Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lite saabhjälp :-))
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5894 totalt)
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Dude skrev:
Calle gsi skrev:
F28:an från Opel tål betydligt mer än 330nm, vet folk som kört med nästan det dubbla utan större bekymmer. Gränsen för den 5-växlade F20 ligger nog någonstanns runt 350nm.
Den sexväxlade lådan i saab 9-3ss heter F40. Om den är bättre vet jag inte men den är nog inte sämre iaf.


min uppfattning om uppgivet vrid brukar sammanfalla ganska precis med när den går sönder

dom brukar leva en sådär 6-7tim i långloppen

håller man sig på rätt sida, så håller det för evigt thumbs up .
jag är lite konfunderad över getrags lådsiffror iom att det enl dom är samma som max vrid.
dvs f28=280nm f40=400nm.

men kollar man i england så uppger dom samma men i llbs detta innebär ju att dom engelska lådorna är kraftigare thumbs up



F40 är den "nya" 6 petade saab/Gm lådan (först i 9-3ss tror jag) och är som namnet säger för 400 Nm, skall enligt ryktet hålla för mera.
byggs med rätt kombination F40 från en diesel och bensin kort motorn , skall fungera utmärkt, har kört en dito 9-5 utan problem

Tätstegad från modell 04 tror jag oxå den var.


EDIT: alltså inte en Getrag låda utan utvecklad i THN och GBG,

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
då kommer ju det stora problemet.
var köper man en f40 enklast och inte dyrast

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



De två Saab-knutna skrotarna jag känner till är redan nämnda SDCC i Trollhättan www.sdcc.se och sedan Signalen i Mönsterås www.signalenab.se. Tyvärr tror jag inte att det hamnar så värst många av de nyaste Saabarna på de "vanliga" skrotarna

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



f28:an borde Jan Carneborn på enem kunna lite om? www.enem.se

original vrid i min calibra med f28:a är 280 nm så det kanske är som du sa angående beteckningen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



STOP !!!

Innan vi fortsätter denna tråd.

Är det så att du tänker tillverka den "Saab Sonetten" som borde byggts från början.
(nu blev det ju en Opel istället) .

Lotus chassit och en saab kort motor trode ju bli överjävligt i effekt och Nm.


_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
vet inte riktigt själv vad jag ska göra igentligen, men supersonette låter ju ballt thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Det där med namnet/vrid verkar bara vara nått som dom lämnar från fabrik.

f18- sitter på c20ne- 178nm original tex kadett gsi 8v
f20- sitter på c20xe- 196nm original tex astra/kadett gsi 16v
f28- sitter på c20let- 280nm original vectra och calibra turbo

Jag har kört hela sommaren, åtskilliga hundra varv runt banorna och jag har aldrig haft minsta lilla problem med lådan.

f28:an klara mycket stryk, jäkligt mycket till och med.

f40 är väl vajerstyrd om jag inte minns fel, om det nu påverkar nått.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Du missade lite Calle att C20ne har f16 ända tills dem sista åren i calibra/vectra där den då fick f18

Sen att f18 är en skitlåda som håller sämre än f16 gör det hela än mer snurrigt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det finns en belgisk herre som jag har kontakt med som kör med samma princip: lätt bil och en SAAB turbo motor.

Han kör med Matra Murena coch lite äldre B202L motor.
Här är hans hemsida:

http://www.whpracing.nl/

och hans bakvagn:

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jonas Jonsson skrev:
Du missade lite Calle att C20ne har f16 ända tills dem sista åren i calibra/vectra där den då fick f18

Sen att f18 är en skitlåda som håller sämre än f16 gör det hela än mer snurrigt


Visst jäklar ja, tackar för rättelsen

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982




_________________
Ragnar Burenius
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
fel motor och fel låda
hade varit perfekt att hitta saker i närheten.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Ragnar skrev:
Dude> Kanske intressant?
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=65196


De mest intressanta är väl att han som säljer är Hirsch motorguru

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Har köpt mej en Opel vectra -89 och tänkte: Opel..... Saab..... låda...... motor......
En Saab B204L skulle passa i lådan som min Opel 2.0 sitter i nu?
Är det någon med erfarenhet av Saab motor i en Vectra?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Skruva banåkabil
lite saabhjälp :-))
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande