Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer-
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (191484 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Bilen är före detta foto bil från Volvo och köptes utav mig hösten 98.
Den skulle förbli original(hade lovat mig själv)men som vanligt så spårade det ur


MOTOR

2,3liters 5cyl 20v
02-ans block med uppfräst vevhusventilation
Nya T5 kolvar från 06 uppåt ( väger mindre )
Nya smidda vevstakar 143mm längd
Nya lätta veven 90 i slag
Stcc vevstakslager
Maxportad topp med mirafrästa ventiler
S60R grenrör (sk Japanröret )
T04E turbo med steg 3 axel och 360lager
Wastegate huset är uppsvarvat och portat
Tial Sport 44mm Watesgate , svetsad på avgashuset samt V'bands anslutningar
3,5" luftmassemätare
3" gasspjäll
GLT kammar
850cc Siemens spridare
Bränslesystem med stålomspunna teflonslangar AN10 , pressade rostfria koppligar , 3,8lit catchtank , 2st Wallbro pumpar i tanken , 2st Wallbro pumpar efter catchtanken .
Ferritas 3" främre avgasrör med 2,5" efter Racekatten
open Air JR filter med 4" slang från grillen för kallare luft
Ändrad vevhusvent till separat behållare
XC 90 V8 motorkuddar
Bosch Platina stift
Separat oljekylning till motor i fronten med 19 raders kylare
70graders termostat
1,9bars laddtryck
original styrsystem Motronic 4.3 mappat av Claus på TurbOCenter
Mappad för E85
Castrol TWS Motorsport olja 10W/60
Effekt = 450HK / 620nm vid 1,5 bart ladd


VÄXELLÅDA

M 56H med Quaifediff
Sachs race engineering 707 tryckplatta (Audi S4 ) med R lamell
Lättat svänghjul 1kg
oljetempmätare
Delrin bussningar i nedre fästet


BROMSAR

Fram Alcon 4-kolvs race ok(otätade)
350x34mm Performace Friction ventilerade bromsskivor ( Porsche GT2 )med bellhouse i aluminium
PFC 01 belägg ( grymt bett i dessa )
Extra kylslangar dragna från spoilern
Bak original ok
Tarox slitsade skivor
Carbotech XP6 belägg ( från Stcc AUDI )
Stålomspunna slangar runt om
Motul RBF600 racing bromsvätska


CHASSI

Fram Koni's Gula ställbara dämpare med Biltema fjädrar alà Fuling kapade till rätt längd

Aluminium länkarmar från 850GLT med Delrin bussningar
Subframe med delrinbussningar
Ställbart krängningsstag från 850 BTCC
H&R camber kit
-3* negativ camber
Ställbart fjäderbensstag
Bak Öhlins ställbara dämpare med Biltema fjädrar alà Fuling kapade till rätt längd
-1,5* negativ camber



INREDNING

Bilen har all utrustning som gick att få
Förarstolen ersatt med en Cobra Suzuka stol ( svart med blått inlägg )
2" fyrpunktsbälte märke LUKE
extramätare för Turbotryck , oljetemp, oljetryck, avgastemp , tempmätare för insugsluften strax innan gasspjället , oljetempmätare för växellådsoljan.

DÄCK OCH FÄLGAR
På gatan Pegasus med 225/40/18 Yokohama S Drive
Bana Pegasus 8X17 med Michelin slicks Samma som STCC, eller RH Alurad 8X17" med Dunlop Direzza 02G R-däck 225/45-17 gummiblandning hård eller BBS 8X17 med Michelin regn däck Samma som STCC


KOMMANDE


Racingbur ska i



_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Vart och hämtat godis påsen på posten med nya vevstakar i , så nu ska dom i . Blanka, fina osh smidda H-profil stakar. Nu ska det hålla den här gången


_________________

--VVTS--
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Stakarna såg rikigt fina ut thumbs up Antar att du är sugen på att få ihop maskinen nu, för att ladda lite mer

Så det följde med bultar och allt?

Hämtade faktiskt oxå ett paket från SPM idag, men det bara nått så tråkigt som en ny oljepump

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Jag är mycket sugen på att få ihop motorn.Hoppas att jag kan starta den till helgen, skulle hämta alla packningar i dag men så hade alla inte kommit > Semester tider så dom till mig thumbs down
Japp bultarna följer med. Riktiga ARP bultar så att det håller för lite mera varv och laddtryck

_________________

--VVTS--
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ser fint ut.. thumbs up thumbs up

vore kul att få provköra nån 850 med seriösa chassimodifikationer.
oringal känns de inte så jätte roliga..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



men det är rätt kaxigt att ha en så trimmad bil utan några vad jag ser jätte moddar utseende mässigt...kör du massa bana som jag? trimma massa och ingen styling?

_________________
Björn Hansson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Coolt!

Här är lite inspiration:

edit, bilden är borta...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



vadå jättelättad

_________________
Björn Hansson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Erik B skrev:
Coolt!

Här är lite inspiration:

http://www.rs6.com/gallery/showphoto.php/photo/387/password//sort/1/ca . . . .



bara ta ut storlar och instrumentpanle, sen kan man svetsa i buren..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
LuddeR skrev:
ser fint ut.. thumbs up thumbs up

vore kul att få provköra nån 850 med seriösa chassimodifikationer.
oringal känns de inte så jätte roliga..


om vi träffas på någon träff så får du gärna åka med ett par varv , angående original chassi på 850 så håller jag med dig dom är inte speciellt upphetsande vid inspirerad körning men fyller sin funktion vid daglig körning

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Zolektric skrev:
men det är rätt kaxigt att ha en så trimmad bil utan några vad jag ser jätte moddar utseende mässigt...kör du massa bana som jag? trimma massa och ingen styling?


Jag är inte mycket för massa spoilerkit och vingar om dom inte fyller någon viktig funktion på bilen
Lägger hellre pengarna på att trimma motorn och chassi thumbs up Jag försöker att köra så mycket bana som möjligt

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Erik B skrev:
Coolt!

Här är lite inspiration:

http://www.rs6.com/gallery/showphoto.php/photo/387/password//sort/1/ca . . . .


Tackar för alla positiva reaktioner
Tack för länken Erik , har faktiskt funderat på att kasta ut inredningen inför banträffar , nån effekt borde det ge

_________________

--VVTS--
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Har du fått i stakarna i motorn än då?

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Maciek Matwiejczuk skrev:
Zolektric skrev:
men det är rätt kaxigt att ha en så trimmad bil utan några vad jag ser jätte moddar utseende mässigt...kör du massa bana som jag? trimma massa och ingen styling?


Jag är inte mycket för massa spoilerkit och vingar om dom inte fyller någon viktig funktion på bilen
Lägger hellre pengarna på att trimma motorn och chassi thumbs up Jag försöker att köra så mycket bana som möjligt


WORD! Kunder inte säga det bättre!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



Maciek Matwiejczuk skrev:
Zolektric skrev:
men det är rätt kaxigt att ha en så trimmad bil utan några vad jag ser jätte moddar utseende mässigt...kör du massa bana som jag? trimma massa och ingen styling?


Jag är inte mycket för massa spoilerkit och vingar om dom inte fyller någon viktig funktion på bilen
Lägger hellre pengarna på att trimma motorn och chassi thumbs up Jag försöker att köra så mycket bana som möjligt


helt rätt inställning

_________________
Björn Hansson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Maciek Matwiejczuk skrev:
LuddeR skrev:
ser fint ut.. thumbs up thumbs up

vore kul att få provköra nån 850 med seriösa chassimodifikationer.
oringal känns de inte så jätte roliga..


om vi träffas på någon träff så får du gärna åka med ett par varv , angående original chassi på 850 så håller jag med dig dom är inte speciellt upphetsande vid inspirerad körning men fyller sin funktion vid daglig körning


jag tackar ja med nöje thumbs up thumbs up


edit_ stavning

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
K Lundkvist skrev:
Har du fått i stakarna i motorn än då?


Japp nu sitter dom i , och hela motor är ihopplockad förutom att jag ska sätta i kammarna men får vänta tills i morgon för att få låna ett specialverktyg som håller dom rätt .Annars får man inte ordning på dom när väntilkåpan ska på plats

_________________

--VVTS--
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



okayy, du får bättra imorrn hur det blev

_________________
Björn Hansson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Sådär nu är motorn igång igen efter lite protester (efter lite felsökande så visade det sig att kamaxelgivaren hade get upp , tur att man samlar på sig lite delar med åren så slapp jag köpa den , för billig var den inte)
Nu väntar lite lugn körning och byte av olja innan jag skruvar upp trycket Sedan blir det åka på bana

_________________

--VVTS--
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Grattis

_________________
Peter Karlsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Kul bil! Rent modifieringsmässigt påminner den ganska mycket om min Saab 9000 fast jag stoppade innan det gick för långt

Vilka har fått äran att fixa programmen på bilen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer-
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
12 besök senaste veckan (191484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande