Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil lite saabhjälp :-)) | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5894 totalt) |
vilken saab-motor är det som passar rakt på Opels vxll typ f20-f28.
beteckningar och modell av bil önskas. eftersom jag inte vet något om saab, så svara inte typ kortmotor el likn det skall finnas potential till >350hk utan inre modifieringar på motorn (har hört att detta är möjligt på vissa modeller) samt vara en modell som är lätt (läs billig) att hitta i varje gathörn . _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
EDIT: Efter att ha funderat lite så inser jag att jag inte har full koll på ämnet. Nedanstående motorfamiljer är GM-anpassade, men om de passar på just exakt din växellåda vet jag faktiskt inte. Men jag hoppas det är till lite ledtråd iaf? Den motorserie du söker efter tror jag heter B204x eller B234x... B204 = 2.0 liter och B234 = 2.3 liter. "x"-et bör nog vara E, L eller R (Lättryck, fulltryck eller fulltryck högeffekt). B205/B235 borde också funka men är lågfriktionsmotorer, brukar väl allmänt anses som lite klenare. Motorerna bör finnas i 9000-modellerna efter typ -94 eller i nya 900an eller 9-3an fram till 1999. Från år 2000 introducerades B205-serien i 9-3. 9-5an har väl kört B205/B235 hela tiden, vad jag vet? Mats Friberg, NP eller Robert Uhr kanske har 110% koll på om detta är rätt? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Alla "kortmotorer", dvs. motorer gjorda efter 94' har GM-bultmönster. Jag skulle naturligtvis välja B234 i ditt fall då den är tåligast...nya motorer som sitter i 9-5 är samma skit fast med klenare kolvar/stakar, antagligen dyrare i inköp också. B234 sitter i 9000 Turbo 94-98.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
||||
Tänker man varva lite (>7000 rpm) är 2,0-motorn nog att föredra men tanke på att den inte är lika långslagig som 2,3:an... B204 och B234 är likvärdiga när det gäller stryktåligheten! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
mmjooo...2.3:an har visst längre stroke än 2.0:an men är långt ifrån långslagig...den är kvadratisk, dvs. har lika borr och slag. Den har också bättre vrid och kortare spoolup tack vare större motorvolym. Jag personligen uppskattar att man slipper varva dom för mycket då dom är inte riktigt gjorda för att varvas högt. Sen kan man alltid ta en 2.3:a och stoppa i vassare kammar...då får man det bästa av båda världar. Problemet är att dom sällan tål att varvas över 7000 då kolvar/stakar är för tunga, ventiler inte hinner med, kammar andas för dåligt osv. Osv. Så om man inte har ordentligt med budget för att fixa alla dessa saker (mekaniska, tryckare, lättare kolvar, bättre kammar) så är det i mina ögon bättre att ta den motor som erbjuder mer potential längre ner. Sen kan man alltid ladda mer. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Under finalen hade vi i våran bensinare en helt standardbottendel på 2-liter. Portad topp, original grenrör, lite större snurra och en programmvara från SQR-Frank. Maxvarv vid 7000 rpm och en effektkurva som fortfarande ville gå uppåt, men han valde lite säkerhet.
410 hk och 520 Nm från ca 3000 rpm... Allt utan ens en nysning till driftproblem under 12h och 4:a totalt. Tja vad säger man. Så tipset är att surra lite med Frank, han vet hur man mappar Trionic 5 iaf. |
||||
det jag är ute efter är en motor som skall ge max 320-330nm(vxll är klen) från 3000-6000rpm samt ca 350hk
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det går att fixa om jag känner Frank rätt. Han har gjort så på våra maskiner har jag för mig, utan effektförlust att snacka om. Våra gammla lådor gillade inte 640 Nm... De nya 6-växlade verkar dock inte må dåligt ett skit av vridet. Fast helt lätt kan det inte vara. Ungefär originalvrid men 100hk extra... Ring å fråga han om tips, hälsa från mig å säg att du åker SLC. |
||||
om F28 är den nya 6-växlade från 9-3 SS så är det en sådan som suttit i i år. Inga som helst problem under året med 500 Nm+ och mkt stryktålig visar det sig. Åren innan då vi åkt 5-växlat har det väl bytts ett och annat drevpar under natten mellan träning och race... |
||||
har ni en vxll från nya 9-3 >2003 menar du??.
den passar ju inte ihop med annat än den nya l850/z22se. har ni byggt adapter då?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
>>Dude
Den växellådan används också till dieselmotorn som har det gamla GM-bultmönstret, så med lite knep och knåp skall man kunna bygga ihop med B2X4 med den nya 6-växlade lådan utan att behöva tillverka adapterplattor. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Mitt råd är att fråga Frank, han är den som kan den bilen. Men det ska nog ha gått utan adapter...så som Mats säger. Luktar det 6-växlat och dubbla vridet mot vad du tänkte från början nu eller??? |
||||
det jag undrade var ju för att saab använt just den 6-vxl f28:an från Opel(getrag) till sina bilar.
den lådan har ju "gm-mönster" på bultindelningen. passar allt från Opel >82 utom cih-modeller samt det mesta från saab >94 (om jag fattade beepbeep rätt). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
sitter den ihop med alla dieselmotorer i saab?? dvs finns det inte 5-vxl i dieslarna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Nja, så som jag uppfattat det (har tyvärr ingen egen erfarenhet) så flyttar man över den gaveln som sitter mot motorn på den 5-växlade diesel-lådan till den 6-växlade växellådan från de bensindrivna.
För mer info om detta är det (som Andreas Lidström redan skrivit) nog bäst att ta kontakt med Frank på SQR eller ringa till SDCC i Trollhättan och fråga efter P-A Johansson. De är de enda jag känner till som har verklig erfarenhet av B2X4 ihop med växellådan från 9-3 Sport Sedan. P-A har förresten kört med den 6-växlade lådan i sin ng900 med 754 hk/700+ Nm hela året utan ras! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
F28:an från Opel tål betydligt mer än 330nm, vet folk som kört med nästan det dubbla utan större bekymmer. Gränsen för den 5-växlade F20 ligger nog någonstanns runt 350nm.
Den sexväxlade lådan i saab 9-3ss heter F40. Om den är bättre vet jag inte men den är nog inte sämre iaf. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
min uppfattning om uppgivet vrid brukar sammanfalla ganska precis med när den går sönder dom brukar leva en sådär 6-7tim i långloppen håller man sig på rätt sida, så håller det för evigt . jag är lite konfunderad över getrags lådsiffror iom att det enl dom är samma som max vrid. dvs f28=280nm f40=400nm. men kollar man i england så uppger dom samma men i llbs detta innebär ju att dom engelska lådorna är kraftigare _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Skruva banåkabil lite saabhjälp :-)) | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5894 totalt) |