Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
köra på bana, första gången. Hur gör man?
5697 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Hittade denna sidan igår och blev helt klart !!

När jag blir klar med bilen (skulle tippa Maj/Juni), så hade det varit väldigt trevligt att gasa omkring lite på banorna här nere i sydsverige.
Fast hur gör man? Åker man bara dit och säger "Hej, jag tänkte köra lite?"
Nej, gissade det.

Såg att det anordnades träffar då man kör, hur funkar det? föranmäler man sig ett par månader innan? Licens? kostar? Vad ska man tänka på?`

Ja, ni fattar va? en ABC bok om bankörningen hade ju varit thumbs up

Tack för mig

mvh
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Det fixar magnus plättlätt men annars finns vi många som kan hjälpa till.

Ett litet tips bara.... tänk på ljudnivån.... det är fler och fler tillfällen där det begränsas till 95 db vid full förbifart..... Och det går om man gör rätt från början.

Lycka till.... kul med lite udda bilar thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vi utesluter att du ska tävla. Då måste du bygga om bilen med bur osv och få den godkänd (vagnbok).

Då blir det gatbilbanträffar.

De flesta banträffarna arrangeras av bilmärkesklubbar. Kika under "Arrangörer", där finns alla klubbar som arrangerar banträffar med. Nu har du lite "fel" bil för det, det finns iaf mig veterligen inga banträffar via en Pontiac-klubb.

Då gäller bilmärkesobeoende klubbar som arrangerar banträffar. Återigen, kika under "Arrangörer"! Här brukar oftast finnas en viss geografisk tillhörighet men det hindrar ju inte att man som Stockholmare kan vara medlem i Sportvagnssällskapet i Jönköpings eminenta klubb, Östgöta Sportvagnsklubb osv osv (ja det är mig jag snackar om )

Sen finns det dessutom klubbar som inte heller är geografiskt knutna till någon ände av landet, som den utmärkta klubben Lazzat som arrangerar alla möjliga saker som tex en slalomcup (kan jag VARMT rekomendera definitivt med din bil osså!!) banträffar, strippkörningar o annat skoj.

Jag håller "Banåka-kalendern" uppdaterad med ALLA dessa klubbars träffar där man få gasa OCH svänga på asfalt. Dvs strippkörningar är inte med i kalendern. Lazzat har tex inte spikat sina slalomträffar än men någon banträff eller två är redan med i kalendern.

Till sist. De olika klubbarna har olika krav på dig som medlem. Nästan ingen har krav på racinglicens. Men det skadar inte att ta det ändå!! Du får lära dig en bunt regler och får några varv på banan. Väl investerade pengar och inte svårt alls!

Jag känner på mig att du kommer hitta flera möjligheter till lite banåka (och kanske slalom ) i sommar! Botanisera bland klubbarna, läs deras hemsidor och BLI MEDLEM!! Sen kommer resten av sig självt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



[Reklam]

Vi har banåka für alle!

Med "vi" menar jag attitudemotorclub!
Vilka tider och platser står i kalendern här på rejsa.
Köstar det nött? Jo, lite...


Medlemsskap i vår eminenta klubb. 100 kr + 50kr inträde ( men då får du en dekal och andra tuffa saker)

Tex En kväll på Scandinavia raceway 200kr
Uråsa Konkörning + stripp 100:-
Billigare än så här blir det väl inte?

Med reservation för ändringar...


Medlemsskap och hjälm är krav. Dock ej licens.

[/Reklam]

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Är ju sugen på att vara medlem i Attitude osså Hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Väkomen Anders!
Kul med en till från Lund.

Mina tips "lokalt" är att gå med i KAK. De har kvällskörningar på Sturup (i mitt tycke verkar det vara en sur bana men jag skall prova den) samt en dag på Knutstorp . De är billiga på medlemskap och licens. Magnus har ju så fint antecknat i Kalendern de mesta du behöver veta.

om du vill köra konbana så finns det onsagsträffar i Malmö man kan åka på. Jag har själv inte varit där. De som håller i det är det gänget som hängde i oljehamnen tidigare och rattlåsrejsade.

Vi kanske syns...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



hejhejhej!! jag e nästan från lund ju (läser iaf på gymnasiet där tills vidare) lite info om det där med konbanan i malmö, just nu körs det inget, dels för det är massa snö och dels för att de trevliga människorna som äger mässans parkering inte tyckte att vi skulle öva fickparkering där mer så om vi inte hittar något bättre ställe att köra konbanan på så blir det inget konbanekörande förän banan de håller på att bygga åt oss är färdig. Det är förövrigt klubben 201m som håller i det, dem får du lättast kontakt med via www.402m.com, malmöforumet. Jag ska försöka hålla mig lite up to date när det kan tänkas att konbanan dra igång igen.

Angående körningarna på sturup, hur ofta är de?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Sturup är skitskoj! Kuperat o väldigt slingrigt. Lite kort. Men armcoräckena känns lite nära överallt bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Då måste jag bara prova Sturup, så man kan ändra uppfattning . Vad jag kunde se i Banåka-kalendern här på sidan fanns det ca 8 "rena" bankörningar denna säsong.

Jag har hängt en del på 402.m men vill liksom inte skylta med det här liksom. Jag har rört mig i de kretsarna och har en del kontakter där.

P.S Jag har hört lösa rykten om att Sturup skall byggas ut till 2.7km hoppas att det blir av....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
ok, så vad går en licens på?
Finns det olika typer av licenser (gissar det.. men ni fattar vilket område jag rör mig i.. inte F1 direkt )

Fredrik SLC: Det är 95 dB inne i kupén va?

Jag gissar att det funkar så att om man är medlem i KAK så kan man köra på träffarna de anordnar, men inte på tex attitude motorclub? Ganska logiskt, men man måste ju kolla!

om man kör på ex. sturup såg jag att man betalade 250 om man var medlem i KAK - för en eftermiddag? Hmm.. studiemedlet tillåter inte en gång i veckan då..

*sitter här och väntar på sommaren nu*
ska bara ha i växellådan, sen blir det ut och gasa!

jag har hört om konbanorna, men trodde de gjordes av det lite mer oseriösa typerna (de som kör 200 km/h överallt i hamnen...) annars är det ju något att tänka på.. men det är inte förrens i maj någon gång jag tar ut kärran så snö lär ju inte vara problem.

tackar för tipsen, klart trevligt forum, fortsätt så här!

mvh
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



oj va dyrt de har blivit på Sturup. Om jag inte minns helt fel så kostade en kväll under hundringen för något år sedan.

F.ö. ligger en licenstagningskus mellan 600-1500kr.

Du skall inte avskräckas av konbanekörningarna i Malmö. Det finns nog vettigt folk där också. Sen får du tänka på att de MÅSTE hålla sig i skinnet eftersom Polisen har och har haft bestämda synpunker på "motorburen ungdom" m.a.o de har ögonen på sig.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Eddie Varvstopp skrev:
oj va dyrt de har blivit på Sturup. Om jag inte minns helt fel så kostade en kväll under hundringen för något år sedan.


Gå med i KAK så får du många och lagom dyra tillfällen till banåka på Sturup. http://kaks.just.nu

Var på Attitude's bankörning på Anderstorp i Sept-02 och den va kanonbra med många hjälpsamma likasinnade. thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Rocco-82 skrev:


Var på Attitude's bankörning på Anderstorp i Sept-02 och den va kanonbra med många hjälpsamma likasinnade. thumbs up


Tack!

Men var du där med scirccon?
Jag kan inte minnas att jag körde om en sån...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Porsche-Daniel skrev:

Tack!

Men var du där med scirccon?
Jag kan inte minnas att jag körde om en sån...


Kanske för att Sciroccon va snabbare?

"Avataren" är tagen från en större bild från den körningen faktiskt.

Iår har "projektet" spårat ur lite till...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Den här var så bra att jag måste klistra in den här :-)

Peeter skrev:
Här är några tips från mig(Förlåt att en del är upprapning av vad som redan sagts!):
1. Se till att ha fräsch bromsvätska.
2. Bra med bromsbelägg och inte för slitna skivor.
3. Olja av hög kvalitet i motorn och minst till maxgränsen på oljenivåstickan.
4. Höj däckstrycket minst minst 0,5 kg(runt 3 kg skadar inte).
5. Rensa ur precis allt som ligger löst i bilen. Det är inte så kul att få något under bromspedalen!
6. Försök att hitta ett idealspår runt banan.
7. Lär dig ungefär var du behöver bromsa och var du behöver växla ner/upp.
8. Öka sakta tempot och känn efter att spårvalet, bromspunkter och växlar stämmer.
9. Håll uppsikt framåt för att se att ingen snurrat på banan.
10. Håll uppsikt bakåt och släpp om bilar som hinner ikapp(Speciellt om det är en röd Polo!
11. Fråga någon som är mer erfaren om du får åka med några varv.
12. Fråga någon som är mer erfaren om dom kan åka med dig och ge dig några god råd.
13. Ställ upp som flaggvakt och titta på hur andra kör(man lär sig både hur man skall köra och INTE skall köra!).
14. Ta ett eller två lugna avkylningsvarv innan du åker och parkerar bilen i depån, för att kyla ner däck, bromsar och motor.
15. Öppna gärna huven och ventilera ut lite värme ur maskinrummet i depån.
16. Ha kul! Det är ingen tävling!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
köra på bana, första gången. Hur gör man?
5697 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande