Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323Ti Compact -00 | TILL SALU
4 besök senaste veckan (6667 totalt)
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Tjena!
Tänkte börja med att presentera mig lite.
Fredrik heter jag, 21 år gammal och bor i Nyköping.

Har nött MÅNGA timmar Nürburgring framför TV'n och sett otalet timmar videos från grisen.
Drömmen om att få åka dit föddes tidigt och blev inte bättre av att ena brorsan varit där.

Ovan nämda broder köpte en 323 Compact som jag provkörde - direkt började det letas bmwsexa. Här nånstans hamnade jag på Rejsa och började läsa Sjöströms tråd i samma veva.
Efter ett snesteg med en sjukt rostig 320 Coupe så dök det upp en billig och original 323 Compact på blocket nere i Nybro med kass bild.
Fick lite fler bilder och efter 10h jobb så påbörjades en 90 mil lång resa för att hämta hem den.
Då såg den ut såhär, nästan iallafall, på bilden har jag hunnit byta tillbaka till orangea blinkers istället för vita:

Det var i Februari 2015.
Ambitionen var att behålla den i standardutförande och köra bana så mycket jag kunde den här säsongen för att lära sig ratta.
Men det blev inte riktigt så, sen dess har det hänt lite grejer.
Då jag pendlar 10 mil totalt i princip varje dag så har tanken varit att ha den tillräckligt dräglig både för att åka lite bana och att pendla med.

Först fick jag lite problem med bakbromsarna, då gick jag över allting där bak och bestämde mig även för att gå igenom allt framtill.
Där var det inte superfräscht, så nyrenoverade ok med XP8or (en annons här på Rejsa för ett väldigt förmånligt pris) och stålomspunna slangar åkte på. Hällde i ballare bromsvätska också.

(Jag vet att monteringsbläcket sitter fel på bilden, men det är åtgärdat..)

Åkte sen ett tag men förbannade mig över att den kändes svampig och började fundera på coilovers.
Skulle i princip skicka iväg beställningsmailet till Kinnby när det dök upp en blocketannons som innehöll bl.a. ett flång nytt kit i kartong till 323 Compact (från en annan rejsian visade det sig) i närheten, det var bara slå till.


I samma veva mer eller mindre monterades det ny framvagn på bilen.


Ramlade in på det här med VANOS och läste omkring lite och bestämde mig för att riva isär det.
Sagt och gjort - o-ringar, packningar och verktyg köptes och det byttes.

Det gjorde faktiskt skillnad, både på hur bilen går men framförallt på förbrukningen. Drygt 1dl/milen gick förbrukningen ner efter vanosrenoveringen, med samma sorts körning.
Utöver det här så har såklart vanlig service gjorts med byte av av alla filter (soppafiltret var sen bilen var ny), oljor etc.

Och nu - noll mil på bana och desto fler timmar med spärrskaftet ser den ut såhär:


Då jag har hyfsat nära till Sviestad och Mantorp så hoppas jag verkligen på att försöka hinna med att testa bilen en sväng på bana innan den här säsongen är slut.

Nu blev det kanske ett för långt första inlägg, men jag hoppas ni orkade läsa. Tar väldigt gärna emot kritik, råd och rön angående både mig och bilen!

På återseende.

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis till ett vettigt köp, ni lär få många roliga minnen ihop. Det finns flera fina Compacttrådar här på rejsa och vi är nog flera som ställer upp och svarar på ev frågor. Det finns ingen anledning att göra om våra misstag osv..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Dags för en uppdatering...

Egentligen har det inte hänt så mycket med Compacten tyvärr. Pendlade med den nästan 10 mil om dagen som sagt, men nu har jag flyttat och pendlandet upphört så det är skönt.
Var nere på en ringenvisit här i helgen - utan bil dock, vilket gjorde att motivationen fick sig en ordentlig skjuts.

Har kikat lite på det här med bakvagnsbussningar då silentblocken är sopslut, men då kommer stora frågan; vad ska man ha?
Tyvärr har jag inget garage, så mekandet blir rätt mycket tråkigare, så det får jag nog lämna iväg.

Tanken är att bilen ska få gå lite trackdays och förhoppningsvis en sväng till ringen per år - minst.

Jag är fruktansvärt allergisk mot poly-gnissel, så original kanske är rätt väg att gå? Blir det alldeles för mjukt tro och ta slut alldeles för fort? Finns det något vettigare alternativ?
Det får gärna vara skapligt bekvämt dom 300 transportmilen det är tur och retur när man bor på fel våglängd, så alu känns som att man får räkna bort direkt.

Vad säger experterna?

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ingen expert men strongflex (gula) är billigt och lagom hårt. Deras silentblock har god passform vilket jag inte skulle vilja säga att en del andra av deras grejer har.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ingen expert men strongflex (gula) är billigt och lagom hårt. Deras silentblock har god passform vilket jag inte skulle vilja säga att en del andra av deras grejer har.


Har varit med och monterat gula Strongflex i Compact-bakvagn och det var god passform på det mesta? Fick ta av länkarmsbussningarna en snutt bara så gick dom i fint.
Dock kan ju som sagt poly-bussningar ge ifrån sig diverse otrevligt gnäll, vilket vore rätt smutt att slippa när bilen även ska funka till affären om det finns något vettigt alternativ.

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Jag har alltid kört delrin till silent och diff och det gnisslar inte.
Jag brukar dock köra nya oem till länkarmarna bak. Har ett kit nya oem till länkarmarna billigt om det är av intresse.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Strongflex har ju en röd variant som är mjukare om man vill komma något närmare en gummibussning.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
Jag har alltid kört delrin till silent och diff och det gnisslar inte.
Jag brukar dock köra nya oem till länkarmarna bak. Har ett kit nya oem till länkarmarna billigt om det är av intresse.

Det ska jag kika vidare på! Jomen absolut, det kan definitivt vara av intresse, jag PMar isf.

Johan Sjöström skrev:
Strongflex har ju en röd variant som är mjukare om man vill komma något närmare en gummibussning.

Jo, det har jag också sett. Hårdheten ser jag dock inte som ett så stort problem egentligen, men jag HATAR verkligen gnisslet.

Edit:
Såg att Millway hade lite kampanj på sitt bussningskit till Z3/E36 Compact.
Där ingår ju dock alu-silentblock. Fördelar/nackdelar? Är det överhuvudtaget vettigt på en bil som ändå till största delen kommer gå på gatan?

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag kan inte minnas något gnissel från mina gula. Sen är gnissel transmissionsljud skrikiga belägg borttagen ljudisolering skalstolar och avancerade fullburar bara coolt i bruksisen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Jag kan inte minnas något gnissel från mina gula. Sen är gnissel transmissionsljud skrikiga belägg borttagen ljudisolering skalstolar och avancerade fullburar bara coolt i bruksisen

Haha nu ska vi lugna oss..
Tyvärr så verkar 9/10 verkstäder inte vara sugna alls på jobbet, vilket jag kan förstå, men riva bakvagn på gatan utanför hyreshuset känns lite... sådär.
Priset jag fått från en verkstad är inte aproligt, så ska forska vidare lite om man kan få låna lokal nånstans.

Det vore ju inte fel att kunna blästra av och måla upp och sådär när man ändå håller på heller, men bussningar behövs definitivt typ nyss.

_________________
Fredrik Olsson
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare
Morsning!
Jag fick inte tag i någon verkstad som ville göra jobbet för vad jag ville betala, så jag tog tag i bakvagnen själv.
Tyvärr har jag inte tillgång till något garage utan parkering med stenplattor fick duga bra.

Bakvagnen ramlade ner, förvånansvärt smärtfritt ändå.

Diffbussningen ramlade ur så fort man petade på den.

Ut med gammalt, i med nytt.

Vad vore skruvande utan Murphy? När bakvagnen väl skulle upp så lineade inte difförat. Avhjälptes genom att släppa diffbultarna lite så korrigerade det sig.

Och lite mer Murphy... I princip det sista som skulle göras, avgassystem. Drog av ena avgasflänsen när det skulle upp. Avsaknaden av svets är ett faktum, men som tur var har jag en polare som tillverkade en delbar fläns istället, så nu är det ihop.


Det som blev bytt i samband med alltihopa är:
*Alla bussningar (gula Strongflex blev det)
*Nya stabstag
*Nya bromsrör bak
*Ny hardyskiva
*Småplotter som upphängning till handbromsvajrar, bromsrör, etc.
*Stålomspunna bromsslangar bak

På tal om stålomspunna slangar så hade jag ett problem vid monteringen. Ena anslutningen på vardera bromsslang hade små hullingar som ska tryckas i hålet där slangen möter bromsröret.
På min Compact existerar inte hålen för dom hullingarna. Efter en check på RealOEM så verkar det som att Z3 har andra slangar än Compacten, och att jag har på Z3-viset. Kan ju förklara saken.

Det finns absolut mer saker man borde gjort i samma veva, spakställsrenovering, stödlager etcetc, men det tog tillräckligt lång tid som det var. Det får bli en annan gång.

Jag postar det här från mobilen så jag ber om ursäkt om det är något layout-strul med bilder etc, jag kikar på en dator vid tillfälle.

Och Johan... Jag satte inte tillbaka reservhjulet. Lättning påbörjad!

_________________
Fredrik Olsson
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100


Trådstartare

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323Ti Compact -00 | TILL SALU
4 besök senaste veckan (6667 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande