Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lära sig köra??? (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (2361 totalt)
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
FSN skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Mellan 600 och 1000 brukar det kosta....... Och ja det ska ingå lite bankörning.... (typ i alla fall... dvs några varv i mycket lugn takt med personbil räcker , det är för att ni ska se hur en bana och posteringar ser ut innifrån en bil) Lära er att köra för fort och av får ni göra på egen hand senare


Jo..det där med att lära sig köra fort. Det måste väl finnas kurser för dom som har licens men som inte har hittat farten ännu ??


En av dessa är Sportvagnsklubben Göteborgs årliga förarkurs. Denna innehåller licensutbildning med mycket körning, alltid med instruktör i passagerarstolen som jobbar med dig i princip hela tiden. Även inledande åktur med instruktör ges, i slutet ges startövningar från 2 bilar upp till hela kullen och mycket fri körning under dagen + dag två (så mycket du och bilen orkar). Har du sportvagn ges också tillfälle att köra klubbrace dag 2 mellan varven av fri träning.

Fortsättningskursen (för den som vill bli snabbare och lära sig tricks etc!) innehåller stark fokusering på förbättring av specifik körteknik (tex heel&toe), spårval, knep och radering av ovanor + var och hur man går tillväga för att hitta tid på banan, riskbedömning, regnteknik etc. Här ännu mer körträning/seat time. thumbs up

Kursen är inte särskilt dyr, förra året tror jag det rörde sig om ca 1500 per pers. Medlemsskap i SVK Göteborg dock ett krav (400:-/år) och egen bil, racer eller std eller sportbil, dock ej diesel eller automat. Kan nämna att en Volvo 740 GL eller en 244 med Yokohama-däck kan vara bra mycket snabbare varvet runt än tex en A4 1.8T thumbs down , Volvons bromsar tål dessutom flera varv i fullt tempo med 4 pers i bilen till skillnad från Audin vars bromsar inte klarar många varv ens i söndagstempo . A och o under denna kurs är driftsäkerhet och bra bromsar (just pga den myckna körningen).

Skulle jag ta licens, så vet jag vilken kurs jag skulle gå. SLC är dock ett kanonalternativ för den som vill utveckla sin körning på egen hand , men som vill ta en licens från en mycket vettig och erfaren utbildare med ett väl utvecklat säkerhetstänkande! thumbs up

SVK Göteborgs kurs går förresten under Kristi Himmelfärdshelgen, torsdag + klämdagen efter. Som sagt, medlemsskap krävs. Den som är intresserad kan kontakta klubben via www.svkg.nu
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SVK Göteborg kurs låter som en bra upplägg för dom som vill få lite mera utbildning..... thumbs up

Men min gamla pappa (3 Sm-guld i gokart bland annat) lärde mig när jag var gokart junior att man har aldrig lärt sig gränserna förräns man har åkt av i varje kurva på en bana och det har vi testat på alla sätt både då och senare i karriären

Eller vad sägs om fyravarvs rullning framlänges med liten starlet ...
30 meters strömhopp ned i flod med Integrale....
Vattenplaning i 190 med FF och fast planterad i Armco räcke baklänges..
Planterad högerfot mellan egen stillastående kart och motståndares som inte hade stillastående....

Säkerhetsmedveten... sa du Carl.... jo, jag vet vad som gör ont när man gör fel

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Carl>

Jag vill gå den där fortsättningskursen!!! När blir det i år? Funkar det med gatbil det med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



racer-x skrev:
dock ej diesel


OT: Lite nyfiken... varför då ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Carl>

Jag vill gå den där fortsättningskursen!!! När blir det i år? Funkar det med gatbil det med?


Det är som sagt Kristi Himmelfärdshelgen (tors-fred). Gatbil funkar som sagt helt ok, även en 740 eller liknande. Huvudsaken är att den flyttar på sig så att man har ordentligt med styrfart och att bromsarna är fräscha.

Det är alltså "Members only" så steg 1 är att maila över alla uppgifter (se www.svkg.nu och "bli medlem") så kommer det till rätt folk. Därefter skickar du ett mail till Pelle H på svkg@swipnet.se och säger att du vill boka plats på fortsättningskursen. Sen är det bara att vänta ivrigt på inbjudan och fila på Kinnekulle-banan på dator.
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Per Wackt skrev:
racer-x skrev:
dock ej diesel


OT: Lite nyfiken... varför då ?


Diesel blir oerhört halt och är svårt att sanera om det skulle hända något som gör att det hamnar på banan. thumbs down Ett dieselbilshaveri spräcker således tidsschemat ofantligt medan ett eventuellt bensinbilshaveri går att fixa med en avkort lunch som äts i skift. Vi har ifs inte haft några särskilda bekymmer.

Sen har en dieselmotor lite annorlunda karaktär (läs effekt och momentkurva) som gör körningen lite annorlunda. Prestanda är inget fel på, jag är först på att skriva under på att diesel har en framtid i racing.

Behöver jag säga att dubbdäck inte heller är tillåtet...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Hej På Er
Jag gick SVKGs kurs förr förra året.
Kan helhjärtat rekommendera den. Bra teori bra träning med spårval + startträning etc. Underbart sätt att kombinera licenstagning och banåka.
Stämmningen är kanon. Lärde mig själv mycket om mig själv och bilen
Körde slut på bromsarna se till att ha nya pads och sluta småbromsa.
IOFS går det att köra halvsnabbt runt kullen utan bromsar
Instruktören som jag hade var kalas förresten det kanske var du Calle.

Marcos 2 t

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lära sig köra??? (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (2361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande