Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
STCC 1600
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11871 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Kul för deltagarna blir det nog iaf thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



S.Irlander skrev:
Det är flera bilmärken som finns med 10-15 hk mera i andra länder

Det kan man ju hänga upp sig på. - Eller inte.
De som har stor budget kommer alltid att ha en något starkare motor och bättre chassie.

Radical har ju plomberad ECU och förgasare (trots att orginalmotorn har sprut) bara för att man inte skall kunna mickla så mycket med motorn. Bra för serien men dåligt för utvecklingen.

Tyvärr är många reglemente skrivna så att bara de med stora pengar har råd att optimera det sista.
Jag vill se öppnare reglemente med t.ex. fri elektronik (well - kanske man inte skall tillåta datasändning till bilen. Det spårade väl ur lite i F1).

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kan nog bli en bra klass, även om reglementet är lite här och där.
Såg att någon förslåg gokart som alternativ till 1600????
Skulle förvåna mig om någon väljer klasso ch karriär med dom två parametrarna!
Tro nog den som åker ICC är nöjd med det och inte så sugen på 1600.
omvänt tror jag det är få som ser 1600 som en instegsklass till racing på "elitnivå"
som seriöst fudnerar på karting i stället.

Tycker det är bra att det finns en (nästan) billig klass för doorslammers i sTCC-paketet.
(Formel Ford finns väl i bästa fall kvar några år till i STCC för de som vill åka riktig racerbil)
S40 och S60 klasserna i all ära, men märkesklasser blir oftast lite tråkigare.
Dessutom känns dom bilarna inte helt fräscha idag.

Vitsen med 1600 Produkction (att döpa den till JTCC är en ren varumärksestabbe...) är väl att bygga en plattform för förare och team att utveckals i, för att kunna ta nästa steg i sin utveckling.
Dessutom är ju upplägget och formatet sådant att det passar ÅF och GA som idag av olika skäl, inte minst ekonomiska, inte är med i några racing-satsningar.
För dem är inte ICC, Fyndbörsen, etc. några alternativ att överväga. (inte för att de är sämre, men för att de itne erbjuder samma marknadsmässiga plattform för ett sponsorskap)

Beträffande val av bilar i klassen, så tror jag framgångsformeln är låg vikt, bra lättjobbat grundchssie och bra vridmoment. Av den anledningen finns det flera bilar som känns mindre intressanta, t.ex. alla med 1400cc motor. Sedan finns det bilar som troligen inom ramen för reglementet är omöjliga att få ned till sin minimivikt, dom känns också lite kalla.
Jag vet vilken bil jag tror mest på, men vilken det är vet bara A.L. Och han tiger som musslan, då han trots sin oblyga marknadsföring redan är involverad lite i en bil för klassen....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



S.Irlander skrev:


Vilka av dom här bilarna är intressanta och bygga på?
Har inte en aning om vad dom här bilarna har för typ av bromsar, Hjulupphängningar mm.
Det känns som att man skall välja en bil 1600 16V motor med så låg minvikt som möjligt. Effekten borde bli rätt så lika i dom motorerna med dom modifieringarna som är tillåtna enl. reglementet.
När det gäller minvikterna så skiljer det ju 130 kg mellan dom tyngsta och dom lättaste bilarna. Går det att få ner alla bilar till sin minvikt överhuvudtaget, när man väl har fått i bur mm?


Jag röstar för en Citroen C2 Vts, liten lätt bil med 125 hk o manuell låda och ett förbannat bra chassie , coopern är också okay men tror den faller offer på sin tunga vikt.

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Jag kör en c2 1,6 sensodrive som privatbil, rätt rolig, men lite för lite effekt och tråkig växellåda.
Den med 125hk och riktig låda är nog kanon som busbil, men jag tror den blir svår att få snabb, då hjulhusen är små blir det svårt att få plats med hjulen (som är större än original). Att de får plats gör de nog, men bilen är rätt hög fr. början och den bör sänkas rätt mkt. Vilket kan bli svårt med de hjulen.


...från början räknade dom ju effekten på c2an från 110 hk eftersom 125hk då ej fanns. Och då var den en av de bästa på pappret. Men nu med 125hk så blir den ju aningen sämre.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



ege skrev:
Jag kör en c2 1,6 sensodrive som privatbil, rätt rolig, men lite för lite effekt och tråkig växellåda.
Den med 125hk och riktig låda är nog kanon som busbil, men jag tror den blir svår att få snabb, då hjulhusen är små blir det svårt att få plats med hjulen (som är större än original). Att de får plats gör de nog, men bilen är rätt hög fr. början och den bör sänkas rätt mkt. Vilket kan bli svårt med de hjulen.


...från början räknade dom ju effekten på c2an från 110 hk eftersom 125hk då ej fanns. Och då var den en av de bästa på pappret. Men nu med 125hk så blir den ju aningen sämre.


Förvisso sant, Jag har previlegiet att ha prövat båda då vi säljer citroen bilar här i Halmstad! Måste ändå säga att det går att åka tokattack med 18" are på VTS sen när den tom är sänkt 3-4 cm utan att det tar i!
Bilen är dock ganska understyrd till en början men blir sedan brutalt överstyrd! Precis som min gamla clio!

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



http://www.johncooper.co.uk/JohnCooperSite/pages/home/default.asp
Finns ju redan en klass med MINI i england så grunden är nog lätt att få ihop iaf
Citera
Elitracing (åskådarracing)
STCC 1600
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande