|
|
Chrisss
Kungsängen

Här sen Jul 2004
Inlägg: 233
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Bosse L
Tyresö

Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050
|
28 Jan 2005 20:56
|
|
|
Beträffande historisk racing stämmer det inte riktigt.
De historiska racing och rallybilar som har/får ett FIA App K handling som classic eller historic berörs inte, pga att FIA:s internatuionella regelverk är överställt SBF:s nationella.
Finns idag några andra fall där SBF:s nationella regler krockar med FIA.s internationella i Appendix K Även i dessa fall har FIA reglen/tolkningen företräde.
I praktiken innebär det att endast SSK Classic och de bilar i klassiska rallycupen och nya veteran i rally, som ej har FIA App-K handling drabbas om detta förlslag går igenom.
F.ö. håller jag till 100% med om det mindre genomtänkta i att lansera ett förslag med nuvarande utformning!
Ska du skicka in detta överklagande till SBF brådskar det nog. Årsmötestider stundar strax, då brukar sådant här klubbas igenom. Bäst är nog att parallellt gå den formella vägen via SBF-klubb och disktrikt. |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Andreas A
Luleå & Mörbylånga

Här sen Nov 2002
Inlägg: 797
|
29 Jan 2005 14:34
|
|
|
Vad gäller turbo och closed loop så beror det ju självklart på hur man mappat och vilken typ av sensor man använder.
Jag kan ta min egen bil som exempel eftersom jag precis varit med och provat ut ett trimchip med just closed loop för standard sensorn. (smalband)
Closed loop så länge:
Varvtal < 4000v/min
Turbotryck < 0,3bar
Gaspjällsläge < 2/3
Det finns några ytterligare parametrar som styr detta men kort sagt så den bara i closed loop vid normal, lugn körning.
Vid rejsigare körning blir den direkt ett miljösvin. *oink* *oink*
Å andra sidan är den mindre skadlig än de som kör helt utan lambdastyrning.  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Bosse L
Tyresö

Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050
|
30 Jan 2005 15:42
|
|
|
Magnus Thomé skrev: | Men stämmer det att Roadsport och alla märkesserier (där många kör med gatreggade bilar) kommer få köra på landsväg hur de vill, på gatbilsbanträffar hur mycket de vill men inte ett 12 varv sprintrace? |
Radsport och VOC och möjligen LOCost och någon fyndbörsare är väl i stort de som som kan vara inreggade racebilar och därmed drabbas på racingsidan.
På märkesklubbträffsidan drabbas väl PCS, Alfa och BMW:s raceserier.
om effekterna blir så bakvända som du målar upp Magnus, beror väl också på om miljötalibanerna låter hobbybilar på landsvägen vara i fred. Det är jag långt ifrån säker på att dom gör....
personligen tycker jag alla sådana här miljöutspel oavsett vem som lanserar dom mest är populistiska utspel, utan praktisk nytta, så även i detta fall.
Tyvärr är denna totalt uteblivna repsekt inför konskevenserna för bredracingen på hobbynivå, något som mycket tydligt även speglas genom FIA:s attityd och långsiktiga agerande.
SBF brukar vanligtvis befinna sig lite närmare verkligheten, även om man ibland måste ifrågasätta vissa beslut och förslag.  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
dstr
Helenelund

Här sen Nov 2002
Inlägg: 2265
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Dan Hovang
Vressel

Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Bosse L
Tyresö

Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050
|
02 Feb 2005 08:31
|
|
|
Vilken tur jag har!
Jag har läkarintyg på att jag är allergisk mot katt  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Bosse L
Tyresö

Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050
|
02 Feb 2005 08:56
|
|
|
En annan tanke i detta med katalysatorkravet.
Blir ju lite nyfiken på vilka konskvensutredningar som gjorts och hur de i så fall gjorts?
Finns ju en uppenbar risk att man iaf monentant under ett antal år tappar utövare i flera discipliner.
Aktiva som, liksom flera här på forumet, blir irriterade, inte minst över att ett för vissa bilar mera svårtlöst krav, bara klubbas igenom utan dialog med berörda förare, arrangörer, klubbar etc.
Aktiva på hobbynivå som anser att katalysatorkravet gör deras hobby för dyr och lägger, av eller övegår till "gråsonen" banträffar i icke SBF anslutna klubbars regi.
Aktiva som har tävlingsfordon som av tekniska skäl ej kan förses med katalysator, eller endast med mycket omfattande modifieringar.
Tänker här främst på äldre tävlingsbilar, utan FIA HTP-handling. Dessa finns främst i roadsport, modsport och SSK Classic, men givetvis även i andra klasser. I rally gäller det väl många grupp E och H bilar och samtliga i "Nya veteran" t.ex. Tror att även rallycrossen och isracingen har en stor andel sådana bilar.
Skall dessa bilar bara bort från banorna, eller förväntas just dessa hobbyåkare lägga extra mycket pengar på att uppfylla katalysatorkravet?
Som racerhsitoriker tycker jag okcså det är katastrof om bilar i t.ex. SSK-Classic måste förändras från sitt historiska utförande för att få tävla!
Har verkligen SBF utrett dessa scenarios, eller har man bara siktat på att ta hem miljöpopulistiska poäng, i tron att man den vägen underlättar för bilsportne och dess utövare på sikt?
För oss som tävlar med historiska racerbilar, gäller ju att vi måste ha en Fia HTP-handling på våra bilar.
Då FIA-regleverket "står över" SBF: nationella, slipper vi på dessa bilar katalysatorkravet .(vilken är ett m åste för historisk racings överlevnad, merparten av våra bilar går INTE att rena med katalysatorteknik om det historiska utförandet ska bevaras!)
Problemet i racerhistoriska kretsar är att den nya HTP-handelingen fråm i år kostar 5000:-!!!!
Detta gör att det jäser även i våra led och att en del överväger lägga av pga ksotnadsökningarna och sättet på vilket dessa införs.
Vart är vi på väg egentligen?????
om mina scanarios stämmer med den framtida verkligheten, har svensk bilsport och SBF verkligen råd med de kosnekvenserna?
Det finns många frågar att ställa, vilket jag verkligen hoppas görs i de styrande forum som finns. |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
dstr
Helenelund

Här sen Nov 2002
Inlägg: 2265
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 212
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Bosse L
Tyresö

Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050
|
02 Feb 2005 17:46
|
|
|
SBF har i något styrelse protokoll under fjolåret talat sig vamrt för just etanol i E85 blandning.
Hade nog som sagt varit bättre att lägga krutet där.
Under förutsättning att även t.ex. en gammal B20 eller Opel 1900 med webrar också kan köras på detta bränsle. (har ingen egen kunskap kring E85 so far, men troligen efter denna säsong....)
Vi som kör två-takt kan ju glömma allt vad katalysatorer heter, de blir lika effektiva efter de första 30 sekunderna som vilken Gevaliaburk som helst..... Tur att det itne gäller våra obehagliga miljösvninsbilar.  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
dstr
Helenelund

Här sen Nov 2002
Inlägg: 2265
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Dan Hovang
Vressel

Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sen Apr 2004
Inlägg: 14756
|
02 Feb 2005 20:50
|
|
|
om vi skall skojja till det ännu mer så finns det ingen kat från Mazda med i FIAs lista (jag har totalt blöta fötter när det gäller vem som tillverkat den). Bilen är helbilsgodkänd och får därmed officiellt inte pillas med för att vara besiktningsbar. Detta innebär att det inte går att köra Roadsport med nyare Miator mao....
Nu kommer det säkert inte bli så tokigt till slut eftersom SBF är en förening uppbyggd av människor. Det kan bli lite snett och så i början men det kommer väl att praktiseras på en lite rimligare nivå. De värsta klavertrampen kommer väl att rättas till men det blir lite osäkert under första året. Kan det vara värt en protest för att få se hur det hela fungerar....
Hur hanteras kattar praktiskt i andra länder där det krävs FIAkatt för att tävla (tyskland va)?
Hur har museumklasserna det där? |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Qaz
Uppsala

Här sen Okt 2004
Inlägg: 767
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Jan N
Höllviken
Här sen Okt 2004
Inlägg: 10
|
22 Jun 2005 09:21
Katalysatorer
|
|
|
Höllviken 2005-06-15
Öppet brev till SBF
Racingutskottet
Bilsportens Hus
Bergkällavägen 31A
192 79 SOLLENTUNA
KATALYSATORER PÅ ÄLDRE BILAR
Tidpunkten närmar sig då katalysator blir obligatorisk på samtliga banracingbilar. Några klasser har redan detta krav. Givetvis skall moderna bilar uppfylla dagens miljökrav men att t.ex tvinga registrerade bilar, godkända av SBP att montera kat för att köra på tävlingsbanorna verkar inte vara vettigt.
Vad jag förstår är detta ett spel för gallerierna d.v.s. miljöaktivisterna och har inte något som helst med miljöförbättring att göra. Detta skall de tävlande bekosta genom att installera kat, med mätnippel, dra om avgassystemet, montera värmeskydd, eventuellt ändra på karosseriet/chassit samt ombestycka förgasarna i förekommande fall. Ändra dragningen av avgasrören när det gäller sportvagnar och racersportvagnar innebär ofta stora ingrepp i bilen eftersom plats för katalysator ej finnes. Kostnaden för genomsnittsinstallationen kommer i gynnsammaste fall att ligga kring 6.000 - 10.000:-. Vissa bilar kräver två katalysatorer. Mycket pengar för de hobbyförare som kör i klasser där sponsring är obefintlig och man får betala allt själv.
Jag ifrågasätter om inte den totala miljöbelastningen blir större om man skall tillverka de komponenter som behövs för installationen, installationsarbetet (inkl ev ombestyckning av förgasare och körning på rullande landsväg) än om man kör 40 - 50 mil årligen utan kat.
Hade det inte varit bättre om SBF inriktat sig på att verkligen förbättra miljön. Till exempel de numera vanligtvis förekommande dieselgeneratorerna, som arrangörer eller banägare ställer ut under tävlingshelgerna, för att banägarna skall kunna minska ner huvudsäkringarna till den fasta försörjningen. Miljöbelastning och kostnaden för deltagarna har därmed rusat i höjden. I dagens Miljösverige kan banorna inte leverera ström från det fasta nätet till deltagarna! Snart har vi kanske 150 små elverk knattrande i depåerna (utan kat). Här skulle verkligen SBF kunna göra en insats för sina medlemmar och miljön!
SBF verkar inte ha haft något ordentligt beslutsunderlag och berörd vagnpark/förarkategori har inte inventerats ordentligt. Jag har korresponderat med Kåge Schildt om detta för en tid sedan och har blivit uppmanad av Racesam att visa den senaste e-mailkorrespondensen på lämplig plats på internet.
Jag hoppas innerligen att SBP omprövar sitt beslut och medgiver dispens för de äldre bilarna som annars innebär ytterliggare en meningslös ekonomisk börda för förarna.
Med vänlig hälsning
Jan Nordgren
orförande Racesam samt representant för SPVM.
Kråkbärsvägen 10
236 42 HÖLLVIKEN
Tel 040-454588 kväll 040-454838
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Jan Nordgren [mailto:jnc@telia.com]
Skickat: den 3 februari 2005 23:26
Till: 'Kåge Schildt'
Ämne: SV: Katalysatorer
Hej Kåge!
Tack för din reaktion på vad jag skrivit. Det mörker du anser omge mig är nog inte så dominerande som det ljus du bländas av! Tyvärr är det ju en minoritet som styr Sverige - med miljöpartiet som väger över vågskålen - och vi bör nog besinna oss att inte självmant komma med lösningar som de inte ens skulle kunnat drömma om!
SBF slår klart och tydligt fast att det inte ges några dispenser. Detta innebär att bilar som i dag är godkända av SBP måste montera katalysatorer.
Det måste anses som anmärkningsvärt att bilsporten ställer högre miljökrav än myndigheterna. Miljön lär inte vinna mycket på detta däremot försäljarna av katalysatorer. Förarna får dessutom punga ut med ytterliggare en summa pengar och mycket arbete. Varje sådan här pålaga säges inte betyda så mycket eftersom förarna "ändå lägger ner så mycket på sina bilar". Så resoneras ofta när avgifter skall höjas och nya pålagor tillkommer. Sammantaget blir detta större summor som påverkar antalet deltagare negativt. Vi vill väl inte strypa bilsporten och absolut inte begå självmord.
De förare som utövar banracing 5 - 10 timmar per år lär släppa ut en försvinnande liten del avgaser jämfört med transporterna till och från banorna!
Ett slag i luften som inte har ett dugg med miljöförbättring att göra - troligtvis smutsas miljön ner mer när katalysatorerna tillverkas och transporteras innan de säljes till konsumenten!
SBF skall tillvarata förarnas intresse i stället för att förblindas av en liten udda klick politiker.
SBF borde titta på att på reella åtgärder och inte meningslösa symbolhandlingar på utövarnas/licensbetalarnas bekostnad. T.ex. belöna dom som transporterar sina fordon på ett miljövänligt sätt. Uppmuntra arrangörerna att teckna bättre elavtal med elleverantörerna så att man slipper hyra in dieselgeneratorer som står och spyr ut avgaser 24 timmar om dygnet.
Du talar om skärpta miljökrav och att detta skulle kunna vara ett krav på katalysator för all vår verksamhet. Ni har därför infört katalysatorkrav för att förebygga ett sådant beslut. Detta verkar vara ett svepande försök att rättfärdiga ett illa övertänkt och ej förankrat beslut! På vilket sätt förebygger SBF:s nya krav denna odefinierade skärpning? Vilken myndighet eller organisation kommer att ställa dessa krav? Är det möjligen så att SBF kryper och inte tar en strid för vår verksamhet? Vart kommer en sådan undflyende hållning att ta bilsporten? Någon gång bör SBF sätta ned foten och ta en strid för oss utövare/licensbetalare!
Visst går det att montera katalysatorer. Det är inte svårare att montera en katalysator än en förgasare. "Fungerat väl på både förgasarförsedda bilar samt bilar med insprutningssystem av tävlingskaraktär": Vad är "Fungerat väl"? Att dom har suttit kvar utan att brinna upp? Vilka mål har funnits för reningsgrad? Har dessa uppnåtts? Vilka fältstudier hänsyftas till? Vem har genomfört dessa? Resultat? Källa? Utan att redovisa detta så äger denna typ av argumentation ingen större giltighet. Vilka gränsvärden är SBF ute efter? Hur långt ifrån ligger bilarna idag? Kommer man att ha samma gränsvärden på alla bilar, motorer, moderna och historiska?
Angående er redan inköpta testutrustning.
Vad är det för reglemente som kommer att styra detta? Vad är bestraffningen? Uteslutning från tävlingen eller serien? om det är samma utrustning
som SBP har så betyder det att den är lika lätt att lura.
Du hänvisar till "att Bilsporten tagit över fordonskontrollen från Svensk Bilprovning för våra homologerade rallybilar." Anledningen till detta, just för denna klass är inte en miljöfråga utan en regelfråga, då en homologerad bil skall stämma med den homologering som fabrikanten gjort. Dessutom är det en bil som skall kunna köras på allmän väg enligt gällande regler för detta. Efterkonstruktion och återigen ett dåligt underbyggt argument för att rättfärdiga ett dåligt genomtänkt beslut.
Helt klart är att moderna motorer skall ha katalysator. SBF måste dock tänka på de minimala miljövinster som göres när äldre bilar - många dessutom godkända utan avgasrening av SBP - tvingas att montera katalysator. Låt inte förarna bekosta SBF:s meningslösa spel för miljöaktivisterna!
Jag hoppas att ni överväger ert redan tagna beslut och reviderar det!
Hälsningar
Jan Nordgren
_______________
JNC Consulting AB
Kråkbärsvägen 10
SE-236 42 HÖLLVIKEN
Sweden
Tel +46 (0)40 454588
Fax +46 (0)40 456666
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kåge Schildt [mailto:kage@schildts.com]
Skickat: den 20 januari 2005 15:54
Till: jnc@telia.com
Ämne: Katalysatorer
Hej Jan.
Jag har med stort intresse läst Nyhetsbulletinen för Spvm och där tagit del av dina olika omdömen.
Jag bifogar skrivning nedan som förhoppningsvis kan hjälpa till att skingra det kompakta mörker du fastnat i och samtidigt sprida något ljus kring en horisont som är betydligt vidare än din beskrivning.
Hälsningar
Kåge
Katalysator i framtidens bilsport.
Miljöfrågorna har fått en allt mer framträdande betydelse i dagens samhälle.
Vi kan dagligen läsa i tidningen om luftföroreningar, växthuseffekten, miljögifter och annat som påverkar den miljö vi lever i.
Vi är väl alla överens om att vi måste värna om miljön och se till att vi inte förorenar och/eller påverkar miljön negativt mer än absolut nödvändigt.
Bilsportens del i miljöförstöringen är väldigt liten, men ifrågasätts som företeelse av miljörörelsen och till del av vissa myndigheter.
Detta kan vi bland annat se i de regler som gäller ljud från motorsportanläggningar och terrängkörningslagen.
Dessa regler är nu föreslagna att ytterligare skärpas trots att de redan nu är strängare än för annan likartad verksamhet. Bilsportförbundet har agerat i dessa frågor och hoppas få gehör för våra synpunkter.
För oss är det därför viktigt att agera på ett sådant sätt att vi på ett trovärdigt sätt kan hävda våra synpunkter, när skärpningar föreslås som skulle kunna äventyra vår verksamhet.
En sådan skärpning skulle kunna vara ett krav på obligatorisk katalysator för all vår verksamhet, där myndighet även föreskriver hur vi ska lösa det.
För att förebygga att ett sådant beslut kommer till har vi tagit beslut om katalysator på ett sätt som är tekniskt genomförbart för vår del.
Ur teknisk synvinkel är det som regel inte längre några problem att eftermontera katalysatorer på äldre förgasarförsedda bilar.
De katalysatorer som idag erbjuds på marknaden och som uppfyller, antingen FIAs krav alternativt SBFs krav, har vid två års fältstudier fungerat väl på både förgasarförsedda bilar samt bilar med insprutningssystem av tävlingskaraktär.
SBF har även sedan ett par år inhandlat en mobil utrustning för att kunna göra stickprovskontroller på tävlingar avseende utsläpp, en utrustning likställd den som finns på Bilprovningsstationerna och som även godkänts för ändamålet av Vägverket i samband med att Bilsporten tagit över fordonskontrollen från Svensk Bilprovning för våra homologerade rallybilar.
Mot bakgrund av ovanstående relaterat så är det Förbundsstyrelsens fasta övertygelse att beslut om införandet av katalysator i bilsporten kommer att gagna sporten på sikt, och visa på ett stort miljömedvetande och ansvar. _________________ Jan Nordgren |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
|