Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Flytande bromsok
2 besök senaste veckan (7023 totalt)
J West

Här sen Jan 2004

Trådstartare
Flytande bromsok

Satt och läste tester på nya M5 och där stod det att den hade 2kolvs flytande bromsok fram

vad menas med flytande ? vet inte om jag hört detta innan .

MVH

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Flytande bromsok

J West skrev:
Satt och läste tester på nya M5 och där stod det att den hade 2kolvs flytande bromsok fram

vad menas med flytande ? vet inte om jag hört detta innan .

MVH

Normalt sett så avses att det bara sitter bromskolv(ar) på ena sidan av skivan och den andra är så att säga ett mothåll, ungeför som en skruvtving där gängade delen motsvarar bromskolven.

Här sen Jan 2004

Trådstartare
är det verkligen så bra ?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

J West skrev:

Inte bra men billigt att tillverka. Flytande ok alltså (kallas även för glidok).

Här sen Jan 2004

Trådstartare
men varför spara på bromsar på en bil som M5 ?

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jet skrev:

J West skrev:

Inte bra men billigt att tillverka.

Behöver inte innebära att de är dåliga. En enkel konstruktion blir inte bara billig utan även lätt thumbs up
Bmw har kört med flytande ok på M-modeller förr och de brukar ha hyfsade bromsegenskaper.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det finns ju t.o.m fördelar med enkolvs glid ok. mindre värmeöverföring till oket från klossarna t.ex. thumbs up
tyvärr också högre temperatur i klossarna thumbs down

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Vill bara tillägga att fytande ok gör lite av samma sak som en flytande skiva. Slår sig skivan så följer oket med sidledes med vågigheten. Kan vara rätt bra på en häftigare bil om man inte vill ta kostnaderna av avancerad skivmontering. Jag har själv sidledes flytande skivor och dom skramlar också vilket BMV köpare inte skulle acceptera.
Göran Malmberg

Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

Det var som... har verklien E60 M5 flytande två kolvs ok fram???

Ja, det ser verkligen så ut!

Som Göran skriver: Flytande ok skramlar gärna, BMW borde vara extremt intresserade av att det absolut inte skrammlar!

Mariestad
Här sen Feb 2007

vill inte starta en ny tråd för varje fundering jag har, så jag sparkar upp den här.

hur är det med styvheten hos flytande ok? finns det några ok som utmärker sig? Är det bara wilwood och SSBC på eftermarknaden som har flytande ok i sortimentet?

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

triple skrev:
Som Göran skriver: Flytande ok skramlar gärna, BMW borde vara extremt intresserade av att det absolut inte skrammlar!

tyckte han sa att flytande skivor kan skramla. har aldrig hört att ok skulle skramla?

Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007

alla bilar jag ägt har haft flytande ok, och har aldrig hört ett enda skrammel?

Stockholm
Här sen Maj 2003

Har flytande kvar bak på min S2a och de skrammlar. Men det är oftast först när oken har några år på nacken som de börjar väsnas. Mina ok har ju setat på sedan 94 så de är ju lite till åren. Det som händer är att godset i ok-hållaren nöts ner så att glidpinnen får ett litet för stort glapp i hållaren. Så när jag kör på grusväg låter det rent ut sagt för jäkligt. Men nyare konstruktioner av flytande ok kanske har annan konstruktion för att det inte ska bli så här. Eller så räknar man helt enkelt med att okets och ok-hållarens livslängd inte är 10++ år.

Rent personligt känns det lite osportigt med flytande ok men antar att BMW's ingengörer har sina anledningar. De lär ju inte vara helt tappade bakom flötet, eller?

Corsa

Här sen Apr 2003

Ferrari 328 har flytande ok. Inget skrammel, bra känsla, feedback och inbromsning. Det går mycket bra att moderera bromskraften så att man alltid ligger intill låsning.
Det fungerar bra om det är välgjort och avstämt. Annars känns väl just den komponenten lite sisådär på en Ferrari...

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är ni så okänsliga för ofjädrad vikt att ingen nämt den aspekten än?
Nu går det säkert att få till vettigt lätta glidok men konstruktionen verkar ofta bli bra mycket tyngre än ett ok med kolvar på båda sidor. Gjutjärn /smide är ju dessutom vanligt material i ok och glidhållare (osäker på om alu vore bättre i konstruktionen).
Men det fungerar finfint (skramlar och klonkar lite eftersom komfortdetaljer som "skrikplattor" och fjädrar rationaliserats bort).

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

NEo skrev:
Har flytande kvar bak på min S2a och de skrammlar. Men det är oftast först när oken har några år på nacken som de börjar väsnas. Mina ok har ju setat på sedan 94 så de är ju lite till åren. Det som händer är att godset i ok-hållaren nöts ner så att glidpinnen får ett litet för stort glapp i hållaren. Så när jag kör på grusväg låter det rent ut sagt för jäkligt. Men nyare konstruktioner av flytande ok kanske har annan konstruktion för att det inte ska bli så här. Eller så räknar man helt enkelt med att okets och ok-hållarens livslängd inte är 10++ år.

Rent personligt känns det lite osportigt med flytande ok men antar att BMW's ingengörer har sina anledningar. De lär ju inte vara helt tappade bakom flötet, eller?

Silikonfett i hållaren där glidpinnen går tar bort allt glapp.

Släng kopparpastan som vissa stoppar i där.

Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

Corsa skrev:
Ferrari 328 har flytande ok. Inget skrammel, bra känsla, feedback och inbromsning. Det går mycket bra att moderera bromskraften så att man alltid ligger intill låsning.
Det fungerar bra om det är välgjort och avstämt. Annars känns väl just den komponenten lite sisådär på en Ferrari...

inte utan att man lyfter på ögonbrynen här. Tror bestämt att jag vill lära mig mer om 328:ans bromssystem

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

NEo skrev:

Att glidpinne nöts ner beror ju knappast på slitage av bromsningen i sig utan av att det inte varit hel damask eller rent fett där. Lite grus eller vatten med rost som följd orsakar slitaget och skapar glappet!!

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

någon som har koll på vart man kan få tag på hållare för flytande ok? Är det endast märkesåterförsäljaren och skroten som gäller för den detaljen?

Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Mina glid-ok passade direkt på spideln och hade således inga hållare. Men antar att man demonterar samtidigt som när man demonterar oken från skroten

Citera
Allmänt banåkaforum
Flytande bromsok
2 besök senaste veckan (7023 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande