Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:


Hur tillsätts folket som sitter och fattar sånnahär beslut?


På liknande sätt som vår riksdag

Inte ovanligt att pampar, oavsett nivå, på något sätt tappar fotfästet vad gäller den verkliga verksamheten. Samma har jag sett hända i andra idrottsföbund oxo.

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:
Det är ju ganska uppenbart en 100% politisk fråga. Jämfört med bilismen i övrigt så är ju den samlade miljöeffekten från racing marginell, om nu en katalyastor fungerar alls på den aktuella bilen.

Förutom att beslutet är helt vansinnigt så är det knappast varken förenat med intresset eller förankrat hos alla de medlemmar som berörs.

Hur tillsätts folket som sitter och fattar sånnahär beslut?


På samma sätt som dom flesta stora organisationer och föreningar..... dvs en samling med människor som som känner varandra och för fram sina egna utvalda personer........

Har till exempel förklarat mig villig att medverka i beslut och kommiteer, men risken att jag blir utvald är nog försvinnande liten. Då jag står utanför och sköter enbart SLC och dess tävlandes intressen,även fast jag tror att jag skulle om jag till exempel var med i Racingutskottet kunna vara mer opartisk än en del som är/varit med som ledamöter där.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kollade med min kontakt på Miljödepartementet som själv är MYCKET motorintresserad och kör E-type, givetvis utan kat. Han hade inte hört någonting om detta men lovade hålla ett öga på vad som händer. Han trodde knappast att detta skulle gå igenom.

Vore bra att veta om det finns som en motion i Riksdagen eller som lagförslag från Regeringen.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Är det inte bara SBF:s eget förslag då? Verkar ju konstigt om riksdagen skulle börja lägga sig i vilka klasser som skall tvingas införa det först, etc.. Kan möjligen komma ifrån FIA? Kanske mest till för att stoppa alla insändare av typen "stoppa motorsporten, som inte ens använder katalysator". Planterar inte FIA(FOCA?) träd i regnskogar också, som motsvarar vad F1 släpper ut?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är säkert så, men som flera skrev tidigare så låter det som ett politiskt förslag och jag har svårt att se varför SBF självmant så uppenbarligen skulle införa något som motverkar hela bilsportrörelsen utan politiska påtryckningar. SBFs miljöregler styrs nog närmast genom naturvårdsverket så om det kommer från myndighetshåll så är det nog därifrån egentligen. Anledningen till att jag kollade med min kompis på Miljö är att han brukar ha bra koll på saker som detta (han själv är opolitisk tjänsteman)
.
Jag läste igenom de senaste protokollen från SBF:s miljöutskott och hittade inget där om detta. Annat än att det är en ny miljöpolicy på gång men inget publicerat ännu.

Är det någon som haren säker källa till detta påstående och i vilket sammanhang det skulle ha dykt upp?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Superswift skrev:
Det är säkert så, men som flera skrev tidigare så låter det som ett politiskt förslag och jag har svårt att se varför SBF självmant så uppenbarligen skulle införa något som motverkar hela bilsportrörelsen utan politiska påtryckningar. SBFs miljöregler styrs nog närmast genom naturvårdsverket så om det kommer från myndighetshåll så är det nog därifrån egentligen. Anledningen till att jag kollade med min kompis på Miljö är att han brukar ha bra koll på saker som detta (han själv är opolitisk tjänsteman)
.
Jag läste igenom de senaste protokollen från SBF:s miljöutskott och hittade inget där om detta. Annat än att det är en ny miljöpolicy på gång men inget publicerat ännu.

Är det någon som haren säker källa till detta påstående och i vilket sammanhang det skulle ha dykt upp?


Tyvärr är det nog så att vissa personer i bilstyrelsen tror att dom kan ta billiga poäng politiskt utåt sett i samhället genom att SBF självmant inför sådana krav....... själv tror jag dom flesta struntat fullständigt i bilsporten (eftersom som någon skrev bilsportens miljöpåverkan är försumbar i det stora hela) men däremot om vi inför det själva så lär nog kraven hårdnas vartefter från samhället.... Och då kommer t.ex kravet på att kattarna SKA fungera....och då lär ju vissa bilar få seriösa problem.

Jämför med bullerproblematiken.... som bilsporten införde självmant för ett antal år sen och nu håller vi få så hårda krav att ingen kommer klara det överhuvudtaget om det senaste förslaget från naturvårdsverket går igenom.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Rallycross supernationell skulle egentligen haft katalysator redan iår men fick dispens till 2005 efter påtrycknngar från förarna. Där kommer det vara så att det ska finnas en mätpunkt före och efter katten, och vid stickprov ska avgasvärdena halveras efter katten.

Sedan funderar jag varför rallycrossen ska vara först, med uppvärmning och träning kör vi ungefär 15-20 min per bil på en helg. Om man jämnför med t.ex. långlopp så blir det ju en väsentlig skillnad i avgasutsläpp.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik C skrev:
Har vi ingen som jobbar på SBF här som kan ge lite ljus över det hela?


det finns inget ljus hos sbf

dom är sämre än skattemyndigheten att ha och göra med thumbs down

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik C skrev:

Har vi ingen som jobbar på SBF här som kan ge lite ljus över det hela?

Ibland häpnar man över sitt minne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8625
Jobbar dock med andra saker än miljöfrågor...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag ser iofs inte varför det skulle vara en nackdel med katalysator på en relativt modern bil, utsläppen blir ju knappast sämre även om den inte funkar optimalt.

Men bullerkraven är märkliga. Vår racebil ger ifrån sig ca. 80 dB vid 4000 varv utan last.
Samma bil visade sig ge hela 130 dB i vissa situaioner runt banan inte för jag fattar hur.

Var och när skall det max ge 95 dB?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:
Jag ser iofs inte varför det skulle vara en nackdel med katalysator på en relativt modern bil, utsläppen blir ju knappast sämre även om den inte funkar optimalt.

Men bullerkraven är märkliga. Vår racebil ger ifrån sig ca. 80 dB vid 4000 varv utan last.
Samma bil visade sig ge hela 130 dB i vissa situaioner runt banan inte för jag fattar hur.

Var och när skall det max ge 95 dB?


På Moderna bilar näe...... men förslaget gäller ALLA racerbilar till 2008, och hur lätt blir det då att få på en fungerande KAT på en Saab två-taktare som dessutom måste följa Appendix K reglementet från FIA?

Det är väl inget konstigt att det låter 80 utan last (speciellt om dom mäter bak enbart på avgasröretochanvänder någon egen mätmetod) för när ni åker fullt så finns det en massa andra saker som låter såsom insug, vxl-låda, skrammel från trasiga delar och dessutom lägg till att dom förmodligen mäter konstigt typ vid ett ställe där ni passerar och ljudet slår emellan räcken........

Men normalt i sverige så låter en nyare BMW som du har ca 97 - 100db med odämpat avgassystem om man mäter 10 meter från sidan under fullfartspassering på ett fritt ställe utan reflexer från murar och armcoräcken. Och grejjar utan stora problem 95db

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
Jag ser iofs inte varför det skulle vara en nackdel med katalysator på en relativt modern bil, utsläppen blir ju knappast sämre även om den inte funkar optimalt.

Men bullerkraven är märkliga. Vår racebil ger ifrån sig ca. 80 dB vid 4000 varv utan last.
Samma bil visade sig ge hela 130 dB i vissa situaioner runt banan inte för jag fattar hur.

Var och när skall det max ge 95 dB?


Nä, det är väl kanske inte ngn direkt nackdel på en nyare bil, men tekniskt sett är nog nyttan försumbar eller ivf endast mkt liten.

Det står lite här, men vet inte om det svarar på din fråga igentligen. En sak är dock säker, dB-värdet på instrumentet beror en på en massa saker i saker i omgivningen, avståndet t.ex påverkar väldigt mycket.

http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Katalysator.pdf
http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Ljudmatnig.pdf

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:
Jag ser iofs inte varför det skulle vara en nackdel med katalysator på en relativt modern bil, utsläppen blir ju knappast sämre även om den inte funkar optimalt.

Men bullerkraven är märkliga. Vår racebil ger ifrån sig ca. 80 dB vid 4000 varv utan last.
Samma bil visade sig ge hela 130 dB i vissa situaioner runt banan inte för jag fattar hur.

Var och när skall det max ge 95 dB?


På Moderna bilar näe...... men förslaget gäller ALLA racerbilar till 2008, och hur lätt blir det då att få på en fungerande KAT på en Saab två-taktare som dessutom måste följa Appendix K reglementet från FIA?

Det är väl inget konstigt att det låter 80 utan last (speciellt om dom mäter bak enbart på avgasröretochanvänder någon egen mätmetod) för när ni åker fullt så finns det en massa andra saker som låter såsom insug, vxl-låda, skrammel från trasiga delar och dessutom lägg till att dom förmodligen mäter konstigt typ vid ett ställe där ni passerar och ljudet slår emellan räcken........

Men normalt i sverige så låter en nyare BMW som du har ca 97 - 100db med odämpat avgassystem om man mäter 10 meter från sidan under fullfartspassering på ett fritt ställe utan reflexer från murar och armcoräcken. Och grejjar utan stora problem 95db


Tycker iofs att det gnällts en del om katalysatorer från folk med bilar som mycket väl skulle funka med kat.

Vet inte om du är medveten om att dB är en logaritmisk skala och hur mycket högre 130 dB är en 95 dB, men en sak är säker, det kommer iaf inte av att man kör 20 km/h med den tvådelad växellåda.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
Nä, det är väl kanske inte ngn direkt nackdel på en nyare bil, men tekniskt sett är nog nyttan försumbar eller ivf endast mkt liten.

Det står lite här, men vet inte om det svarar på din fråga igentligen. En sak är dock säker, dB-värdet på instrumentet beror en på en massa saker i saker i omgivningen, avståndet t.ex påverkar väldigt mycket.

http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Katalysator.pdf
http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Ljudmatnig.pdf


Nu är det ju uppenbart att det handlar om politiska poäng så den tekniska funktionen är rätt ointressant.

Jo men 130 dB mäts vid förbipassering (ngnstans) och jag fattar verkligen inte hur vi kom upp det.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:
Jag ser iofs inte varför det skulle vara en nackdel med katalysator på en relativt modern bil, utsläppen blir ju knappast sämre även om den inte funkar optimalt.

Men bullerkraven är märkliga. Vår racebil ger ifrån sig ca. 80 dB vid 4000 varv utan last.
Samma bil visade sig ge hela 130 dB i vissa situaioner runt banan inte för jag fattar hur.

Var och när skall det max ge 95 dB?


På Moderna bilar näe...... men förslaget gäller ALLA racerbilar till 2008, och hur lätt blir det då att få på en fungerande KAT på en Saab två-taktare som dessutom måste följa Appendix K reglementet från FIA?

Det är väl inget konstigt att det låter 80 utan last (speciellt om dom mäter bak enbart på avgasröretochanvänder någon egen mätmetod) för när ni åker fullt så finns det en massa andra saker som låter såsom insug, vxl-låda, skrammel från trasiga delar och dessutom lägg till att dom förmodligen mäter konstigt typ vid ett ställe där ni passerar och ljudet slår emellan räcken........

Men normalt i sverige så låter en nyare BMW som du har ca 97 - 100db med odämpat avgassystem om man mäter 10 meter från sidan under fullfartspassering på ett fritt ställe utan reflexer från murar och armcoräcken. Och grejjar utan stora problem 95db


Tycker iofs att det gnällts en del om katalysatorer från folk med bilar som mycket väl skulle funka med kat.

Vet inte om du är medveten om att dB är en logaritmisk skala och hur mycket högre 130 dB är en 95 dB, men en sak är säker, det kommer iaf inte av att man kör 20 km/h med den tvådelad växellåda.


Jorå, jag vet mycket väl hur skalan är.... Och jag vet också att tyvärr egen erfarenhet på vissa banor hur dåliga en del är på att mäta relevanta mätvärden och hur taskiga apparater dom har när det gäller kalibrering osv....... för ska det vara riktigt korrekt så varje gång man har fått ett mätvärde över 94 db så ska mätaren kalibreras om för säkerhets skull för att vara riktigt säker....... enligt dom föreskrifter som finns.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:

Nu är det ju uppenbart att det handlar om politiska poäng så den tekniska funktionen är rätt ointressant.

Jo men 130 dB mäts vid förbipassering (ngnstans) och jag fattar verkligen inte hur vi kom upp det.


Javisst är det ngn sorts politik, håller helt med. Sen om det är vettig politik kan man undra.

oerhört stora skillnader i mätvärde, 80 dB är väl typ samtalsnivå och 130 dB är inte långt ifrån en jetmotor på fullt ryt. Tycker det känns som mätfel eller knasig mätmetod.

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:

Javisst är det ngn sorts politik, håller helt med. Sen om det är vettig politik kan man undra.

oerhört stora skillnader i mätvärde, 80 dB är väl typ samtalsnivå och 130 dB är inte långt ifrån en jetmotor på fullt ryt. Tycker det känns som mätfel eller knasig mätmetod.


om det behövs för att vi skall få fortsätta med racing så är det ett lågt pris vare sig det har en minimal effekt på miljön eller inte.

Tycker också det låter som mätfel, blev grymt förvånad då vi fick varning för det i det senaste racet.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Jorå, jag vet mycket väl hur skalan är.... Och jag vet också att tyvärr egen erfarenhet på vissa banor hur dåliga en del är på att mäta relevanta mätvärden och hur taskiga apparater dom har när det gäller kalibrering osv....... för ska det vara riktigt korrekt så varje gång man har fått ett mätvärde över 94 db så ska mätaren kalibreras om för säkerhets skull för att vara riktigt säker....... enligt dom föreskrifter som finns.......


Den där mätaren som mätte 130 dB borde nog kalibreras.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
Pär Hylander skrev:

Javisst är det ngn sorts politik, håller helt med. Sen om det är vettig politik kan man undra.


om det behövs för att vi skall få fortsätta med racing så är det ett lågt pris vare sig det har en minimal effekt på miljön eller inte.
.


Ja, det tycker jag oxo är värt. Men det jag undrar är om frivillig eftergiftspolitik är rätt väg att gå. Antagligen lär vi aldrig få veta det.

Edit, jag försöker för det mesta hålla mig ifrån politska diskussioner. Så jag förvånar mig själv med mitt engagemang i denna frågan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Jorå, jag vet mycket väl hur skalan är.... Och jag vet också att tyvärr egen erfarenhet på vissa banor hur dåliga en del är på att mäta relevanta mätvärden och hur taskiga apparater dom har när det gäller kalibrering osv....... för ska det vara riktigt korrekt så varje gång man har fått ett mätvärde över 94 db så ska mätaren kalibreras om för säkerhets skull för att vara riktigt säker....... enligt dom föreskrifter som finns.......


Den där mätaren som mätte 130 dB borde nog kalibreras.


Finns 2 olika skalor. dbA och dbC, ställer man mätaren på dbC såblir det mycket högre värden.
I racing är det dbA som gäller.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
hod
Mjölby
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Hej alla som pratar db,
3 db är en fördubbling av ljudtrycket
Då får man själv reda ut hur många ggr ljudet är högre vid 130 db jämfört med 90 db

130 -90 ger 40 delat med 3 ger ca 13 ggr högre ljudtryck.

_________________
Dennis Holmström
Citera
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande