Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skjuvstark fyrkant....
2 besök senaste veckan (3513 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Skjuvstark fyrkant....

ponera, att du står med fyra raka rör (säg 30 cm långa). Dessa är svetsade i hörnen så de bildar en kvadrat. Nu står ni där och funderar på att lägga en diagonal bjälke för att göra denna konstruktion med skjuvstark. Nu visar det vara så att ni får inte plats med denna! Ja hör och häpna

KAN man svetsa en ca 3mm tjock triangel av stål i varje hörn (ca 3*4*5 cm, en "perfekt" triangel) för att öka styrkan i konstruktionen? Jag har sett engelska locost byggare som styvar upp ramen på flera ställen genom att svetsa 3mm plåt trianglar i hörnen på sina ramar (som är ca 20mm i diameter),

Verkar det vara en vettig idé? Någon som kan styrka detta?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Förtydligande:

Det är fyrkantsprofiler, och triangeln skall svetsas centrerat i vinkeln mellan profilerna. En i varje hörna.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Man borde väl svetsa trekanterna två och två i varje hörn för att få max styrka?
Alltså mot väggarna i röret och inte mitt på väggen där det inte finns mer gods än väggtjockleken.

Förstår man vad jag just skrev?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Jag försöker summera era funderingar:


SteQves fråga är bild nr 1 (fyrkantsrör med mindre förstärkningsplåtar i hörnen), Antons fundering är nr 2 (dubbla förstärkningar i övre och undre vinkeln i varje hörn). Kan det stämma??

Jag tror att oasett hyr man förstärker hörnen så får man fortfarande en "mindre stabil fyrkant" i mitten? Vid skjuvning så kommer den (något mindre) fyrkanten fortfarande att ge sig?

Nr 3 är ett annat förlag på lösning, sätt två stag och låt det bli tre mindre trianglar istället? Fördelen skulle väl vara nåt i stil med att mitten fortfarande är fri för andra skoj detaljer...

Är jag ute på cykeln nu?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Japp nummer två visar hur jag tänkte. thumbs up
Det var mest menat som att om man ska svetsa hörnorna så bör man nog göra på det viset.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hm, dom verkar göra som nr1. Men nr2 kanske är bättre. Svårare att svetsa kanske....

I "min" bil så har jag några sådana här problemområden. Kvadraten är ca 12x12cm. Så då är 3cm-sidiga trianglar ganska "stora" i sammanhanget. Då blir det nog bättre förklarat. Dom har ca 8 sidiga till 25cm kvadrater. Så då tänkte jag att ca 3-4 cm skulle passa lagom för mig.

Nr3 går således inte för jag har inga så tunna rör. Med tjockare rör blir det mest gröt, och massa vikt. Det skall bli delar som mycket litet utsäts för skjuvning. Så det är inte så att det skall förbättra med 100%, men vore trevligt om det kunde öka egenskaperna något...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Skickar med del av ritningen...så ni ser ungefära mått.


_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



SteQve skrev:
Nr3 går således inte för jag har inga så tunna rör. Med tjockare rör blir det mest gröt, och massa vikt. Det skall bli delar som mycket litet utsäts för skjuvning. Så det är inte så att det skall förbättra med 100%, men vore trevligt om det kunde öka egenskaperna något...

12 x 12 cm kvadrat med 20mm grova fyrkantiga stålrör? Låter rätt starkt men... Det går inte att designa bort den 4-kanten helt då?

/Mangan, icke-maskinare tyvärr

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hm, bort å bort...men jag vet inte om det bevös några stöd trianglar, men det är ju inte fel om det kan ge 10% ökning mot skjuvning med en viktökning på några futtiga tiondelars procent Sådant är ju dock ofta omöjligt i teknikens värld...men hoppas kan man ju alltid.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Uppformningen styrs väl lite av vad som är möjligt att få dit? En "jättesnygg" lösning är väl kanske inte att föredra om halva bilen måste kapas upp för att komma åt och svetsa...
En tanke på förslag två är att föstora trianglarna så att de även täcker profilernas ytterhörn.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:

En tanke på förslag två är att föstora trianglarna så att de även täcker profilernas ytterhörn.


och kanske fräsa spår i bitarna så man får svets på "döytorna" också?

Slipar man rediga fogdiken så det brännerigneom ordentligt blir det inte svårt att komma åt. (så länge ramen är lös och inte sitter dumt åtkomligt på en bil tex.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Triangulering av 120x120...

Iofs inte fel att förstärka med plåtar i hörnen men du kanske inte ska överarbeta detta heller. Kan nog tom bli mindre jobb och ett bättre resultat om du designa om lite och ser till att "trolla bort" fyrkanten helt.

Svårt att säga utan att ha sett hela härligheten...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Hur hög är belastningen och hur ligger den och stödpunkterna?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag skulle kunna tänka mig att sådana hörn sitter där för att sprida ut flexbelastningarna i hörnen så att svetsfogarna håller bättre över tiden.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Göran, det där kan nog stämma. Jag tror ju att det tillför ytterst lite mot skjuvning. Men som sagt, de kan ju vara snällare mot svetsningarna.

Jag har bara sett locost byggare göra sådana trianglar lite här och var. Någon kille hade räknat på sitt chassi i FEM program eller dyl. Och kommit fram till att de kunde vara bra att placera ut sådana där på "kritiska" ställen.

Jag har tyvärr inga data på min bil ännu att ge. Men jag tror jag sätter dit sådana där trianglar. Någon måste ju vara den förste att prova =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Med hjälp av lite data så kan jag köra en FEM-analys av det, med och utan trianglar. Måste dock veta material, tjockleken på fyrkantsrören samt hur laster och stödpunkter sitter och förstås hur stora lasterna är.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Johan Edlund skrev:
Med hjälp av lite data så kan jag köra en FEM-analys av det, med och utan trianglar. Måste dock veta material, tjockleken på fyrkantsrören samt hur laster och stödpunkter sitter och förstås hur stora lasterna är.


I det här fallet var väl styvheten av intresse och då räcker det med en enhetslast. Materialet går ju alltid att justera för efteråt men det är väl stål.

Mitt tips är att ta bort istället för att lägga till. Om inte ramen redan är färdigsvetsad så borde rektangeln öppnas och integreras med en närliggande triangulering. Dvs 1 triangel+1 rektangel = 2 trianglar.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Trangulära plåtar som beskrivs här är mycket vanligt i diverse stativkonstruktioner i diverse industri. Kanske inte världens mest optimerade lösning men ett verkstadsmässigt sätt att göra en rimligt bra förstyvning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
Skjuvstark fyrkant....
2 besök senaste veckan (3513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande