Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (13135 totalt)
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Ett mycket snyggt och genomtänkt bygge thumbs up De ytbehandlade delarna gör att det ser verkligen proffsigt ut. Jag börjar nästan tro att penselmålning inte är det optimala sättet att behandla racingdelar på

Totalt 787 kg! Jag tror nog att du måste kolla i depån om du vill se en E30 bakifrån!

Snygg ställning du byggt för att tippa karossen på sidan (14 nov). Jag kommer antagligen att kopiera denna lösning när jag kommer så långt att jag vågar titta under golvet på mitt projekt. Jag har inte bur ännu men det borde väl gå att punkta fast ställningen i karossen på något sätt ändå.

Lycka till med racingen under 2005

_________________
Sten Isaksson
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Sten skrev:
Ett mycket snyggt och genomtänkt bygge thumbs up De ytbehandlade delarna gör att det ser verkligen proffsigt ut. Jag börjar nästan tro att penselmålning inte är det optimala sättet att behandla racingdelar på

Totalt 787 kg! Jag tror nog att du måste kolla i depån om du vill se en E30 bakifrån!

Snygg ställning du byggt för att tippa karossen på sidan (14 nov). Jag kommer antagligen att kopiera denna lösning när jag kommer så långt att jag vågar titta under golvet på mitt projekt. Jag har inte bur ännu men det borde väl gå att punkta fast ställningen i karossen på något sätt ändå.

Lycka till med racingen under 2005


Det är mycket roligare att skruva när det är fräscht.

Minimivikten på 205:an är 915kg (-1% tolerans) vilket jag kommer upp till med mej, 28kg bly och bränsle vilket skiljer ungefär 100 kg från en E30(318is):
Peugeot 205 GTI 122 hk * 7,5 kg/hk = 915 kg
BMW 318is 136 hk * 7,5 kg/hk = 1020 kg

Ställningen som jag gjorde bultades fast i ordinarie bakaxel- och framvagnsinästningar, funkade bra.


/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Leif Blyberg skrev:

Med bur, utan bensin, blyvikter och förare. Vet inte hur mycket buren väger. Dörrpaneler, instrumentbräda kvar av inredning. All ljuddämpning och underredsmassa borttagen. Inget är flyttat.
VF 264kg, HF 244kg
VB 133kg, HB 146kg

Intressant! Den viktfördelningen lär ju stämma någotsånär med min 205:a. Då har ja flyttat mitt batteri precis rätt (VB), om man räknar med dina siffror blir min batteriflytt(min väger förstås mer dock):
VF 264-20=244kg, HF 244kg
VB 133+20=153kg, HB 146+5=151kg (har en effektförstärkare på ca 5 kg HB)
Då e de bara 100kg förare som tynger ner vänstersidan...

Förresten, kör du utan extra oljekyl? Tycker min olja blir enormt varm på bana (över 100 iaf enl mätaren)...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Freddan skrev:
Leif Blyberg skrev:

Med bur, utan bensin, blyvikter och förare. Vet inte hur mycket buren väger. Dörrpaneler, instrumentbräda kvar av inredning. All ljuddämpning och underredsmassa borttagen. Inget är flyttat.
VF 264kg, HF 244kg
VB 133kg, HB 146kg

Intressant! Den viktfördelningen lär ju stämma någotsånär med min 205:a. Då har ja flyttat mitt batteri precis rätt (VB), om man räknar med dina siffror blir min batteriflytt(min väger förstås mer dock):
VF 264-20=244kg, HF 244kg
VB 133+20=153kg, HB 146+5=151kg (har en effektförstärkare på ca 5 kg HB)
Då e de bara 100kg förare som tynger ner vänstersidan...

Förresten, kör du utan extra oljekyl? Tycker min olja blir enormt varm på bana (över 100 iaf enl mätaren)...


Med förare borde väl batteriet placerats höger bak i så fall, fast där är det väl fullt redan.

Åker helt utan oljekylare .
120 grader kommer jag upp i om jag inte minns fel. Har för avsikt att sätta på en oljekylare i vinter.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Leif Blyberg skrev:
..........................

Har för avsikt att sätta på en oljekylare i vinter.

/Leif
Var hade du tänkt jacka in den? Jag har några rörkrusiduller mellan filtret och pumpen, via en insats mellan blocket och filtret, som går mitt framför blocket. Kan man ersätta dessa med en kyl rakt av?
*Hmmmm, var det inte en gammal kursare som jobbade på Setrab?*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Leif Blyberg skrev:
..........................

Har för avsikt att sätta på en oljekylare i vinter.

/Leif
Var hade du tänkt jacka in den? Jag har några rörkrusiduller mellan filtret och pumpen, via en insats mellan blocket och filtret, som går mitt framför blocket. Kan man ersätta dessa med en kyl rakt av?
*Hmmmm, var det inte en gammal kursare som jobbade på Setrab?*


Jag har inget av original slangar och oljekylare kvar, oljefiltret sitter direkt på blocket.
Har inte funderat så mycket hur jag skall göra men antar att blir en "adapter" mellan filter och block sedan slangar till en oljekylare (luftkyld) som kommer att sitta bakom "höger strålkastare" som är ersatt med ett aluminiumnät.

*kursare??*

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



vad använder du för olja?

min temp hamnar klart högre. även med den lilla vattenkylda olje/vattenväxlaren och alusump

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
fridh skrev:
vad använder du för olja?

min temp hamnar klart högre. även med den lilla vattenkylda olje/vattenväxlaren och alusump


Kör med Castrol RS Formula 1 0W-40 full syntet.

Har funderat en del eftersom jag fått många synpunkter på att jag inte haft oljekylare. Kan inte själv värdera följande info men någon här kanske kan fylla på:

- om en motor är helt fri från smuts borde innebära en förbättred kylning.
- Har en termostat från diesel Peugeot, tyvärr kommer jag inte ihåg gradantalet men det låg nog runt 78 om jag inte minns fel, vilket även borde avspegla sig i oljetemp eller?
- Kör med en "waterwetterer" (säkert felstavet) vilket gett en märkbar skillnad från vanligt vatten, har ingen aning om hur relationen varit med glykol som också gör vattnet "blötare".
- Reducerat med grejer i motorrummet kan väl kanske ge en förbättrad kylning.

Sen tror jag inte att man skall lita på originaltempmätaren för mycket.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Leif Blyberg skrev:

Kör med Castrol RS Formula 1 0W-40 full syntet.


Kör även jag med Castrol RS, dock har ja för mig jag har 10W-60, bör jag byta till 0w-40? Finns det nån konkret fördel med 0w-40?

Jag hade iaf tänkt å köpa en "våffeladapter" med termostat å sätta mellan oljefilter och orginal oljekyl å sen sätta själva kylaren framför vattenkylaren (på höger sida där det finns plats för en andra kylfläkt)...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Frågan är hur stor oljekylare man ska ha, funderar på 210x123mm eller 210x146mm. Vad tror ni?

http://www.lindberg-import.com/webbshop/tillbeh/oljekylare.htm

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Freddan skrev:
Kör även jag med Castrol RS, dock har ja för mig jag har 10W-60, bör jag byta till 0w-40? Finns det nån konkret fördel med 0w-40?

........... "våffeladapter"..............


Har egentligen ingen uppfattning om 0W-40 är bättre eller sämre än 10W-60.

Förstod inte riktigt hur du menade att ansluta oljekylaren

Freddan skrev:
Frågan är hur stor oljekylare man ska ha, funderar på 210x123mm eller 210x146mm. Vad tror ni?


Storleksmässigt har jag nog tänkt något liknande.

Till anslutning har jag tänkt typ:
1068 oljefilter-adapter M18x1,5 inv utan termostat exkl adapterskr (GA)

Eller bör man ha en med termostat?

Kollade lite på Trendab, de verkade vara lite billigare än GA.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
burgass
Täby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 122



Leif vad är det för fabrikat på dina fjädrar?

_________________
Borje Iliasson
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
borje skrev:
Leif vad är det för fabrikat på dina fjädrar?


Fram, har ingen aning .

Torsionsstavar bak är Peugeot.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Leif Blyberg skrev:

1. Förstod inte riktigt hur du menade att ansluta oljekylaren

2. Till anslutning har jag tänkt typ:
1068 oljefilter-adapter M18x1,5 inv utan termostat exkl adapterskr (GA)
Eller bör man ha en med termostat?

3. Kollade lite på Trendab, de verkade vara lite billigare än GA.

/Leif

1 & 2. De va så ja tänkte oxå men eftersom ja kör på gata oxå tänkte jag med termostat
1069 oljefilter-adapter M18x1,5 inv med termostat exkl adapterskr
eftersom du bara kör bana lär du ju klara dig utan termostat skulle jag tro...

3. Japp, GA e väldigt dyra.. Dalhems har oxå oljekylare, men tänker nog satsa på trendab, slipper man frakt oxå... thumbs up

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Äntligen har mekanikern kommit igång lite grann inför racingsäsongen 2005, på g är:

- planering inför inköp och montering av en oljekylare
- ett nytt 6-punktsbälte beställt, det gamla började bli lite slitet
- fjäderben och stötdämpare är på översyn.

- rensning av elsystem, När bilen färdigställdes i våras så blev det som vanligt ont om tid så hela originalhärvan "slängdes" in. Resultat efter 12 timmars rensning (halvvägs), 1,5 kg, med 10 kg övervikt på chauffören och 28 kg bly i bilen så kan man fundera på hur hög IQ:n är i garaget:


En ny stol med sidoskydd för huvudet är inhandlad:


När jag började med att montera fästen för stolen så gjorde jag ett avbrott för att titta Rally VM från Monte Carlo, fick se att de stora grabbarna har namnet broderat på stolen. (Har mutat Eva med nya bänkskivor i köket, så det kanske ....) kaxigt eller?

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Får man fråga vart du köpte dina OZ fälgar?

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Freddan skrev:
Får man fråga vart du köpte dina oz fälgar?


Min kompis hade en kompis som hade ..... nja inte riktigt. Brorsan arbetade lite extra på en däcksfirma i Forshaga som fixade ett bra pris, tror jag betalade 1050:- kr/st. thumbs up


/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Citat:
När jag började med att montera fästen för stolen så gjorde jag ett avbrott för att titta Rally VM från Monte Carlo, fick se att de stora grabbarna har namnet broderat på stolen. (Har mutat Eva med nya bänkskivor i köket, så det kanske ....) kaxigt eller?


Släng er i väggen STCC!!!

/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Leif Blyberg skrev:


Min kompis hade en kompis som hade ..... nja inte riktigt. Brorsan arbetade lite extra på en däcksfirma i Forshaga som fixade ett bra pris, tror jag betalade 1050:- kr/st. thumbs up


/Leif

F*n va billigt, listpriset på dom är ca 2200kr... *vill ha* Iof. e de ganska billigt med tanke på att dom bara väger 4.9kg...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Riktigt imponerande bygge. Har du några tips på hur man ska gå tillväga om man vill få karossen tillfixad som du gjort.

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Nibbe skrev:
Riktigt imponerande bygge. Har du några tips på hur man ska gå tillväga om man vill få karossen tillfixad som du gjort.


De tre viktigaste sakerna är massor med tid, envishet och framförallt lite dårskap .

Skämt åsido, om avser att rensa karossen plåtren så har jag använt en:
http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/Files/09-30/$file/09300900-1.pdf

Fanns också något tips på detta på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13175&start=63&postdays=0&postorder=asc&highlight=

En ställning som gjorde att karossen kunde vändas så att man kom åt undersidan underlättade mycket.

Var det svar på din fråga.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (13135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande