etc. några alternativ att överväga. (inte för att de är sämre, men för att de itne erbjuder samma marknadsmässiga plattform för ett sponsorskap) Beträffande val av bilar i klassen, så tror jag framgångsformeln är låg vikt, bra lättjobbat grundchssie och bra vridmoment. Av den anledningen finns det flera bilar som känns mindre intressanta, t.ex. alla med 1400cc motor. Sedan finns det bilar som troligen inom ramen för reglementet är omöjliga att få ned till sin minimivikt, dom känns också lite kalla. Jag vet vilken bil jag tror mest på, men vilken det är vet bara A.L. Och han tiger som musslan, då han trots sin oblyga marknadsföring redan är involverad lite i en bil för klassen.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
||
Jag röstar för en Citroen C2 Vts, liten lätt bil med 125 hk o manuell låda och ett förbannat bra chassie , coopern är också okay men tror den faller offer på sin tunga vikt. _________________ Tobias Rosén BMW Mini Cooper S -05 Austin TURBO Pickup -69 Austin Cooper S 970cc GRP2 -64 Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport |
||
Jag kör en c2 1,6 sensodrive som privatbil, rätt rolig, men lite för lite effekt och tråkig växellåda.
Den med 125hk och riktig låda är nog kanon som busbil, men jag tror den blir svår att få snabb, då hjulhusen är små blir det svårt att få plats med hjulen (som är större än original). Att de får plats gör de nog, men bilen är rätt hög fr. början och den bör sänkas rätt mkt. Vilket kan bli svårt med de hjulen. ...från början räknade dom ju effekten på c2an från 110 hk eftersom 125hk då ej fanns. Och då var den en av de bästa på pappret. Men nu med 125hk så blir den ju aningen sämre. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
Förvisso sant, Jag har previlegiet att ha prövat båda då vi säljer citroen bilar här i Halmstad! Måste ändå säga att det går att åka tokattack med 18" are på VTS sen när den tom är sänkt 3-4 cm utan att det tar i! Bilen är dock ganska understyrd till en början men blir sedan brutalt överstyrd! Precis som min gamla clio! _________________ Tobias Rosén BMW Mini Cooper S -05 Austin TURBO Pickup -69 Austin Cooper S 970cc GRP2 -64 Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport |
||
http://www.johncooper.co.uk/JohnCoop
Finns ju redan en klass med MINI i england så grunden är nog lätt att få ihop iaf |
||
Elitracing (åskådarracing) STCC 1600 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (11871 totalt) |