Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det var ju inte så kul att vakna till denna diskution.....när man reda såg ut som ett åskmoln när man klev ur sängen.

Jag ska ringa SBF och kolla vad detta inebär.....och är det så att det är sant att alla bilar ska ha kat, så har dom åtminstone gjort en "miljövinst" när det gäller min bil. För då lägger jag ner verksamheten....och bilen får stå kvar i skogskanten tills mossan växer över den.

Tyvärr tror jag att SBF biter sig i svansen.......för det här har inget med miljö att göra....utan det är FIA som ska mjölka oss på pengar.

Jag har redan svårt att acceptera att jag ska lägga ut en massa pengar på en ny säkerhetstank.....då jag redan hade en som var säker...(godkänd i Nascar)..med där inte FIA kunnat kräva in några mutor.

Fy fan va'jag hatar dessa beslut.........Där man försöker tjäna politiska poäng.....fast det i själva verket handlar om att tjäna pengar.

och ljudmätningen på Anderstorp orkar jag inte enns komentera........
Jag fick veta bakvägen att min bil "låg på gränsen" där..........och på övriga banor tycker folk att det är synd att den går så tyst.
Tur att inte gubbfan kom och sa det själv till mej.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



johann skrev:
Tycker iofs att det gnällts en del om katalysatorer från folk med bilar som mycket väl skulle funka med kat.


Jag gnällde och har redan kat på båda mina bilar. Dom ligger också båda väl innom bullergränserna. Det gör inte att jag tycker varken förslaget i sej eller sättet det klubbats igenom är bra. Det sitter några gubbar och fattar helt meningslösa och godtyckliga beslut som gör livet surt för utövarna utan att det tillför varken sporten eller mijön någonting alls.

Det behövs en förening i Sverige som ser efter de tävlandes intressen, för det gör uppenbarligen inte SBF.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ButterflyRacing skrev:
Det var ju inte så kul att vakna till denna diskution.....när man reda såg ut som ett åskmoln när man klev ur sängen.

Jag ska ringa SBF och kolla vad detta inebär.....och är det så att det är sant att alla bilar ska ha kat, så har dom åtminstone gjort en "miljövinst" när det gäller min bil. För då lägger jag ner verksamheten....och bilen får stå kvar i skogskanten tills mossan växer över den.

Tyvärr tror jag att SBF biter sig i svansen.......för det här har inget med miljö att göra....utan det är FIA som ska mjölka oss på pengar.

Jag har redan svårt att acceptera att jag ska lägga ut en massa pengar på en ny säkerhetstank.....då jag redan hade en som var säker...(godkänd i Nascar)..med där inte FIA kunnat kräva in några mutor.

Fy fan va'jag hatar dessa beslut.........Där man försöker tjäna politiska poäng.....fast det i själva verket handlar om att tjäna pengar.

och ljudmätningen på Anderstorp orkar jag inte enns komentera........
Jag fick veta bakvägen att min bil "låg på gränsen" där..........och på övriga banor tycker folk att det är synd att den går så tyst.
Tur att inte gubbfan kom och sa det själv till mej.........


Iofs så har det här med Kat inget med FIA att göra....... utan det är en helt egen SBF produkt och nej det är inte för att skinna dig specifikt på pengar............ det gör dom på andra sätt

Tankar tycker jag iofs dom gör rätt, eftersom nyttan av en bra säkerhetstank är odiskutabel och då jag som arrangör har inte kunskapen att avgöra vad som är bra eller dåligt om det inte fanns FIA märkning..... Och det är väl inte så mycket begärt att dom Nascar-tankarna klassar in sig om dom grejjar det.

Ljudmätningen och framförallt dess resultat har du väl inget att klaga över eller? du fick ju åka...... Och dom flesta bilarna låg på gränsen...... Och det får dom ju göra så länge som dom inte går över den.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Har prata en hel del med en motorbyggare av Race motoerer Gunnar Lundström.
Han har testat en hel del med katalysatorer.
Enligt Gunnar så är det inga problem att komma under gränsvärdet, både
med förgasare och insprutningsmotorer.
Tror att finnkat är godkänd
www.finnkat.com



2.3 Kontroll av funktionen
För utvärdering av verkningsgraden ska reningseffekten på Co-halten i avgaserna mätas. För att kunna beräkna detta ska Co-halten mätas före och efter katalysatorn.
Mätmetod:
-Stillastående bil i tävlingsskick.
-Normal arbetstemperatur på motorn.
-Konstant varvtal mellan 3000 rpm och 6000 rpm.
-om det är risk finns att motorn kommer upp i för hög temperatur ska det användas en fläkt som blåser i luft

i kylaren. -Avläs Co-halten i avgaserna före katalysator/erna. Mätslangen till instrumentet ska vara anslutet via en
nippel (utvändig diam. 6 mm) som är inskruvad i katalysatorns främre kontrollhål. -Avläs Co-halten i avgassystemets utlopp. -Avläs motorns varvtal.

2.4 Krav
-Co-halten i avgaserna ska ha reducerats med minst 50 % när de har passerat genom katalysatorn. -Co-halten i avgassystemets utlopp får inte överstiga 1 %.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej alla

Mailade förstås omedelbart SBF och fick ett telefonsamtal från dem, minns ej vad mannen hette.

Det stämmer att ALLA (möjligen inte Historic) tävlingsbilar? skall ha katalysator 2007.
Det talas om en kombinerad kat och ljuddämpare som skall kunna monteras på alla bilar.
Detta skall vara vårt strå till stacken för att få mindre nedsmutsning i naturen.
Hur mycket nedsmutsning åtgår för att tillverka dessa kombo dämpare??

Vad jag vet så får man mycket nedsmutsning när man tillverkar nya bilar i stället för de gamla.

Jag vet att det åtgår tre gånger så mycket energi att tillverka en ny bil än vad som åtgår i bränsle för den gamla under hela dess livstid.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Alltså, vad är ett förbud värt om ingen kontrollerar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag tycker det är sorgligt att man blandar in politik i hobbyverksamheter och jag har ingen förståelse för att man ställer hårdare krav än svensk bilprovning inom ett område som inte är relaterat med säkerhet.

thumbs down

_________________
Anders Hansson
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Angående decibel

Jag tror att dBA = dBm

Har klippt ut följande ur Kjel&Co katalogen

Vad är decibel ?
Decibelbegreppet används för att på ett enklare sätt göra jämförelser av storheter vid beräkningar. Decibel är inte en enhet som kilo, meter eller volt. Decibel anger ett förhållande mellan två nivåer; Utgångsnivån från en mikrofon, effektförstärkningen i en förstärkare eller ljudtrycket från en fläkt i anges i decibel.

Decibelskalan
är en logaritmisk skala (ej linjär) varför det inte går att räkna om mellan decibel och watt med en enkel formel. dB-skalan anges utifrån vilken referens man sätter 0 dB.
I elektroniksammanhang förekommer två vanliga referensspänningar. Om det står 0 dBV handlar det om 1 Volt referensspänning. Om det står 0 dBm eller 0 dBu gäller 0,775 Volt som referensspänning. När man refererar till dBm menar man effekten 1 mW vid 600 ohms belastning (omräknat med ohms lag ger detta spänningen 0,775 V).

Blev vi klokare?

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Kjell Pettersson
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 30



På vilket sätt minskar en katalysator utsläpp?
Man pumpar in en varm gassammansättning i ena änden och ut i andra änden kommer förhoppningsvis motvarande mängd, om än i annan form annars är det läck någonstans.
Har inte Sverige förbundit sig via Kyoto-protokollet att minska utsläppen av Koldioxid?
Vad jag vet innebär en katalysator i bilsammanhang att man drastiskt ÖKAR utsläppen av Koldioxid.
Kanske något för SBF att tänka på.
Vad är nästa tokiga förslag?
Att publikskaran i svenska rallyt måste hålla andan?

_________________
Kjell Pettersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Utan att ha hela bakgrunden, och utan att egentligen vara "drabbad" eftersom jag aldrig hinner tävla på bana, kan jag ge några kommentarer.

Det första gäller eftermonterad kat och besiktning - så länge bilens styrsystem inte är ändrat så är det knappast något problem att besikta en gammal bil med kat, om man däremot ändrar styrsystemet (till exempel byter från förgasare till sprut, eller från icke lambdastyrt sprut till lambdastyrt) så kör det ihop sig. Förutsättningen för att det ska gå att besikta är då antingen att årsmodellen på bilen är 1975 eller äldre, eller att man tagit en komplett nyare motor med lambdastyrt sprut (typ 740-motor med kat i 240 som inte haft kat).

Den andra kommentaren gäller varför SBF väljer att självmant införa katkrav. Precis som SFRo (där jag är aktiv) är säkert SBF pressat ur miljösynpunkt och då kan man resonera att det är bättre att förekomma än att förekommas. Ett sätt att försöka blidka belackare är att genomföra en ändring som har en verkan både symboliskt men gärna också funktionsmässigt. Katalysator förstår alla "utomstående" någorlunda innebörden av och därför är det ett lätt val. Genom att visa sig intresserad av miljöfrågor kan man som motororganisation åtnjuta viss respekt även hos de som kanske inte tycker att just motorsport är så bra.

Angående hur en katalysator fungerar och verkar, så är ju tanken att omvandla farliga gaser till mindre farliga.

Som gammal miljöansvarig på ett företag inom fordonsbranschen kan jag också hälsa att argument runt att det är miljöstörande att tillverka renande utrustning normalt sett inte håller för en ordentlig granskning. En anledning är att vid tillverkningen har man koncentrerade miljöeffekter som går att åtgärda vid källan (jämfört med diffus miljöpåverkan från alla bilar som kör runt).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har pratat med Per Schoultz på SBF och P-a Wiklund på "Fin-Cat"

För alla som åker normala bilar ska det inte vara något större problen att montera kat......oavsett om ni åker förgasare eller sprut.

Men som jag misstänkte så är det en massa pengar som ska ut.

Fin-Cat's vanliga racekat kostar ca 5500:-/st och går att montera längst bak på avgassystemet.

I mitt fall måste jag ha två st kombinerad kat/ljuddämpare......där dämparna skräddarsytts till min motor.

Det kommer att dra iväg i pris......så det är inte enns någon idee att kolla exakt pris.

Så nu är ju frågan om man ska köra dom två åren som är kvar.....eller om man ska skrota bilen redan nu.

Fy fan va'jag hatar politiskt rövslickeri.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



"Nån" lär väl måsta betala de nödvändiga mätningarna, inkl. utrustning, som skall utföras också... Det behövs ju verkligen ett ännu högre steg för att börja tävla, verkligen. Om de vill ha symboliken så kan de ju införa det i STCC, som ändå är nästan den enda klass som folk i allmänhet känner till.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



och teknisk updatering-

dB(A) är decibelskalan justerad för hur mänskligt öra uppfattar buller. DVS infrljud och ultraljud ger inget tillskott och där örat är känsligast så räknas bullret som "högre"

När det gäller införande av Katalysator i racebilarna uppfattar jag det som att man pratar envägskatalysatorer (i o m att man bara pratar Co värde).

En trevägskat måste ha lambda=1 (0.98-1.02) för att kunna verka.

En trevägare tar först och spjälkar kväveoxid (Nox) så man får fritt enkelvärt syre (o) som är mycket oxidationsbenäget. Detta syre låter man sedan bindas till Kolmonoxiden (Co) som ju är giftig (och ett resultat av ofullstädig förbränning= så att man får Koldioxid (Co2), kolvätena (HC) spjälkas i ett steg till H2 och till C som sedan kan oxideras med överblivet syre, så att man får Vatten H2o och mer C02.
(Jag kan minnas fel på något steg, kemi är inte min starka sida)

om man har luft i systemet (dvs om lambda<1) så binds detta syre till molekylerna/katalytiska ämnena istället för de syre som skapas i processen och allt ballar ur.

Man kan istället ha en envägskat som bara oxiderar Co->Co2 men då måste man tillföra syre om blandningen är fet. Det är troligtvis denna typ av Kat som SBF förordar (annars är de helt j_a inkompetenta). Denna typ minskar även till viss del HC genom oxidering. Men inte Nox.

Katar fungerar i princip inte på dieslar p.g.a. sotinehållet (som är största miljöboven)

Slutsats:
dB(A) är vettigt

envägskat, ger viss miljöeffekt men det hade nog varit mer miljötänkande om man krävt katalysatorer på alla dragbilar som kommer till varje tävling. Dessutom är kostnaden inte motiverbar(tycker jag). Hellre pusha för att köra på miljövänliga bränslen.
Jag har hört en hög tjomme från SBF berätta att man gör sådant här för att kunna visa miljörörelsen att man kommit långt på egen hand vid eventuella påhopp. Är det detta som krävs för att politiker inte skall totalförbjuda motorsport så.......

3-vägskat, fungerar bäst som barlastvikt på lämpligt ställe på bilen.

Att tänka på: hur många liter bensin häller man i rejsbilen på ett år, och hur många liter häller man i bruksbilen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



I princip tycker jag det är OK att införa kat på något sätt, men jag skulle föredragit en morot istället för en piska...

Totalt förbud mot icke kat-bilar bör inte införas i racingen innan det införs på motsvarande gatbilar.

om SBF istället hade infört en morot i stil med "snällare" beräknad effekt på de bilar som använder bevisligen fungerande avgasrening så hade man uppmuntrat till att bygga på modernare, miljövänligare grejer utan att för den skull förbjuda veteraner och budgetbyggen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nu har jag bevis för att detta enbart är rövslickeri och fjäsk för oppositonen.

Jag hade ett möte med min motorbyggare idag.....eftersom vi står i startgroparna att bygga nästa års motor...och vi måste bestämma hur vi ska bygga, så vi inte lägger ut pengar på fel delar.

Vi kom överens om att gå ett steg länger i reningen av avgaser......och bygga den metanolmotor vi länge pratat om .
Denna motor skulle då bli en av de renaste motoret i svensk banracing.

Jag ringde Schoultz för att förankra ideerna.........och fick då svaret......ATT KAT-KRAVET ÄR OBEROENDE AV DRIVMEDEL.

Jag är alltså tvungen att ha kat på en motor som inte har några utsläpp.......och hur får jag bort 50% av en förorening som inte finns...?????

I praktiken kommer det att innebära att jag inte får köra.........då jag har samma värde framför och bakom katen.

Förtroendet för SBF's kunnadne och avsikter är nu obefintligt......och sjunkande.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



ButterflyRacing skrev:
Nu har jag bevis för att detta enbart är rövslickeri och fjäsk för oppositonen.

Jag hade ett möte med min motorbyggare idag.....eftersom vi står i startgroparna att bygga nästa års motor...och vi måste bestämma hur vi ska bygga, så vi inte lägger ut pengar på fel delar.

Vi kom överens om att gå ett steg länger i reningen av avgaser......och bygga den metanolmotor vi länge pratat om länge.
Denna motor skulle då bli en av de renaste motoret i svensk banracing.

Jag ringde Schoultz för att förankra ideerna.........och fick då svaret......ATT KAT-KRAVET ÄR OBEROENDE AV DRIVMEDEL.

Jag är alltså tvungen att ha kat på en motor som inte har några utsläpp.......och hur får jag bort 50% av en förorening som inte finns...?????

I praktiken kommer det att innebära att jag inte får köra.........då jag har samma värde framför och bakom katen.

Förtroendet för SBF's kunnadne och avsikter är nu obefintligt......och sjunkande.



Vad tyckte Schoultz om logiken i detta då ....

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



ButterflyRacing skrev:
Nu har jag bevis för att detta enbart är rövslickeri och fjäsk för oppositonen.

Jag hade ett möte med min motorbyggare idag.....eftersom vi står i startgroparna att bygga nästa års motor...och vi måste bestämma hur vi ska bygga, så vi inte lägger ut pengar på fel delar.

Vi kom överens om att gå ett steg länger i reningen av avgaser......och bygga den metanolmotor vi länge pratat om länge.
Denna motor skulle då bli en av de renaste motoret i svensk banracing.

Jag ringde Schoultz för att förankra ideerna.........och fick då svaret......ATT KAT-KRAVET ÄR OBEROENDE AV DRIVMEDEL.

Jag är alltså tvungen att ha kat på en motor som inte har några utsläpp.......och hur får jag bort 50% av en förorening som inte finns...?????

I praktiken kommer det att innebära att jag inte får köra.........då jag har samma värde framför och bakom katen.

Förtroendet för SBF's kunnadne och avsikter är nu obefintligt......och sjunkande.



Menar du att metanolmotorer inte har ett uns av ofullständig förbränning?? (vilket är orsaken till Co)
Låter lite för bra för att vara sant. Etanolmotorer har ju i alla fall kattar, och de borde ju finnas där av någon anledning.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hrm, om man t.ex. fixar sig en liten katalysatorliknande burk som innehåller en laval-dysa så kan man i den smala sektionen, där man har lågt tryck, borra lite hål så att frisk luft sugs in och blandas med avgaserna. Det kan nog mycket väl sänka andelen Co till hälften efter "katalysatorn"... Även om man kör tvåtaktare, diesel, eller nån annan svårrenad motor. Vätgasmotor är förstås svårt att sänka Co-halten ifrån, så där får man väl ha nån taskig oljebrasa att suga oförbrända gaser ifrån, så att man har nåt att rena.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



DJ skrev:
Menar du att metanolmotorer inte har ett uns av ofullständig förbränning?? (vilket är orsaken till Co)
Låter lite för bra för att vara sant. Etanolmotorer har ju i alla fall kattar, och de borde ju finnas där av någon anledning.


Jag är ingen specialist på vad avgaserna innehåller. Men det jag vet...är om man häller tillräckligt med metanol i en besinbil....så ger inte bilbrovningens utrustning något utslag.

Vad jag vill peka på...är att detta inte har någor med renare avgaser att göra....utan helt och håller ett sätt att fjäska för oppinjonen.
och det är jag som i slutänden som ska lägga ut en massa pengar.

Jag har absolut inte något imot att vi förbättrar vår miljö......men detta är ett slag i luften.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fredrik C skrev:
Vad tyckte Schoultz om logiken i detta då ....


Schoultz är en mycket slipad man.....och han har inga personliga uppfattningar om någonting i sin yrkesutövning.....utan är bara budbäraren.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Jag tog mig frihet att citera ut senaste protkollet från SBF:s förbundsstyrelse,

Håller med ButterFly, det är vi aktiva som får betala för att SBF utövar politik.
När kommer katalysatorkrav på Folkrace? Eller 95 dB för dragracing?

Citat:
Protokoll Förbundsstyrelsen 12/04 2004-10-15/16

§260 Tekniska, införande av katalysatorer

Tekniska kommittén har behandlat frågan om införande av katalysatorer i nationella klasser i
Rally, Racing och Rallycross.
Kommitén föreslår att kravet införs stegvis och att samtliga nationella klasser i Rally,
Racing och Rallycross har krav att använda katalysator från och med 2008. Se även Tekniska
kommitténs protokoll 02/04 §21.
Förbundsstyrelsen beslutade enligt Tekniska kommitténs förslag, även när det gäller tidplanen för införande.
Beslutades att inga dispenser kommer att lämnas för de nu beslutade reglerna om införande av katalysator.
Avseende införande av katalysator i övriga bilsportgrenar kommer Tekniska kommittén att behandla det vid
kommande möte och återkommer till Förbundsstyrelsen i detta ärende.

_________________
Per Lundmark
Citera
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande