Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 21 besök senaste veckan (142072 totalt) |
Nu har jag mätt
Anslutning mot pleniumkammare 60mm Spjälldiameter 44 mm Längd 94 mm Mellan resp. cyl CC 80 mm Spjällen är koniska inuti. Om man vill ha större är det bara att "borra" upp och byta ut "Spjället". _________________ Per Wahlqvist |
||
Nu ska panelen orda lite då... Så med risk för att låta som en messershmit så...
Strävorna från huvudbågen ner mot dels balken mellan tornen och dels den horisontella från bågen till tornen, är de de enda stag du har där? Inga från övre hörnet av HB ner mot tornet? Det är där du kommer ha en hel del krafter från dämpare/fjäder samt att du nog vill staga HB ute i hörnet. Sätt stöttor mitt på ett rör utan korrekt triangulering är tyvärr högst förödande och inte så lyckat... Dels för vridstyvhet osv men framförallt för din egen säkerhets skull. Dax för nya bilder och en redovisning för hur du har tänkt. För som jag ser det vore det rent förödande om man lägger ner så mkt tid och energi samt pengar på ett bygge och skulle bygga "fel". Tror du är med på hur jag menar. Hoppas jag... Wille E har gjort en trevlig analys av sin Ascona som oxå kommer bli en rullande rörhög. Där kan man få massor med tips och ideer även om man inte bygegr lika extremt. [url] www.gottby.com [/url] |
||
Bra sida och mycket duktig byggare Jag förstår hur du menar tror jag Det tvärgående staget går inte mellan tornen utan bara mellan karossidorna. Själva bakvagnen sitter liksom under staget. Det går stöttor neråt under som håller upp själva bakvagnen. Övre fjäderfäste är det du ser på staget. Det synns ganska bra på en tidigare bild. Infästningen mot HB är nog max ca 15 cm in från "böjen" på bågen. Jag tror dock att jag ska göra som panelen säger och sätta dit några extra stag. Är det någon ide att sätta ett kors mellan dom stöttor som sitter mot HB nu? _________________ Per Wahlqvist |
||
Är det likadana spjällhus på alla 2,8:or, Granada, Sierra etc? Finns ju från -78 och framåt... /Mange |
||
Dubbla spjäll är det på alla Sierra och Scorpio med 2.8 EFI (dvs alla utom tidiga XR4i). Även 2.9 (Sierra, Scorpio) har ett liknande spjällhus.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har vart i garaget och bankat lite. Kompliterade buren med extra stöttor från huvudbågen och ner till bakre staget som Andreas föreslog, dock tog jag inte bort dom gammla som man ser på bilden. Hur ska jag göra med snedstagen för att få korrekt triangulering nu när det går ner fyra stöttor? Jag satte även dit vad ni verkar kall för hjälmkrossarstag.
_________________ Per Wahlqvist |
||
Jag har nu kapat bilen på mitten igen för att bygga om både framvagn och bakvagn. Bak har jag ju en ombyggd 900 framvagn med spindlar och nav med ombygga dubbla A-armar. Det jag nu funderar på är om man kunnde på något bra sätt få bakvagnen justerbar i höjd typ med någon coilover lösning. Just nu sitter stötdämparen som den gör original på nedre bärarmen och är sedan fäst i ramen. Den borde kanske gå att flytta upp till fjädern. I ytteränden på övre bärarmen sitter en uniball så det går att justera vinkeln på spindeln. Det är gott om platts att bygga på och jag har ganska många kapskivor kvar så kom gärna med några kreativa lösningar på mitt designproblem. Jag har nu ett fräst spår i övre fjäderfästet så det går att ändre vinkeln på fjädern. Förslag någon?
Kanske finns det några bra bilder på den optimala bakvagnen. Hur ska den se ut? _________________ Per Wahlqvist |
||
Varför inte?
Jag är iofs främst ute efter att få den bästa möjliga lösningen på bakvagnen. Tänkte mest på hur den optimala lösningen för en bakvagn ska se ut. Jag blev inte riktigt nöjd med den fjäderlösning som sitter där idag då jag tycker fjädern blev lite väl kort. Ingen som har några bra bilder på hur det ska se ut om man får välja helt fritt? _________________ Per Wahlqvist |
||
Skulle jag bygga helt fritt så skulle jag ha LÅNGA bärarmar och se till att rc hamnar lågt.
och att hävarmen mellan CGH och rc inte förändras lite. Hmm men du åker med std framvagnjymetri så nu gäller det att se till att man får rätt förhållande mellan krängningen bak och fram. Med andra ord att bilen inte får för storta skilnade vid fjädring så bilen vandra mellan över och understyring. Höjdjustering ser jag bara i prinsip till för att fixa hörnvikterna på bilen skall bli bra. När du säker kort fjäder, hur kort??? och hur lång fjädringsväg har du med den korta fjädern?? _________________ Johan Sjölinder |
||
Det är en standard fjäder som sitter där nu och den är kortad ca 100mm. Det kanske går, vi får se. Det stora problemet är ju att det är svårt att provköra just nu . Jag håller på att skissa på en ide som jag lägger upp senare.
_________________ Per Wahlqvist |
||
Jag har funderat lite på hur jag ska göra bakre övre fjäderfäste och har väll tänkt mig något liknande. Detta bara för att kunna justera in höjden och vinkeln på fjäderfästet bak.
Den stora klumpen på bilden är ett fyrkantsrör som är svettsat i buren/ramen och har ett avlångt fräst hål (Ca 80mm). Sedan sitter det en M20 rakt ner i fästet för fjäderskålen (Bulten är grå på bilden och fästet sitter idag bultat mot ramen). Min tanke var att man skulle kunna justera med M20 bulten både i sidled samt i höjd och sedan låsa med 2 st M8. Vad tror ni om detta? Med denna lösning så kan jag nog justera alla vinklar i bakvagnen då det även sitter unibolts på övre bärarm. _________________ Per Wahlqvist |
||
Jag har skaffat mig ett par sånadär spjällhus från Ford 2.8, det första från en scorpio 2.8 som jag själv skruvade ur.
Är du föresten säker på att dina kommer från 2.8? mina ser lite annorlunda ut än dina. Jag har stående axlar och en utväxlingslänkage som ser ut ungefär som den du har, fast liggande uppepå spjällhuset, själva *gasaxeln* sitter mitt emellan spjällhusen och var spjäll har separat spjällaxel liasom. |
||
Men det jag egentligen tänkte fråga om är hur du har löst tommgångsventilen.
På mina spjällhus så är tommgången bara till ena spjället, men eftersom forden har en plenumkammare efter spjällen spelar det ju ingen roll på den. Men bygger man som du gjort (och jag skall göra) så blir det isåfall tommgångsluft till två cylindrar. har du helt skippat tommgångsventil, eller har du löst det på något annat sätt? |
||
Jag ser en skilnad till nu när jag pillar isär och rengör spjällhusen, jag har 48 mm spjäll, inte för att jag vet vad det skulle vara bra för, tur i allafall att mina spjällhus begge är lika
|
||
Jag skippar tomgångsventilen. Det borde gå att få ordentlig tomgång ändå. Jag är inte helt säker på att dom var från 2.8or men det var scorpio. Är totalt okunnig när det gäller Fård. Vad gäller spjälllänkage är jag inte helt säker på hur du menar. På minna sitter länkaget på vänster sida av spjället, Det fick sitta på på det ena huset. Sedan svaravde jag en liten hyllsa för att skarva ihop båda spjällaxlarna till en lång axel. Den låses med stoppskruvar mot den avfrästa ytan på spjälaxlarna. Så ser det ut
_________________ Per Wahlqvist |
||
Hej
Nu när jag tänker efter..."stående" spjällaxlar är det på 2.8 (EFI, inte Granada eller Sierra XR4i), 2.9 har "liggande". Om jag inte minns helt åt fanders...men jag är rätt säker /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mina har stående spjällaxlar, och kommer från 2.8, men de fungerar säkert bra ändå.
Jag skall futa dem så kan du få se hur de ser ut, lite OT men endå. |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 21 besök senaste veckan (142072 totalt) |