Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T -90 4WD
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
27 besök senaste veckan (141973 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Halloj

Får ibland för mig att påbörja nåt liknande men går då in och tittar i din tråd för att avskräcka mig!
Det menar jag i en positiv mening folk fattar ofta inte vilket enormt jobb det är med ett sådant här omfattande bygge! All heder åt dig som inte tappar sugen! En 4wd Saab turbo det är coola grejer det

Mvh
Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Puppan skrev:
Halloj

Får ibland för mig att påbörja nåt liknande men går då in och tittar i din tråd för att avskräcka mig!
Det menar jag i en positiv mening folk fattar ofta inte vilket enormt jobb det är med ett sådant här omfattande bygge! All heder åt dig som inte tappar sugen! En 4wd Saab turbo det är coola grejer det

Mvh
Peter


Kul att kunna insperera och påverka andra .

Men ska jag vara helt ärlig så börjar jag bli duktigt trött på skiten men det är så långt gånget att jag nästan känner mig tungen att slutföra.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Nu håller jag på att färdigställa golvet. Kommer bli helt plant under förutom trösklarna som ligger 50 mm lägre. Frigången mot marken blir ca 60mm under trösklarna.

Tanken är att det skulle bli som en tunnel under bilen. Nu återstår bara hur jag ska göra med den biten som fortsätter under bakvagnen och bakåt. Ska man vinkla upp den som en diffusor (eller vad det heter) eller ska det vara plant? om vinklat hur mycket?

En bild



Avgasröret kommer att gå under golvet på högersidan. Detta kommer sedan att täckas med en 1mm aluplåt. Så avgasröret kommer gå i ett ventilerat utrymme.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Igår jobbade jag med andra sidan av golvet (passagerarsidan).

En bild på den tunneln som avgasröret ska gå i. Kommer som sagt att täckas med 1mm alu.plåt.

Sitter svettsade gängmuttrar M6 för att skruva fast plåten.

Aluplåten är så bred att den även kommer täcka kardantunneln över till andra golvhalvan.


_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Lite bilder på framvagnen













Krängeren



Har även monterat dit kopplings och bromspedal med cylindrar





För att kuna justera längden på övre bärarmen så satte jag en M16 uniball som spindelled. För att den inte ska vika sig så ligger det en plåt som trycker på inerringen på unibolten. Nu kan den inte vika sig eller gå av. Skulle den gå av det så finns det ingen risk att hjulet flyger iväg. M16 bulten på bilden ska inte sitta där. Har svarvat till en annan bit med en liten krage på samt en M8 mutter för att öka rörligheten i leden.



Var till Södertälje och jobbade lite. Passade på att stanna på Trendab och köpte lite FIA fästen till bältet.
Tack för dekalen med blixten på Trenab



En bild på förarplattsen





Har bygg om sidorna för att ventilera ut luften från motor utrymme och för att ta in luften till kylaren samt bromsarna bak. Kommer att täckas med en böjd 1mm aluplåt senare.

Sedan ska det byggas innerskärmar, splitter, bromskylning fram mm så att golvet blir lika plant fram som under bilen.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Har börjat med bromsrör, fått i kopplingen och stoppat i motorn. Nu börjar en lång tid med en massa småplock som tar en himla tid. Sommaren är kort.....

Lite bilder för den som fortfarande vill se


Kopplingen/svänghjul är från 9000 2.3T långmotor:




Motorn i bilen:




Bilen ståendes ca 3-5 cm över tönkt färdhöjd:


_________________
Per Wahlqvist
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006
Inlägg: 44



Helt galet projekt!!!

Grymt jobb du lägger ned på denna bil! Lycka till!

_________________
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
overdrift-johan skrev:
Helt galet projekt!!!

Grymt jobb du lägger ned på denna bil! Lycka till!


Tackar

Det är mer jobb än man tror när man börjar

_________________
Per Wahlqvist
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Det börjar ju se riktigt trevligt ut nu. Hoppas få se bilen på någon träff när den är klar sen. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
jonka skrev:
Det börjar ju se riktigt trevligt ut nu. Hoppas få se bilen på någon träff när den är klar sen. thumbs up


tackar

Vet inte om man får köra utan att den är besiktigad men med vagnbok. Hoppas det

Ska ner till mantorp i september och köra lite med 9-5an så det blir lite köra i varje fall.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Per W skrev:
Vet inte om man får köra utan att den är besiktigad men med vagnbok. Hoppas det.


Det är väldigt olika från arrangör till arrangör, någon träff kan du säkert hitta men jag antar att den ska tävlas med i slutändan?

_________________
Martin Öberg
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
obizzz skrev:
Per W skrev:
Vet inte om man får köra utan att den är besiktigad men med vagnbok. Hoppas det.


Det är väldigt olika från arrangör till arrangör, någon träff kan du säkert hitta men jag antar att den ska tävlas med i slutändan?


Det är väll drömmen och tanken med det hela. SSK eller SLC, men det sista är så himla dyrt.

Men innan det blir tävling så vill jag ju ha så mycket körtid som möjligt för att få allt att lira som tänkt.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Fick till ett rör till kopplingen. Slangen var något jag hade liggandes från okänd bil. Kommer nog att bytas till en stålspunnen senare men testar så här ett tag.


_________________
Per Wahlqvist
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



ser ut att gå bra med bygget.

kämpa på nu bara thumbs up

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Trevligt att se att du gör fram framsteg på bilen. Som alltid är det kul att se det du gör. Du håller hög klass på allt du gör. Det ska bli kul att se bilen i aktion

_________________
carl-magnus björk
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Dubbelpost

_________________
carl-magnus björk
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Det där blir nog världens coolaste saab thumbs up (trots att det finns 10ggr dyrare 4WD saabar med flashig lack )

Nej tacka vetja hantverkare Lycka till

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



gillar inte saab vanligtvis (läs hatar skiten) men den här är mäktig!

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Tack grabbar

Men det mesta är grovsmide och inte hantverk och jag är absolut ingen hantverkare utan sitter vid datorn från 07,30-17,00 varje dag.

Nu finns det inte så mycket att visa då jag håller på med ritnigar på öve bärarmar bak.

Har dock monterat dit ena sidan på justervajern till bromsvågen och luftat kopplingen.



Håller även på med att hitta en lämplig väg för bränsleslangarna som kommer att gå inuti kardantunneln.

och ja, det övre vänstra borrhålet ska läggas igen. Det var något pucko som inte mätte riktigt vart sakena på baksidan sitter


_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
^MeTaNOLiC^ skrev:
gillar inte saab vanligtvis (läs hatar skiten) men den här är mäktig!


SAAB som ju är värdens bästa bil thumbs up .

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Scuderia Thorell
RÖNNINGE
Här sen Dec 2006
Inlägg: 80



Hur går det med bygget Per

_________________
Niclas Thorell
Fiat Tipo Rapido
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T -90 4WD
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
27 besök senaste veckan (141973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande